Bukefalos 28 år!

Flytt av förskolebarn

nevin

Trådstartare
Jag är så irriterad just nu, så jag ber om ursäkt för dåligt språk och eventuell snurrighet i inlägget redan nu.


Till saken. Jag har mina två barn på förskolan i byn, de går på varsin avdelning men med gemensamma aktiviteter och en extra möjlighet till umgänge. Detta på grund av deras förlust förra året, båda två har lite svårt för hejdå och separationer, för att hjälpa dem med detta mjukstartade vi så här. Jag blev lovad att de skulle få den stabiliteten, och att de inte skulle behöva separera förrens vi GEMENSAMT såg att det är bra för dem.

Det har fungerat riktigt bra, med undantag för ena killes lämningar som ofta är uppslitande och tårdrypande. Det ger sig efter en kort stund och han säger själv att dagis är kul. För att underlätta här har vi infört korta och koncisa hejdån, där det tar max 2 minuter från att vi kommer till att jag går, det funkar mycket bra.

Idag gjorde jag bort mig, då jag blev kvar för länge på morgonen, packade klädlådan och trodde det var okej. Tyvärr var han ledsen när jag åkt och läraren bad mig att låta bli just det på morgonen, utan att vi håller oss till korta avsked. Ja, det håller jag med om så det är inget mer med det.

MEN, det som irriterar mig så otroligt mycket är svaret på en fråga jag hade. Idag kom brev på posten, där kommunen informerar om att D ska flytta, byta lokaler till skolans där han i höst ska börja 6årsverksamheten. Det kom väldigt plötsligt, och de ska flytta redan om några få veckor. Ingen info om VAR det ligger (lätt för mig som nyinflyttad att veta var Viken ligger liksom....), eller exakt när de flyttar, HUR det ska gå till, det enda jag vet är vecka 9 och att fröknarna följer med.

När jag frågade en av förskolelärarna visste inte hon heller något alls. De ska få se lokalen imorgon hoppades hon..... Inget om hur det ska gå till eller om det ska skolas in... Inget. Känns som en paniklösning faktiskt, som de helst vill genomföra utan alltför mycket funderingar. Och panikflytt av mina barn vill jag INTE genomföra. Det tar bort löftet om stabilitet.


En annan sak är att jag tappar rätt mycket tid för dem på förskolan i och med det här. Lämna kl halv nio, den ena killen iallafall, nästa kommer på plats tidigast tio i nio. Sen ska de vara ut halv två, vilket betyder att jag måste hämta tio över ett på ena stället för att ens ha en chans att hinna fram till nästa innan halv två. Det är 40 minuter om dagen som inte ingår i 15timmarsgarantin. Som jag förstår det betyder den garantin 15 timmar på förskola? Vi kommer tappa 40 minuter varje dag nu, och det blir INTE kvar 15 timmar i veckan då. Jag får dessutom inte ändra tiderna, så de får sina 15 timmar..... Visserligen stör det mig inte att de kommer hem tidigare, men jag är ute efter principen här. Jag borde åtminstone kunna få ändra lämnings- respektive hämtningstiderna så det kan fungera?

Hmm, jag har ringt rektorn, måste kolla lite hur det EGENTLIGEN fungerar med den här 15timmarsregeln. Hoppas hon ringer i morgon så jag hinner andas lite först.....


Nej usch, är jag helt knäpp som reagerar? Vi kan anpassa oss, såklart kommer jag göra ALLT för att det här ska bli bra för mina kids, de går trots allt före min ilska. Känner mig bara gruvligt överkörd.....


EDIT: Ska tilläggas att den som ska flytta är Daniel, som också är den som har svårast för separationer och flyttar......
 
Senast ändrad:
Sv: Flytt av förskolebarn

Saker och ting har en tendens att lösa sig. Tröstkram!

Försök förbered barnet så gott du kan, så kommer förskolepersonalen göra det å sin sida så gott de kan. Iofs kan det vara klokt att "miljöträna" inför sexårsverksamhet i god tid och barnet får nya omgivningar men van personal med sig.

Jag hade också "gått i taket", men hade tänkt eller försökt att tänka och lugna mig genom att fundera såsom jag beskrivit ovan.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Det är klart det löser sig, jag har en tendens att se allt nattsvart bara....

Jag har inte pratat med rektorn än, och inför barnen kommer den här idén bara vara jättekul, så Daniel får en bra start på sin skoltid. De får ju gå hela gruppen tillsammans, och två lärare följer också med så det är tryggt iallafall :)
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Jag tror inte att jag förstod riktigt.
Menar du att en flytt av förskolan inte ska bli av, för att du har din son där?
Jag förstår att du inte vill oriva din son mer än nödvändigt, men nu har ni 6-7 veckor på er att ställa in er på hur det ska bli. Och om personal och kompisar flyttar samtidigt kanske det inte blir så stor förändring?
Angående timmarna kanske det finns andra som drabbas som du. Och då kanske det går att ändra hämtning och lämning efter hur det passar er, och era timmar bäst.
Jag tror att det kommer att bli jättebra!
Andas och försök att inte se det nattsvart.
Lycka till!

Kram *Jenny *
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Jag går mina barn på 2 olika dagis ob vi har gjort så att den ena lämnas 8.30 och den andra 8.40 likaså vid hämtning. Det skiljer 10-15 min. Jag fick inte sätta samma tider pga det är fysiskt omöjligt att hämta 2 barn samtidigt. Även om de vore på samma dagis men olika avdelningar. Mitt tips är alltså att du får sätta olika tider på barnen.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Min upplevelse är att det inte alls är lika slaviskt med superexakta tider i förskoleklass och på fritids som det är i förskoleverksamheten.
När mina äldsta barn började i förskoleklass så frågade jag om det var samma regler som på förskolan, d.v.s. man lämnar den tid man skrivit upp och ska vara ute ur huset den tid man skrivit att man ska hämta.
De var helt oförstående och tyckte att det var någon sorts lokal kultur, "vi är ju här för barnen" och det är absolut inte ett problem att du kommer den tid du skrivit, du behöver inte komma tidigare än så och det är heller inget problem om du blir lite sen.
Jag tycker att du ska prata med både förskolan och förskoleklassansvarige och anpassa tiderna efter det ställe där det är viktigast med de 15 h. Går barnet 8-13 fyra dagar per vecka (som det var hos oss) så lämnar du honom först och hämtar honom sist.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Flytten i sig har jag inget emot, men den kom väldigt skut och inte ens personalen visste om den förren nu.... Det är mest det jag vänder mig mot, att det ska panikflyttas....

Vad gäller tiderna får jag inte ändra på dem, det är samma tider som gäller. Punkt typ.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Jag får inte ändra på tiderna, det är 8.30 - 13.30 som gäller på båda ställena. kan bli lite svårt att få till.....
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Det är just det som är så knäppt, det är supernoga med att inte komma för tidigt, och måste vara ute hämtningstiden, det ställer till det redan idag eftersom de går på olika avdelningar... Det blir ju inte lättare nu när jag måste ta bilen mellan ställena..... Och få med mig barnen på vägen med. Och eftersom jag då inte får ha olika tider på dem så förlorar vi en hel del vistelsetid. Mycket irriterande, det skulle bli så mycket enklare om den ena fick börja halv nio och den andra nio. Ingen stress, inget bråttom. Nu kommer det bli stress varja gång....
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Jag tror inte barnen börjar förskoleklass utan det är 5-åringarna som bara ska byta lokal. Förmodligen för att det är en lång kö och platsgaranti. Dvs de måste snabbt få in nya barn.

Ett politiskt beslut och jag förstår att personalen förmodligen inte varit så delaktiga i det.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Det är just det som är så knäppt, det är supernoga med att inte komma för tidigt, och måste vara ute hämtningstiden, det ställer till det redan idag eftersom de går på olika avdelningar... Det blir ju inte lättare nu när jag måste ta bilen mellan ställena..... Och få med mig barnen på vägen med. Och eftersom jag då inte får ha olika tider på dem så förlorar vi en hel del vistelsetid. Mycket irriterande, det skulle bli så mycket enklare om den ena fick börja halv nio och den andra nio. Ingen stress, inget bråttom. Nu kommer det bli stress varja gång....

Då hade jag faktiskt vänt mig till områdeschefen och i andra hand rektor. Det kan inte vara ett problem att ett av barnens tider flyttas en halvtimme. Och du är ju ensam med barnen, jag har svårt att tro att de skulle neka dig.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Nej det borde ju inte vara så svårt att få justera tiderna, tyvärr blev det tvärnej till det igår när jag kollade. Så jag hoppas rektor ringer idag.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Jag får inte ändra på tiderna, det är 8.30 - 13.30 som gäller på båda ställena. kan bli lite svårt att få till.....

Jag fick förklarat att man inte får ha det så då man omljligt kan vara på 2 olika ställen samtidigt. Och så är det bara! Jag hade aldrig accepterat att ha det så som du har det nu.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Jag får inte ändra på tiderna, det är 8.30 - 13.30 som gäller på båda ställena. kan bli lite svårt att få till.....

Det är nog inte så svårt att få till ändring, jag antar att du redan i dag har kontakt med BUP, be dem om hjälp att få personal och rektor att förstå vad som är bäst för dina pojkar. Just utökad tid på förskolan är sånt som komunerna har "lätt" att vara generösa med eftersom det egentligen inte kostar dem särskilt mycket.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Man kan bli beviljad extra timmar. du lämnar in en skriftlig ansökan om varför. I stockholm har vi 30 h, inte 15, och det kommer in ansökningar ibland.

Blir du beviljad timmar är det du som väljer hr de disponeras, det får inte förskolan styra enligt de dokument vi ha.
Det är även på gång att föräldrar ska få styra hur timmarna nyttjas i större grad.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Vad knepigt att du inte får ändra tiderna?
Det ska ju inte personalen styra över, inte utan att prata med dig.
Här gör personalen upp tillsammans med föräldrarna vilka tider som ska gälla.
Börjar inskolning av mini på måndag, personalen på stora sonens dagis frågade bara om samma tider ska gälla då också. Behöver vi ändra säger vi bara till.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Men är det 15h brukar man lägga dessa så barnen är där under samma tider. Detta för att kunna planera verksamheten, gör utflykter mm. Alla våra deltidsbarn (30h/v) går 9-15 för att det ska gå att schemalägga.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Men är det 15h brukar man lägga dessa så barnen är där under samma tider. Detta för att kunna planera verksamheten, gör utflykter mm. Alla våra deltidsbarn (30h/v) går 9-15 för att det ska gå att schemalägga.

I ett ömmande fall med ensamstående förälder och barn som förflyttats till en avdening så långt borta ser jag faktiskt inte problemet i att ett av barnen får 8.30-14.30.
På vår förskola serveras frukost vid 8, sedan är det samling och jag tror sällan de är ute genom dörren för att gå på utflykt förrän vid 9.30 el. senare. Mellis äts vid 14.30 så inte heller där hade det blivit problem. Det är ju först om det blir mer extrema tider som att barnet skulle komma vid 15-tiden för att åka hem kl. 18 som det strular till sig med att barnet får problem att komma in i gruppen eller missar för mycket aktiviteter.
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Igår ringde förskolechefen, hon var lika förvånad som jag över personalens svar om tiderna, det är ju ganska omöjligt att lämna samtidigt när det tar 10 minuter att ens ta sig mellan de olika ställena. Så nu ska Daniel börja kvart över åtta, Ludvig halv nio, hämtningen ska ske mellan halv två och kvart i två.

Allt löste sig bara man fick prata med rätt person, hon skulle också tala med personalen sade hon. Det känns skönt, att det löste sig så enkelt ändå-
 
Sv: Flytt av förskolebarn

Bra där!!

Inställningen är så olika. På mina barnsförskola är det alltid ja. På andra ställen alltid nej. Det är så olika kulturer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 886
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 283
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 543
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp