Bukefalos 28 år!

Fult hem - skäms

Buketräff så får dom som vill se det live kanske?

Låter som en bra idè! Jag klarar mig dock utan både rinnande vatten, avlopp och toalett inne :angel:

I stugan vi hade som barn så fanns inget av det så det är överkurs för min del. Dessutom finns det redan i huset om man skulle behöva skita :p
 
Lika lite som man dömer någon för ett smutsigt hem bör man inte döma de som väljer att ha ett rent "inredningsmagasin"-hem.
Båda kan liksom ses som smaklösa beroende på vem man frågar.
Jag trivs alltid bäst i hem som känns "bebodda" och inte "inredda". MEN mycket beror, för mig, också på personerna som bor där.
Om du t.ex. vantrivs i ditt hem skulle DET göra mig hemskt obekväm mer än att det kanske är slitet/"fult". Lika som att jag skulle kunna trivas i ett "modernt" hem om de som bodde där faktiskt mådde bra av det, och inte bara hade det som prestige att det skulle vara kliniskt rent och modernt med det senaste o.s.v.
Ett välkomnande hem är för mig ett bra hem, oavsett hur det ser ut :)

Eller "bättre lite skit i hörnen än ett rent helvete" :D
Jag bor liiiitet, har det alltid, alltid stökigt, har det tämligen "stilfult" inrett. Men jag trivs i det stora hela. Och hittills har ingen klagat, vad jag vet.
Var hundvakt hemma hos en familj där det var vitt "fräscht" (jag gillar inte när det är vitt överallt) och dyrt. Jag satt i soffan hela dagarna när jag inte var ut med hunden, vågade typ inte göra annat.
 
Jag bor i en totalrenoverad dyr jækla bostadsrætt med fler rum æn vad vi behøver. Det ær vitt, golværme, dyrt køk och tja..jag kænde mig inte hemma førræn jag køpte en gamma ful soffrgupp før 500 kr.

Før mig ær det viktigare att det ær hemtrevligt, jag vill att man kan smælta ut øver soffan och dra en filt øver sig. Inte sitta nervøst i ett hørn och ha panik øver ifall man spiller något.

Mitt nya hem gjorde MIG nervøs før det var så piffigt, så jag førstår kænslan nær "alla" har dyra uppvisningshem.

Så længe man inte har det smutsigt/ohygieniskt så tycker jag att alla hem har sin charm och det ær ju inte golven och toaletten man ær dær før att træffa utan mænniskorna (och djuren..) som bor dær.

Skulle någon dømma mig før min inredning och ogilla mig før detta så kan de ju faktiskt gå ut ur huset och låta bli att komma tillbaka.

Och mer allvarligt TS, ær ju att du ær nedstæmd-ring din vårdcentral/BVC och boka tid. Fula hem behøver inte renoveras men ledsna sinnen ska åtgærdas omgående :heart.
Nær jag ær påævæg in i en depression børjar det alltid med att jag lægger otroligt mycket værdering i vad jag TROR att andra tycker om mig, och det ær alltid negativa tankar som dominerar. Som blir till ångest och som sedan øvergår till depressioner.
Ta hand om dig.
 
Halvt OT
Att vara inredningsintresserad betyder ju inte att man nödvändigtvis är intresserad av "kala uppvisningshem". Jag anser mig vara väldigt inredningsintresserad och det är absolut inte den målbilden jag har. Nej, jag vill ha ett mysigt, rustikt hem som man kan vara sig själv i (som ngn skrev tidigare). Det ska dock vara lättstädat (lite lat) och när jag köper leksaker till sonen så väljer jag den som jag tycker är finast för då gör det inte så mycket att det står framme. :angel: (dvs inte så mycket plastelände i vårt hem om jag får råda, sonen är 11mån så än så länge går det ju bra :p)
 
Jag tolkar det som ren avundsjuka för att jag bor väldigt billigt, äger allting, lågt bottenlån och skapar vad jag behöver utifrån mina egna behov samt inte lyssnar på alla "råd" som "så och så ska du bygga-göra" utan gör det JAG vill och skissar på ett boende där jag kommer att trivas och bo enkelt och billigt.
Jag tror att man ska vara försiktig generellt med att tolka andra som avundsjuka. Jag själv till exempel bor rätt litet i förorten i en fantastiskt billig (för att vara 08-område) lägenhet. Det finns garanterat dem som skulle rynka på näsan åt mitt boende - inte alls supercentralt eller i nåt hippt område och särskilt stort är det inte. Jag skulle dock aldrig förutsätta att de var just avundsjuka på mig - de vill väl helt enkelt ha nåt annat bara? Helt okej för mig.

Du har många gånger beskrivit ditt boende som nästan fallfärdigt och nej, det är ingenting jag är särskilt avundsjuk över. Jag skulle bara inte vilja bo så. Precis som att vissa helt enkelt inte vill bo i min lite ruffiga förort. Inte svårare än så.
 
Halvt OT
Att vara inredningsintresserad betyder ju inte att man nödvändigtvis är intresserad av "kala uppvisningshem". Jag anser mig vara väldigt inredningsintresserad och det är absolut inte den målbilden jag har. Nej, jag vill ha ett mysigt, rustikt hem som man kan vara sig själv i (som ngn skrev tidigare). Det ska dock vara lättstädat (lite lat) och när jag köper leksaker till sonen så väljer jag den som jag tycker är finast för då gör det inte så mycket att det står framme. :angel: (dvs inte så mycket plastelände i vårt hem om jag får råda, sonen är 11mån så än så länge går det ju bra :p)
Jag fördömer inte ens "kala uppvisningshem", trots mitt eget obefintliga inredningsintresse kan jag tycka att vitt och minimalistiskt är ursnyggt. Jag kan gilla form och struktur och material i sådana hem, njuta av att titta på dem, och beundra folk som är skickliga på inredning.

Det har bara ingenting med mitt eget boende att göra. Jag tycker om att titta på fina saker men har ingen estetisk talang så jag nöjer mig med min bråte :D
 
Jag håller med om att kliniskt rena och topp renoverade hus känns väldigt ohemmigt :), men samtidigt så känner jag att hus med ned rivna tapeter gammal flagnande färg och dålig och dålig renovering känns lika hemskt :/. Är uppväxt i ett renoverings objekt, varje år så har familjen byggt ngt eller renoverat ngt.
Allt från att måla om hallen till att lägga om taket. Inga lån tas och vi gör 99% av allt själva.
Det känns bra då man får göra om det gamla och slitna :), och ännu bättre då vi nu gör om alla gamla fula tapeter som vi satte upp för 20 år sen :p. Går man bara och ser på allt man inte tycker om utan att göra ngt åt det så blir man ju inte direkt mindre deprimerad.

Man ska bli glad av sitt hem :).
 
Vårt hus är fint och jag älskar det, men det är också stooort och när vi flyttade in var det mellan 20-30 år sedan den mesta renoveringen genomfördes. Ibland blir jag stressad av exempelvis Instagram och de perfekta bilder som visas upp där. Samtidigt så inser jag att ett par bilder på sociala medier inte visar hela sanningen och jag anser även att dagens inredningshysteri inte hållbar ur miljöperspektiv.

Jag försöker anamma ett lite retro-perspektiv i vissa frågor och när det gäller inredning tänker jag tillbaka på min egen uppväxt. Ingen i den medelklassmiljö jag växte upp i renoverade köket vart femte år eller slängde efter bostadsköpet ut ett kök som sattes in föregående år (ser dagligen detta på Blocket och det gör mig lite illamående).

Det viktigaste för mig är att vi har ett hemtrevligt hus där det är mysigt att vara även om detta är något som jag måste påminna mig om ibland. (Min akilleshäl i mitt retro-tänk är vårt badrum där plastmattan är drygt trettio år. Jag vill renovera badrummet... men försöker att småfixa ett tag till för både miljön och plånboken.)
 
Vi har också ett ganska så fult hus - från utsidan sett. Byggt på 70-talet,senapsgult med vitmålade hörn/fönsterlister (var bruna innan). Fasaden ska målas ljusgult då vi hinner. Planterat rabatter och nya buskar runr huset så det ser mer hemtrevligt ut. Vi köpte det billigt och renoverade allt själv. Inne har vi en härlig mix av färger. Röd vägg genom kök och vardagsrum, detaljer i retroanda (orange,gult och grönt), lila sovrum, lillens rum i klar turkos med uggledekor på väggen. Gillar kuddar,plädar och pynt samt växter. Katter som hårar ner, marsvin som springer lösa samt snart ett krypande barn... Lite smått kaos ibland men jag älskar vårt hem! :love:

Kan bli avundsjuk på folk ibland som har nybyggt och välplanerade kåkar,men tänker på att nej...skulle inte sova på nätterna med så höga lån. Både jag och min man trivs där vi bor med naturen runt knutarna!
 
Svarar alla.
Stort tack till er alla som bemödat er med att svara. Det är mycket värt för mig:heart.

Träffen gick utmärkt. När gästerna väl kom kändes det bättre och vi hade en trevlig stund med våra bebisar i fokus som sig bör. Självklart är det jag och ingen annan som tar på mig glasögonen och skärskådar mitt hem. Må ingen skugga falla över mina gäster.

Det var nog bra att jag formulerade detta i text och att jag nu läst era svar. Jag tror att det gett mig möjlighet till reflexion och hjälpt mig att sätta ord på mina känslor och konkretisera "det hela".

Precis som nämnts i tråden så kände jag bara ett par av personerna sedan tidigare. De andra är vänners vänner och det är vid sådana tillfällen som de kritiska glasögonen åler på direkt. När jag umgås med mina häst-/djurvänner har jag lättare för att slappna av och acceptera mig själv/boendet för då är jag bland likar som också prioriterar annat framför hemmet.

Om jag ska utöva lite amstörpsykologi på mig själv så tror jag att grunden till viss del finns i min barndom. Min mamma är av den husliga, pyssliga sorten och ett fint, prydligt och ombonat (inte pedantiskt) hem är normen för mig. Min mamma har vid något tillfälle uttalat att hon önskat att hon hade ett lika brinnande intresse som jag har, så hon har förståelse för mitt sätt att leva, men jag tror att jag litegrann dömer mig själv utifrån den normen trots att jag inte har samma ambition som hon när det gäller hemmet.

Sedan är det ju det där med vantrivseln. Där behöver jag ju få ihop det kognitiva med det emotionella (lättare sagt än gjort). Det här är ju RÄTT just nu. Vi har provat att bo på gård med två små barn, och flyttat pga. att logistik och underhåll höll på att kväva såväl mig som maken. Nu vet vi att den dagen vi flyttar ut på landet så är det ett mindre åtagande som passar oss; hus garage och stall. Inte sju byggnader, mark, väg och skog.

Kanske är jag en sådan person som längtar till något annat, som har svårt att leva i nuet. Jag självmedicinerar nog en del med hjälp av barnen och hästen; med dem njuter jag verkligen i nuet, så det är ju bra. Men jag behöver säkert träna på mindfullness inom mig själv så att säga.

Det är möjligt att jag behöver jag samtalskontakt. Jag har en del att bearbeta sedan tidigare utöver dödsfallet som skedde senast, men jag känner mig rätt trygg och jordad i övrigt... Jag har tidigare haft samtalskontakt vid några tillfällen och det är inget jag drar mig för, så det ska jag boka in igen om jag känner att det behövs. Jag känner mig låg ibland. Men jag är nog rätt lycklig också. Jag har en underbar familj och har ynnesten att få utöva mitt stora intresse...

Jag tar till mig av era råd och peppningar och ska vara så nöjd och stolt över mitt hem som jag vara kan och framförallt över människorna som bor där, mig själv inkluderad! Jag ska också försöka att lägga ribban lagom högt när det gäller förbättringar i hemmet. Om jag och maken gör något litet varje månad, så kanske det inte känns så oöverstigligt... Och jag instämmer, miss Piggy är ju rätt söt.

"Pustar ut efter bukes psykiatrikersoffa"
STORT TACK, ALLA FINA DÄRUTE!
 
En fryscontainer? Avlopp, matlagning, ljus, tvätt och värme då? En anledning till att grannarna reagerar kan ju vara att det knappt låter människovärdigt att bo så, går det inte att få ihop medel till en byggbod eller husvagn i alla fall?
Du missuppfattade det hela, jag har alla grannarna med mig och dom tyckte det var en lysande lösning. Närmaste grannen ska dessutom gräva för ny grund gratis, det kanske säger lite hur mina grannar är och resten av grannarna har erbjudit sig att vara med på gjutningen av plattan samt i bygget. En stor hörnsoffa bla. står magasinerad för min räkning hos en myndighet och den ska in i nybygget.
 
Jag bor i en studio apartment på 50 kvm. Det viktiga för mig när det kommer gäster är att det är rent och prydligt, dock inte i stuk med visningslägenhet eller katalog-expo. Travar med äcklig disk i vasken, en hög med smutsiga underkläder på golvet i badrummet och en överfull soppåse är inget man som gäst vill komma hem till någon och se. Däremot hur jag väljer att inreda, vad jag har för möbler, om gardinerna matchar tapeterna eller inte, det ska de ge blanka fan i för det är mitt val och jag tänker inte inreda mitt hem för att göra någon annan än mig själv nöjd.

Dock ska jag erkänna att man är ju lite av ett får ändå och kan känna den där lilla klumpen i magen när man får hem gäster som man vet själva är inredningsfreak/städfreak och som bor i hem som skulle kunna visas på TV. Min respektives mamma är den typen av person som ska ha ett felfritt hem och hon lägger regelbundet upp bilder på facebook av sitt skinande genomdesignade hem, där hon såklart får beröm och klapp på axeln och vänner och bekanta för att hon har det så fint hemma. Den typen av människor tycker jag är obehagliga att ha på besök, även om de inte rakt ut säger att de tycker man har det fult. Dock har de flesta människor en inbyggd strävan efter att bli accepterade och omtyckta, och då mår man automatiskt lite dåligt om man hamnar i en situation där man riskerar att bli negativt bedömd av någon annan som man vill ska tycka positivt om en.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 354
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 108
Senast: Habina
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 658
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 535
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp