funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning.
Jag har lite funderingar runt detta och skulle gärna se lite diskussion och synpunkter i ämnet. :) (frågorna kommer i blandad ordning)
Min uppfattning är att de allra flesta föräldrar ser dagis som "barnförvaring" för att de ska kunna arbeta och försörja familjen. Har jag rätt eller fel i det? Varför har NI era barn på dagis? Är Ditt dagis pedagogiska inriktning viktig för besömningen av dagisets lämplighet/kvalitet, för Dig?
Tror Ni att barn förlorar mycket på att inte vara på dagis och följa pedagogiken som ska finnas där? Är det lika bra med dagmamma? Barn som är hemma med hemmavarande förälder, hur påverkas de, jämfört med dagisbarn?
Finns den pedagogiska verksamheten mer än på pappret? Har man tid med pedagogik i de stora barngrupper som numera är mer regel än undantag?
Nuförtiden finns möjlighet för föräldralediga att lämna större barn på dagis 15 timmar i veckan, hur många utnyttjar denna möjlighet? Hur resonerar Ni kring skälet till att lämna iväg det äldre barnet eller ej?

Vi (maken och jag) har resonerat en del runt detta. Jag hade möjligen kunnat tänka mig att låta Selma vara på dagis 15 timmar i veckan, för att lära sig att umgås med andra barn på ett naturligt sätt. (men enbart om det gick att dela det på 5 timmar/dag 3 dagar i veckan, då 3-timmarsvistelse där inte skulle göra annat än att jag blir stressad av att inte hinna hem innan det är dags att hämta igen - det är ju så när man bor på landet, en bit från dagis) VI har dock bestämt odd för att i dagsläget finns ingen anledning att sätta Selma på dagis, Jag försöker däremot gå på öppna förskolan här 1-2 gånger i veckan och tycker nog att jag uppnår det jag är ute efter på det sättet. (dessutom går vi på "simmis" också, 1 gång i veckan/barn)
Jag ser inget skäl till att mina barn förlorar något, rent pedagogiskt, av att vara hemma med mig. jag kommer vara hemmamamma ett bra tag till, så länge vi har ekonomisk möjlighet till detta. Och så länge det upplägg iv har nu fungerar så fortsätter vi så.

Hur gör Ni?
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Min uppfattning är att de allra flesta föräldrar ser dagis som "barnförvaring" för att de ska kunna arbeta och försörja familjen. Har jag rätt eller fel i det? Varför har NI era barn på dagis?
Många föräldrar har oerhörda "krav" på vad dagis ska göra med deras barn när de själva arbetar. Många tycker att dagis ska sköta barnens uppfostran då föräldrarna inte riktigt hinner med själva. Varje sommar/ledighet finns det barn som är på dagis trots att deras föräldrar har semester.

Mina egna barn fick gå på dagis för att jag och min man arbetade. Dock gick de inte heltid utan vi turades om att lämna/hämta för att det skulle bli korta dagar. Den förskolan vi valde har en hög andel förskollärare, arbetar Reggio Emilia inspirerat och har mkt utevistelse.

Är Ditt dagis pedagogiska inriktning viktig för besömningen av dagisets lämplighet/kvalitet, för Dig?
Från början tog vi det som låg närmast vår bostad. Det var en kommunal förskola, som arbetade Reggio Emilia inspirerat, vi blev positivt överraskade faktiskt.

Tror Ni att barn förlorar mycket på att inte vara på dagis och följa pedagogiken som ska finnas där? Är det lika bra med dagmamma? Barn som är hemma med hemmavarande förälder, hur påverkas de, jämfört med dagisbarn?
Många dagmammor saknar pedagogisk utbildning, vilket jag ser som en nackdel. Likaså så finns det ju bara en vuxen för barnen, tänk om man inte trivs med den personen? På dagis har du större valmöjlighet även som barn. Är man hemma med sina barn tycker jag att det ligger på föräldraansvaret att aktivera sina barn och göra saker för att träffa andra barn.

Finns den pedagogiska verksamheten mer än på pappret? Har man tid med pedagogik i de stora barngrupper som numera är mer regel än undantag?
Alla förskolor har ju Läroplan för förskolan att arbeta utifrån. Sedan den kom så tror jag att förskolorna arbetar mer kvalitativt än tidigare. Men visst, ibland kan man som personal känna att man mest är där som barnpassare och inget annat. Dock är det sällan.

Nuförtiden finns möjlighet för föräldralediga att lämna större barn på dagis 15 timmar i veckan, hur många utnyttjar denna möjlighet? Hur resonerar Ni kring skälet till att lämna iväg det äldre barnet eller ej?
Min dotter fick gå kvar som 15-timmarsbarn eftersom hon var över 3 när syskonet kom. Barn under 3 tycker jag inte har samma behov. Runt Sthlm är det ytterst få barn som inte utnyttjar de 15 timmarna. I Sthlms kommun får barn till föräldralediga tom ha sina barn på dagis 30 tim/vecka.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jag började jobba när äldsta dottern hade ledsnat på att vara hemmabarn.
Så jag gillar dagis till barnen.
Första 2 var hos en bra dagmamma och den lilla 3an är på dagis.
De har alla uppskattat att vara där.
Vi kör 8.30 - 16.30 för 3 åringen, för det är det som verkar att fungera bäst för honom.

Hade jag inte trott att dagis varit det bästa, så hade jag stannat hemma.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

ameo skrev:
Tror Ni att barn förlorar mycket på att inte vara på dagis och följa pedagogiken som ska finnas där? Är det lika bra med dagmamma? Barn som är hemma med hemmavarande förälder, hur påverkas de, jämfört med dagisbarn?

Jag har jobbat mycket inom förskolan och är dessutom blivande lärare. Jag kan förstås bara svara utifrån mina erfarenheter, men generellt tycker jag att man kan se en skillnad på barn som varit på förskolan och de som varit hemma med förälder.
Skillnaden märks framförallt på det sociala planet, till exempel har vissa svårt att förstå hur de ska komma in i en lek, eller svårt att veta hur man fungerar i grupp. De barn som varit mycket på dagis har liksom lärt sig dessa "regler" från början. Skillnaden märks framförallt när barnen sedan börjar förskoleklass, då de ofta har svårt att veta hur de ska bete sig, eftersom det är en helt ny situation för dom. Naturligtvis anpassar de sig sedan, men där märks en skillnad.
Sedan har jag också sett exempel på barn som varit hemma och fått en eftersatt motorisk utveckling, på grund av för lite stimulans. Men detta hör naturligtvis till ytterligheterna.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Då undrar jag ju naturligtvis om inte regelbundna besök på öppna förskolan är till hjälp för barnet just för att lära sig att umgås med barn? Där vi går är det oftast mellan 10-20 barn i olika åldrar.
Den motoriska utvecklingen är jag inte minsta lilla orolig för när det gäller Selma, hon är tiiidig och duktig...
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jo, jag tror det är jättenyttigt att försöka vara med på andra aktiviteter om man är hemma med sina barn. Just den sociala biten är viktig att lära sig och den måste helt enkelt läras in med andra barn och inte bara med föräldrarna.

Sen angående föräldrars syn på förskolan tror jag precis som du säger att många föräldrar ser det hela som en slags förvaring, vilket det absolut inte ska vara. Det är tänkt att vara en verksamhet i sig, därav namnet för-skola.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jag tror att öppna förskolan är minst lika bra som "vanlig" förskola men jag personligen har inte ro att sitta där... ;) Sen jobbar jag ju även oc det fungerar bättre när elin är på dagis... ;)
Men som sagt går hon 15 timmar i veckan uppdelat på tre dagar, 9-14 vilket passar oss utmärkt.
Jag tycker att dagis/förskola är utmärkt med att lära barnen det socialspelet, att jobba i grupp och att dela med sig. Dessutom får de prova på mycket saker som jag som förälder inte kommer på/har möjligheter att göra. De har som sagt en skolplan och det är fler människor som har ögonen öppna om det skulle vara några problem.
Den förskolan elin går på finns visserligen en del problem som jag inte gillar men det handlar dels om innohusmiljön och dels dålig personalpolitik som jag ser det men som tack och lov inte har gått ut över barnen än i alla fall... Men vi är ett ganska stort gäng föräldrar som sätter press på rektorn att ta tag i problemen som finns.
Jag tror säkert att en del barn får minst lika mycket erfareheter och lärdomar när de "går hemma" som elin får på dagis men jag inser att jag inte är tillräckligt påhittig för att göra hennes hemmamiljö tillräckligt rik med saker och dessutom känner jag att tiden inte finns.

I och med att hon varje dag tjatar om att få åka till dagis och till sina kompisar så tolkar jag det som att hon trivs. Hon säger åt mig att åka hem men blir glad när jag hämtar så det känns bra. Vi har inte särkilt ofta några fighter när hon ska hem för ofta går bästisen samtidigt och då går det så bra så!


Men barn som bara är hemma och aldrig träffar andra barn, ja jag tror att de får svårare att hävda sig i skolan och lära sig hur det sociala spelet fungera.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Vi har det som du säger som "barnförvaring".
Vi måste ju för att jobba, vi har inte råd att vara hemma.
Skulle vi få ett barn till skulle han få gå kvar där 15/h i veckan, just så som du säger, 5/h per dag i alla fall, 3 dagar i veckan, eller två dagar a´6 timmar.
Dels för att han skulle få "leka av sig", jag kan ju få svårt att kanske ge honom en stimulerande lekmiljö om lillasyskon är "krävande" och dels skulle han gå kvar för att behålla sin plats på dagiset, det är jättesvårt att få plats just där så när man väl fått en får man inte ge upp den!!

För mig känns det viktigt att han kommer ut från hemmets "trygga vrå" i "tid" på ett sätt, dagens samhälle kräver "tuffa" barn, och det tror jag på ett sätt att de blir på dagis.
Jämför skillnaden mellan mig som gick hos dagmamma och mina vänner som var på dagis, dagisbarnen var alltid mer framåt, tog för sig mer, än vad vi var som varit hos dagmamma, vi fick berarbeta just det när vi kom till skolåldern istället. För vissa funkade det bra, men som för mig hade det kanske varit bättre att fått "lära mig" från start.

Tror dock egentligen inte att barnet förlorar på att gå hemma, om man kan erbjuda kompisar i bra ålder så att de kan lära sig att umgås med andra på ett vettigt sätt.
Min son älskar dagis. Han är där 24/h i veckan, bara förmiddagar och det är helt toppen.
Han har gått jättestora steg framåt sedan han började där, kanske hade han gjort de stegen hemma också, men jag tror att dagis på ett sätt "tvingar" honom att anstränga sig mer i tex talet som han varit sen på, bara han kom till dagis så släppte det, hemma behövde han inte göra så mycket, vi förstod honom med hans enstaka ord osv.
Skulle dock INTE vilja ha honom där heldagar, vilket för oss skulle innebära ca 50/h i veckan :eek: !!!

Men är kluven till dagis.
Tyckte att det var jättejobbigt när han skulle börja då jag anser att dagis inte kan ge varje barn den uppmärksamheten de kanske behöver i vissa perioder i livet, men samtidigt tycker jag att det är nyttigt för dem att inse att de inte är ensamma i världen och att man ibland får vänta på "sin tur".
Hade hellre velat ha dagmamma då jag anser att det är en lugnare miljö, eller ansåg... efter att ha upplevt snart ett halvår på "vårt" dagis så inser jag att även dagis är annorlunda med varandra och att jag är lyckligt lottad som har ett sådant helt toppendagis.

Pedagogisk inriktning... vet inte om det har nått namn det vårat dagis har, men det är framför allt mycket utevistelse i skog och mark, de filmar barnen mycket så att vi föräldrar får se hur barnen agerar i sina grupper och tar även mycket kort som vi föräldrar får.
Just utevistelse och att jag hörde om andra barn som verkligen trivdes var viktigt för oss när vi sökte dagis!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Problemet är att man FÅR inte fördela sina 15 timmar på något annat sätt än tre timmar/dag på fasta tider :(

Vilket om man bor långt från dagis och har ett litet småsyskon som man inte kan lämna betyder att man måste tajma exakta tider med påklädning och bilåkande barn två ggr på en förmiddag. (Man kan ju ta gift på att lagom när man klätt på båda bajsar nr ett, när man packar in bebin smiter tre-åringen etc...)

Det är ju så jobbigt att det knappt är lönt :o

Men det är väl det kommunen räknar ut :cool:

Himla trist för min tre-åring älskar och har har stor nytta av dagis. Vi får rasta av honom bland andra barn på andra sätt annars, men det blir ju inte samma kontinuitet i kompis- och vuxenrelationer :(
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jag tycker att barn ska vara på dagis, lära sig umgås med andra barn, få stimulans och redan i ung ålder lära sig fungera i grupp.
Jag har själv inte gått på dagis och blev direkt utanför i skolan, visste inte hur man hävdade sig i så stora grupper.
Ser skillnad på barn som går hemma med mamma hela dagarna jämfört med dagisbarn och tycker mig se att dagisbarnen mår bättre, är mer harmoniska, lyssnar bättre och leker bättre.
Har haft bägge mina på dagsi sen 1,5 års ålder ungefär. Har valt dagis med omsorg, ett Ur och skur dagis. De är ute hela dagarna, sover middag ute och går bara in för att äta. Barnen blir harmoniska och trevliga och stimulerade på ett bra sätt. Skolträdgården är en stor vildvuxen park med massor av klätterträd och där går två hönor och pickar. Gräste klipps typ två gånger om året och barnen älskar stället. Inga moderna klätterställningar och såna saker utan bara naturen. Inomhuslokalen är liten, sliten och mysig. Jag hade inet velat ha barnen på ett vanligt dagis, jag vill ha den pedagogiken som ur och skur erbjuder.
Nu har ju jag ett speciellt barn som verkligen är i behov av denna sortens stimulans, på ett vanligt dagis hade han förmodligen flippat ut.
Och som en ren bisak *skrattar* så är dte väldigt skönt att barnen mer än gärna gör nått stilla inomhus när e kommer hem efter en hel dag ute. Jag är lite lat och efter att ha jobbat en hel dag så är jag tacksam om jag slipper vara ute på kvällen vilket föräldrar med barn som är på ett innedags brukar känna ett behov av annars, åtminstone de i min närhet.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

ameo skrev:
Tror Ni att barn förlorar mycket på att inte vara på dagis och följa pedagogiken som ska finnas där? Är det lika bra med dagmamma? Barn som är hemma med hemmavarande förälder, hur påverkas de, jämfört med dagisbarn?
/.../Hur gör Ni?

Här är maken hemma och tänker vara det till vårt barn börjar skolan. Barnet ifråga träffar andra barn och jag är inte orolig för att h*n inte skall utvecklas socialt. Tvärtom. :)
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Djurjouren skrev:
Jag har själv inte gått på dagis och blev direkt utanför i skolan, visste inte hur man hävdade sig i så stora grupper.

Äsch, man kan inte generalisera så. jag har inte heller gått på dagis. Jag klarar mig mycket bra i grupp. Det handlar inte alltid om dagis.

Och då skall gudarna veta att jag inte ens hade en särskilt bra mor som var hemma.

Så - dagis - nej, det handlar nog mest om man har en relativt bra barndom eller ej. Den kan vara bra på dagis och den kan vara usel hemma - eller tvärtom.
 
Senast ändrad:
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

ameo skrev:
Jag ser inget skäl till att mina barn förlorar något, rent pedagogiskt, av att vara hemma med mig. jag kommer vara hemmamamma ett bra tag till, så länge vi har ekonomisk möjlighet till detta. Och så länge det upplägg iv har nu fungerar så fortsätter vi så.

hehe - nej, du förlorar ingenting. Du har dessutom ett eget litet dagis med barngrupp i en mycket angenäm storlek. :)

Min uppfattning är att dagis är barnförvaring och att de pedagogiska målen sällan uppnås. dessutom finns skolan som tar vid när barnet är sex år.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Djurjouren skrev:
Och som en ren bisak *skrattar* så är dte väldigt skönt att barnen mer än gärna gör nått stilla inomhus när e kommer hem efter en hel dag ute. Jag är lite lat och efter att ha jobbat en hel dag så är jag tacksam om jag slipper vara ute på kvällen vilket föräldrar med barn som är på ett innedags brukar känna ett behov av annars, åtminstone de i min närhet.

:o

Känner mig träffad :p

Det är SKITJOBBIGT när Vidar inte fått vara ute på dagis (de verkar ibland vara inne trots bra väder för att personalen inte hinner med att klä av och på när de är kort om folk) och är oavrastad när man kommer hem och det är mörkt och man är trött och har tidernas foglossning :cry:

Tur man har en sambo med mer ork :angel:
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Det är nog olika då för det får de ha här, om dagispersonalen går med på det!!!
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Silverkedjan skrev:
Problemet är att man FÅR inte fördela sina 15 timmar på något annat sätt än tre timmar/dag på fasta tider :(

(

Prata med rektorn på förskolan och se om ni kan göra en annan lösning, det kan vara så att det kommer att kosta mera för er men det kan det ju vara värt! Våran rektor är ibland helt omöjlig men ibland blixtra hon till och blir med männsklig...
Mig försökte de med tre timmar om dagen men i och med att jag jobbar halvtid så kunde de inte säga något om de dagar jag ville ha...
Och jag vet att andra även har lyckats driva igenom 3 dagar när de har varit arbetslösa och mammalediga så det kan vara värt att bråka lite!

Fast våran dagis är nog bra för det har nog bara hänt ett få tal gånger att de inte har gått ut... Senast var i snöstormen som var här...
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jag har en dotter som är fyra år, hon är (och kommer troligen att förbli) vårt enda barn. Hon har gått på dagis sedan hon var ett år, i första hand som "barnförvaring" eftersom vi jobbar båda två, men jag har efter hand kommit att inse hur mycket dagis ger henne som vi inte själva hade kunnat... Dagiset är, som jag uppfattar det, ett "normalt" kommunalt dagis. 17 barn, 3½ personaltjänst. De är ute varje dag, har samling och sjunger sånger varje dag, har rytmik en gång i veckan, och gör utflykt till skogen en gång i veckan. Bakar, läser, ritar, och nu inför jul har de lärt sig en hel massa julsånger och haft luciatåg. Självklart kan vi rita, läsa m.m. hemma också, och skogsutflykter blir det en hel del, eftersom vi har hund och "måste" gå ut med honom, men det sociala samspelet, att lära sig lyssna, att leka rollekar med andra barn - allt det där hade varit svårt att ge henne utan dagis (eller motsvarande verksamhet).

Eftersom jag själv inte gått på dagis (hade mormor och morfar som "barnförvaring" när mamma och pappa jobbade), så var jag rätt skeptisk till en början, men dottern har verkligen älskat det från första stund, och personalen är verkligen superbra!

Jag kan också se att jag, som då inte gick på dagis, och var ensambarn under förskoletiden (har en bror som är sju år yngre än jag), låg lite "efter" i social utveckling när jag började skolan. Är faktiskt än idag lite av en ensamvarg....
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Jag har mina barn hos dagmamma och det har funkat jättebra
- ja dom är inte lika tuffa som dagisbarnen men med tanke på att den tuffheten just i det här fallet är ett problem dom haft på dagiset i vårt samhälle så är det inget jag saknat.

Dom är trygga och det är ordning o reda inget skrik o gap dagarna i ända. Varje måndag o fredag har dagmammorna gemensam lokal och dom träffas annars ute på lekplatsen nästan varje dag. Det vill säga ca 15 ungar på 3 dagmammor - så blir det gruppträning också.

Angående pedagogiken så är det lika mycket pyssel o lek som på dagis - jag har jobbat på just detta dagis och kan inte upptäcka någon skillnad på just detta område. Jag anser att den sociala biten är viktigast - att lära sig respektera andra o kompromissa och kunna slappna av.

Idag verkar det som att man ska lära barnen att ta för sig och därför ska dom gå på dagis(en del dagis är underbara o en del dagmammor säkert opedagogiska), man sätter alltså barnen i en vad man tror är en hård miljö för att vänja dom vid livet i dagens samhälle - hur kan det vara vettigt.
 
Sv: funderingar angående dagis/förskola, barnförvaring mm..

Det låter som eran dagmamma är super och även de andra där i närheten, men de dagmammor som fanns att tillgå här var det en som bor mitt ute på landet utan tillgång till bil och inga andra barn i närheten... De andra två bor inne i byn men enligt de föräldrar som har haft sina barn där hittar de inte på något och tycker att det är jobbigt att gå till lekparken och ännu besvärligare när förskolan erbjöd dem att komma en dag i veckan och vara med på klapp och klang verksamheten... Det kändes inte så himla bra...
Jag anser inte att miljön på dagis är särskilt tuff, ialla fall inte på vårat dagis. Visst har det gått lite upp och ner med personalen men nu har de en grupp som fungera suveränt, det är lugnt och skönt när man kommer och när man hämtar. Visst händer det att barnen kan höja ljudnivån ibland tex när de leker tafatt och dyl men det händer ju även hemma...

Men som du själv säger det finns både bra och dåliga dagis och bra och dåliga dagmammor, tyvärr har jag bara träffat ett fåtal bra dagmammor så jag känner mig inte särkilt trygg med det...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 724
Senast: vallhund
·
Småbarn Sonen är nu tre månader gammal och även fast det dröjer ett bra tag tills det är dags för honom att börja på förskolan, så har vi redan...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 051
Senast: Raderad medlem 19815
·
Småbarn Jag är så irriterad just nu, så jag ber om ursäkt för dåligt språk och eventuell snurrighet i inlägget redan nu. Till saken. Jag har...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Brandgul
·
Småbarn Hej Är mamma till en 4 åring som just nu står under utredning för av Autistiska drag eller Asperger. Just nu jobbar jag 76% men...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 585
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp