Bukefalos 28 år!

Fullblodsto + anglo

LFreddy

Trådstartare
Hej jag funderar att betäcka med fullblodsarab eller angloarab vad har ni för erfarenhet av dessa hästar och vilka hingstar skulle ni ta i beaktande? Jag vill ju ha bra steg, bärighet och hållbarhet. Stoet är ca 160 cm nu 2.5 år (3 till våren) E Swedish Shave ue Steve´s Friend uue Glenstal. :D ngn klok Buke med bra koll på linjerna?

F...
 
Sv: Fullblodsto + anglo

Verkar inte vara något större intresse för anglo :p om jag skulle välja en trevlig gångartshingst på halvblodssidan då, har ni några tips?
 
Sv: Fullblodsto + anglo

Jag är inte så insatt i angloavel, men tycker det är synd att du inte fått några svar alls.
Det finns ju inte så många anglo hingstar till betäckning i Sverige. Men vad jag förstod fick Zalmyiac's avkommor fina vitsord i somras, men han har bara fått en första omgång.
Sen finns välmeriterade Business som har gått internationell fälttävlan och som jag dessutom tycker rör sig fint. Verkar dessutom väldigt trevlig i lynnet.

Om du vill ha en anglo så skulle jag faktiskt rekommendera att du ringer till Angloförbundet och hingstägarna till ovanstående och pratar lite mer. De har nog många bra råd om hur du ska tänka.
 
Sv: Fullblodsto + anglo

Tack för ditt svar, jag har mailat till kontaktpersoner inom angloförbundet men inte lyckats få något svar. Efterssom jag har ett fullblodssto så kan jag ju välja en fullblodsarab oxå, har provat att googla, varit inne på föreningarnas hemsidor osv men tycker det är svårt att få en bra helhetsbild och att hitta någon aktuell övergripande lista där alla godkända hingstar finns med. PÅ arabföreningens sida finns bara länkar till stuteriers hemsidor men jag hittar ingen samlad lista med info om alla godkända hingstar i aveln. På angloförbundets sida finns en hingstsida men den verkar inte vara aktuell och de flesta hingstarna är rena fullblod och då kan jag ju lika gärna välja en bra fullblodshingst men jag vill inte ha ett rent fullblod. Tja lyckas jag inte reda i det hela får jag väl hitta ett annat alternativ eller låta bli att betäcka. :crazy:

Står fullblod verkligen så lågt i kurs? Jag har bara bra erfarenheter av anglon därför skulle jag väldigt gärna ta fram en sån men då vill jag ju kunna välja en hingst som kompletterar mitt sto...
 
Sv: Fullblodsto + anglo

Men så trist att du inte fått svar från kontaktpersonerna på förbundets hemsida. När en ras är i sånt behov av nya uppfödare är det otroligt att man inte tar hand om de intresserade som hör av sig!
 

Liknande trådar

Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp