Bukefalos 28 år!

Funderingar hingstval 2016

@Karminnie Eftersom ditt sto är dressyrstammat så är multitalangtänk många gånger en god idé. Canterbury är alltid ett säkert val för god typ, god front och överlag mycket bra grundkvaitéer både gångartsmässigt och i hoppningen. Är dessutom eftertraktad som som fadershingst av fättävlansryttare. Sen är ju Flambeau lite av ett wild card. Helt dressyrstammad men tävlar hoppning denna säsong. Tror dessutom att Flambeau är en hingst som kan komplettera Rubinrotblodet en hel del. Min erfarenhet är att Rubinrot lämnat ridbart, men hästar som är lite långsamma i kroppen-det kan Flambeau garanterat fixa till.

@Iglatjarn Warsteiner må vara en budgethingst, men i ert fall så hade jag nog tittat på en och två gånger åt honom. Det har pratats en del om vad för ridbarhet han lämnat, men det går inte att förneka att han har en hel del avkommor som presterat riktigt bra med juniorer/YR i sadeln. Han lämnar dessutom vackra hästar med väldigt fin hals :).
 
Jag vill gärna få förslag om lämplig dressyr- eller fälttävlanshingst till mitt sto
http://www.blup.se/sv-SE/horses/180972-karma-swb, även samma i avataren.

Hon är 165 och jag önskar fölet samma eller något större. Fint temperament men lång rygg, överbyggd, lite överrörlig märks mest i skritten. Önskar lyfta fronten och få bättre halsansättning. Förslag? Hur lägger man in bild, photobucket strejkar..

Mina förslag :
Canterbury
Grafenstolz (Trak)
Hirtentanz (Trak)
Impetus (Trak)
Valentino (KWPN) finns på Celle
Connery (Trak)
 
bara för att det är intressant :p,

vilka hingstar tycker ni lämnar allra bäst temperament? oavsett stam eller några andra kriterier, dvs trygga, harmoniska och lagom modiga/ försiktiga :).
 
@Buck en mörk fux med mycket vitt som jag också tycker du skall titta på är Dankeschön, (e.Danone I - Fidermark ) en dubbelbegåvning som vann sitt bruksprov. http://www.sporthorse-data.com/d?i=10593438?z=9Kw2az med betygen Temperament 9,5 Karaktär, Ridbarhet, Skritt, Galopp, Exteriör och Arbetsvillighet 9. Trav 8,5. Är i avel till 1 augusti.
Skickar dig ett PM med en länk till en bra film på honom ( inte från någon stressad hingstvisning)
 
@Buck en mörk fux med mycket vitt som jag också tycker du skall titta på är Dankeschön, (e.Danone I - Fidermark ) en dubbelbegåvning som vann sitt bruksprov. http://www.sporthorse-data.com/d?i=10593438?z=9Kw2az med betygen Temperament 9,5 Karaktär, Ridbarhet, Skritt, Galopp, Exteriör och Arbetsvillighet 9. Trav 8,5. Är i avel till 1 augusti.
Skickar dig ett PM med en länk till en bra film på honom ( inte från någon stressad hingstvisning)
ska nog försöka med luxus cml först. får bara prata igenom allt med några som vet mer om avel än vad jag gör och som känner hästen ^_^.
 
Har ett sto som det planeras betäckas nästa vår. :)
E. Odermus R
E.E. Calido
U.E Come Back II

Litet hoppsto, trevlig kvadratisk typ och rätt liten. Platt kors.
Hopphingst med bra temperament, som lämnar mindre hästar och som kan vara gångartsförbättrare önskas tips på!
En hobbyhäst är det tanken att fölet ska bli, som förhoppningsvis blir lite mindre vass än sin mor!
 
Har ett sto som det planeras betäckas nästa vår. :)
E. Odermus R
E.E. Calido
U.E Come Back II

Litet hoppsto, trevlig kvadratisk typ och rätt liten. Platt kors.
Hopphingst med bra temperament, som lämnar mindre hästar och som kan vara gångartsförbättrare önskas tips på!
En hobbyhäst är det tanken att fölet ska bli, som förhoppningsvis blir lite mindre vass än sin mor!

Det finns en tråd i forumet för betäckningar 2017 http://www.bukefalos.com/threads/hingstfunderingar-infor-2017.1407445/
 
@Iglatjarn Warsteiner må vara en budgethingst, men i ert fall så hade jag nog tittat på en och två gånger åt honom. Det har pratats en del om vad för ridbarhet han lämnat, men det går inte att förneka att han har en hel del avkommor som presterat riktigt bra med juniorer/YR i sadeln. Han lämnar dessutom vackra hästar med väldigt fin hals :).

Tack för tipset! Nu har två st nämt Warsteiner som alternativt, samt ena djursjukvårdaren på kliniken som också talar gott om honom. Dock fick jag hicka när jag läste betäckningsstatistiken på blup, både 2014 och 2015 är statistiken minst sagt risig! (hur pass pålitlig är den? Kan man se tillförlitlig statistik någon annan stans?) Vårt sto är inte helt lätt att få dräktig, hon kräver god kvalitet på sperman, man får ingen dräktighet gratis på henne så att säga.
Vi fick också tips om Flambeau från annat håll, och efter lite käll-reaserch om honom bestämde vi oss för att ta honom istället. Vårt sto (hon på bilden, med föl e: rp-hingst) lämnar ädla och eleganta föl med mkt gång, och det vill vi gärna förstärka. Då vår "medelköpare" av både cob och partbred ofta är en mor/dotter som vill ha en gemensam häst och ha mkt kul med tyckte vi Flambeau hade goda förutsättningar att bidra till det, då han verkar ha dubbla talanger själv, och förmodligen kommer synas litegrann framöver iallafall, vilket är lättare att hänvisa fölköpare till, än en 24-årig hingst som inte längre är "het".
Hoppas du förstår mitt bludder, är lite okoncentrerad idag känner jag :o
 
Jag vill gärna få förslag om lämplig dressyr- eller fälttävlanshingst till mitt sto
http://www.blup.se/sv-SE/horses/180972-karma-swb, även samma i avataren.

Hon är 165 och jag önskar fölet samma eller något större. Fint temperament men lång rygg, överbyggd, lite överrörlig märks mest i skritten. Önskar lyfta fronten och få bättre halsansättning. Förslag? Hur lägger man in bild, photobucket strejkar..
Jag skulle kasta ett öga på Zafferano också! En jämn hingst med toppen temperament, mjuk , välbenad ,och ser ut att ha hög ridbarhet. Kommer ur ett svenskt möderne som lämnat en hel del hopp, hans mamma har också en avkomma som tävlar hoppning.
 
Rent hypotetiskt... :idea: Vad hade ni lagt för hingst på ett Escudo I - Argentan-sto? Kort modell på häst, behöver en långlinjerad, något större hingst med bra benställ, bra fertilitet/schyssta villkor, ska kunna röra sig helt ok och ha vettig skalle. Helst inte utlandsskick och inte för dyr... Contant Q, kan det vara nåt?
 
@Fritidsryttare Contant Q är riktigt fin! Hur väl han passar på de kraven har jag inte riktigt koll på. Jag hade väldigt liknande önskemål och valde Kannatol till mitt lånesto :)
Kannatol är mitt andrahandsval till samma sto i så fall. ;) Funderar på om Contant lämnar lite grövre? Har inte sett så mycket efter honom, men gillar hingsten själv väldigt mycket. Stoet själv är sportig i modellen men magkänslan säger att jag nog inte ska lägga nåt grovt på henne förrän jag ser vad som kommer ut...
 
Rent hypotetiskt... :idea: Vad hade ni lagt för hingst på ett Escudo I - Argentan-sto? Kort modell på häst, behöver en långlinjerad, något större hingst med bra benställ, bra fertilitet/schyssta villkor, ska kunna röra sig helt ok och ha vettig skalle. Helst inte utlandsskick och inte för dyr... Contant Q, kan det vara nåt?
Har hon haft föl förut? Kan du tänka dig fryst så har jag ett 10p förslag
 
Kannatol är mitt andrahandsval till samma sto i så fall. ;) Funderar på om Contant lämnar lite grövre? Har inte sett så mycket efter honom, men gillar hingsten själv väldigt mycket. Stoet själv är sportig i modellen men magkänslan säger att jag nog inte ska lägga nåt grovt på henne förrän jag ser vad som kommer ut...
Har en avkomma efter Contant Q som borde finnas medlem bild i tråden födda 2011 han är idag läget 179 i mankhöjd trevlig individ
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
500
Senast: Lejd
·
Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
449
Senast: Acto
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
754
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp