Bukefalos 28 år!

Funderar på att betäcka mitt fullblod

Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

För att kunna ge bra tips behöver man veta mer om ditt sto.

Vad har hon för egenskaper som du vill hon ska föra vidare till avkomman?
Vilka svagheter har hon som du inte vill ha hos avkomman?
Hur är hon byggd exteriört?
Vad vill du ha för egenskaper hos avkomman?
Vad ska du använda avkomman till och vad är målet för denne?
Varför vill jag betäcka?
Vad är avsikten med min avel?
Kan mitt sto verkligen bidra med något till svensk avel?

Det är svåra frågor att svara på, och man kanske inte alltid vill få ett ärligt svar på dem heller. Många ser vad de vill förbättra hos stoet, men rent krasst, är det att börja i fel ände. Istället måste man se till vad stoet har för kvalitéer som man vill förvärva.

Försök svara på frågorna så gott det går så blir det lättare att hjälpa dig! :)
 
Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

kl

Jag funderar också på att betäcka mitt fullblodssto ;)
Hon är e. Lord of Men - Thatching - Green God
Precis igångsatt på bilden så inte jätte-välmusklad :p

dscn2127z.jpg


Hon är väldigt trevlig att hålla på med men har lite nerver och humör (fuxmärr :p) Vill ha en hingst med bra temperament som blir lika trevlig som hon är fast kanske lite "jämnare".

Är inte jätteduktig på exteriör men tycker hon ser OK ut. Hon är något utåttåad bak. Även något överbyggd. Bilden taget något snett framifrån, gör att rumpan ser jätteliten ut. Var inte så lätt att få en bra bild på damen :grin:

Jag vill enbart ha en avkomma till mig själv, på hobbynivå! Ska kunna gå några lätta klasser hopp och dressyr.

Hon rör sig okej, något raka bakben i alla gångarter. Galoppen är riktigt bra, skritten också okej, ganska kort trav men lätt. Hoppar med bra rygg och okej teknik (utifrån mina amatörögon :grin:)

Vet inte riktigt hur det är med att bidra till svensk avel, hon är ju inte avelsvärderad eller visad överhuvudtaget och är avlad för galopp.

Så, jag vill ha en hingst som ger trevligt lynne, jämna gångarter med bra galopp. Den ska ha bra benställning och hoppa bra också. Söker efter en multitalang Den ska helst inte lämna för stort heller, stoet är 163 :D Har funderat på Nobel och Lamborgini, någon som har några andra tankar? Skulle gärna vilja ha lite input på hennes exteriör också :) Några stora exteriöra avvikelser jag missat kanske?
 
Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

Ja, min enda invändning mot Nobel är han han (tror jag) lämnar ganska stort.. Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

Jo han kan lämna stort det kan han. Men allt annat du vill ha uppfyller han med råge. Lambo däremot kan lämna litet, även om jag själv inte fått någon liten avkomma efter honom. Samtliga har blivit större än sina mödrar. Däremot har de överlag blivit lätta i typen så därför är han kanske inte det optimala val till ett fullblodssto.
 
Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

Okej, mankhöjden är ju inte det viktigaste kriteriet heller så :) Tycker också Nobel är det bästa alternativet jag hittat. Hade inte hört om honom innan jag började kolla efter hingst nu, han verkar inte vara så jättepoppis? Är ju jätteläcker!
 
Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

Har en 5-åring efter Nobel. Han är otroligt cool och snäll, storgångad och hoppar bra. Dessutom snygg:love: 1,72 med skorna på. Alla tror att han är större.
 
Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

Okej kul! Har du någon bild att lägga upp kanske? Får hålla tummarna för att bebis inte blir alltför stor bara :p
 
Sv: Funderar på att betäcka mitt fullblod

Varit lat med att lägga upp bilder inser jag. ska försöka ladda ner nåt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej, tänkte betäcka mitt sto nu i vår. Hon är född 2006 och är efter Camaro M - Helwan. Hon har aldrig haft föl tidigare ,men tog sig på...
Svar
3
· Visningar
1 165
Senast: Masse
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
575
Avel Detta är en ren nörd/intressefråga: Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska...
Svar
12
· Visningar
1 976
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp