Fri tillgång på hö???

F

FTW

Har funderat på det här med fri tillgång på hö /silage i hagen under dagen, och på sätt och vis verkar det ju himla smidigt och dessutom mer naturligt för hästen att äta hela tiden.
MEN - hur mycket räknar ni med att hästen får i sig? Är det ingen av er (det verkar vara många som tillämpar fri tillgång) som får för feta hästar?
Hur räknar ni ut foderstaterna för kraftfodret när ni inte vet hur mycket hö de får i sig?
Och blir det inte himla dyrt, dvs trampas det inte ner en massa hö i modden?

Berätta gärna hur det funkar för jag är :confused: !
 
Om man avvaktar ett tag tills hästarna "ätit av sig" så kan man lista ut ungefär hur mycket de äter. När jag haft fri tillgång har inte hästarna blivit tjocka.
 
Jag kan säga som så, fri tillgång funkar inte hos mig. Har en häst som ÄÄÄlskar mat. Äldre herre med ett inre lugn som inte bryr sig om så mycket annat i hagen än att äta.
De andra kan busa och hålla på, jag blir här vid höt och äter. Gissa om han hade rullat fram om han haft fri tillgång. Har provat men slutade när inget av hans täcke eller sadelgjorden passade längre. ;)
Har dock stor hage med gräs ( faktiskt växer det fortfarande lite här i söder ) så han klarar sig nog ändå.
Kan inte förstå folk som säger att hästar inte kan bli feta av hö. Min blir fet, inte bara bukig som vissa tror är fetma. Nej han blir faktiskt fet.
 
Instämmer helt, de "äter av sig" i början. Sedan jämnar de ut sig. Inte ofta man ser en fet häst som har fri tillgång till hö. det ligger ju i deras natur(normalt sett, finns säkert undantag även här)att själva tillgodose sina behov.
Jag har bara goda erfarenheter av detta....inte minst på "svårhullade" hästar.
 
Kag har fri hö tillgång dygnet runt till min stora och det varierar väldigt hur mycket han sätter i sig.
Under varmare dagar så kanske runt 12 kg vid minusgrader runt 20 kg...
Han har allid hö var han än är, tyvärr så drar han runt det en del i boxen så jag får slänga en del men det får det väl vara värt!

Jag har oxå funderat lite på hur jag ska räkna men jag har tagit 15 kg/dygn när jag räknat men iofa så har jag en kvot på nästan 8 med allt som han äter så då gör det inget om det ändrar sig lite hit eller dit.
 
Kag har fri hö tillgång dygnet runt till min stora och det varierar väldigt hur mycket han sätter i sig.
Under varmare dagar så kanske runt 12 kg vid minusgrader runt 20 kg...
Han har allid hö var han än är, tyvärr så drar han runt det en del i boxen så jag får slänga en del men det får det väl vara värt!

Jag har oxå funderat lite på hur jag ska räkna men jag har tagit 15 kg/dygn när jag räknat men iofa så har jag en kvot på nästan 8 med allt som han äter så då gör det inget om det ändrar sig lite hit eller dit.

Jag har en lastpall med kragar på som jag lägger höt i så får han sticka ner huvudet i den för att äta. Fungerar super för så kan inte shettisen äta där utan bara dfet som han får tilldelat sig.
 
Hejhopp!
För mig funkar det jättebra..och så länge hästarna motioneras så går det ju alltid utmärlt..men som sagt hästarna tillgodoser ju mkt själva=)
Och man ska inte räkna ören om man ska ha häst, det lilla höet som han trampar ner i dyn är inte värt mkt=)
 
Vi har fyra hästar, två varmblod och två shettisar som alla går i samma hage. Det fungerar kanon. Visst är shettisarna lite runda om magen, men så smällfeta som jag trodde dom skulle bli är dom inte.

Fördelen med fri tillgång är bla att man inte behöver lunchfodra, man får gladare hästar, hästarna fryser inte lika lätt, mm.

Vi hade förut en stor krubba som vi ställde rundbalarna i, då blev det nästan inget spill alls.

Jenny
 
Hmmm ...
Vem har sagt att jag räknar ören? Med hästar finns inga ören, bara jämna hundralappar och uppåt :crazy:

Och jag råkar ha en häst som är fullständigt suverän på att finfördela ALLT i sin närhet och sedan trampa runt det till en oseparerbar sörja (typ totaltömning av boxen varenda dag :mad: ), så det är inte "ören" jag funderar på när jag undrar om det inte blir dyrt spill ...
 
När hästarna har fri tillgång så är dom inte lika intresserade av maten som mär dom bara får vid vissa tider. När jag köpte min häst hade han haft fri tillgång och när vi började ge mål så åt han inte ens hälften av varken kraft eller strå då han var van att äta när det behövdes. DEt ändrades dock, idag är han nog nästan matgladast i stallet.
 
Mina har i princip fri tillgång på vintern. Korkat, dom har fri tillgång på sommaren oxå.
Om jag inte rider blir dom feta. Rider jag får dom havre och betfor och blir inte så värst smala då heller.
Men utan havren är det för litet "go" i dom.
 
Alla vara hastar och ponnier har fri tillgang till ho, eller ensilage. Jag har egentligen ingen aning om hur mycket de far i sej, men det bryr jag mej egentligen inte om heller.
Sa lange de ser friska ut, presterar det de ska, samt ar glada och go'a, bryr jag mej inte om ett kilo hit eller dit.

Vara hastar och ponnier far kraft pa morgonen och pa kvallen.
Tjocka hastar har vi inte pga for mycket ho, utan i sa fall pga for lite motion!
Jag tror aldrig att jag ens traffat en hast som blir tjock pa enbart ho - det behovs alltid nagonting mer an ho for att feta till dem.

Jag ger dem fri tillgang for att jag ar lat. Jag slipper vara i stallet mitt pa dagen och fodra, jag kan gora andra saker istallet.
Vi har valdigt lite spill. I boxarna har vi "hay-racks", jag vet inte vad det heter pa svenska. Som ho-nat fast oppna pa toppen och i metall.
Gar man ut i hagen finns det en rund metall-grej dar som egentligen ar till for ensilage till kor som gar ute. Dar stoppar vi rundbalar. Hastarna ater och mar gott.
 
Hälsofara när hästarna äter det hö som blivit nedtrampat i jord och smuts? Foderhäck är väl nästan nödvändigt, samt att man mockar bort skräpet runt om då och då. Fet av hö, knappast. Möjligen bukiga av hö med lågt näringsinnehåll som de måste äta enorma volymer av. Och det kraftfoder man lägger till.
 
Nu får du räkna med mothugg. Nog vet du väl att hästar blir feta av för mycket energi i förhållande till vad de gör av med?! Och att ett proteinöverskott även det gör dem feta!!
Hur kan du påstå att de inte blir feta av för mycket hö?
Argument! Spelar ingen roll eg vad du säger för mina blir väldigt feta av hö. Bara hö.
 
Ok, jag ger mig.
Energiöverskott = fett, från grov- eller kraftfoder. Men mer fett/överskotts MJ från kraftfoder....Väl?
 
10MJ för mycket är 10Mj för mycket oavsett varifrån det kommer, eller? Hästen blir fet. Och överskott av protein=fet häst. Under förutsättning att energiinnehållet i fodret tillräckligt.
Så tror jag att det är. Överbevisa och jag ger mig!
 
Ni som har fri tillgång, hur räknar ni foderstaten??
Är det inte stor risk för bukiga hästar?
Här låter det som at de flesta har fri tllgång för att slippa ge hö och kunna göra annat :confused:
Om man räknar foderstat har jag svårt att tro att NÅN häst kan behöva 20kg hö
 
Inte har man fri tillgång för att slippa fodra. Kalla vinterdagar är det för att hästarna ska kunna hålla värmen tex.
Klart att det inte är en "räknad" foderstat men man kan vara säker på att de får tillräckligt med VT samt att de får tuggbehovet tillgodosett.
Visst kan de bli bukiga men det gör inte värst mycket om de inte ska tävla.
Jag skulle aldrig ge fri tillgång om jag inte hade ett bra hö, näringsmässigt. Och det är som sagt inte alltid de får fritt heller, eg bara när det är ruggigt väder. Annars får de hålla tillgodo med en anpassad giva.
 
Ok.

Men som nån sa här om en shettis " blev inte så tjock som jag trott" hur låter det? Inte bra! :crazy:
Man ska vara lika noggrann med en shettis som med en stor häst, känns som många inte är det. Det slarvas mkt med mindre hästar.
De mår inte bara av att vara för tjocka heller! Visst kan de få mage vid betet, men inte året om bara för man har fri tillgång på hö.
det är inte ofta lättfödda ponnys klarar det. Man ska inte tro att bara för hästen inte är smal är allt bra.
räkna foderstater till shettisar är minst lika viktigt.
jag har räknad foderstat till min 26åriga shettis, så han får i sig vad han behöver, varken mer eller mindre.
 
"Jag har egentligen ingen aning om hur mycket de far i sej, men det bryr jag mej egentligen inte om heller."

Herregud..du borde lära dig mer om foder.
Hästar kan visst bli feta av hö! Att inte ens bry sig hur mkt de får är sorgligt...
Hur vet du hur mkt kraftfoder du ska ge om du inte ens bryr dig hur mkt hö de äter? :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
701
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp