Fryst ranking väcker debatt

Sv: Fryst ranking väcker debatt

BRA!!

Graviditet är ingen sjukdom!
Hästsport är inte likt någon annan sport i hela världen!
Man kan tävla i ridsport innan man ens kan gå och enda fram tills man dör (av ålder menar jag då).

Tycker detta är ett stort steg och många andra sporter borde kolla över sina rankingsystem!
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Spontant låter det som en god idé. Det är ju inte föräldraledighet det handlar om (toppryttare löser det väl ofta med nanny) utan det är det rent fysiska, dvs när det inte går att tävla pga stor mage eller foglossningar. En manlig ryttare kan välja att rida hela graviditeten medan den möjligheten inte finns för en kvinnlig ryttare med stor mage. Kvinnor måste alltså välja mellan barn och karriär på ett sätt som män inte behöver.
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

För kvinnor i ridsporten är det ju ett riktigt bra beslut. Men jämlikt är det ju knappast, plötsligt så kan man som kvinna få rejäla fördelar! Vad lägligt det skulle vara för en tjej i världseliten att säga att hon är gravid och vill ha frysta poäng samtidigt som hon pga skador eller sålda hästar inte har någon världshäst! Vilket guldläge! Ett guldläge en manlig ryttare ju inte kan få.

I jämlikhetens namn, kan ryttarpappor också få frysta poäng om de vill vara pappalediga? Det tycker jag de borde få, eller vill ridsporten vara sporten som anser att det bara är kvinnan som ska vårda barnen?
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Säga att hon är gravid kan hon väl knappast, skulle tro att ett läkarintyg kan vara nödvändigt. Däremot kanske hon kan passa på att bli gravid när det är lämpligt. Men det är ju inte alltid så lätt att styra över det ändå så jag tror inte att det kommer bli ett stort övertag gentemot män. Tvärtom har ju män idag ett övertag i och med att ett väntande barn inte behöver påverka deras karrär alls, som sagt.

Det handlar som sagt inte om föräldraledighet utan om just den fysiska påverkan som en graviditet och förlossning ger.
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Men vad innebär rankingen i praktiken? Styr det vilka tvlingar man kvalificerar sig till?
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

I jämlikhetens namn, hur mycket har en manlig toppryttare fölorat på att bli pappa. Inte ett jota!
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

*kl*

men vadå jämlikt... skulle allt vara jämlikt skulle män också kunna föda barn. det kan dom inte och det är inget vi kan göra åt det. Så ett sådant här beslut ÄR rättvist!

Och som någon mer skrev... det handlar inte om föräldraledighet utan om det fysiska...
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Hur många manliga toppryttare skulle ta ut föräldraledighet om det fanns möjlighet till frysta poäng? Som respektive till en manlig toppryttare får den ju räkna med att dra HELA lasset som förälder!
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Men vad innebär rankingen i praktiken? Styr det vilka tvlingar man kvalificerar sig till?

Definitivt, Är du topp 10 så får du en personlig inbjudan till ALLA tävlingar samt alla världscupstävlingar annars får du slåss tillsammans med dina andra landsmän om en plats till varje tävling. Tex Sverige bara har 2 platser vid varje världscup att fördelas på de ryttare som är aktuella.
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Hur många manliga toppryttare skulle ta ut föräldraledighet om det fanns möjlighet till frysta poäng? Som respektive till en manlig toppryttare får den ju räkna med att dra HELA lasset som förälder!

För tredje gången i tråden så handlar det INTE om föräldrarledighet utan det handlar ju om att kvinnan inte fysiskt KAN tävla under en viss period. En man kan faktiskt tävla även om han är pappaledig vettu.....
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Då är graviditet alltså en sjukdom? Min mamma morrade jämt till mig och tyckte jag jämförde graviditet med sjukdom!

Jag känner en tränare/hoppryttare som tävlade tom 7:e månaden. Och det står ju om toppryttare som börjar rida ett par veckor efter att barnet kommit ut. Hur går det ihop? Går det eller går det inte att rida gravid?

Vi kvinnor kräver jämlikhet överallt och slår oss för bröstet att ridsporten är en jämlik sport, män och kvinnor tävlar på lika villkor. Och plötsligt så är det olika regler för kvinnor och män! :confused:
Bättre att göra det rättvist, kvinnor och män får frysta poäng en viss tid om de har fysiska hinder att tävla. Då är det rättvist OCH jämlikt!
Hur gör andra sporter?
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Då är graviditet alltså en sjukdom?


Nej, såvitt jag vet får man inte frysta poäng för att man är sjuk :confused:

Men du kan ju själv hoppa Världscupen i åttonde månaden, före under och efter förlossningen så får du se att orättvisan knappast handlar om sjukdom.

Du måste väl själv förstå att det är skillnad på en kvinna och en man när det gäller att bli föräldrar :eek:

Skall det vara jämnställt får väl mannen föda barn , men nävisst nä det kan dom ju inte men förälder blir dom likförbannat :grin:
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Vi kvinnor kräver jämlikhet överallt och slår oss för bröstet att ridsporten är en jämlik sport, män och kvinnor tävlar på lika villkor. Och plötsligt så är det olika regler för kvinnor och män! :confused:
Bättre att göra det rättvist, kvinnor och män får frysta poäng en viss tid om de har fysiska hinder att tävla. Då är det rättvist OCH jämlikt!
Hur gör andra sporter?

Amen för det :bow:

Eller så låter man rankingen vara just en ranking och bortser från att ryttare kan drabbas av sjukdom, skador, sponsorer som sviker, hästägare som säljer ens topphästar. Graviditet är trots allt något man har valt själv.
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Det vete 17 om jag skulle rida alls om jag skulle välja att vara gravid! Tjock och otymplig skulle jag nog sätta mig på min kammare och vänta tills det gått över! Och jag skulle definitivt kunna lägga karriären åt sidan något år utan att riva upp himmel och jord!

Men varför ska det vara så mycket special och hela världen ska rätta sig efter att kvinnor är gravida? :confused: Världen stannar ju liksom inte av för att någon väljer att föröka sig! Och är världscuppoängen SÅ viktiga att en kvinna avstår skaffa barn, ska den kvinnan ha barn alls då? I andra yrken och sporter verkar ju kvinnor kunna skaffa barn och samtidigt ha en karriär utan en massa specialregler, varför går det inte i ridsporten? Ridsporten har ju i många år sagt sig vara jämnställda!

Nej jag tror att ett sådant här beslut bara gör att ridsporten av utomstående fjantförklaras ÄNNU mer! För som sagt, andra sporter verkar ju klara av att kvinnor skaffar barn, men ridsporten har just deklarerat att det förstör karriären!
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Nej jag tror att ett sådant här beslut bara gör att ridsporten av utomstående fjantförklaras ÄNNU mer! För som sagt, andra sporter verkar ju klara av att kvinnor skaffar barn, men ridsporten har just deklarerat att det förstör karriären!

Dessutom finns ju risken att man tycker att om män och kvinnor inte kan ha samma regler så borde man dela upp ridsporten i manlig ridsport och kvinnlig ridsport - vilket vore väldigt tråkigt tycker jag!
 
Sv: Fryst ranking väcker debatt

Men vänta nu här... De får behålla hälften av sina poäng.
Just för att ridsport är en icke segregerad sport vad det gäller kön och ålder, kan det faktiskt vara rättvist.
Mig veterligt finns det ingen annan sport, förutom boule, där unga och gamla, män och kvinnor tävlat mot varandra på samma villkor.
En man inom sporten kan bli förälder flera gånger om, utan att det påverkar honom fysiskt. En stor mage är faktiskt i vägen.:)
Kvinnor kan endast få barn under en viss period i livet, män kan livet ut.
De som rider på den nivån har det som yrke, och inom andra yrken har man rätt att återfå sin gamla post efter en barnafödsel. Här får de tillbaka hälften, varför skulle det vara fjantigt?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
838
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Lägenheten mitt emot min, är likadan som min 2 r o kv 45 kvm, med uteplats men spegelvänd. Jag har bott här i 12 år i år och trivs som...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När man tröttnar på att ha tankarna malande i huvudet, men inte känner att det finns någon som det fungerar att prata om ämnet med kan...
Svar
0
· Visningar
618
Senast: Takire
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har FEI bestämt att förbunden ska få veta om ryttare på internationella tävlingar har fått hjärnskakning. Sedan är det stopp för...
Svar
2
· Visningar
565
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp