Bukefalos 28 år!

Fult hem - skäms

Jag känner mig mer välkommen i hem där det syns att nån bor, nån har en vardag. Än att bli inbjuden till någons palats, där ytan är det viktiga.

Men det är också den typen av människor som blir vänner. Så det passar kanske på nåt sätt.
Exakt! :up:

Jag som bor i ortens skamfläck nummer ett har helt slutat brytt mig om vad folk tycker och tänker, vissa har bekymmer men det är DERAS bekymmer, inte mitt. Jag ska ju riva den här brädhögen och bygga nytt när kontanterna medger detta för den här kåken är bortom all räddning och nybygget kommer att ta 2-3 år gissar jag så då får jag bo i en container under tiden. Mig stör det inte det minsta, inte mina grannar heller men vissa andra stör det nåt enormt men som sagt, det är deras problem. En fryscontainer är både varm och tät och får bli bostad under byggtiden, vilket också kommer att störa vissa, dock inte några av mina grannar som också ingår i gruppen "bästa vänner" och inte heller har så perfekt men som är RIKTIGA ÄKTA människor utan baktankar.
 
Jag skulle inte tacka nej till ett nytt, fräscht hem men jag skäms inte för det jag har.


Och ponnyn (och hovslagaren) har infravärme i stallet. :D

Det skulle inte jag heller, men med tanke på hur lite vi är hemma känns det inte värt pengarna.
Ny värmepanna blev det i år (eller ny och ny, bättre begagnad) för man kan ju inte räkna med ännu en mild vinter
Något kul blir det väl när vi sålt ena båten i vår, typ renovering av vardagsrummet (och kanske göra klart köket vi påbörjade för 6-7 år sen :o)
 
Du har ju tänkt smart runt ert boende. De andra kanske ligger sömnlösa på nätterna över sina lån och skulder för sina fina liv?

Vi bor i ett skamligt fult hus! Det är målat i en smurfblå plastfärg som flagar grovt och är solblekt till babyblått på vissa ställen. Det är inte ens färdigmålat så taklättan är röd. Knutar och vindskivor är i blandade färger. Brunt, smuttvit och röda.
Trappan till huset är en toksned, ranglig och rostig sak som står där provisoriskt ditställd sen huset dränerades om. Staketet är omålat och har ramlat ihop på vissa ställen. Rabatter mm existerar inte. Tomten består av gräs, gropar och hundbajs.
Köket är provmålat i olika färger på luckorna. Varför vet jag inte. Men badrummet är fantastiskt! Golven är helt utslitna och skulle behöva slipas och oljas för de ser aldrig rena ut. Väggarna i hallen har varit vita. Men efter blöta hundar är de skitiga. Och det syns. Och tapeten går inte att torka av :(
Huset ser förjävligt ut. MEN vad man kanske inte ser är att det är nydränerat, alla fönster är bytta, vi har satt in bergvärme och allt mattrial till ett nytt tak ligger och väntar på sommaren. Och det utan lån! När taket är klart bor vi i ett friskt och bra hus jättebilligt. Då kan vi äntligen börja göra det "fint":)
Men det har varit mycket pikar om avsaknad av lister och fönsterfoder från en del vänner och släktingar. Men de flesta har också betydligt mer lån än oss och en del har det ansträngt.
 
Om man värderar de man umgås med hur de bor kanske man är lite fel ute? Jag tänker då på om de som kommer hem till dig.

Att sträva efter lycka genom större lån än man kan hantera och prylar är ju väldigt "modernt" just nu, tyvärr. Självklart kan de kanske ha råd med det de bor i men tendensen är ju inte sådan i dagens samhälle.

Nu trivs du inte själv där du bor och det tror jag resulterar i dåligt tänkande. Vad ska de tycka när du själv tycker illa om det, tror jag du tänker?

De hus/lägenheter jag tyckt mest om är de där personerna gillar att bo, bohemiska, varma och lite stökiga hem. Sedan kan jag älska de stora, ljusa öppna hus med bra läge också. Men.......jag vet inte.....kataloghem känns krystat och kliniskt.

Vi har stort hus och enligt mig fint men det har tagit tid, vi har letat länge och fick det billigt. Men jisses är det inte massor att fixa än? Vår fasad har nog behövt fixas de senaste tio åren, vi har bott här tre. Det enda badrummet har en duschkabin av trä, AV TRÄ!!
Men, jag vet att de flesta som kommer hit tycker om vårar hus väldigt mycket. Det är fritt, ingen behöver tänka på att inte röra det eller det eller råka smutsa ner.
 
Jag tror, som många andra, att det mest handlar om din egen känsla och jag kan medge att jag känner likadant ibland.

Vi bor i ett helrenoveringsobjekt sedan 3år tillbaka. Källaren är iofs nästan klar (toalett och vask ska kopplas in) och köket har bara lite småsaker kvar men toaletten och hallen uppe är under all kritik och vi sover i vardagsrummet (sonen sover i kommande biblioteket) eftersom våra sovrum kommer ligga i den tilltänkta tillbyggnaden. Dessutom är vi nu inne på 3:e vattenskadan på lite drygt ett år så de kommer eventuellt behöva riva upp hela vårt kök igen :crazy:

Men när jag känenr att det är för hemskt så städar jag ett av våra färdiga rum supernoga och "stylar" det med lite blommor osv. Därefter snabbstädar jag resten och tänder en massa ljus överallt. Då blir det mysigt istället och jag slipper se allt in i minsta detalj :idea:
 
Om någon skulle döma dig eller behandla dig illa pga av att de inte gillar hur du bor- då har jag bara ett råd- och det är att sluta umgås med personerna! Då är de inte värda ditt sällskap!

Däremot får jag känslan av att det handlar om mkt mer här. Dvs jag undrar hur du mår? Som någon annan skrev så undrar jag om det handlar om ditt boende eller något annat?
 
Lägger tråden på senior eftersom det egentligen handlar om mig mer än hemmet...

Ja. Mitt hem är fult. Jag sitter nu och har ångest eftersom jag väntar besök av bebisgruppen; ett antal mammor med bebisar som träffas hemma hos varandra och nu är det min tur.

Vi bor i lägenhet. De flesta andra mammorna bor i fina hus trots att de är mycket yngre än mig, vilket svider lite även om jag försöker att inte bry mig.

Jag och min man hyrde hus på landet i många år och insatslägenheten är vårt första egenägda boende. Vi bor i det bostadsområde vi vill. Barnen är rotade här och det är nära till skog och promenadstråk. Skola och förskola är bra. Jag har gångavstånd till stallet. Perfekt.

Lägenheten är typ orenoverad sedan huset byggdes tidigt 79-tal. Vi (läs mest maken) har målat tak, väggar och fönsterbrädor undan för undan under de fem åren vi bott här, eftersom vi inte vill ta något stort lån. Vi har bytt toaletter, men annars är badrummen orenoverade med gamla handfat osv. Köket är orenoverat och håller på att rasa ihop. Men det funkar ju och så rullar vardagen på...

Vi måste flytta inom något/några år eftersom familjen helt enkelt är för stor och planen har från början varit att vi skulle bo här några år och sedan gå vidare till radhus eller villa i samma område.

Jag tror att jag från början varit inställd på att det bara var ett mellanboende. Jag har aldrig trivts i lägenheten. Dessutom är jag inte så intresserad av inredning. Det finns ju roligare saker att lägga pengarna på... Dock hade jag från början en klar bild av hur jag ville ha det i varje rum, med färgsättning, inredning osv. Nu blir jag besviken varje gång jag inser att det inte ser ut som jag vill, trots att jag självfallet vet att det är jag/vi som måste göra något.

Jag är så trött, trött och känner att jag blir allt mer nedstämd. Jag orkar inte göra iordning fotona i ramarna efter att vi målat om i hallen. Allt bara står still. Köpte nya mattor igår, men det känns lite som att sätta läppstift på en gris...
Jag behöver nog lite peppning från er kära Bukare.
Jag kan verkligen förstå dig. Jag trivs där jag bor och det är lagom stort, men kunde gärna varit större. Jag vill inte lägga ned mer pengar på inredning och boende än jag gör. Jag gillar prylarna som står här och där och överallt och väggarna som är täckta i bokhyllor och Tv:n som marknadsfördes till barnrum eller gillesstuga. Skulle vilja ha en stor fin lägenhet eller hus, men vill inte lägga så mycket lån, för det går inte i mina kalkyler. Jag vill inte ha ljust och fräscht och lättstädat och nya möbler.

Men ändå! Folk med stora, vita hus med helvit inredning och liljor i hallen och lån över taket ger mig ångest. Då skäms jag över mitt hem som jag trivs i och hyr och är "avundsjuk" på deras som jag aldrig skulle vilja bo i. Bara för att det ändå känns som att det är de som har rätt och deras hus är en statuspryl -enligt alla tidningar och det vore så läckert att kunna bjuda in folk till det istället för mitt. Ursvår känsla. Och just mammagrupper måste vara allra värst. Det är inte som en bokklubb där man tänker sig att hälften säkert bor under en bokhylla utan det känns nästan garanterat som personer som dykt upp ur Sköna hem.

Mitt råd är bara att panikstäda svälja ångesten och hoppas att det visar sig att de blir avundsjuka. Du bor ju i en fyra och har en häst...
 
Senast ändrad:
Ni som skriver om "människor som bor så fint- som i en inredningstidning" etc, varför tror ni att de ska döma er som bor annorlunda?

Jag älskar inredning och om någon skulle tro att jag dömde andra eller såg ner på andra som inte är intresserade av inredning så skulle jag bli irriterad.

Varför skulle jag vara ytlig och dömande bara för att jag gillar inredning?
 
Har nog lite babyblues nu @TinyWiny. Förlorade en närstående i somras också så jag vet inte. Kanske håller på att bli deprimerad. Har dock känt så här av och till länge. Har hjärta och själ på landet, men jag och maken valde det här området i samförstånd. Vi vill hinna med familjen och slippa sköta hus och gård just nu. Vi har provat det och flyttade ju när de två äldsta var små. Vi är överens om att flytta till landet när barnen blivit stora/större.
Emotionellt har jag svårt för det som den logiska delen av hjärnan tycker fungerar bra...

Kanske är det kombinationen som gör att det blir så jobbigt? Var uppmärksam så att du söker hjälp i tid!

Jag känner igen mig så mycket! Mitt hjärta har alltid funnits på landet men jag bodde i stan i lägenhet när barnen var små. Vi flyttade ut på landet när barnen var 7 och 9 år och det var så skönt! På samma gång kan jag känna nu i efterhand att det var bra att slippa allt som kommer med ett ställe på landet när barnen var små. Det är så mycket då iallafall.

Önskar att du snart mår bättre! Kramar :heart
 
Ni som skriver om "människor som bor så fint- som i en inredningstidning" etc, varför tror ni att de ska döma er som bor annorlunda?

Jag älskar inredning och om någon skulle tro att jag dömde andra eller såg ner på andra som inte är intresserade av inredning så skulle jag bli irriterad.

Varför skulle jag vara ytlig och dömande bara för att jag gillar inredning?
Du förväxlar helt och hållet en känsla ägd av en person med en anklagelse riktad mot en annan. Det är fullt möjligt att känna att man bor fult och skämmas inför någon som bor i ett inredningshem Utan att tro att skönahemspersonen dömer en. Det är därför fullt möjligt att Ts skulle kunna skämmas över sitt hem samtidigt som de som besöker henne tycker att det är helt underbart och skulle vilja bo där.

Däremot kan vi misstänka att hon inte känner de som ska besöka henne speciellt väl och därför är risken att man projicerar känslor på dem extra hög.

Vi pratar ju känslor och inte fakta.
Vi vet att ts skäms över sitt hem i situationen. Men vi vet inte om hon har världens underbaraste hem fullt med färger som kommer att få alla att vilja bo där (inte helt osannolikt), eller om det är helt normalt och trevligt bara.

Samtidigt känner väl många gamla faster Agda med det perfekt städade hemmet och de välsnutna kusinerna som gick hemma hos mamma och strök med det mentala fingret över dörrkarmen efter damm och frynte på näsan (så personlighetstypen existerar, även om den nog är ovanlig). Svårt att skaka av sig känslan ;) även om den är osann.
 
Senast ändrad:
Du förväxlar helt och hållet en känsla ägd av en person med en anklagelse riktad mot en annan. Det är fullt möjligt att känna att man bor fult och skämmas inför någon som bor i ett inredningshem Utan att tro att skönahemspersonen dömer en. Det är därför fullt möjligt att Ts skulle kunna skämmas över sitt hem samtidigt som de som besöker henne tycker att det är helt underbart och skulle vilja bo där.

Vi pratar ju känslor och inte fakta.
Vi vet att ts skäms över sitt hem i situationen. Men vi vet inte om hon har världens underbaraste hem fullt med färger som kommer att få alla att vilja bo där (inte helt osannolikt), eller om det är helt normalt och trevligt bara.

Samtidigt känner väl många gamla faster Agda med det perfekt städade hemmet och de välsnutna kusinerna som gick hemma hos mamma och strök med det mentala fingret över dörrkarmen efter damm och frynte på näsan. Svårt att skaka av sig känslan ;) även om den är osann.
Vissa i tråden har skrivit om att de tror att andra ser ner och stör sig på deras boende.
Det var inte riktat direkt till TS.
 
Aha, jag trodde den var riktad mot mig :) eftersom jag hade nämnt inredningspersoner precis ;)
Nej det var det inte. :)
Det är bara intressant att jag flera gånger läst trådar där folk skriver att de tror att de blir dömda för att de inte gillar inredning, kläder, smink etc. Och att folk som gillar detta skulle då döma dom etc.

Och jag menar bara i all välmening att det finns ingen anledning till detta, ingen vettig människa ser väl ner på någon annan pga detta.
 
Exakt! :up:

Jag som bor i ortens skamfläck nummer ett har helt slutat brytt mig om vad folk tycker och tänker, vissa har bekymmer men det är DERAS bekymmer, inte mitt. Jag ska ju riva den här brädhögen och bygga nytt när kontanterna medger detta för den här kåken är bortom all räddning och nybygget kommer att ta 2-3 år gissar jag så då får jag bo i en container under tiden. Mig stör det inte det minsta, inte mina grannar heller men vissa andra stör det nåt enormt men som sagt, det är deras problem. En fryscontainer är både varm och tät och får bli bostad under byggtiden, vilket också kommer att störa vissa, dock inte några av mina grannar som också ingår i gruppen "bästa vänner" och inte heller har så perfekt men som är RIKTIGA ÄKTA människor utan baktankar.

En fryscontainer? Avlopp, matlagning, ljus, tvätt och värme då? En anledning till att grannarna reagerar kan ju vara att det knappt låter människovärdigt att bo så, går det inte att få ihop medel till en byggbod eller husvagn i alla fall?
 
Jag kan verkligen förstå dig. Jag trivs där jag bor och det är lagom stort, men kunde gärna varit större. Jag vill inte lägga ned mer pengar på inredning och boende än jag gör. Jag gillar prylarna som står här och där och överallt och väggarna som är täckta i bokhyllor och Tv:n som marknadsfördes till barnrum eller gillesstuga. Skulle vilja ha en stor fin lägenhet eller hus, men vill inte lägga så mycket lån, för det går inte i mina kalkyler. Jag vill inte ha ljust och fräscht och lättstädat och nya möbler.

Men ändå! Folk med stora, vita hus med helvit inredning och liljor i hallen och lån över taket ger mig ångest. Då skäms jag över mitt hem som jag trivs i och hyr och är "avundsjuk" på deras som jag aldrig skulle vilja bo i. Bara för att det ändå känns som att det är de som har rätt och deras hus är en statuspryl -enligt alla tidningar och det vore så läckert att kunna bjuda in folk till det istället för mitt. Ursvår känsla. Och just mammagrupper måste vara allra värst. Det är inte som en bokklubb där man tänker sig att hälften säkert bor under en bokhylla utan det känns nästan garanterat som personer som dykt upp ur Sköna hem.

Mitt råd är bara att panikstäda svälja ångesten och hoppas att det visar sig att de blir avundsjuka. Du bor ju i en fyra och har en häst...

Det är ju inte sagt att man har lån över taket bara för att man bor fint. De jag känner som har fina bostäder har förmodligen inte större lån än nån annan, de har bara mer pengar, helt enkelt. Välbetalda jobb, arv, osv.
 
Nej det var det inte. :)
Det är bara intressant att jag flera gånger läst trådar där folk skriver att de tror att de blir dömda för att de inte gillar inredning, kläder, smink etc. Och att folk som gillar detta skulle då döma dom etc.

Och jag menar bara i all välmening att det finns ingen anledning till detta, ingen vettig människa ser väl ner på någon annan pga detta.
Jag VET att jag blivit dömd bakom min rygg pga. boende bla. Det är folk som bara varit ytliga bekanta med fläckfria hem, nya bilar, status och lån-lån-lån och så lite mera lån ovanpå det. Jag tolkar det som ren avundsjuka för att jag bor väldigt billigt, äger allting, lågt bottenlån och skapar vad jag behöver utifrån mina egna behov samt inte lyssnar på alla "råd" som "så och så ska du bygga-göra" utan gör det JAG vill och skissar på ett boende där jag kommer att trivas och bo enkelt och billigt.
 
Jag VET att jag blivit dömd bakom min rygg pga. boende bla. Det är folk som bara varit ytliga bekanta med fläckfria hem, nya bilar, status och lån-lån-lån och så lite mera lån ovanpå det. Jag tolkar det som ren avundsjuka för att jag bor väldigt billigt, äger allting, lågt bottenlån och skapar vad jag behöver utifrån mina egna behov samt inte lyssnar på alla "råd" som "så och så ska du bygga-göra" utan gör det JAG vill och skissar på ett boende där jag kommer att trivas och bo enkelt och billigt.
Strunta i dom bara..

Ska du bo i en fryscontainer?
Utveckla gärna?
 
En fryscontainer? Avlopp, matlagning, ljus, tvätt och värme då? En anledning till att grannarna reagerar kan ju vara att det knappt låter människovärdigt att bo så, går det inte att få ihop medel till en byggbod eller husvagn i alla fall?
Bo i husvagn är skit och inget jag ens har i tankarna, gamla fryscontainrar är gratis om man har kontakter och jag lägger hellre pengarna på bygget än köper nåt jag kan få gratis och inreda själv. Om du visste vad man kan göra med ett par fryscontainrar ställda bredvid varandra och det tekniska är enkelt att lösa iallafall för mig, och krisar det med tvätten så står min hyreshustvättmaskin snart i grannens stall, dom fick överta den mot att jag kan använda den om jag behöver.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 399
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 169
Senast: Habina
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 819
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 544
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp