fritillgång till hösilage

Moppa123

Trådstartare
Hur många kg hösilage äter din häst när h*n har fri tillgång hösilaget???
cirka iaf? måste se om jag "gissar" till ungefär rätt :)
min är ett kallblod (nordsvensk travare) :banana:och väldigt matglad....
 
Jag gissar att min kallblodstravare äter 20-25 kg om dan. Men han verkade inte må bra av det så han har inte fri tillgång längre.

:cool:
 
Vi har räknat ut att våra Islandshästar äter ca 10 kg om dagen på fri tillgång. Kan inte TS halten men "hösilaget" är ganska torrt.

Våra hästar är fina i hull och det är bara någon enstaka som är för tjock.
 
Ganska torrt hösilage, kallblodstravardamen (MYCKET matglad) åt första veckorna 30 - 35 kg/dag men när hon insåg att maten inte försvann stabiliserades det på ca 20 - 25 kg.
Detta då vintertid när det var kallt kanske ska tilläggas.

Arabvalacken är mer blygsam i sin konsumtion ;)
 
Jag undrar bara om det gick bra för damen att äta så mycket?
Min buse blev skum i magen av det så nu ger jag ett magrare hösilage och 15-18 kg om dan (varav 3 kg torrt hö).
 
Min islandshäst som väger ca 380 kg får också ca 10 kg om dagen.
 
Vära två stora hästar åt drygt 40 kg om dagen tillsammans men nu har dom lugnat sig och ligger på ca 30kg dagl, men så fort det blir kallt så äter dom betydligt mer.
ingen av dom är överviktig men i bra hull.
 
Vära två stora hästar åt drygt 40 kg om dagen tillsammans men nu har dom lugnat sig och ligger på ca 30kg dagl, men så fort det blir kallt så äter dom betydligt mer.
ingen av dom är överviktig men i bra hull.
 
Vära två stora hästar åt drygt 40 kg om dagen tillsammans men nu har dom lugnat sig och ligger på ca 30kg dagl, men så fort det blir kallt så äter dom betydligt mer.
ingen av dom är överviktig men i bra hull.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 085
Senast: Twirro
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 113
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Mina hundar åt tidigare canagan country game och fungerade bra på det. De bajsade dock rätt mycket så jag funderade på att byta och...
2
Svar
23
· Visningar
1 772
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp