Bukefalos 28 år!

Funderingar kring sockerhalt i foder....

mian

Trådstartare
Jag har en fångis och som vanligt är lika "lätt" att hitta ett bra grovfoder till vinter. Finns nog fler än jag som har pannan i djupa veck kring detta.
Finns många saker att tänka på en sak är socker...

Lite funderingar/tankar kring påstående om sockerhalt som man läst och hört:

- Hösilage/ensilage innehåller lägre sockerhalt. Men varför blir jag rekommenderad av vet att ge min fångis ett bra ängshö istället för hösilage?
Kan det vara att det oftast är högre värden (MJ och smrp) i hösilage.

- Hö ska ha en grov struktur, ett hö med finare strå innhåller oftast mer socker. Kan nog stämma, ha ofta varit finare strå i hö som jag låtit analyserat och som haft höga sockerhalter.

- Ett hö med lågt Smrp har ofta högre sockerhalt.

- Ett hö till en fångis ska helst ligga runt 10% i sockerhalt.
Hur klarar andra hästar ett hö med hög sockerhalt. Jag fick tillbaka en analys på ett hö med 19,5% i socker, detta va inget foder för min fångis. Men hur skulle an "vanlig" häst klara detta, är det inte risk att de utvecklar fång då?:confused:

Ja många tankar och funderingar blir det!
Kommentera gärna...tycker det är ett ämne värt att diskutera.:)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

- Hösilage/ensilage innehåller lägre sockerhalt. Men varför blir jag rekommenderad av vet att ge min fångis ett bra ängshö istället för hösilage?
Kan det vara att det oftast är högre värden (MJ och smrp) i hösilage.

Hösilage har generellt sett inte lägre sockerhalt än hö. Ensilage har däremot lägre sockerhalt därför att socker förbrukas under fermenteringen. Jag skulle trots detta inte rekommendera ensilage till häst. Det finns flera nackdelar med ensilage.

- Hö ska ha en grov struktur, ett hö med finare strå innhåller oftast mer socker. Kan nog stämma, ha ofta varit finare strå i hö som jag låtit analyserat och som haft höga sockerhalter.

Ja, det stämmer att ett grovt hö (= sent skördat) oftast har lägre sockerhalt men inte alltid. Sockerhalten beror även på många andra faktorer, t.ex. grässort och andra växtbetingelser. Problemet med att skörda sent är att protein- och mineralinnehållet blir lågt, ibland extremt lågt.

- Ett hö med lågt Smrp har ofta högre sockerhalt.

Nej, detta stämmer inte, se ovan.

- Ett hö till en fångis ska helst ligga runt 10% i sockerhalt.

Det bör inte överstiga 80 g/kg ts (8%).

Hur klarar andra hästar ett hö med hög sockerhalt. Jag fick tillbaka en analys på ett hö med 19,5% i socker, detta va inget foder för min fångis. Men hur skulle an "vanlig" häst klara detta, är det inte risk att de utvecklar fång då?:confused:

Jo, det finns risk för att en ”vanlig” häst utvecklar IR om den sätts på en socker- och stärkelserik foderstat under lång tid.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Ett alternativ är att inte ge något hö alls om man inte hittar något som passar!

Istället försöker man att få tag i hygieniskt bra och smaklig halm och fodrar med lucernpellets utan melass och halmen istället, det blir i stort sett en socker och stärkelsefri foderstat.

500 kg tabellhäst underhållsbehov i smb rp täcks av 2,2 kg lucern (150 gram smb rp/kg och 8MJ/kg). Ger man sen tex 9 kg halm (4 MJ/kg) så är energibehover nästan täckt. Analysera halmen för säkerhets skull om man vill ha viktnedgång!
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Hm...den varianten har jag aldrig tänkt på.
Någon som ger sina hästar enbart hal och väger upp resten av behovet med lucern?

Vilka lucernsorter är melassfria?
Vet att Krafts lucern innhåller melass iaf...



Att hitta ett hö med enbart 8% verkar svårt.
Har ett hö som ligger på 11% skulle man våga ge detta, (MJ 7,5 och 48 Smpr).
Har en shettis så jag tänkte blanda ut höet med halm, svårt att ge dem tillräckligt med stårfoder annars. Hon behöver ju inte så mycket för att täcka sina behov.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vet att Kvarnbyfoders är melassfri, tror att även dangrönts är det, finns säkert fler.

Det blir lättare att uppfylla TS-behovet genom att använda halm och lucern!

200 kg shettis skulle kunna äta 4 kg halm och 1,1 kg lucern! Vitaminer och mineraler kan också behövas!
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Tål att fundera på det med halm....problemet är väl bara att få dem att äta tillräckligt mycket halm. Det ligger ju inte topp 1 på matlistan direkt! ;)
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Dangrönt och Spannex/teknosan har melassfri pellets.

Men hur är det med lysinet? Får de i sig tillräckligt med lysin?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Man får naturligtvis räkna på om det blir tillräckligt med lysin!

1 kg lucern som har råprotein på 170-180 gr smb ligger på ca 8 gram lysin/kg.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

De flesta pelletsmärken har runt 150 g rp, åtminstone de melassfria.

Sitter själv och försöker få ihop en sockerfri foderstat med så lite energi som möjligt till en överviktig ponny. Hans målvikt är runt 400 kg skulle jag tro, så lysinbehovet skulle vara runt 20 g om jag räknat rätt? Det är det som är mitt bekymmer just nu, får inte ihop en ekonomiskt försvarbar foderstat som samtidigt fyller alla hans behov av tex torrsubstans och protein utan att energin sticker iväg. Han är dessutom äckligt lättfödd, ett MJ-intag på strax över 30 är lagom..
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Att hitta ett hö med enbart 8% verkar svårt.
Har ett hö som ligger på 11% skulle man våga ge detta, (MJ 7,5 och 48 Smpr).
Har en shettis så jag tänkte blanda ut höet med halm, svårt att ge dem tillräckligt med stårfoder annars. Hon behöver ju inte så mycket för att täcka sina behov.

Det är naturligtvis bra med så låg sockerhalt som möjligt men 8% är nog lite i häftigaste laget. De rekommendationer jag har sett för fånghästar med risk för insulinresistens är ett grovfoder med max 12%, helst 10%. Man kan blötlägga det i kallt vatten för att i en del höpartier få ner sockerhalten lite till.

Jag har en fånghäst som hade tecken på IR. I flera månader fick hon lusernpellets (utan melass), halm och lite urvattnad betfor. Det är även en rekommendation som SLU ger för lättfödda ponnyer i riskzonen för fånganfall.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

På Kvarnbys säckar står det 170 gram råprotein, 150 gram smältbart!

Får du inte ihop det med lite soja eller potatisprotein, Krafft Muskel, Krafft Muskel tror jag de har tillsatt syntestiskt lysin i.

Kvarnbyfoders Proteinmineral kanske kan vara ett alternativ, 20 gram lysin/kg.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Vill inte ha en massa småplock hitan och ditan, utan hålla det så enkelt som möjligt. Letar efter någon i närheten som kan sälja lite potatisprotein, det skulle inte behövas mycket för att det ska bli ordning i foderstaten (typ..).
Vågar inte experimentera för mycket, i och med att han är så kopiöst lättfödd och har haft fång.. Inte helt säker på att metabolismen är som den borde :crazy:
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Ja en sockerfir foderstat hade varit optimalt, om man nu kan få ihop den.

Halm - ja visst, men vad jag förstår så innhåller halm enbart energi och knappt inget smpr. Sen måste man få hästen att äta det! Måste ju få i sig tillräckligt med stråfoder, och vill att de ska ha och tugga på.

Min shettis som väger ca 225 kg behöver ju inte så värst mycket, att få henne att äta 3-4 kg halm om dagen blir inte lätt. I dagsläget äter hon kanske 1,5 kg halm och 2,5 kg hö.
Enl. tabeller behöver hon ca 29 MJ (hon är lättfödd så det räcker nog runt 25MJ), smrp ca 174 sen är de mineralbehovet oxå.


Dessa jäkla lättfödda kusar, lättare att få till en bra foderstat till mitt fullblod än till min shettis!:grin:
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har en fångis och som vanligt är lika "lätt" att hitta ett bra grovfoder till vinter. Finns nog fler än jag som har pannan i djupa veck kring detta.
Finns många saker att tänka på en sak är socker...

Lite funderingar/tankar kring påstående om sockerhalt som man läst och hört:

- Hösilage/ensilage innehåller lägre sockerhalt. Men varför blir jag rekommenderad av vet att ge min fångis ett bra ängshö istället för hösilage?
Kan det vara att det oftast är högre värden (MJ och smrp) i hösilage.

- Hö ska ha en grov struktur, ett hö med finare strå innhåller oftast mer socker. Kan nog stämma, ha ofta varit finare strå i hö som jag låtit analyserat och som haft höga sockerhalter.

- Ett hö med lågt Smrp har ofta högre sockerhalt.

- Ett hö till en fångis ska helst ligga runt 10% i sockerhalt.
Hur klarar andra hästar ett hö med hög sockerhalt. Jag fick tillbaka en analys på ett hö med 19,5% i socker, detta va inget foder för min fångis. Men hur skulle an "vanlig" häst klara detta, är det inte risk att de utvecklar fång då?:confused:

Ja många tankar och funderingar blir det!
Kommentera gärna...tycker det är ett ämne värt att diskutera.:)


Jag har också stora bekymmer att hitta rätt hö i år. Är det överlag mer socker i höet i år pga den torra försommaren?

Jag har redan betalat tre höbönder för att ta sockeranalys, men inget av det har funkat tyvärr. det bästa hittills har 11,8 % per kg foder och 14% per kg TS. Men jag tycker inte att det är riktigt bra och undrar dessutom vilken av dom det är man ska räkna med egentligen?

Där jag köpte förra året hade dom i år 18,9% mot 8,5% förra året:(
Bonden hade ringt och frågat eurofins om vad dom trodde om årets analys och varför den hade fått så dåliga värden jämfört med förra året. (8,5 mj/kg foder och 22 g smrp). Jag vet juinte allt han sa, men han hade sagt att det ofta var så att när proteinet var lågt var sockret högt och tvärtom. Fast jag undrar om inte det är en grov generalisering, för sockret kan väl ändras bara över dagen va'?
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Dessa jäkla lättfödda kusar, lättare att få till en bra foderstat till mitt fullblod än till min shettis!:grin:
Så ÄR det, pga att man har så små fodermängder att bolla med och samtidigt måste lyckas få tillräckligt med grovfoder...

Jag är lite nyfiken på hur du har kommit fram till vikten på din ponny? Jag har ställt några på våg och har NOLL förtroende för viktmåttband och andra mätmetoder, så jag är nyfiken på om vikten stämmer eller inte... Många underskattar vikten på shettisar...
Mina ponnyer är normalfödda och de skulle tappa hull om de fick mindre än 30 MJ.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

om inte hästen får något hö alls utan enbart halm. tror ni inte att den efter ett tag kommer att äta tillräckligt med halm för att täcka tuggbehovet? att den helt enkelt förstår att den inte får något hö och äter det den behöver i form av halm. Sen att man komplementerar resten av foderstaten med lucern mm så att den får i sig tillräckligt med protein, mineraler etc.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Ja, för min del har det inte varit några såna problem. Ponny sätter i sig halm som om det vore gräs.. Han äter allt!

Är det ok att bygga upp en foderstat på enbart halm och potatisprotein? Känns.. ohästigt. Men jag får superbra värden i foderstaten då!
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Hon vägdes på klinik förra sommaren, då vägde hon 245 kg. Hon har gått ned i vikt...fått bort den tjocka magen, så jag uppskattar att hon ligger runt 225 kg nu.
Jag håller med att viktmåttbaand är lite sådär att lita på.

I vintras så hade hon en foderstat som låg på 26 Mj, då höll hon hullet perfekt. Tror att detta skulel bli bra i år oxå.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Jag har redan betalat tre höbönder för att ta sockeranalys, men inget av det har funkat tyvärr. det bästa hittills har 11,8 % per kg foder och 14% per kg TS. Men jag tycker inte att det är riktigt bra och undrar dessutom vilken av dom det är man ska räkna med egentligen?

Alltid per kg TS när det gäller socker, och rekommendationerna är angivna per kg TS med.
 
Sv: Funderingar kring sockerhalt i foder....

Tack! Misstänkte detta - eurofins ger ju bara i g/kg ts - men blev ändå lite fundersam när jag plötsligt fick båda måttslagen.

Är det någon annan än jag som upplever det extra svårt att få tag i hö med lågt socker i år?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 348
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 439
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 700
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 479
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp