”Fritidshästen” vad kostar den?

K

Klubban

Har blivit mer och mer förvirrad den senaste tiden vad det gäller pris på hästar. Tycker att jag har haft en rimlig uppfattning av detta fram tills nu.... Att ras/ålder/utbildningsnivå spelar roll det vet man ju men när hästen inte är så värst utbildad eller av någon speciell och ovanlig ras vad är rimligt då? Jag vill ha en ”fritidshäst” och med det menar jag en häst som går att rida ut på själv som är trafiksäker och som inte har massa olater för sig.

Jag trodde att man kunde få tag på en bra häst för max 20-25 000 kr men det verkar inte så. Jag har mött på såå många konstiga säljare som säger en sak om sin häst i telefon och som visar sig vara helt galet när man väl titta på hästen... Jag har de senaste månaderna varit och tittat på flera hästar utan någon större framgång bl.a har jag tittat på följande hästar:

1 halvblodssto: 160 cm, 7 år, 22 000 kr utan utrustning.
Hästen skulle, enligt säljaren, vara den perfekta skogshästen och hur snäll som helst. När vi kom dit möttes vi av en väldigt sur häst som högg och bet i allt som hon kom åt i boxen när hon skulle sadlas. Sen visade det sig att hästen vägrade lämna gårdsplanen när tjejen som ”visade” henne försökte. Det tog ryttaren 20 minuter att komma iväg några 100 meter för att sedan komma tillbaka i full fart... jag tackade för mig och åkte hem utan att ha provridit hästen.

1 korsningsponny: 148 cm, 18 år, 15 000 kr utan utrustning - ”läromästare”.
Jag möttes av en jättesöt liten ponny som var hur mysig som helst. Han gick fram bra men var inte speciellt lyhörd för hjälperna och kändes för seg för min smak. 15 000 kr tyckte jag var för dyrt för denna ponnyn så det blev inget köp.

1 varblodstravare: 158 cm, 10 år, 10 000 kr – mycket riden.
Enligt säljaren ett fynd! Mycket snäll och trevlig häst, tyvärr hade den inte utseende med sig, var väldigt smal och tunn och så kändes den väldigt vinglig. Jag insåg att det låg en hel del jobb framför mig om jag skulle köpa den och jag tyckte att 10 000 kr kändes för dyrt så det belv ingen affär. Jag har själv haft en travare som var väldigt välriden, den kostade 15 000 kr med en massa utrustning.

Vad har ni för erfarenheter när ni köpt hästar? Är jag helt ute och cyklar när jag tror att jag ska få tag på en schysst häst i 25 000 kr klassen? Hur bär man sig åt för att hitta rätt häst??!?!?!? :confused:
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Nej, jag tycker inte att du är ute och cyklar avseende priset. Det finns nog många oseriösa säljare resp säljare som inte uppfattar sin häst på samma sätt som du gör och därför ger en i ditt tycke felaktig bild av hästen.

När jag letade häst för drygt två år sedan höll jag mig i prisklassen 20-40000 kr eftersom jag vill kunna göra mer än att rida i skogen. Tittade på 10 hästar. Alla de inridna skulle passat bra som fritidshästar, möjligen med undantag för en som var påfrestande tittig. Utöver dessa sållade jag bort minst 20-30 st på telefon redan.

Vet ju inte hur du har gjort och resonerat, men jag tror att det är viktigt att man har tänkt igenom noga vilken typ av häst man vill ha. Sedan ställer man 511 frågor till säljaren på telefon innan eventuell provridning. Det gäller att läsa mellan raderna och det tycker jag är lättare när man pratar med en säljare än via mail.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Klubban skrev:
Är jag helt ute och cyklar när jag tror att jag ska få tag på en schysst häst i 25 000 kr klassen?
Tycker jag verkligen inte att du är!
Jag blev riktigt chockad när jag skulle köpa häst, vilka priser :eek:
Vår smärtgräns låg på 25 000 kr, men alla de annonser som tilltalade mig
låg på minst det dubbla och då var det inga högt utbildade hästar det gällde :crazy:
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Jag har ringt på ca 35-40 hästar, varav jag tittat på minst 15 stycken. Förutom att jag har letat hästar på annonser så har jag även haft ute en egen ”häst sökes”-annons och fått en hel del svar. Det är mest svaren på min annons som jag har ringt upp då de har svarat att de har hästen som skulle kunna passa.

Det är förvånadsvärt många som jag har ringt på har visat sig ha problem... bl.a. med ryggen (men går ändå att använda till skogsridning – om man tar det lugnt), några har visat en viss grad av hälta (men fullt ridbar ändå – om man tar det lugnt), ranghöga hästar som slukar små ponnisar med hull och hår, hästar som inte kan gå kvar i hagen själva om man tar ut någon annan osv... osv.. osv... dessa hästar har haft ett pris runt 20 000 kr (jag kan tillägga att jag inte har tittat på någon av dem).

Jag ställer alltid en massa frågor på telefon just för att få en bild av hur hästen är och för att få fram lite bakgrund, om den har varit skadad och så och utifrån det bestämmer jag mig för om jag ska åka och titta på hästen. Jag kan säga att det har blivit måååååånga mil i bil helt i onödan.. hade bara säljarna varit uppriktig från början så hade jag sparat en hel del bensinpengar. ALLA hästar har inte varit ”dåliga” det är några som jag har fastnat för men som hunnit bli sålda innan jag bestämt mig. Jag vill ju hinna göra vet.besiktning innan jag köper.... :crazy:

Jsut nu känns det som "mission impossible" att hitta en ny häst. :(
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Ajdå! Det lät inte kul. Vad är det för typ av hästar du har ringt på? Ålder? Ras? Utbildningsnivå? Vet inte om jag har några råd då. Filosoferar lite:

Det är kanske så att lite äldre hästar med "rätt" pris kan vara välutbildade, välhanterade etc, men kanske har någon krämpa som gör att de inte längre passar till t ex tävling. De kan må utmärkt vid lättare arbete och vara en trevlig fritidshäst med många mil kvar i benen. De något yngre hästarna har kanske ett felaktigt beteende pga bristande utbildning, dåligt psyke etc om de är t ex är halvblod. Därför kostar de betydligt mindre än vad de skulle ha gjort om de hade varit helt OK.

Varmbloden är ju i regel billiga. I regel är de ju välhanterade, men ridbarhet varierar en hel del, vilket du säkert vet mer om än jag. Det går antagligen att göra riktiga fynd där, men också rejäla bottennapp.

Om du vill ha en häst som är t ex 6-15 år kanske du ska spana in små stora hästar som korsningar, förvuxna ponnyer, araber och kallblod. Där tror jag att det går att hitta trevliga hästar till ditt pris.

Nu vet jag ju inget om dina ridkunskaper heller, men ett ytterligare alternativ är att försöka hitta en 3-4 åring av raserna ovan eller ett litet halvblod som har ett vettigt psyke och är grundriden. Det var så jag gjorde och hittade min kära häst. Han kostade visserligen 30000 kr, men är en utmärkt fritidshäst som jag försöker utbilda så gott jag kan.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Det här är kanske lite off topic men jag frågar ändå. Alltså varifrån hittar ni dessa köp hästar? Vet någon något annat bra ställe på nätet än AnnonsDirekt, hästannonser.se, blocket ??:confused:

Jag plöjer jämnt genom dessa och skulle vilja vet om det finns ännu något annat ställe var man kan söka efter hästar till salu..:)

I vilka tidningar finns det mycket hästannonser? Ridsport?
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Ja, jag har ju precis köpt häst och jag gav mig sjutton på att det skulle gå att hitta en fritidshäst för max 25000 kr. Hade köpesannonser inne och svarade även på ett par annonser själv. Sammanlagt tittade jag på sex hästar, inklusive den jag faktiskt köpte. Mina krav var bl. a. lätthanterlig, minst grundriden, gärna pigg men ej het att rida, hyfsat trafiksäker och absolut frisk. Letade efter c-ponny, d-ponny eller liten häst.

1) arabsto, 5 år, grundriden, 25000 kr. Visade sig vara fruktansvärt pigg att rida, fast ägaren intygade att hon absolut inte var het (men smaken är ju olika ;) ).

2) new forest-valack, 12 år, tävlad ungefär LC-hoppning, 25000 kr. Den hästen såg jag bara i stallet. När vi kom dit hade ägaren (dottern) insjuknat väldigt plötsligt i 40-graders feber och kunde inte visa hästen. Mamman sa sig vara så hästrädd att hon inte ens kunde ta ut hästarna i hagen. Där stod de alltså. Det var inte mockat, de hade inget att äta och var allmänt sura och griniga. Såg magra ut. Jag tackade för mig och försvann snabbt. Hörde aldrig av säljaren igen.

3) arabsto, 8 år, sent inriden, 20000 kr. Visade sig vara om möjligt ÄNNU piggare än häst nr. 1. Det kröp i kroppen på hästen när vi red på en gata i ett villaområde. Allt var farligt, och det var även så med tjejen som visade hästen.

4) korsningsponny, sto, 9 år, 11000 kr. Beskrevs som en trevlig häst, men med egen vilja. Hon hade en MASSA skumma olater för sig och verkade INTE vara en trevlig häst att ha att göra med alls. Dessutom inte snäll mot andra hästar.

5) fjording, valack, 12 år, riden mycket, 25000 kr. Trots att ägaren per mejl och telefon intygat att han var fullt frisk fick jag veta när jag kom dit att han haft en del problem (bl. a. kotledsinflammation) för några år sedan. Inte trafiksäker nog för min smak, eftersom han t. o. m. visade sig vara rädd för vanliga bilar.

6) haflinger, sto, 3 år, endast riden 20-30 ggr, 25000 kr. Egentligen ville jag ju ha en häst som var minst grundriden, men den här hästen föll jag pladask för :love: . Vilket huvud!! Vilken blick. Snällare och lugnare 3-åring får man leta efter och jag längtar tills isen smälter så att vi kan börja träna ihop.

Det GÅR att hitta en trevlig häst att fritidsrida för 25000 kr. Man får bestämma sig för vilka krav man har - saker som man INTE ruckar på. Sedan får man såklart ha önskemål också, men där får man vara mycket flexibel!

Lycka till med hästköpet. Det är ingen lätt grej...
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Gazelle skrev:
Det här är kanske lite off topic men jag frågar ändå. Alltså varifrån hittar ni dessa köp hästar? Vet någon något annat bra ställe på nätet än AnnonsDirekt, hästannonser.se, blocket ??:confused:

Jag plöjer jämnt genom dessa och skulle vilja vet om det finns ännu något annat ställe var man kan söka efter hästar till salu..:)

I vilka tidningar finns det mycket hästannonser? Ridsport?

hastnet.se har jag tittat mycket på också, förutom de internetsajter du redan nämnde. Ridsport har en hel del annonser, men känns lite "inaktuella" när man jämför med hur snabbt annonserna uppdateras på nätet.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Mitt halvlbod köpte jag för knappt några pengar och då har jag honom som tävlingshäst..han var inte tävlad innan så fick lägga ner arabete på honom sen vra han inte i redigt kondis heller..Men när jag fick hem honom sa alla att jag kunde gett minst det dubbla för honom utan att gå i förlust.. Så är ingen omöjlighet att hitta en bar häst för pengarna..:)
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Gazelle skrev:
Det här är kanske lite off topic men jag frågar ändå. Alltså varifrån hittar ni dessa köp hästar? Vet någon något annat bra ställe på nätet än AnnonsDirekt, hästannonser.se, blocket ??:confused:

Jag plöjer jämnt genom dessa och skulle vilja vet om det finns ännu något annat ställe var man kan söka efter hästar till salu..:)

I vilka tidningar finns det mycket hästannonser? Ridsport?

Hejsan!

Jag hittade min drömhäst i tidningen Hästfocus, men Ridsport och Hästar till salu finns ju också. I Ridsport känns det dock som om hästarna är av det lite dyrare slaget. Blocket och Bukefalos annons sida finns på nätet.

Lycka till!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Hejsan!

Köpte en f.d. travare i höstas (att dela med min kompis). De är ju oftast alldeles för billiga, faktiskt billigare än en shettlandsponny som är ohanterad.

Vi hade sagt från början att vi ville ha någon lite äldre. Jag vill köra, kompisen vill rida i skogen och min unghäst (3 år) vill ha sällskap. Men när vi väl började titta runt så insåg vi att med de äldre f.d. travarna så finns det skador i bakgrunden. Så det slutade med en 4 åring som kom direkt från träningen och banan. Det visade sig vara ett kanonbra köp. Inte bara för att hästen verkligen var genom kollad av veterinären (hästen har bra stam och borde springa som vinden, enligt tränaren) utan också för att min häst bara älskade att få en kompis som var lika full i bus som han. Att varmblodet är körd sedan 1,5 år gör honom till en säker körhäst och det faktum att han bara är 4 år gör att han snabbt har anpassat sig till att vara ridhäst. Jag tror faktiskt att han kommer att bli en mycket trevlig ridhäst. Så slutet gott. Får vi hoppas ;)

Lycka till med ditt hästköp!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Hittad min pärla på texttv.
Köpte henne för 10000 (f.d travare) då var hon 12 år och med all utrustning oxå
Har aldrig ångrat mig.
Själv så tittar jag inte så mycket på rasen när jag köper häst utan mest på om den är skadefri,trafiksäker och så.
Och sen priset förstås.

Så lycka till med hästköpet!

/I
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

bettysmatte skrev:
Ja, jag har ju precis köpt häst och jag gav mig sjutton på att det skulle gå att hitta en fritidshäst för max 25000 kr. Hade köpesannonser inne och svarade även på ett par annonser själv. Sammanlagt tittade jag på sex hästar, inklusive den jag faktiskt köpte. Mina krav var bl. a. lätthanterlig, minst grundriden, gärna pigg men ej het att rida, hyfsat trafiksäker och absolut frisk. Letade efter c-ponny, d-ponny eller liten häst.

6) haflinger, sto, 3 år, endast riden 20-30 ggr, 25000 kr. Egentligen ville jag ju ha en häst som var minst grundriden, men den här hästen föll jag pladask för :love: . Vilket huvud!! Vilken blick. Snällare och lugnare 3-åring får man leta efter och jag längtar tills isen smälter så att vi kan börja träna ihop.

Det GÅR att hitta en trevlig häst att fritidsrida för 25000 kr. Man får bestämma sig för vilka krav man har - saker som man INTE ruckar på. Sedan får man såklart ha önskemål också, men där får man vara mycket flexibel!

Lycka till med hästköpet. Det är ingen lätt grej...

Måste bara fråga dej som har en Haflinger, det är den rasen jag har fallit pladask för själv :love:
Du köpte en 3-åring som inte ens var grundriden (säkert inga problem för dej ;) ) men vad skulle du rekommendera för
"lägsta ålder" på en Haflinger för en som aldrig har haft en egen häst och bara har ca 3-4 års ridvana...:angel:

Min plan är att kunna rida för insruktör antingen privat eller med på lektion på ridskola eftersom jag inte har
en massa värdefull ridkunskap och erfarenhet ännu ;) sen varva detta med skogsturer.

Skulle alltså behöva en läromästare för fritidsridning (ingen tävling), men från vilka åldrar kan man hitta en sån tror du?

:bow:
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Jag tror såhär:

Priserna på hästar är i dag så skjutna i höjden på marknaden, att det är svårt att hitta riktigt "seriöst" material, till och med utan meriter som du inte ställer som krav, som utlyses för så pass låga summor. dvs de som säljer sina hästar med den prisklassen UTTALAT i annonsen är ofta folk som själva inte anser att hästen nånsin kan säljas för högre, pga sina kvaliteteter (eller läs icke kvaliteter).

leta istället efter hästar som ligger lite högre, säg 30-35.000, och där det står tex "hem viktigare än priset" osv. ofta går det att pruta om det är en sådan säljare som verkligen hellre hittar det rätta hemmet än får mycket pengar.

sen finns det ju alltid fullbloden (både engelskt och araber) som ligger lägre i pris även om de är utbildade och mycket vettiga hästar! ;)
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Maran skrev:
Om du vill ha en häst som är t ex 6-15 år kanske du ska spana in små stora hästar som korsningar, förvuxna ponnyer, araber och kallblod. Där tror jag att det går att hitta trevliga hästar till ditt pris.

Precis vad jag har riktat in mig på... jag har inte några som helst krav på ras, ålder 7-15 år (+/- några år) .... Helst D-ponny eller liten häst och inga speciella krav på utbildning. Jag har ridit sedan jag var liten, är 28 år nu så jag anser mig kunna rida hyffsat bra. Nu bor jag på landet och har inte några andra att rida med därför vill jag inte köpa någon unghäst (3-4 åring). Rider helst unghäst tillsammans med andra tills man är bekant med omgivningarna osv.

Min kära trotjänare fick jag ta bort i höstas, han var en halvblodsvalack som jag köpte när han var 13 år för 48 000 kr. Många tyckte det var jättedyrt då men det var nog mitt bästa köp. Rent ekonomiskt skulle jag kunna köpa en ”dyrare” häst även idag men jag vill ha en häst som passar mina ändamål och det är att rida i skog o mark.

Tack för bra svar!
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Jag letar annonser på sajter som bukefalos, hastnet.se, hastannonser.se och blocket. Sen söker jag ofta på "häst till salu" och i bland får man upp lite andra annonssidor men de har inte lika mycket annonsörer.

Jag köper alltid Hästfocus och läser annonser men jag letar hellre på internet för där kommer det nya annonser varje dag. :)
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Ge inte upp! Förr eller senare hittar du hästen med stort H. Om inte hittar du någon som är hyfsad och så småningom blir den Hästen. Ett krux med hästar i din pris- och storleksklass är att de är populära att köpa till ridskolor. Du kanske kan hitta en ridskolehäst som inte trivs som ridskolehäst? Ring runt till ridskolor eller sätt upp lappar där?

Förstår att du saknar trotjänaren och att du inte vill ha en unghäst utifrån de förhållandena du har. Jag hade fördelen att ha stallkompisar m m, men faktum är att i första stallet vi stod i kände jag mig tryggare ute själv med min coola 3-åring än ihop med deras helvilda vuxna halvblod.

Jag sålde min förra häst som 18-årig promenadhäst till en kompis när jag köpte junior. Det tog ett halvår innan jag slutade jämföra junior med senior hela tiden.

Edit: Eftersom du är en erfaren ryttare kanske du bör fundera på att vara beredd på att lägga ned jobb på hästen för att komma billigare undan. Förutsatt att det inte är en farlig häst förstås.
 
Senast ändrad:
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

:o
mackan skrev:
Jag tror såhär:

Priserna på hästar är i dag så skjutna i höjden på marknaden, att det är svårt att hitta riktigt "seriöst" material, till och med utan meriter som du inte ställer som krav, som utlyses för så pass låga summor. dvs de som säljer sina hästar med den prisklassen UTTALAT i annonsen är ofta folk som själva inte anser att hästen nånsin kan säljas för högre, pga sina kvaliteteter (eller läs icke kvaliteter).

leta istället efter hästar som ligger lite högre, säg 30-35.000, och där det står tex "hem viktigare än priset" osv. ofta går det att pruta om det är en sådan säljare som verkligen hellre hittar det rätta hemmet än får mycket pengar.

sen finns det ju alltid fullbloden (både engelskt och araber) som ligger lägre i pris även om de är utbildade och mycket vettiga hästar! ;)

Jag håller med och jag skulle gärna gå upp en prisklass om jag genom att pruta skulle kunna få ner priset till "min nivå". Tyvärr så är jag en urusel prutare, vet inte hur man göra och känner mig mest fånig när jag försöker mig på det. :o
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

Sätt ut annonser under "köpes". De hästar som mest motsvarade mina förväntningar var de som hade "hittat" mig. Min uppfattning är att det är lättare att hitta en korsning till lite billigare pris. Samt att det är billigare hästpriser om du rör dig ut på landet.
 
Sv: ”Fritidshästen” vad kostar den?

det är inte lätt att sälja eller att köpa
jag annonserade ut en av hästarna i somras
de ringde en massa folk
hästen är frisk men är ganska svårriden och tuff

de frågade en massa frågor och jag svarade ärligt
bättre att säga som det är från början och inte få det
i ryggen senare
sen ville jag att hästen skulle komma till ett ställe
där hon fick stanna
man fick sålla ganska mkt på folket som ringde
jag begärde inte alls mkt och gick ner 5 000 när försäljning blev
aktuell.
som tur är köpte en bekant stoet, hon kände väl till hästen
och till min stora glädje fungerar det fint ihop.
Människan är trevlig och hästen har det bra

så visst finns det hästar under 25 000. köp dej en kallblodstravare. de ligger inom rimlig prisnivå.
Fina i skogen
jag hittade min genom en kompis
lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 083
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 942
Senast: Grazing
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp