Bukefalos 28 år!

Funderingar hingstval 2016

Rent hypotetiskt... :idea: Vad hade ni lagt för hingst på ett Escudo I - Argentan-sto? Kort modell på häst, behöver en långlinjerad, något större hingst med bra benställ, bra fertilitet/schyssta villkor, ska kunna röra sig helt ok och ha vettig skalle. Helst inte utlandsskick och inte för dyr... Contant Q, kan det vara nåt?

Escudo I har ju lämnat bra med Stakkato och Calypso II (Contender) -blod. Tänkte på Clinton II (ue.Calypso II) på Tullstorp. Hoppindex i Tyskland på 141.
 
Det kan jag inte svara på. Har inte kollat hans andra avkommor men det kan man nog göra på blupen och gåvan på avkommor nu och kolla höjden på dom som gått 3årstest test
+4,7 har han på Blupen i mankhöjd, rätt mycket, Bravour ligger på 2,9. Gick inte slaviskt igenom alla visade men en del bjässar verkar han ha gett. Fortfarande är det en mycket fin hingst dock.
 
Nej, tyvärr! Så måste gå på färskt detta året.
:( Vad hade du för förslag annars? Kan ju vara aktuellt längre fram tänker jag...
Kannatol seglade upp som ny favorit efter lite överläggningar...
Canterburys ägare har en skimmel hingst med toppstam o meriter i sin frys,han är så läcker så man dreglar litervis när man ser honom.
Jag hittade honom som 3åring och efter mycket tjat o promotion så föll även Cyllene för honom o tog hem på honom,men då hade stoet ag skulle använda honom på tyvärr avlivats i samband med felläge på fölningen 2009.
 
Canterburys ägare har en skimmel hingst med toppstam o meriter i sin frys,han är så läcker så man dreglar litervis när man ser honom.
Jag hittade honom som 3åring och efter mycket tjat o promotion så föll även Cyllene för honom o tog hem på honom,men då hade stoet ag skulle använda honom på tyvärr avlivats i samband med felläge på fölningen 2009.
Åh...Vad heter den? Undrar jag om jag inte kollat på en skimmelhingst som står där... Kan absolut vara ett alternativ till nästa föl om allt går enligt plan! Clinton II föll valet på, dels p.g.a egna meriter, förra året hade han 90% dräktigt och jag kommer åt Calypso-blodet. Min veterinär tyckte han lät som ett säkrare val då han är lite äldre och mer beprövad än Kannatol. Tack @KickiH för tipset.
Håll nu tummarna att hon går igenom imorgon...Jag har letat efter detta stoet i två års tid.
 
Åh...Vad heter den? Undrar jag om jag inte kollat på en skimmelhingst som står där... Kan absolut vara ett alternativ till nästa föl om allt går enligt plan! Clinton II föll valet på, dels p.g.a egna meriter, förra året hade han 90% dräktigt och jag kommer åt Calypso-blodet. Min veterinär tyckte han lät som ett säkrare val då han är lite äldre och mer beprövad än Kannatol. Tack @KickiH för tipset.
Håll nu tummarna att hon går igenom imorgon...Jag har letat efter detta stoet i två års tid.
Jag vill inget säga,utan den som är intresserad får kontakta Elin o säga dobbis sa.....
Så får hon ge info då han inte ingår i ordinarie hingst programmet
 
Ibland svänger livet fort och det är bara att hänga med. Jag har idag, i sista stund på säsongen, bestämt mig för att ändå betäcka mitt sto. Så nu måste jag välja hingst, snabbt!

Stoet är e. Emmerton-Cortez och har fått två föl. Ett e. Berlin som går 140 nu som 7-åring och placerade sig i BT-finalen som 5-åring. Och min vackra Cannelle som föddes förra året efter Canterbury. Hon var allt jag nånsin kunnat drömma om men fick avlivas pga dålig benställning. Det är med hjärtat i halsgropen som jag utsätter mig för detta igen men jag måste ta chansen. Jag skulle egentligen vilja ta Canterbury igen men det vågar jag inte av förklarliga skäl.

Stoet rör sig bra och jag söker en hopphingst som också kan röra sig ok. Som treåring bedömdes hennes gångarter med 8-7-7 men jag skulle säga att traven är hennes bästa gångart. Hon hoppar med bra huvud och teknik och är av trevlig typ. Önskemål är en avkomma som blir en kopia av sin mor men lite högre (hon är ca 163, bär dock upp långa ryttare mycket bra) och med lite högre ridbarhet, hon är lättstressad och inte särskilt förlåtande. Fölungen är troligtvis till mig själv som glad amatör/hobbyryttare men måste också vara säljbar. Stoet själv är korrekt i sina ben, men hingstens benställning är givetvis mycket viktig med tanke på historiken.

Kommer ha henne på Lövsta och tänker att det finns vissa poänger med att välja en hemmahingst när det är såhär sent på säsongen? Jag har sedan innan snöat in på Heartbeat och när jag nu såg att han står där kändes det nästan avgjort, men jag tar gärna emot era tankar och om ni har några andra tips. Heartbeat är bedömd med 8 på sina ben, men har "bara" 104 i index på extremiteter, tankar kring det?
 
Jag tycker absolut du ska försöka med Heartbeat - han är superfin, och brukar lämna snygga avkommor som hoppar riktigt bra. Jag tror absolut att det skulle bli en säljbar avkomma. Men - särskilt stona efter honom kan vara känsliga, så jag vet inte hur mkt han kommer förbättra temperamentet. Han verkar lämna en stabilare psyke på sina hingstavkommor av det lilla jag sett.

Mitt Heartbeat-sto är mkt korrekt i sina ben, men hon skruvar litegrann bak i skritt, undrar om det ges avdrag på benen pga det? Har ingen aning om det kommer ifrån pappan, alltså. Men kan ju vara sådant som drar ner?
 
Jag tycker absolut du ska försöka med Heartbeat - han är superfin, och brukar lämna snygga avkommor som hoppar riktigt bra. Jag tror absolut att det skulle bli en säljbar avkomma. Men - särskilt stona efter honom kan vara känsliga, så jag vet inte hur mkt han kommer förbättra temperamentet. Han verkar lämna en stabilare psyke på sina hingstavkommor av det lilla jag sett.

Mitt Heartbeat-sto är mkt korrekt i sina ben, men hon skruvar litegrann bak i skritt, undrar om det ges avdrag på benen pga det? Har ingen aning om det kommer ifrån pappan, alltså. Men kan ju vara sådant som drar ner?
Det här med temperament är ju så svårt och komplext, vad är bra, vad är dåligt? Mitt sto har på många vis ett kanontemprament, hon är tuff och orädd, bra ledarsto, inte särskilt känslig egentligen, men som sagt lättstressad och blir lätt spänd. Så det är ju alltid svårt att veta vad man egentligen ska gå på och dessutom formas de ju så mycket genom miljön... Men tack för dina tankar.
 
Mr Vain är ju snygg, men jag vill nog ha något mer beprövat denna gång. Pratade med lövsta i morse som rekommenderade Heartbeat (klart att de vill att man tar deras hingstar, men av dem alltså). Så det blir nog så!
 
Mr Vain är ju snygg, men jag vill nog ha något mer beprövat denna gång. Pratade med lövsta i morse som rekommenderade Heartbeat (klart att de vill att man tar deras hingstar, men av dem alltså). Så det blir nog så!

Spännande! :) Nu kollade jag upp hans danska index på ben, och han har 118 på framben och 122 på bakben.
 
Mr Vain är ju snygg, men jag vill nog ha något mer beprövat denna gång. Pratade med lövsta i morse som rekommenderade Heartbeat (klart att de vill att man tar deras hingstar, men av dem alltså). Så det blir nog så!

Ha ha, ja att fråga Lövsta eller någon annan hingsthållare om hingstval är ju rätt givet att de tycker man ska ta någon av deras. Jag gillar Heartbeat och har ju använt en son till honom, jag att han kommer få galet många ston iår. Förra året hade han 96 ston och då var det ändå på skick från Danmark.
 
Har inte ens kollat Escudo-stoet på 16 dygn ännu och har redan börjat glo efter nästa års hingst om allt går som det ska... Livsfarligt att ligga hemma och vara sjuk...:angel:

Contendro I är en hingst jag gillar massor på pappret. Jag vill ju ha multitalanger och han verkar lämna bägge delar, precis som Crelido. Har framför allt ett sto i åtanke efter Contendro som jag har sett som är helt fantastisk. Nån som vet mer om honom, vad han lämnar för styrkor och svagheter?
 
Har inte ens kollat Escudo-stoet på 16 dygn ännu och har redan börjat glo efter nästa års hingst om allt går som det ska... Livsfarligt att ligga hemma och vara sjuk...:angel:

Contendro I är en hingst jag gillar massor på pappret. Jag vill ju ha multitalanger och han verkar lämna bägge delar, precis som Crelido. Har framför allt ett sto i åtanke efter Contendro som jag har sett som är helt fantastisk. Nån som vet mer om honom, vad han lämnar för styrkor och svagheter?

Contendro - Escudo låter som en spännande kombo! :love: Har spånat lite på Contendro själv tidigare, det enda negativa jag har hittat är att han tydligen ofta lämnar små avkommor.

Annars så kanske den här frågan hör till i 2017-tråden....? ;)
 
Contendro - Escudo låter som en spännande kombo! :love: Har spånat lite på Contendro själv tidigare, det enda negativa jag har hittat är att han tydligen ofta lämnar små avkommor.

Annars så kanske den här frågan hör till i 2017-tråden....? ;)
Haha så klart, du har helt rätt! Får skylla på att hjärnan verkligen inte är med på tåget idag. Hoppar in där istället för att kapa denna tråden. :)
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
702
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
415
Senast: slant98
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 173
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 211
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp