Bukefalos 28 år!

Funderingar hingstval 2016

Kollade mer på canterbury nu och så att han också har cor de la bryere och zeuz. Min har i tredjedel och han i fjärde :/. Är det så bra?
Verkar också vara stor. Mitt sto är jag rädd för att hon kommer gå i linje med cb2 och lämna stor avkomma, och då jag vill ha ngt på max 170 (för att kunna ha den i stallet mer eller mindre lagligt och jag är lite lätt feg ;)). Så hade jag tänkt mig en hingst som inte lämnar så super stort.

Men sen.. var kan man hitta en lista på vilka hingstar som är mest fertila? (Om det finns dvs) Skadar ju inte att öka chanserna på att bara behöva försöka en gång :).

Cor De La Bruyere kan man definitvt linjeavla på - så långt bak som han är i stammarna på din resp Canterbury är det absolut ingen fara. Dessutom är han inte så jättestor - 169 cm. Han har bra fertilitet.
 
Cor De La Bruyere kan man definitvt linjeavla på - så långt bak som han är i stammarna på din resp Canterbury är det absolut ingen fara. Dessutom är han inte så jättestor - 169 cm. Han har bra fertilitet.
Är iofs både cor de la bryere och zeus i andra led på min. Läste fel innan. Så blir linje på båda i så fall.
Men hur är temperamentet och hur för han det vidare? Luxus cml t ex är ju superduper lugn och trygg, t ex så stod han snällt bakom matte på långt grimskaft 3m från ett sto då jag träffade honom på en ft :). Inte alla aktiva avels hingstar som är så avslappnade :). Är det jag tycker bäst om med honom och ngt jag hade velat ha i ett föl.

Min är som sagt en fin häst som hade kunnat bli väldigt mycket finare om hon bara hade haft ett bättre humör. Först nu 15 år gammal har hon landat i sig själv och blivit lugn. Haft en hel del smärta dock som varit en stor bov, fel riden i flera år och för henne fel hanterad. Nu är hon bra i kroppen och med det otroligt mycket trevligare :) tänker bara att om jag hade vetat det jag vet nu för en 5 år sedan så hade vi haft det så mycket enklare, lite det jag vill ha med ett föl efter henne, en vän att fortsätta utvecklas med då stoet ska trappa ner runt 20 års åldern.
 
@Buck jag tycker också att Luxus är helt fantastisk - jag gillar hans mångsidighet Så om du har nära till hans station så tycker jag absolut då kan prova med honom
 
@Buck jag tycker också att Luxus är helt fantastisk - jag gillar hans mångsidighet Så om du har nära till hans station så tycker jag absolut då kan prova med honom
Men så är det också att han har dålig dräktighet tydligen.. har inte helt råd att prova så jätte många gånger..
 
Men så är det också att han har dålig dräktighet tydligen.. har inte helt råd att prova så jätte många gånger..

Jag vet hur det är med hans dräktighet - jag vet också att om man står nära eller rent av på hans station var skicken jättefina åtminstone när mitt sto blev dräktigt.

Du får prova två gånger med honom, blir stoet inte dräktigt behöver du inte betala någon språngavgift.
 
Jag vet hur det är med hans dräktighet - jag vet också att om man står nära eller rent av på hans station var skicken jättefina åtminstone när mitt sto blev dräktigt.

Du får prova två gånger med honom, blir stoet inte dräktigt behöver du inte betala någon språngavgift.
Nej då behöver du bara betala stationsavgifter , seminavgifter transport och uppställningar
Antingen får man dräktigt eller så förlorar man pengarna .
Välj en hingst med bra fertilitet i år till ditt äldre sto och få henne dräktig och sikta in dig på Luxus nästa år om han finns kvar på betäckning då .
Skulle själv vilja ha Luxus men vill se hans dräktighet i år .
Skulle vilja veta hur många ston som tar sig på första inseminationen ?
Eller andra tredje fjärde .
 
Nej då behöver du bara betala stationsavgifter , seminavgifter transport och uppställningar
Antingen får man dräktigt eller så förlorar man pengarna .
Välj en hingst med bra fertilitet i år till ditt äldre sto och få henne dräktig och sikta in dig på Luxus nästa år om han finns kvar på betäckning då .
Skulle själv vilja ha Luxus men vill se hans dräktighet i år .
Skulle vilja veta hur många ston som tar sig på första inseminationen ?
Eller andra tredje fjärde .
Menar mest att det inte riktigt finns ekonomi att försöka och betala språng en 10-15 gånger om man ska ha en budget för resten. Räknar med att försöka en 2-3ggr.
Och blir det inget så blir det inget, har bara planer på att ta ett föl om det går bra, sen sätta igång stoet igen.
 
Men kanske ska testa luxus 2 ggr och sen gå vidare till en annan. Chanterbury är nog nästa kandidat.

Men vet ni om det finns ngn hingst visning så här års? Är ju lite väl sent ute.
 
Menar mest att det inte riktigt finns ekonomi att försöka och betala språng en 10-15 gånger om man ska ha en budget för resten. Räknar med att försöka en 2-3ggr.
Och blir det inget så blir det inget, har bara planer på att ta ett föl om det går bra, sen sätta igång stoet igen.

Inte byta hingst 10/15 gånger , vem som nu hinner med det under en säsong ...
Språngavgiften betalar du ju bara 1 gång per säsong på hingsten du valt INTE varje gång du försöker .
 
Menar mest att det inte riktigt finns ekonomi att försöka och betala språng en 10-15 gånger om man ska ha en budget för resten. Räknar med att försöka en 2-3ggr.
Och blir det inget så blir det inget, har bara planer på att ta ett föl om det går bra, sen sätta igång stoet igen.

Språng betalar du en gång per säsong.
 
Men kanske ska testa luxus 2 ggr och sen gå vidare till en annan. Chanterbury är nog nästa kandidat.

Men vet ni om det finns ngn hingst visning så här års? Är ju lite väl sent ute.
Om jag var du så skulle jag gå direkt på Canterbury,trevlig hingst (japp har träffat honom) lämnat bra,och toppar på dräktighetsresultat + en ärlig ägare.
 
Jag vill gärna få förslag om lämplig dressyr- eller fälttävlanshingst till mitt sto
http://www.blup.se/sv-SE/horses/180972-karma-swb, även samma i avataren.

Hon är 165 och jag önskar fölet samma eller något större. Fint temperament men lång rygg, överbyggd, lite överrörlig märks mest i skritten. Önskar lyfta fronten och få bättre halsansättning. Förslag? Hur lägger man in bild, photobucket strejkar..
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 211
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp