Bukefalos 28 år!

Funderar på en bomlös sadel.

En fundering som ploppade upp:

Är det bara att köpa en bomlös sadel och börja använda till vilken häst som helst, eller måste man prova ut som en vanlig bomsadel?

Tänkte på Torsion sadlarna + pad.
VILL HA en sådan sadel :crazy:
*spara spara*
 
Varför måste man ha säkerhetsstigbyglar till bomfria sadlar? Mer än till någon annan sadel, menar jag? Är det större risk för att ramla av i en sådan eller? :confused:
 
Det är inte vanliga stigläderfästen som det är på engelska sadlar. På engelska sadlar kan ju hela stiglädret dras loss bakåt, men de bomlösa har en fast ögla (eller hur man ska förklara det) som inte går att öppna och därmed kan inte stiglädret åka ut.
Hoppas du förstår min något luddiga förklaring...
 
Aha! Jag förstår. Men ärligt talat, hur ofta händer det att stiglädret verkligen lossnar på en engelsk sadel då. :confused:
Det är väl iofs upp till var och en att avgöra om de vill ta det säkra före det osäkra. Samma sak som man väljer om man vill rida med hjälm eller inte...
 
Det enda som jag kan se att man behöver prova ut är längden på sadeln (om man har en extremt,jättekort rygg på hästen, shettis är det enda jag kan komma på) och ev pommelmodell.

Men det är ju inte alla bomlösa som har en pommel som går att få i olika modeller.

Vi har en Torsion som används på en fjordkorsning med kort och bred rygg med nästan ingen manke och på ett smalt varmblod med stor manke. Den sitter bra på båda.
 
Hej
Jag bara beställde min (en Star-Trekk) på vinst och förlust då jag har haft 6 bomsadlar :crazy: till henne så det var sista utvägen. Jag har dock ej hunnit rida i den ännu då vi har haft invasion av militärer i vårt område pga storövninge som varit i Skåne nu.
M vH Mannis
 
Oj då, jag visste inte heller att man inte ska rida med vanliga stigbyglar i en bomlös sadel.
Iofs har jag mest ridit utan stigbylar i alla fall men tack för upplysningen!
 
Okej.
Pållan är en nordsvensk med bred,rund rygg och bred manke.
Har kollat på en Barefoot, de har väl utbytbar pommel?
Eller utbytbar kanske den inte är, men man verkar iaf kunna välja mellan ett par olika när man köper sadeln.
 
Hur lång var leveranstiden?? Och hur var den breddmässigt att sitta i jämfört med en någorlunda "vanlig" sadel?

MVH/
 
Hej
Jag fick vänta ca 6 veckor, men "normalt" skulle det ta ca 2-4 veckor. Hon blev väldigt förkyld mitt i alltihopa.
Nu har jag inte hunnit rida i den än men jag har suttit i den och jag tycker den känns nästan som en vanlig sadel. Den är väldigt mjuk i sittsen :love:.
Den var lite smal för min breda isis så jag har beställt en bredare pommel för det kan man göra nu.
 
En bomlös sadel bör man prova för att se att inte vinkeln på ev. framvalv blir fel, det kan faktiskt skada hästen även fast trycket på framvalvet på en bomlös sadel ofta inte blir lika stort som på en bomsadel. Längden är ofta inte så jätteviktig, eftersom de sviktar när hästen rör sig, men modellen torsio/fitform/cheyenne är ofta lite för långa för tex korta islänningar och då kan det bli lite skav i bakkanten på sadeln... sen beror det ju på hur obehagligt hästen tycker att det är, vissa bryr sig ju inte alls.
Sedan är det ju så att inte alla bomlösa sadlar ligger still på alla hästar, så för att man inte ska behöva ångra köpet så tycker nog jag att man gör ett smart val om man provar först...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 228
Senast: iNHALE
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: Oknytt
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 685
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp