Fri tillgång på hö???

Problemet med shettisar och andra små ponnydjur är nog att de äter lika fort som en stor häst men behovet är oftast inte ens hälften. Självklart blir de fetare.
Läste nånstans att det inte skiljer så många liter magvolym stor- kontra liten häst.

Men under alla år jag har hållit på med häst har jag aldrig nånsin träffat en häst som fått fång av grovfoder, borträknat bete.
 
Jag har fri tillgång på grovfoder dygnet runt till mina ponnys.
En äldre herre på 24 år och en unghingst som blir 4 år nu till våren. På nätterna har de fri tillgång av horsehae och i hagen har de fri tillgång på "vanligt" hö. Båda hästarna verkar må toppen på det här, de glänser i pälsen och är jättefina i hullet, inte alls feta.

Vi har en stor omväxlande hage, så det är knappt nån lera alls i den. Fodrar under en gran, så inget foder blir lerigt eller nedtrampat. Hade vi haft "moddigt" i hagen hade jag nog valt att sätta upp nån slags höhäck där hästarna kunde äta med huvudet lågt.

Problemet med många foderhäckar är att de sitter så högt och hästarna äter då i en onaturlig ställning som påverkar kroppen negativt.
(tänk på hästar i frihet, de har ju nästan alltid "nosen i marken" då de betar många timmar/dygn)
 
Patsy blev tjock förra året men i år så har hon hållt sig riktigt fin faktiskt. Men hon stod på "absolut" vila större delen av vintern förra året så det var säkert därför.

Man kan ju köpa in hö med värden som passar hästen (så nära det går) så slipper man tjocka hästar.

Jag räknar ut på ett ungefär vad hon äter och lägger kraftfoder därefter, i år bara extra proteiner och lite mineraler.

Vi lägger ut hö flera gånger om dagen i små högar så trampas det inte ner så mkt.
 
Om värdena stämmer äter min ponny tre gånger sitt tabellbehov men är inte ett dugg tjock, tappade tom i vikt så jag var tvungen att öka på kraftfodergivan :eek:
 
Våra har fritt hösilage ute, det ligger inte på marken utan i en sorts gallervagn. Fungerar bra, inget överhull...
 
Bara en liten fråga.
Varför är det sorgligt att inte veta om hästen för i sig 10 kg hö eller 14 kg hö?

För min del så har min häst fri tillgång till hö, och jag vet inte heller hur mycket han får i sig....men det jag vet är att han får i alla fall inte i sig för lite av det så viktiga grovfodret. Vilket jag inte ser som alarmerande.

Och visst han är lite överviktig men det skyller jag inte höet för, utan brist på motion av olika omständigheter.
Och jag vet att så fort jag sätter i gång honom så försvinner övervikten.
Men jag är också av den åsikten att det är okej med lite hull, spec på vintern då det är värmande.

Men med all den kunskapaen som jag har skaffat om hur magen och därmed resten av kroppen fungerar så skull jag inte må bra att veta att han inte får i sig den mängd av grovfoder som det behövs för att hela cirkeln skall fungera.

Men däremot så har jag ett fjolårshö som jag också fodrar med......då han är kräsen och inte äter halm.

Och det jag framför allt har upptäckt är att själva matrutinen har avdramatiseras och därmed även stressnivån, och det tycker jag är så mycket mer viktigt än att veta exakt hur många kg hö han får i sig.

Jag kan ha fel inställning....rätta mig då.

MVH Madde
 
Mina hästar får fri tillgång till hösilage med MYCKET bra värden (89 g SmRP!) och de är inte alls feta. Jag har en ardenner och en shettishingst och ska hämta hem ett shettisföl i morgon.
Eftersom jag har så bra värden på mitt hösilage behöver jag inte ge något kraftfoder och behöver däför heller inte bry mig om de äter 5, 10 eller 20 kg / dygn. Detta ändras ju ändå lite efter väderlek/temperatur. Men som några sagt tidigare så ser jag ju efter ett tag hur snabbt balen går och kan dörför lista ut ungefär hur mycket de äter.
Mina hästar är knappt intresserade av att komma in på kvällen eftersom de inte är hungriga trots att de vet att det väntar lite "gottis" på dem i krubborna, men eftersom de har kunnat äta hela dagen som de själv vill, så bryr de sig inte om detta, trots att jag inte tar in dem förrän kl 21.00 på kvällen!

Jag har en mycket bra, enkel och billig höhäck ute i hagen till mina hästar. Eller ja, i deras regnskjul. Ett Badkar! Mycket enkelt, och det blir ingen onaturlig ätställning för dem eftersom badkaret står på marken och det är bara att lägga i hö/hösilage i det och det är jättelätt att tömma och hålla rent! Och dessutom kan man ju många gånger få dem gratis!

Så jag försöker alltid ge mina hästar fri tillgång till grovfoder, jag tycker bara det är fördelar med det!

Mvh / Linda

http://hem.passagen.se/ymerjulius
 
:) jag har också badkar till höet av samma anledning som du :D

MVH Madde
 
Rätta mig om jag har fel, men i de böcker om utfordring som jag läst (Christina Plancks bl a) så menar de att kraftfoder är det man lägger till för att täcka det foderbehov som hästen har, som inte kan täckas av grovfodret.

Det tar tid för hästen att tugga i sig sitt grovfoder och det finns en gräns för det intresse och den tid hästen har för att käka hö. Om hästen rids mycket kommer därför ett underskott på energi om hästen bara får grovfoder, och DÄRFÖR ger man kraftfoder.

Jag tolkar det som att det inte gör något om hästen äter 20 kg hö - det är bättre än att ge för lite hö och täcka upp resten med massor av kraftfoder.

Våra hästar stod på fri tillgång vad gäller grovfoder förra vintern, och jag tyckte inte ens att det blev något större problem ens med bukighet. Däremot hade hästarna aldrig bråttom in på kvällen, de kunde reglera sin kroppsvärme själva när det blev köldknäppar och de var på det hela taget nöjda och glada med att ha att äta närhelst de ville.

Kan tänka mig att det blir problem om man har en matfrisk häst som inte rids särskilt mycket - hästen måste ju omsätta den energi den får i sig, annars blir det ju tjock bara.
 
Men jag har en shettis som är lite för tjock. Hon har inte fri tillgång men hästarna fodras var 4:e timme i hagen och hon går ihop med en shirehäst så hon står säkert och äter mer än vad hon behöver men vad ska jag göra? Jag kör henne regelbundet men hon har inga skor så på vintern blir det för halt så då promeneras hon bara. Så det finns inte mkt att göra för min del även om jag skulle vilja att hon är ngt smalare.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
702
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 112
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 568
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: CFrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp