Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

tinafinis

Trådstartare
Kanske självklart för vissa men inte för alla.

En annan har ju hållt på med hästar i 20 år men detta har jag faktiskt inte blivit klok på...

Varför heter de full, varm, halv o kallblod???

Frågan slog mig nu när jag satt o kikade på os och dom pratade om luftfuktigheten och värmen.
Dom sa att fullbloden hade mer blod i sig så dom klarade av det bättre.
Vadå har fullbloden mer blod i kroppen? Är det därför dom kallas det?
Har alltså kallblod kallt blod, varmbloden varmt blod då eller och halvblod bara hälften så mycket blod??
Nä skämt o sido, men kan någon förklara varför dom kalls så här.

Vet ju skillnaderna utseendemässigt.

Svenska varmblodsföreningen förvirrade mig en gång. Jag trodde det var inom trav, men det var ridhästar... Varför kallas en del ridhästar för varmblod?

Ja, som ni märker, jag är lite förvirrad.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Detta har jag heller aldrig fattat, vet ju utseendemässig skillnad, och vilka som tillhör, men inte vad det är för skillnad (om det finns någon) rent fysiskt mer än kroppstyp.

Kommer följa tråden med spänning:p
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

det första är jag inte rätt människa att svara på, men de flesta ridhästar är varmblod.
Många säger varmblod till travare vilket är delvis rätt, varmblod och kallblodiga travare
heter det. Dett vill säga att om man bara säger varmblod betyder inte det att
man har en travare som många vill få det till.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Har för mig att det har med deras temerament att göra från början.. är inte helt hundra. Halvblod är ett inte en egen kategori utan ingår bland Varmbloden. Vet inte om de kallas halvblod för att de har avlats fram med genom att man har blandat varmblod- och fullblodshästar.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

det där har jag aldrig tänkt något vidare på men igentligen så delas alla hästar in i kallblod och varmblod och ponnys. ungefär så här har jag förstått det.

varmbloden är av ridhäst eller elegantare vagnshäst typ, lättare och rörligare än kallbloden som är tyngre och starkare arbetshästar.

varmbloden delas i sin tur upp i fullblod och halvblod. som fullblod räknas det arabiska (ox), engelska (xx)och angloarabiska (x)fullblodet. det sistnämda en korsning mellan dom 2 förstnämda.

halvblodet är framkorsat ur många olika raser +fullblod för att för att vara en både ädel och hållbar samt allsidig både rid och kör häst.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Snacka om att krångla till det, vem kom på detta krångliga system..
Har inte heller fattat detta. Ser ju skillnad på dem ,men aså är det raser eller något innom en ras? Varför säger man kallblod till en nordsvensk? Kallblodsraser? Finns det? Kan man inte bara säga rasen .. Jag som inte fattar, undrar också !
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Vilka hästraser är kallblod? Fjording, Nordsvensk, Ardenner.. nån som vet mer?
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

jaa du, haha dom där "tunga" raserna.. Shire kanske? Freisser..?
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Frieser räknas som varmblodiga hästar
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

delvis *KL*
är ju lite krångligt svenskt varmblod för mej är ju en varmblodstravare, men har kolla lite på hästannonser och då har dett stått Svenskt vamrblod (asvh) eller likande bokstäver bakom. Senkan det ha stått att de tävlat msv dressyr och hoppning typ 120 så jag förstår ju att det inte är någr varmblodstravare vi pratar om då, men har aldrig hört talas om den "rasen" om det är en ras innan.
Har heller ladrig fattat varför de kalals fullblod, varm, kall och halvblod när jag var mindre var jag oxå lite inne på det där med oliak mkt blod och hur varmt det var ;)
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

känns som folk bara snackar massa blod hela tiden, fast ingen vet egenltigen hur det ligger till.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

neää är ju lite så när jag tänker på¨halvblod så tänker jag även på frieser, PRE och sådana raser men de är väl varmblod egentligen.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Det finns tre huvudtyper av häst: Varmblod, kallblod och ponny.

Varmblod är de lättare vagns- och ridhästarna med ädlare kroppsbyggnad och mindre skyddsbehåring än kallbloden.
Har för mig att namnet kommer av deras livligare och "vaknare" temperament jämfört med kallbloden. (Det är en mycket gammal beteckning, alltså... ;))

Kallbloden är de stabila, grövre draghästarna med mycket kraftig kroppsbyggnad och ofta mycket skyddshår.

Ponny är beteckningen för en häst under 148 cm, oftast av kallblodstyp.

Fullblod anses vara den mest renavlade, ädlaste hästen, men är fortfarande av varmblodstyp. Det finns endast tre fullblodsraser, Engelskt Fullblod, Arabiskt Fullblod och Angloarabiskt Fullblod, som är en korsning mellan Engelskt och Arabiskt Fullblod.

Halvblod är ursprungligen namnet på en häst med en fullblodsförälder, men har senare kommit att användas även för varmblodshästar som renavlats utan att korsa in fullblod i varje generation. Numera försöker vi även i Sverige att följa den internationella standarden och kalla vårt svenska halvblod för Svenskt Varmblod eller Svensk Varmblodig Ridhäst, som ju är mer korrekta namn. ;)

Det leder dock till förvirring bland allmänheten, då travvärldens "slarv" gjort att många tror att varmblod = travhäst.
Travfolket har ju bara 4 raser att hålla reda på; Varmblodiga Travhästen, Kallblodiga Travhästen, Gotlandsrusset och Shetlandsponnyn. De tävlar alla i sina separata kategorier, så det funkar ju att kalla dem för varmblod, kallblod, A-ponny och B-ponny, och alla vet vad man pratar om.

I övriga hästvärlden finns ju mååånga olika raser i de olika kategorierna, så där blir det stor förvirring om man menar en viss ras, men bara nämner typen. Kommer man utanför Sverige och pratar om "warmblood", så antas det att man menar en varmblodig ridhäst, inte travare. Det är säkrare att kalla travaren för "trotter" eller "standardbred".:idea:
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

kan ta mitt ena svenska halvblod som exempel. hans pappa är rent engelskt fullblod godkänd för sv. hbl. avel, hans mamma rent svenskt halvblod, det gör honom till ett svenskt halvblod med gröna papper och står då "högt i blod" eller "har mkt. blod".

mycket fullblods inblandning = mycket blod eller högt i blod.
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Det leder dock till förvirring bland allmänheten, då travvärldens "slarv" gjort att många tror att varmblod = travhäst.
Travfolket har ju bara 4 raser att hålla reda på; Varmblodiga Travhästen, Kallblodiga Travhästen, Gotlandsrusset och Shetlandsponnyn.
Vill bara korrigera liiiite... det finns fler raser än fyra att hålla reda på, tex fransk travare, amerikansk travare, orlovtravare mfl. Det finns skillnad även inom varmblodstravarna, även om många är en korsning mellan de olika typerna. Att säga "varmblod" om travarna är helt enkelt ett samlingsnamn.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Alltså inte bara jag som är förvirrad ser jag :-)

Men då borde våra travhästar ingå i fullblodsgruppen ju. Eller?

Men varför sa hon på os då nu under fälttävlingen att fullbloden hade mer blod i kroppen så dom klarade av vädret o luftfuktigheten bättee där nere. Det var igentligen därför jag tog upp de lite här för det som PINKY skrev kände jag till.
Hon på tv kanske inte menade ordagrant vad hon sa.
Ingen annan som såg och lade märke till det?
 
Sv: Fullblod, varmblod, halvblod, kallblod???

Men då borde våra travhästar ingå i fullblodsgruppen ju. Eller?
Nej, varför? :confused:
Men varför sa hon på os då nu under fälttävlingen att fullbloden hade mer blod i kroppen så dom klarade av vädret o luftfuktigheten bättee där nere. Det var igentligen därför jag tog upp de lite här för det som PINKY skrev kände jag till.
Hon på tv kanske inte menade ordagrant vad hon sa.
Ingen annan som såg och lade märke till det
Har ingen aning om det stämmer rent fysiskt, men det har jag också hört. Det skulle vara anledningen till att de kan vara svårare att droga vid vet.behandlingar?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp