Fundering över tömkörningsgjordar

Jag har en Hööks-gjord som jag har modifierat genom att skära av den spetsiga delen av bossan så att den blir platt. Det var väldigt enkelt och den funkar super efter det. Jag experimenterade lite istället för att bara kasta den. :D
Är lädergjordar jag pratar om, lite svårare att ta bort skinnet från undersidan, skära bort skummet och stoppa om..
 
Hur gjorde du Då?

Jag skar av en liten bit i taget med en vass kniv och lämnade kvar ca 2,5-3 cm av bossorna. Skruvarna till ringarna går ju in en bit i bossan och jag ville vara säker på att de inte skulle sticka ut och skapa problem. Sen täckte jag den avskurna ytan med lite quiltvadd och tejpade över med silvertejp. Just den saken ser kanske inte så snyggt ut så där rakt upp och ner men det är ju inget som syns när gjorden används eftersom det är på undersidan. Har alltid ett schabrak under.
Eftersom gjorden har så bra ringar och anpassningsmöjligheter och dessutom var billig så kände jag att jag hade råd att experimentera. :D
 

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 617
Senast: Lavinia
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 876
Senast: Fibusen
·
A
Utrustning Min förra tråd blev visst en efterlysning så den raderades (jag var lat och läste inte reglerna först) då jag undrade var man kunde...
Svar
14
· Visningar
1 541
Senast: Inka-90
·
Utrustning Efter att ha varit på kurs och fått reda på vilken typ av gjord jag ska ha till pålle med klotrund rygg så är jag på jakt efter en...
Svar
16
· Visningar
1 987
Senast: sissu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp