Bukefalos 28 år!

Frysen vidöppen

pepp

Trådstartare
Hade visst glömt frysen öppen sen i morseO_o bröd/bär verkar ha tinat. Kycklingen inte helt...
Är det bara att slänga rubbet eller kan man bara stänga igen?
 
Stäng bara.

Nu är jag ingen köttätare och har inte stenkoll på kycklingen. Men gör en gryta av den och koka igenom ordentligt så borde det väl inte vara några problem? Den har ju inte legat i ett dygn i rumstemperatur.
 
Ingen fara att frysa om kött mm. Det där med att det skulle vara farligt är ungefär samma skröna som att mjölk tvärruttnar i paketet när klockan går över midnatt och bäst-före passeras med en sekund. :D
 
"Hur man tar hand om delvis upptinade matvaror beror på hur mycket de har tinat. Halvtinade varor kan återinfrysas. Om varorna har tinat men håller en temperatur som inte överstiger kylskåpstemperatur kan man välja att frysa in dem igen eller att tillaga dem direkt."

Från Livsmedelsverket :) Är alltså inga problem att stänga dörren igen.
 
Om det skulle vara farligt att även återinfrysa det som nått rumstemperatur hade jag varit dör för länge sen, eller vad sägs om att en butiksfrys pajade på lördagen och jag hämtade bla. kyckling på måndagseftermiddagen och frös om direkt. Kycklingen skulle destrueras, det hjälpte halva bygden till med. :angel: :p
Jag har många såna historier där jag varit delaktig iom. att jag hade hand om några butikers grismatshämtning. Gissa varför jag dumpstrar året runt nu,,,,, :D
 

Liknande trådar

Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
646
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Myrten
·
Hemmet Avfrostade frysen i morse. Nu när jag ska sätta igång den igen har jag ingen aning om vilken siffra jag ska ställa in på kylen...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: cambodia
·
Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 349
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp