Bukefalos 28 år!

Fruktansvärda bilderna – hästarna plågas till döds

En granskning om djurplågeri skakar just nu den australienska galoppsporten.
Chockerande bilder visar hur friska tävlingshästar plågas och slaktas.
Något som nu får sportens aktiva att visa sin avsky.
– Mitt hjärta är brustet, skriver jockeyprofilen Laura Cheshire.
 
Jag tycker det är fruktansvärt men inte pga att det är hästar utan levande varelser. Jag är köttätare, jag fattar att man måste avliva djur men jag fattar inte varför man "måste" stressa och skada dem före slakt?

Jag är helt ologisk, men jag skulle vilja använda el på dem som gör så här mot djur. :cautious::rage:
 
Nej, vore de psykopater skulle de inte agera så där - de är människor med jobbet att se till att X antal djur per dag slaktas snabbt och utan att de själva skadas. De har inte tid med ängsliga hästar som skyggar. Vill man att människorna ska bete sig bättre mot slaktdjuren (och det vill man) måste man först ge människorna bättre arbetsmiljö och sedan ställa krav på dem - vilket innebär att kött skulle bli dyrare (vilket det borde)
 
Nej, vore de psykopater skulle de inte agera så där - de är människor med jobbet att se till att X antal djur per dag slaktas snabbt och utan att de själva skadas. De har inte tid med ängsliga hästar som skyggar. Vill man att människorna ska bete sig bättre mot slaktdjuren (och det vill man) måste man först ge människorna bättre arbetsmiljö och sedan ställa krav på dem - vilket innebär att kött skulle bli dyrare (vilket det borde)
Hur kom du fram till att det beror på tidsbrist?
 
Nej, vore de psykopater skulle de inte agera så där - de är människor med jobbet att se till att X antal djur per dag slaktas snabbt och utan att de själva skadas. De har inte tid med ängsliga hästar som skyggar. Vill man att människorna ska bete sig bättre mot slaktdjuren (och det vill man) måste man först ge människorna bättre arbetsmiljö och sedan ställa krav på dem - vilket innebär att kött skulle bli dyrare (vilket det borde)
https://www.abc.net.au/news/2019-10...nds-abc-investigation-animal-welfare/11615070
 
Hur kom du fram till att det beror på tidsbrist?
Därför det är "det normala" i den här typen av verksamhet - ett vanligt slakteri processar ganska många djur per månad :( Därför jag tror att de onda människorna är mycket få - men att en majoritet försöker rättfärdiga sitt eget beteende särskilt om man pressas in gradvis i en situation som man inte kan styra. Och att vanliga människor då kan göra de hemskaste sakerna.
 
Jag har sett hela reportaget, det är verkligen fruktansvärt 😢 Inte bara utifrån det oerhört stora lidande dessa djur går igenom inför och under slakt, men också utifrån hur människan behandlar djur som tjänat dem, gjort sitt yttersta för människan och sen ”tackas” på detta grymma och totalt likgiltiga sätt.
 
Nej, vore de psykopater skulle de inte agera så där - de är människor med jobbet att se till att X antal djur per dag slaktas snabbt och utan att de själva skadas. De har inte tid med ängsliga hästar som skyggar. Vill man att människorna ska bete sig bättre mot slaktdjuren (och det vill man) måste man först ge människorna bättre arbetsmiljö och sedan ställa krav på dem - vilket innebär att kött skulle bli dyrare (vilket det borde)
Stress på arbetsplats är ingen ursäkt för ett sådant djurplågeri :cry:
 
Stress på arbetsplats är ingen ursäkt för ett sådant djurplågeri :cry:

Alltså de människorna kan omöjligt må bra i själen efter sin arbetsdag .

För mig, efter att ha sett dokumentären som är plågsamma många 49 minuter, så stannar det kvar i mig hur mitt under den ohyggliga slakten /bultandet av hästarna spelas glad musik på radion på hög volym samtidigt .....
 
Alltså de människorna kan omöjligt må bra i själen efter sin arbetsdag .

För mig, efter att ha sett dokumentären som är plågsamma många 49 minuter, så stannar det kvar i mig hur mitt under den ohyggliga slakten /bultandet av hästarna spelas glad musik på radion på hög volym samtidigt .....

Vart kan man hitta dokumentären? Jag brukar alltid ångra mig efter men vägrar blunda för sånt här...
 
Jag är medveten om vad som pågår, men jag väljer att undvika att se filmer. Jag kan inte påverka något genom att se filmen, men jag går sönder av det. Jag kommer ihåg en film/dokumentär jag såg när jag var 13-16 år gammal, då dom flådde en schäfer levande. Det gör fortfarande ont i själen.

Djur ska behandlas med respekt hela vägen. Jag äter kött och gärna häst, men det får inte gå till såhär.
 
Vart kan man hitta dokumentären? Jag brukar alltid ångra mig efter men vägrar blunda för sånt här...

Den ligger Tex på youtube .

Jag är likadan som dig - jag blundar inte utan vill helst orka - dokumentärer som den här dvs seriösa slaget är för mig viktiga att orka... för mig leder det till en ökad medvetenhet om hur det ser ut i världen, och jag tror det påverkar mig positivt ang att behålla min empati för människor, djur, natur och att aktivt inte ge upp ang att säga ifrån/protestera mot hemskheter i världen på olika sätt.

Att många djur genomgår det här dagligen dags är ett faktum . Dvs jag är inte så påverkad av att det just i detta fallet handlar om just fd framgångsrika, omhuldade löphästar i sak. Men ja - det är fruktansvärt 😞
 
Senast ändrad:
Jag är medveten om vad som pågår, men jag väljer att undvika att se filmer. Jag kan inte påverka något genom att se filmen, men jag går sönder av det. Jag kommer ihåg en film/dokumentär jag såg när jag var 13-16 år gammal, då dom flådde en schäfer levande. Det gör fortfarande ont i själen.

Djur ska behandlas med respekt hela vägen. Jag äter kött och gärna häst, men det får inte gå till såhär.

Det hemska är ju att det pågår varje dag dock - oavsett djurslag. Svenska grisar som gasas ihjäl på slakterierna har tex en hemsk ångestfylld dödsprocess . Även om det inte belyses särskilt . Det största fokuset ligger på fixerade amnings suggor i Danmark senaste åren.

Osv.
 
Det hemska är ju att det pågår varje dag dock - oavsett djurslag. Svenska grisar som gasas ihjäl på slakterierna har tex en hemsk ångestfylld dödsprocess . Även om det inte belyses särskilt . Det största fokuset ligger på fixerade amnings suggor i Danmark senaste åren.

Osv.
Just grisar har man inte en bättre metod att bedöva större mängd grisar just nu. Det är inte bra, men skulle kunna vara värre. Där får man göra ett val om man ska äta griskött eller inte. Jag tycker det är skillnad på att "göra det bästa man kan" och plåga djuren. (Jag tycker till exempel att det är vansinnigt att man får kastrera grisar utan bedövning, om det görs innan de är sju dagar gamla).
 
Jag är medveten om vad som pågår, men jag väljer att undvika att se filmer. Jag kan inte påverka något genom att se filmen, men jag går sönder av det. Jag kommer ihåg en film/dokumentär jag såg när jag var 13-16 år gammal, då dom flådde en schäfer levande. Det gör fortfarande ont i själen.

Djur ska behandlas med respekt hela vägen. Jag äter kött och gärna häst, men det får inte gå till såhär.
Samma här. Mår bara så ohyggligt dåligt om jag skulle se det :(
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag tänkte jag berätta lite hur mina dagar är. Eller ska vara för hade samtal imorse och gjorde som ett schema. Så tänkte jag skulle...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 053
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp