Bukefalos 28 år!

Ful&tjock man!

B

Belleriet

1. Har ni några bra tips för att tunna ur manen på hästen?
Min ponny har oerhört tjock man, jag har alltid försökt få den tunn, men utan bra resultat. Jag blir alltid onöjd med hur jag tunnar ur den.
Det blir snett, fult, tuffsigt o s v.
(Jag använder mig av trimkniv, trimsax, vanlig sax. Vill helst inte kosta på det med någon special urtunnare för ca 300 kr heller, så gärna skapligt billiga metoder)

2. Hur rycker/klipper/tunnar du ur din hästs man? Har din häst kort eller lång man? Hur ser din hästs man ut i allmänhet alltså, gärna bild!

3. Min ponny har ännu ett problem. Hans man är väldigt envis, den delar sig så han får mittbena, medans jag vill kamma över den på en sida. Han är fortfarande ung så jag tror man man "vänja" den med att lägga sig, men den bara åker tillbaka till mittbenan under ridturen. Vad ska man göra för att få den att lägga sig? Hans man är fruktansvärt ful.
(Flera har tipsat mig om att fläta manen och ha så i ca 2 veckor, men jag vill inte göra det för att a)det är ohygiensisk och b)sliter så himla mycket. Han har fortfarande fin kvalité på hårstråna.)

Alla tips mottages med glädje! Tack på förhand
(flytta gärna tråden vet att den ligger fel men fler kollar här:))
 
Sv: Ful&tjock man!

om du rycker ett par knippen med strån varje dag så blir den snart fin.

metoden jag använder för att tunna ur min pållas mer normala man är att jag klipper med en vass sax längsmed stråna (saxen pekar alltså mot himmeln), ett rejält långt klipp ända från botten till toppen, de kortaste stråna blilr bara en cm. jag håller på ganska länge, det blir snyggast om man inte klipper för många strån i varje klipp.

för att manen ska ligga snyggt på en sida så är det flätning som gäller. det behöver inte sitta i mer än en dag. Om det sliter på manen är det väl snarast en bonus eftersom din häst har så tjock man.
 
Sv: Ful&tjock man!

ja, jag har funderat på en sådan, men just nu har jag inte råd med det, jag måste i alla fall prioritera ett antal saker innan den, så det kommer väl aldrig bli av antar jag:crazy:
vad har du för "storlek" då, fanns ju två?:)
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 451
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 785
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp