Bukefalos 28 år!

Fullcheek, 2 eller 3 delat?

ponilover

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett fullcheek bett till min unghäst. Men kan inte bestämma mig om jag ska köpa ett 2 eller 3 delat. Någon som har provat båda? Vilken skulle ni rekommendera?
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

Generellt uppfattas bettet skarpare om det är delat i flera delar. Så det beror på vad du behöver, milt eller skarpt.
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

Jag skulle välja samma som jag har i vanliga fall. Köpte ett tredelat till min när jag testade eftersom jag vet att han trivs på tredelat i vanliga fall. :)
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

Beror på vad hästen har på annat bett och trivs med. Dock så får du inte glömma att köpa öglor till parrerstängerna, så bettet inte faller framåt dvs.

Jag har 3delat till min häst, då jag har 3delat i allt annat.
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

Man kan rida både med eller utan "loops". Tycker det är relativt ovanligt med loops, de flesta rider utan. Jag har ett rakt gummi-fullcheek till min häst - utan loops, ligger bra i munnen.
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

Ta det som din häst föredrar i vanliga fall. Jag har ett 2-delat till min då han trivs bäst på det i vanliga fall och jag uppfattar det som mildare.
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

vad är det här för öglor och vad gör de?

Trodde jag hade svarat, loopsen sitter såhärhttp://www.google.se/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.moonrakerqh.com%2Ftack%2Fgfx%2Fbit-loops.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.moonrakerqh.com%2Ftack%2Fenglish.html&h=298&w=300&tbnid=NyHWb5P65smVfM%3A&zoom=1&q=bit%20loops&docid=rCOBARLgbAtSyM&ei=8Fg-U9GON6S24wSa1ICIDw&tbm=isch&iact=rc&page=1&start=0&ndsp=17&ved=0CDkQrQMwAA

Och hindrar bettet från att vrida sig framåt vilket det lätt gör med parrerstänger, har man ett ledat bett så kommer det då inte ligga rätt i munnen.

Bild Googlar du fullcheek så har de flesta bilderna bettöglor/ bit loops/ bit keepers.
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

Beror på vad hästen har på annat bett och trivs med. Dock så får du inte glömma att köpa öglor till parrerstängerna, så bettet inte faller framåt dvs.

Jag har 3delat till min häst, då jag har 3delat i allt annat.

Fast loops har man främst på Fulmer bett, inte så ofta på fullcheek.

Fulmerbet
045839dd-cb1b-40b7-9f42-ee6791e9a8fc.jpg
 
Sv: Fullcheek, 2 eller 3 delat?

Man har det på fullcheek också, även om det främst är avsett för fullmer. Fullmer faller ju garanterat framåt utan bett öglor så ett fullmer utan öglor är värre än ett fullcheek utan öglor.

Men det är att rekommenderad att ha öglor på fullcheek också.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 092
Senast: tuaphua
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 304
Senast: Zacci
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 008
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
367
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp