Bukefalos 28 år!

Funderingar hingstvalstråd 2013

Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

*kl*

Jag vet att ni i denna tråden som svarar är mycket mera erfarna än vad jag är gällande avel så jag provar att ställa frågan till er:

Vilken hingst skulle ni prova att betäcka detta stoet med?

E. Bocelli 1044 UE. Elmegårdens Fight
Född 2008.
176 cm.

Väldigt lugnt sto vid all hantering från marken, dock pigg och nerver vid ridning.

Startat 3-års test med följande siffror.
Typ 8
Huvud hals och bål 7
Extremiteter 7
Skritt 8
Trav 7
Galopp 8
Teknik hoppning 6
Temperament hoppning 6

Jag söker efter en dressyrhingst som nedärver ett lugnt temperament och gärna ger mindre storlek då stoet blev väldigt stort.
Jag är väldigt intresserad av svensk stam så har kikat lite på Rambo, Hermes och Chirlon, kan någon av de hingstarna passa mitt sto.


Tacksam för alla svar!
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Black coffe upplever jag ger trevligt temperament . Dessutom med det blupet måste vara riktigt bra 131 dressyr , för jag tror inte han fått superstpn överlag och han är klart en under representerad hingst .
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag tror avkomman om jag betäckt med Briar fått "rätt" nerv och skarphet om man nu kan säga så, jag har lagt Rambo på henne med Chapman bak som oxå är lite luriga i humöret (varierar dock stort)

Men man vet ju aldrig, därför ÄR ju avel lite spännande i sig ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Temperamentsmässigt och storleksmässigt så hade jag valt Hermes eller Rambo.
Vet en som har en avkomma efter Rambo som är 1 år i år och hon är suuuper nöjd med henne. En riktig liten ärta som är alldeles underbar att hantera, nyfiken och positiv.
Rambo har ju även bra poäng på sin hoppning från sitt bruksprov.

Jag tycker själv att Chirlon är jätte fin men vet att det kan bli lite humör i dom med tanke på Ceylon.
Dock har jag aldrig hört något som är direkt negativt utan mer att dom har haft lite åsikter ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Av dem nämnda hade jag valt Hermes som själv är liten och ligger på -3.2 i mkh på blup

Snygg som tusan är han iaf:)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja det kanske blir skarpt med Chirlon.

Men vad finns det för utländska hingstar då?
Någon som har en ide?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Haha, det har du heeelt rätt i ;)

Hade det inte varit en utmaning och lite klurigt så hade vi alla lätt som en plätt suttit här med vars en häst med 10 mässiga gångarter och som hoppade över eifeltornet :D

Men så är det ju alltid. Man kan inte få allt men man kan försöka göra det så bra som möjligt och försöka matcha in dom kvaliteterna man vill ha hos avkomman.

Mitt sto som har lite humör i sig ( Cortez- Ceylon) har ändå själv varit en bra tävlingshäst.
Det jag mest av allt skulle vilja ha "bort" på nedärvningen är att hon själv var väldigt ifrågasättande hela tiden och lika så var hennes son nu som ridhäst.
Sen att dom har nerver och är pigga/busiga har jag absolut inget emot, men dom kunde haft aningens bättre inställning till just vara till lags.

Så länge hästen vill och försöker så är det alltid roligt att jobba med dom (enligt mig själv) då kan dom har hur många andra problem eller egenheter som hellst, så länge dom försöker och e positiva :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ha ha ha, så sant så sant:)

Jag håller med så länge de är lite samarbetsvilliga och försöker så tar jag gärna både nerv och skarphet, visserligen inga perfekta skogsmullar kanske ;)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Ja Luxus är fantastiskt vacker men frågan är om man vågar prova honom när vi inte vet ännu vilken storlek han lämnar....
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Så sant, sen har vi även Twiligt, betäckte inte så många ston, lämnar varierad storlek, också väldig väcker.

Vet inte vad du säger om en fullblodshingst på henne, tänker då på HdH, lämnar oftast lite mindre avkommor men alla överlag rör sig mkt trevlig och har ett toppentemperament.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Har en D-ponny på ca 145 cm som jag är sugen på att betäcka, men jag är inte kunnig inom avel.

Ponnyn är en irländsk import men liknar en Connemara. Gått LA/LA hoppning med en riktigt fin trav. Något märrig och speciell men gör allt för en när man vunnit hennes förtroende.

Skulle gärna vilja att fölet blir runt 155 cm för att då kan jag behålla fölet som min egen.

Har fastnat för Dirco Hästak men har läst att han ger små avkommor och risken finns väl då att fölet blir 150 cm och det är lite väl litet och "mittimellan".

Vill inte heller ta en alltför stor hingst då det är stoets första föl. I värsta fall får jag ta en ponnyhingst som första föl och större hingst som andra föl.

Något förslag?
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag har dräktigt med HdH i år på min "humörmärr" ;)

Hoppas på det där temperamentet och dom där trevliga gångarterna, och så ska det hellst blir ett sto med en fin bläs och litta sockor bak :d
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

med all sannolikhet kommer fölis få vitt på både ben och i ansikte ;)
Du hade fler ston hos honom tror jag mig ha sett i en annan tråd, följer för det mesta i tysto :)
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jo, det hade jag från början ;)

Dock visade ju sig att mitt fbl redan var dräktigt :banghead:

Och sen har jag betäkt Cortez stoet och hon är konstaterad dräktig på 17 dygn, ska tillbaka på söndag och kolla på drygt 40 dygn så att allt ser bra ut.

Sen har vi ett paint sto och hon är betäckt, men när vi fick tillbaka svar på bakt provet så var det riklig växt på det så vi får se om vi har hunnit behandla i tid så hon har tagit sig, ska kollas på söndag.

Sen hade min mamma ett Electro sto också men hon missas tyvärr då Hdh åker hem till sin ägare nu på torsdag igen så det fick bli en annan hingst ist till henne.

Men om allt går vägen så får jag två nästa år efter honom, och den efter painten blir ju skäck eftersom mamman är homozygot skäck
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

just nu är det populärt att korsa DSblod med Zackblod.
Även Ampere som lämnar riktigt bra är populär och borde passa ditt sto.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Åh Helsegårds Rubin har jag inte tänkt på! Riktigt vacker, men jag kan inte få fram några siffror på blupen? Har han inte tillräckligt många visade avkommor?

HdH vågar jag inte riktigt lägga på stoet då hon redan nu är väldigt pigg och har en stor arbetsmoral utan att ifrågasätta mig vid arbete. Och jag är nog lite rädd för fullblod i första ledet då det kan slå över. " Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av fullblod"
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Rubin har inte hunnit få tillräckligt många visade avkommor i Sverige därför har han ingen blup. Någon har kanske tillgång till hans danska siffror?

Jag har träffat flera avkommor till honom som varit rörliga med bra halsansättning och trevliga i temperamentet. Snälla men inte mesiga.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

Jag hade valt en stor hingst, fölet anpassar sig efter stoets mage och plats. Det är ju inte så att du ska betäcka en b ponny med en storhäst för att få fram en d ponny så en så jättestor skillnad tycker jag inte att det är.

Men tvekar du ändå så ta hellre en ponny hingst så att du får en ponny avkomma än att ta en liten storhäst så att du får en väldigt liten storhäst.

Det som kan vara bra att kika på är ju hingstarna egna blup. Hingsten i sig kanske inte är jätte stor men har ett blup som säger att han lämnar stort.
Och sen hade jag värdesatt ett bra blup på hingstens galopp. För det är ju nog så att du inte kommer att få avkomman mycket högre än runt 160 sträcket och då kan den behöva en bra galopp för att nå fram på avstånden i hoppningen.
 
Sv: Funderingar hingstvalstråd 2013

KL
Alla säger att fölet anpassar sig till livmodern, men vi fick kämpa med alla krafter förra året med att dra ut en fölis. Rejäl c-ponnymamma och SWB hingst. nu kan detta vara fallet som undantar regeln, men man behöver nog tänka till några gånger i alla fall. Vi räknar med att fölet landar på ca 155. Den är som 1 åring 142 cm.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 199
Senast: Karro-Lina
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
827
Senast: Ramona
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 187
Senast: athena
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp