Bukefalos 28 år!

Fult hem - skäms

Jag förstår dig! Medelklassens inredningshysteri har gått så långt idag att det är lätt att skämmas för att man inte "hänger med". Jag gör det själv. Jag väljer att träffa folk ute istället för hemma hos mig.

Jag bor i en fin lägenhet i kvarter med atmosfär och bra läge. Och inredningsmässigt är den en katastrof. Jag skulle få den renoverad imorgon om jag ringde hyresvärden, det är så länge sedan något gjordes. Men jag orkar inte bo mitt i en renovering med hantverkare i full sving, jag är för mycket sjuk. Därför har det inte blivit av.

Och grejen är - jag bryr mig egentligen inte. Mig själv spelar det ingen roll att jag fortfarande har gult i köket, terracotta i sovrummet och att den vitbeige tapeten i hall och vardagsrum var gammal redan när jag flyttade in -98. Det kan till och med vara en smal bård på den tapeten, jag kan inte svara på det för jag ser den inte längre.

Så att jag gärna skulle vilja få renoverat är inte för min egen skull, jag värdesätter andra saker med mitt boende (gammal vacker parkett, djupa fönster, husens yttre, läget). Det är för att inte skämmas inför andra jag skulle vilja göra det. För att visa att jag hänger med. Och det är ju en rätt kass anledning.

Jag förstår dig alltså. Så jag skulle försöka panikstäda lite inför besöket som någon skrev, och i något sammanhang lättsamt försöka flika in att Vi har inte brytt oss om att renovera då mycket, det här är mest ett mellanboende. Eller nåt.
 
Jag VET att jag blivit dömd bakom min rygg pga. boende bla. Det är folk som bara varit ytliga bekanta med fläckfria hem, nya bilar, status och lån-lån-lån och så lite mera lån ovanpå det. Jag tolkar det som ren avundsjuka för att jag bor väldigt billigt, äger allting, lågt bottenlån och skapar vad jag behöver utifrån mina egna behov samt inte lyssnar på alla "råd" som "så och så ska du bygga-göra" utan gör det JAG vill och skissar på ett boende där jag kommer att trivas och bo enkelt och billigt.

Jag tyckte att ditt hem var ombonat och mysigt! Huvudsaken är ett det bostaden fyller den funktionen det ska göra för stunden! Men jag har inga nya bilar, fläckfritt hem eller lån, lån, lån :angel:

Låt folk döma! Varför ska man bo i ett opersonligt, kallt, svalt och undanplockat hem?
 
Strunta i dom bara..

Ska du bo i en fryscontainer?
Utveckla gärna?
Ja jag har alltid struntat i sådana människor, dom är inget jag vill ha nån längre kontakt med.

Ställer man två fryscontainrar bredvid varann samt gör ett dörrhål mellan dom så har man en ganska ordinär tvåa att inreda som man vill, när jag skissat klart så delar jag med mig lösningen här på buke. Det kan bli antingen sjöcontainrar men troligast blir det frysskåp till lastbilar som skrotas ut om dom fått en skada som inte ens behöver vara allvarlig. Skrotas pga. livsmedelshygienbestämmelser och är lättlagade men duger inte på vägen längre bara.
 
Bo i husvagn är skit och inget jag ens har i tankarna, gamla fryscontainrar är gratis om man har kontakter och jag lägger hellre pengarna på bygget än köper nåt jag kan få gratis och inreda själv. Om du visste vad man kan göra med ett par fryscontainrar ställda bredvid varandra och det tekniska är enkelt att lösa iallafall för mig, och krisar det med tvätten så står min hyreshustvättmaskin snart i grannens stall, dom fick överta den mot att jag kan använda den om jag behöver.

Ibland är det ju lite att man får vad man betalar för, en fryscontainer är ju inte gjord att bo i, och bara det att inte ha vatten, avlopp, ventilation eller fönster gör ju det hela lite struligt och otrivsamt. Avlopp, fönster och ventilation är ju inga småsaker, och då räknar jag med att du kan dra in el på ett säkert sätt, som inte förvandlar containern till en dödsfälla.
 
Ni som skriver om "människor som bor så fint- som i en inredningstidning" etc, varför tror ni att de ska döma er som bor annorlunda?

Jag älskar inredning och om någon skulle tro att jag dömde andra eller såg ner på andra som inte är intresserade av inredning så skulle jag bli irriterad.

Varför skulle jag vara ytlig och dömande bara för att jag gillar inredning?

Näää, så får man ju inte se det.

Det är väl som inlägget där en medlem blev putt för att någon skrev att det mest är travare och shettisar som dumpas?

De flesta som ser på ner på andra har mer, men de flesta som har mer ser inte ner på andra. Skillnad.
 
Jag tyckte att ditt hem var ombonat och mysigt! Huvudsaken är ett det bostaden fyller den funktionen det ska göra för stunden! Men jag har inga nya bilar, fläckfritt hem eller lån, lån, lån :angel:

Låt folk döma! Varför ska man bo i ett opersonligt, kallt, svalt och undanplockat hem?
Induktionshällen jag köpte begagnad och nästan gratis var från ett sånt hus, totalt sterilt och verkade obebott. Där bodde det en barnfamilj, stackars barn säger jag bara. :(
 
Ja jag har alltid struntat i sådana människor, dom är inget jag vill ha nån längre kontakt med.

Ställer man två fryscontainrar bredvid varann samt gör ett dörrhål mellan dom så har man en ganska ordinär tvåa att inreda som man vill, när jag skissat klart så delar jag med mig lösningen här på buke. Det kan bli antingen sjöcontainrar men troligast blir det frysskåp till lastbilar som skrotas ut om dom fått en skada som inte ens behöver vara allvarlig. Skrotas pga. livsmedelshygienbestämmelser och är lättlagade men duger inte på vägen längre bara.
Intressant.
Hur blir det med vatten, avlopp? Får du in sådant eller blir det torrdass etc?
 
Ja jag har alltid struntat i sådana människor, dom är inget jag vill ha nån längre kontakt med.

Ställer man två fryscontainrar bredvid varann samt gör ett dörrhål mellan dom så har man en ganska ordinär tvåa att inreda som man vill, när jag skissat klart så delar jag med mig lösningen här på buke. Det kan bli antingen sjöcontainrar men troligast blir det frysskåp till lastbilar som skrotas ut om dom fått en skada som inte ens behöver vara allvarlig. Skrotas pga. livsmedelshygienbestämmelser och är lättlagade men duger inte på vägen längre bara.

Åh du får gärna dela med dig när du byggt den! Har tankar på att göra en egen stuga på våran tomt i Tornedalen så vi slipper trängas när vi är! Transporten dit får min släkting som äger åkeri ordna så det blir billigt och bra med två sådana som stuga :D
 
Jag förstår dig! Medelklassens inredningshysteri har gått så långt idag att det är lätt att skämmas för att man inte "hänger med". Jag gör det själv. Jag väljer att träffa folk ute istället för hemma hos mig.

Jag bor i en fin lägenhet i kvarter med atmosfär och bra läge. Och inredningsmässigt är den en katastrof. Jag skulle få den renoverad imorgon om jag ringde hyresvärden, det är så länge sedan något gjordes. Men jag orkar inte bo mitt i en renovering med hantverkare i full sving, jag är för mycket sjuk. Därför har det inte blivit av.

Och grejen är - jag bryr mig egentligen inte. Mig själv spelar det ingen roll att jag fortfarande har gult i köket, terracotta i sovrummet och att den vitbeige tapeten i hall och vardagsrum var gammal redan när jag flyttade in -98. Det kan till och med vara en smal bård på den tapeten, jag kan inte svara på det för jag ser den inte längre.

Så att jag gärna skulle vilja få renoverat är inte för min egen skull, jag värdesätter andra saker med mitt boende (gammal vacker parkett, djupa fönster, husens yttre, läget). Det är för att inte skämmas inför andra jag skulle vilja göra det. För att visa att jag hänger med. Och det är ju en rätt kass anledning.

Jag förstår dig alltså. Så jag skulle försöka panikstäda lite inför besöket som någon skrev, och i något sammanhang lättsamt försöka flika in att Vi har inte brytt oss om att renovera då mycket, det här är mest ett mellanboende. Eller nåt.
Så sorgligt det låter.., menar inte att låta nedlåtande,,
Men känner du att du behöver visa att du hänger med inför vänner?
 
Det är ju inte sagt att man har lån över taket bara för att man bor fint. De jag känner som har fina bostäder har förmodligen inte större lån än nån annan, de har bara mer pengar, helt enkelt. Välbetalda jobb, arv, osv.
Absolut inte, kommentaren baseras enbart på att när vi letade lägenhet stötte vi aldrig på någon (tex jobbets fikarast) som tyckte vi var rimliga som inte ville låna till kontantinsatsen utan alltid hoppade av budgivningen när vi hade slut på pengar. De tyckte att vi var orimliga snarare och lite dumma i huvudet (vilket vi säkert är, det kommer obevekligen att straffa sig i längden att hyra ett hus.). Själv tycker jag att man kan få göra som man vill, dvs att vi kunde få göra som vi ville utan kommentarer. Så skulle vi haft en fin lägenhet så skulle vi haft höga lån och vi skulle ha lånat till kontantinsatsen.

Sedan anses ju Sveriges befolkning lite överbelånad som just befolkning räknat.
 
Senast ändrad:
Ibland är det ju lite att man får vad man betalar för, en fryscontainer är ju inte gjord att bo i, och bara det att inte ha vatten, avlopp, ventilation eller fönster gör ju det hela lite struligt och otrivsamt. Avlopp, fönster och ventilation är ju inga småsaker, och då räknar jag med att du kan dra in el på ett säkert sätt, som inte förvandlar containern till en dödsfälla.
Alltihop det du nämner är så basic som det kan bli, jag behärskar det sen massor med år och tänker man till lite är det superenkelt och likadant som när man gör det i en villa. Fryscontainer-kylkontainer-värmecontainer-bostadscontainer, exakt samma sak bara olika namn och att installera media och fönster-dörrar gör man i efterhand om det ska bli bostadscontainer. (Har bekant som bygger nya bostadscontainrar för export bla.)

Man ska inte krångla till allt så förb. ;)
 
Induktionshällen jag köpte begagnad och nästan gratis var från ett sånt hus, totalt sterilt och verkade obebott. Där bodde det en barnfamilj, stackars barn säger jag bara. :(

Behöver absolut inte vara synd om barnen på något sätt bara för att dom växer upp i ett sånt hem. Jag dömer dom lika lite som jag dömer dig.
 
Min syster och svåger har nästan slutat gnälla om att jag ska lägga in nytt golv i vardagsrummet där den gamla mattan från 1974 bara syns längs väggarna. Den stora wiltonmattan täcker det mesta, inköpt för 300 kr. Jag har aldrig varit intresserad av inredning, vilket de flesta i min nära släkt är. Vitt vitt vitt svart tomt. Nej tack. Syrran/svågern har ju ärvt en del så det gör det lite mer hemtrevligt.
Förresten vitmålat hade jag redan innan det blev så modernt, jag ville bara ha så ljust som möjligt utan att ha en massa lampor.
Min stackars son är likadan, han ser inte inredningen öht.
 
Intressant.
Hur blir det med vatten, avlopp? Får du in sådant eller blir det torrdass etc?
Vatten, 1000-liters plasttank i hörnet under taket närmast köket som laddas när den börjar bli tom. Avloppsvattnet pumpas till avloppsbrunnen.

Toa, gamla påkörda takrullportar finns hur mycket som helst, är isolerade med skum, bara att kapa och sätta ihop till en mobil toa med dusch som ställs bredvid avloppsbrunnen och så isolerad vattenledning dit.

Det där är så simpelt och basic men fullt fungerande.
 
Lägger tråden på senior eftersom det egentligen handlar om mig mer än hemmet...

Ja. Mitt hem är fult. Jag sitter nu och har ångest eftersom jag väntar besök av bebisgruppen; ett antal mammor med bebisar som träffas hemma hos varandra och nu är det min tur.

Vi bor i lägenhet. De flesta andra mammorna bor i fina hus trots att de är mycket yngre än mig, vilket svider lite även om jag försöker att inte bry mig.

Jag och min man hyrde hus på landet i många år och insatslägenheten är vårt första egenägda boende. Vi bor i det bostadsområde vi vill. Barnen är rotade här och det är nära till skog och promenadstråk. Skola och förskola är bra. Jag har gångavstånd till stallet. Perfekt.

Lägenheten är typ orenoverad sedan huset byggdes tidigt 79-tal. Vi (läs mest maken) har målat tak, väggar och fönsterbrädor undan för undan under de fem åren vi bott här, eftersom vi inte vill ta något stort lån. Vi har bytt toaletter, men annars är badrummen orenoverade med gamla handfat osv. Köket är orenoverat och håller på att rasa ihop. Men det funkar ju och så rullar vardagen på...

Vi måste flytta inom något/några år eftersom familjen helt enkelt är för stor och planen har från början varit att vi skulle bo här några år och sedan gå vidare till radhus eller villa i samma område.

Jag tror att jag från början varit inställd på att det bara var ett mellanboende. Jag har aldrig trivts i lägenheten. Dessutom är jag inte så intresserad av inredning. Det finns ju roligare saker att lägga pengarna på... Dock hade jag från början en klar bild av hur jag ville ha det i varje rum, med färgsättning, inredning osv. Nu blir jag besviken varje gång jag inser att det inte ser ut som jag vill, trots att jag självfallet vet att det är jag/vi som måste göra något.

Jag är så trött, trött och känner att jag blir allt mer nedstämd. Jag orkar inte göra iordning fotona i ramarna efter att vi målat om i hallen. Allt bara står still. Köpte nya mattor igår, men det känns lite som att sätta läppstift på en gris...
Jag behöver nog lite peppning från er kära Bukare.
Läppstift på en gris..
Är inte alltid fel
Miss Piggy är ganska söt :)

Vad jag vill få sagt är..
Lägg mattorna på golvet och gläd dig åt dom, köp en blomma du tycker om och sätt den på bordet, en fin ljusstake (loppisfynd) med lite extra fina ljus pryder vilken hall som helst.
Det viktigaste jag tycker är när jag kommer hem till någon, för att få ett bra intryck. Är att dom som bor där har gjort något litet för att visa att dom bryr sig om och tycker om sitt hem
Tycker du inte om ditt hem, blir det inte trivsamt
Lär dig tycka om det, se det som är positivt.

För din egen skull, inte för någon annans
 
Öhhh varför var det synd om barnen?
Dom kom ut med ett par leksaker i händerna och fick skäll direkt samt ordern "och leksakerna ska ligga i lådan, inte hållas på med när nån kommer."
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 355
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 665
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 536
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp