"mjuk" tömkörningsgjord

psychogrrl

Trådstartare
Efter att ha varit på kurs och fått reda på vilken typ av gjord jag ska ha till pålle med klotrund rygg så är jag på jakt efter en tömkörningsgjord utan metall i däckeln. En som är mjuk och formar sig efter ryggen. I läder, helst av allt brun/natur.

Den jag jobbade med på kursen var en av Tärnsjös gjordar, inte KG-däckeln och inte den med elastisk maggjord utan "den vanliga". Den passade väldigt bra, men kostar ju en del att införskaffa. Någon som vet om det finns andra gjordar i läder som inte har metallplattor i däckeln?

Tittade tidigare på Globus/Chetak, men den är härmad efter KG-gjorden och har metall i däckeln vilket skulle göra att den skulle ligga väldigt dåligt på min häst.

Hööks har jag inte klämt på, någon som har den och kan säga om den har metallplattor i däckeln eller om den är mjuk?

Om det nu är så att det inte finns någon billigare (men ändå bra) än Tärnsjös får jag ta en funderare. Var kan man hitta de gjordarna till bäst pris?

Finns det några andra sadelmakare som tillverkar tömkörningsgjordar?
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Undrar om det finns ngn beganatmarknad för tärnsjös gjordar? Enl. en bekant till mig så såldes det en del tärnsjöselar i tidningen Land. Kanske värt att kolla upp?

Annars kan man kanske ta kontakt med en sadelmakarlärling och få en gjord uppsydd.
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Lillhästen i stav har en rid/voltigegjord som är stoppad men helt mjuk och följsam, den fungerar jättebra för tömkörning tycker vi i alla fall! :)
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Kontaktat flera sadelmakare nu, får se vad de svarar.

Annars kanske det får bli en Tärnsjö för 3200:- Hittade en annan snygg gjord som var liknande (Svenljunga sadelmakeri), men den kostade 3500:- så det var inte mycket bättre. En tredje sadelmakare hade pris ute på gjord, 1800:-, bara frågan hur den ser ut också ( Johnnys sadelmakeri ).

Var säljs Land? Kan man hitta den på "välsorterad" (har en lång hylla med tidningar) mataffär måntro?
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Kolla under Körning på Lillhästens sida. Längre ner där fanns det en gjord med.
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Den som lillhästen har är Globus (som är i ungefär den "klass" jag vill ha) och den har metall i däckeln vilket gör att den på min häst skulle å ena sidan trycka bredvid manken och å andra sidan stå ut på sidorna.

De andra är inte några jag skulle lägga pengar på.
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Jag har den från Hööks men jag kan ärligt säga att jag faktiskt inte kollat hur det är med den, om det är metall i den.. :o
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Nej ok, jag läste visserligen inte hela tråden men jag såg att du undrade under vilken kategori som tömkörningsgjorden låg under när 'skuggi' hade tipsat dig om Lillhästen. Så det var mest därför jag svarade bara. :)
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Jag har hööks tömkörningsgjord och den är som du säger "mjuk" utan metall inlägg i "däckeln". Mitt tips för att göra den riktigt användarvänlig är att snurra snoddar runt ringarna där de sitter fast i gjorden, för att få dem att stå upp (och inte ligga platta)... Förstår nån vad jag menar?? :-)
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Geisli skrev:
Jag har hööks tömkörningsgjord och den är som du säger "mjuk" utan metall inlägg i "däckeln". Mitt tips för att göra den riktigt användarvänlig är att snurra snoddar runt ringarna där de sitter fast i gjorden, för att få dem att stå upp (och inte ligga platta)... Förstår nån vad jag menar?? :-)
Jag förstår! :)
Smart, kanske man skulle göra. Har inte haft några problem med att ringarna inte är stående, men kanske märker skillnad om man testar att göra dom det :idea:
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Gott att nån hajade... :-)

Gick en tömkörningskurs där läraren dömde ut liggande ringar för tömkörning, dagen efter då det var dags för mig att visa min häst med utrustning hade jag under natten snabbt fått finna denna "lösning" - och gjorden fick tack vare det godkänt av den kräsne läraren..! Det är helt enkelt för att tömmen inte ska ha en chans att "fastna" i ringen, men det kanske redan har framgått...
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Hööks tömkörningsjord i läder HAR stående ringar. Menar du att den konstruktionen inte funkar? Eller är det neoprene-gjorden du har?
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Åh ok! :D
Jag har aldrig upplevt att tömmen fastnat i ringarna men det är ju logiskt att den fastnar lättare på en gjord där ringarna är liggande...
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

Hej!
Någon mer som har erfarenhet av hööks tömkörningsgjord i läder (den för ca. 1300:-).
Tror ni i sådanna fall att den passar ett grovt kallblod?
Det står ju att den är justerbar, men till vilken gräns??
Hur formar den sig? Den ska ju vara "mjuk".. ligger den stabilt ändå eller är det risk att den hasar runt!?

Tacksam för tips på den eller annan gjord..:bow:
 
Sv: "mjuk" tömkörningsgjord

psychogrrl skrev:
Hööks tömkörningsjord i läder HAR stående ringar. Menar du att den konstruktionen inte funkar? Eller är det neoprene-gjorden du har?


Jag har neoprengjorden, den är väldigt mjuk men stadig utan metall. MEN den är felkonstruerad i däckeln för klotrunda ryggar. Den ligger inte bra på sådana ryggar och tyvärr så går det inte att skära om bossarna så de blir i rätt form för sådana ryggar.

Skulle kanske gå om man lämnade in den till en sadelmakare, men de verkar sitta fast i själva gjorden och inte löstagbara alls.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har länge velat ha en ordentlig tömkörningsgjord att tömköra med :), verkar dock som att det antingen är platt neopren gjord eller t...
2
Svar
23
· Visningar
4 338
Senast: Speedway
·
Utrustning Ska nog ta och köpa mig en egen tömkörningsgjord och egna tömmar nu tänkte jag. Har varit tömkörningsfrälst sen ett tag nämligen... Men...
2
Svar
25
· Visningar
7 140
Senast: Eme_liie
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
10 932
Senast: HannaZ
·
Körning Jag är på jakt efter en ny tömkörningsgjord. Efter mycket letande så fastnade jag för Chetaken för att den är stabil och har flera par...
Svar
14
· Visningar
3 194
Senast: Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp