Bukefalos 28 år!

Funderingar på NH...

Sv: Funderingar på NH...

Du skrev inte att du skött andras hästar eller varit medryttare förr:confused: utan att det var ridskolans fel- se tidigare inlägg.
Ditt eget ansvar då?
Lärde du dig inget av andras hästar?

Det är ingen som från början vill gå en hästskötselkurs, utan folk vill rida-punkt. Ungdomar som är seriöst intresserade går Hippologutbildningar eller liknande.
Antar att själva ridandet var din intention oxå när du började:confused:

Det finns idag inga som bara vill borsta på hästarna, utan de SKA rida:mad:

Vet inte om en islänning kan sägas generellt brukar vara välutbildad. Många har bara gått på turridning o säljs sedan.

Jag har sett mkt av just isisar där hela stallet består av mindre kunniga "hästmänniskor" o man lyssnar på den som kan mest- mao väldigt lite.
Man har gått på myten att de är snälla o vem som helst kan hantera dem, tål nästan hur mkt vikt som helst o dessutom är de av angenäm storlek- små.

När man skaffar häst bör man ställa den i ett stall där det finns hjälp att få när det krisar.
 
Sv: Funderingar på NH...

Du skrev inte att du skött andras hästar eller varit medryttare förr:confused: utan att det var ridskolans fel- se tidigare inlägg.

Vad skulle hon det för också??? Man behöver väl inte att redogöra för hela sitt "hästliv" för att få vara med i diskussionerna och ändå tas på alvar? Hon skrev ju att hon inte har lärt sig detta någon annan stans och att det till stor del beror på ridskolorna eftersom att dom hon har försökt lära sig av utan för ridskolan också har fått sin kunskap därifrån.

Det är ingen som från början vill gå en hästskötselkurs, utan folk vill rida-punkt. Ungdomar som är seriöst intresserade går Hippologutbildningar eller liknande.

Alla kan väl inte gå hippologutbildning bara för att kunna ha häst. Hoppas ändå att hippologerna lär sig lite mer än så.


Antar att själva ridandet var din intention oxå när du började:confused:

Det är klart, så är det ju för alla (om det inte är trav, körning, voltige el.dylikt som har intresset) men har man stort intresse för ridningen så vill man även lära sig allt annat runt i kring också. Då är det tråkigt att man begränsas av utbudet av läromästare.
Det finns idag inga som bara vill borsta på hästarna, utan de SKA rida:mad:


Vet inte om en islänning kan sägas generellt brukar vara välutbildad. Många har bara gått på turridning o säljs sedan.

Jag har sett mkt av just isisar där hela stallet består av mindre kunniga "hästmänniskor" o man lyssnar på den som kan mest- mao väldigt lite.
Man har gått på myten att de är snälla o vem som helst kan hantera dem, tål nästan hur mkt vikt som helst o dessutom är de av angenäm storlek- små.

När man skaffar häst bör man ställa den i ett stall där det finns hjälp att få när det krisar.

Väldigt onödig generalisering!

Egentligen har ju alla frågor jag precis har svarat på ingenting med ursprungsdiskussionen att göra, så jag vet inte varför jag svarar. Men då har väl du lyckats med det du ville....
 
Sv: Funderingar på NH...

:bow::bow::bow:

Precis!


Delvis KL
Rida utan mer är rem runt halsen eller inget alls har jag gjort på skoj ibland på hästar, främst ponnyer som barn, förstås. Det är inget NH för mej för det hade man inte ens hört talas om då, (eftersom ingen ännu kommit på att kalla nåt så)

Att hästen följer är inget konstigt alls om man har en bra relation till den. :confused: (samma där, långt innan nån kallade nåt NH)

Det blir cirkuskonster för sakens skull till slut har jag en känsla av. OCh en massa tankar om kontroll över minsta steg hästen tar. "Lekar" som inte är lekar utan dominansövningar. Som om hästen skulle tycka det är kul:confused::cool:

Låt hästarna vara hästar ifred. Hantera dom klokt och respektfullt så är dom nöjda och både följer och gör det man begär, även bär runt ryttare utan sadel och träns om man nu skulle vilja det. Men glöm inte att arbeta dom rätt också, det behöver hästar också, som ska arbeta för oss.

:bow: :bow:
du satte ord på mina känslor kring NH!
 
Sv: Funderingar på NH...

flashlight Visa inlägg


Precis!


Delvis KL
Rida utan mer är rem runt halsen eller inget alls har jag gjort på skoj ibland på hästar, främst ponnyer som barn, förstås. Det är inget NH för mej för det hade man inte ens hört talas om då, (eftersom ingen ännu kommit på att kalla nåt så)

Att hästen följer är inget konstigt alls om man har en bra relation till den. (samma där, långt innan nån kallade nåt NH)

Det blir cirkuskonster för sakens skull till slut har jag en känsla av. OCh en massa tankar om kontroll över minsta steg hästen tar. "Lekar" som inte är lekar utan dominansövningar. Som om hästen skulle tycka det är kul

Låt hästarna vara hästar ifred. Hantera dom klokt och respektfullt så är dom nöjda och både följer och gör det man begär, även bär runt ryttare utan sadel och träns om man nu skulle vilja det. Men glöm inte att arbeta dom rätt också, det behöver hästar också, som ska arbeta för oss.

Du har ingen kunskap alls om Nh, så synd..
Det handlar om en bra relation till sin häst som du först och främst får i att ta ledarskapet.

Jag går inte så djupt att jag håller på med konster, men jag vet att hästar älskar att lära sig bara de får rätt signaler.
_____________________________________________________________________________________

Låta hästarna vara ifred:confused:

De gillar att vara med, jag rider in och till hästar och när jag kommer med repgrimman, eller träns så kommer de i full fart och vill jobba.

Det är inte konstigare än att träna sin hund.:idea:

Vi rider klassikt och western och hoppar och har så god användning av horsemanship.

horsemanship har funnits i hundratals år, av indianer och vissa cowboys.

Det är inte detsamma som att leka runt i ett rep det handlar om kroppsmedvetenhet mm.

Var inte så negativ, gör du på ditt sätt så gör andra på sitt.:angel:
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag avslutar med att säga- Om folk skulle köpa en äldre väluppfostrad häst från början så skulle problem inte uppstå så lätt.
Människan hinner lära sig en hel del- av hästen.

*Ung häst-rutinerad ägare/ rutinerad häst- läromästare för de mindre erfarna*
Tjingeling :love:


Min första häst, som jag köpte när jag var sjutton, var ett oskolat, åtta årigt varmblod. Han gick att sitta på men inge mer. Jag hanterade honom själv, red honom själv. Har gått hur bra som hellst! Så sluta dra alla över samma kam :grin:
 
Sv: Funderingar på NH...

Travhästar är som regel väluppfostrade o en häst på 8 år är ingen unghäst.
 
Sv: Funderingar på NH...

Man har inte tjänat grova pengar på att lura okunniga hästägare att nh är något nytt, mer än de sista åren:cool:

ja det har nog funnits länge säkert på sätt och vis, precis som det funnits samma kunskaper här länge. Det fanns också mycket dålig hantering bland "cowboys" det var väl en del av det nån av grundarna reagerade mot, allt var inte så bra där inte.....
Och allt var inte bra här heller.

Varför göra så stor affär av något för att det är amerikanskt och när det finns mycket bra hantering här hemma att lära av:cool: Men visst kan man ta tilll sej utifrån om man hittar sånt som passar in i ens eget sätt. Det är helt ok.

Hästar kan bli lika glada och stå med spetsade öron och trampa när man kommer med sadel och träns. Ivriga. Det behövs inte repgrimmor för:confused:

Klart hästar gillar att lära och arbeta, vad har det med nh att göra? Man blandar ihop sånt som inte hör ihop, när man resonerar så. Arbetsglädje är inte lika med nh:confused:

En annan sak, jag har förstått att man inom nh inte använder den mänskliga rösten? Det är ju ett sånt otroligt bra hjälpmedel, hästar jag rider är många gånger tilll stor del "röststyrda", de lyssnar och de blir till och med "pratigare" själva, de tar efter och pratar med rösten, hummar, småpratar när man kommer, när de villl något osv. De försöker kommunicera som vi och de gillar och blir lugna av mänskliga röster.

Jag kan ha hört fel, men vissa nh-entusiaster säger att man inte använder rösten för det begriper inte hästen:rofl: precis som man inte matar ur handen.:cool: Det är sånt som gör att det hela verkar lätt löjligt., ävenom jag förstår att det finns många bra bitar också.

Kanske har jag råkat stöta på dem som inte fattat rätt av nh, det får ni som "kan" svara på.:idea:
 
Sv: Funderingar på NH...

Vi hos oss använder oss definitivt av röst kommando..
Och jag menade inte att hästarna kommer pga repgrimman:grin:

De kommer för att de älskar teamwork.

Det funkar med alla hästar:)


Nh kommer definitvt inte bara från USA.

Som sagt vi arbetar både "millitäriskt" och med horsemanship och det är en fantastisk blandning, det är inte bra att sätta på skygglappar och inte våga se nya vägar..:idea:
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar på NH...

Du skrev inte att du skött andras hästar eller varit medryttare förr:confused: utan att det var ridskolans fel- se tidigare inlägg.
Mja, det var ju på ridskolan jag lärde mig hur jag trodde det skulle vara. När jag sedan varit medryttare osv har det varit samma "stil" på hantering osv.
Ditt eget ansvar då?
Lätt att säga nu, jag trodde förståss att jag var rätt ute, när jag lärt i "skolan" samt att alla andra gjorde på samma sätt.
Lärde du dig inget av andras hästar?
Se ovan, de hanterades på samma sätt som jag var lärd, och det var självklart att bli översprungen och skenad med. Typ.

Det är ingen som från början vill gå en hästskötselkurs, utan folk vill rida-punkt. Ungdomar som är seriöst intresserade går Hippologutbildningar eller liknande.
Antar att själva ridandet var din intention oxå när du började:confused:
Mjo, fast jag hoppas att jag hade sett värdet i att samtidigt med ridningen lära sig det runtomkring också. Jag vet att det finns massor med folk/ungar som bara vill rida max antal km i livet, och det förstås jag bara inte. Varför man inte vill lära sig att förstå hästen och uppnå ett samarbete istället för att riskera livet på varje ridlektion.
På ridskolan nära där jag stod uppstallad för några år sedan berättade de att ambulansen var dit minst en gång i veckan och skrapade upp någon unge från sargen... Inte alla blev allvarligt skadade förståss, men jag fattar inte hur man vågar fortsätta rida under dessa förutsättningar?


Det finns idag inga som bara vill borsta på hästarna, utan de SKA rida:mad:

Vet inte om en islänning kan sägas generellt brukar vara välutbildad. Många har bara gått på turridning o säljs sedan.
Inte generellt kanske, men min var det. Den turridningen var noga med att rida till och utbilda sina hästar regelbundet.

Jag har sett mkt av just isisar där hela stallet består av mindre kunniga "hästmänniskor" o man lyssnar på den som kan mest- mao väldigt lite.
Man har gått på myten att de är snälla o vem som helst kan hantera dem, tål nästan hur mkt vikt som helst o dessutom är de av angenäm storlek- små.

När man skaffar häst bör man ställa den i ett stall där det finns hjälp att få när det krisar.

Så charmigt med folk som inte har några ogrundade fördomar :devil:

Men nu stod vi aldrig i något islandsstall, utan bara i stall med stora hästar, och enligt din värld borde de väl också varit kunniga då :devil:
Men deras hästar var ännu värre, det var nästan livsfarligt att vara i hagen och som sagt, det gick inte att galoppera tillsammans, för då kunde de inte kontrollera sina hästar.
Jag har stått i några olika stall, och det har varit samma på alla ställena, vilket ger mig en antydan om att den "bra hästhanteringen" som du ägnar dig åt, tyvärr inte är så utspridd på "landsbygden".
 
Sv: Funderingar på NH...

En annan sak, jag har förstått att man inom nh inte använder den mänskliga rösten?
....
Jag kan ha hört fel, men vissa nh-entusiaster säger att man inte använder rösten för det begriper inte hästen:rofl: precis som man inte matar ur handen.:cool:
....
Kanske har jag råkat stöta på dem som inte fattat rätt av nh, det får ni som "kan" svara på.:idea:

Det där med rösten har varit uppe till diskussion tidigare, där har jag nog varit med och förvirrat med luddiga svar... :angel:

Såvitt jag vet används rösten flitigt inom PNH(kan bara tala för PNH då jag inte är insatt i om de "andra" skiljer sig). Dock rekommenderas man att börja utan att använda rösten. Särskilt då vid korrigeringar. Jag vill minnas att det är för att vi som människor lätt får en typ aggressiv energi när vi börjar säga "nej!". Eller så var det bara att det är lättare att lära sig att fokusera på att göra rätt med kroppen om man inte får använda rösten.
Jag tycker personligen att det är lättare att inte "blir arg" om jag klistrar på ett leende och inte säger något medan jag försöker funder på hur jag ska visa vad jag vill på rätt sätt. Pratar jag så "korrigerar" jag hästen mer än jag lär mig att kommunicera bättre... *suck* det blev kanske bara luddigt ändå det där?

Angående att mata ur handen, så har jag förstått det som att "förr" tyckte man inte att man "skulle" använda godis på det viset. Nu används det "flitigt" av Pat på filmer och clinics. Tror att de dock tycker att det är viktigt att det används på rätt sätt.
Min egen valack kan lätt börja "kräva" godis av folk om man inte ser till att enbart ge honom när han inte försöker kräva det. Svårt att förklara, men jag tror att man menar att det är viktigt att använda godiset på rätt sätt.

Det är väl så med nästan allt känns det som, man ser "folk" göra saker som de kallar nh/dressyr/western/hoppning och så antar man att de gör korrekt och som det är tänkt "by the book". Istället är det säkert så att det inom de flesta områden så är de flesta "medelmåttor" som satt sig in i det de gör lite halvdant, och de vet egentligen inte varför de gör vissa saker, och vissa andra saker som de vet att de borde göra, orkar de inte göra.
 
Sv: Funderingar på NH...

Jag tycker ju att rösten betyder så enormt mycket i kommunikationen med hästar, jag menar då inte egentligen tillrättavisande, utan mera tryggande, och i ren kommunikation.

Som exempel när man är ute med en ung häst som tycker saker är läskiga så om man pratar med den hela tiden så kan det göra hela skillnaden om den modigt vågar knata på förbi det ena och det andra eller om den blir rädd och tvekar. Det är så väldigt påtagligt hur det tryggar hästen.

Ett annat är hästar som folk har problem med som vill "sticka" och inte lyssnar på sin ryttare, är hästen van att lyssna på rösten och lugnas av den så hjälper det mer än alla nödtygeltag i världen som folk brukar tipsa om i såna trådar.

Många många problem som folk har när de tider ute tex, skulle undvikas om hästarna var mera "röststyrda" av sina ryttare. Hästar som blir hetsiga i olika sammanhang (ute eller vid hoppning osv) lugnas mycket mer av en röst (om de är vana vid att lugnas så) än av en massa skarpa bett och annat konstgjort.

Så jag skulle gissa att det används av de där grundarna som Pat P tex, är de bra hästmänniskor så vet de nog sånt.
Samma med godis, blir glad av att höra att Pat P anävnder det:bow:

Blir hästen "godiskrävande" har man ju andra problem i relationen.....som behöver lösas oavsett godis:idea:
 
Sv: Funderingar på NH...

Travhästar är som regel väluppfostrade o en häst på 8 år är ingen unghäst.

Trav häst är han inte, han har aldrig ens gått ett provlöp. Och när jag köpte honom hade han gått i hagen i princip hela sitt liv.

Nej unghäst var han inte, men jag tolkade ditt inlägg som så att man som första häst skall ha en häst som kan allt, för att hästen skall lära ryttare och inte tvärtom. Och ja, det är ett bra alternativ!

Ville bara säga att det går vägen även om man inte köper ett halvblod som kan allt, du lät så negativ :grin:
 
Sv: Funderingar på NH...

Nh kommer inte enbart från "Amerikat" nej.
Jag har faktiskt inte ens lärt eller läst särskillt mkt av monty och pat, tex.

Jag pratar glatt och gärna, nästan ständigt med mina hästar.
Så det där har du nog fått om bakfoten.
 
Sv: Funderingar på NH...

Nh kommer inte enbart från "Amerikat" nej.
Jag har faktiskt inte ens lärt eller läst särskillt mkt av monty och pat, tex.

Jag pratar glatt och gärna, nästan ständigt med mina hästar.
Så det där har du nog fått om bakfoten.

Jo, NH kommer från USA: Och nej inte fått om bakfoten utan folk som säger sig utöva nh har sagt detta om rösten och godiset!
 
Sv: Funderingar på NH...

NH kommer inte alls enbart från USA. Det har funnits gott om "NH-Gubbar" i europa i långa tider också.
Det du har fått om bakfoten är att ALLA skulle tycka så och göra exakt likadant ;)
 
Sv: Funderingar på NH...

har inte hunnit läsa hela tråden nu, ska göra det i kväll... men min första reflektion är hur tvingar man 500 kg djur att göra nåt den inte vill? Det gör man inte. Vill hästen kan den bara gå iväg, den kan sparka eller stegra eller på annat sätt komma undan, oavsett om man har repgrimma eller bett eller halsring på den. En häst som inte vill hoppar inte, den stannar.

Dessutom - att lägga hästen ner tex - dominans, eller bara fullt förtroende för sin "förare"... tja, jag ser ingen nytta med att lära min häst det så jag låter bli.

När jag först hörde talas om NH handlade det om att hästen skulle följa mig, imitera min steglängd osv... det var mååååånga år sedan och jag blir en smula mörkrädd när jag ser hur det har utvecklats med pinnar, snurra de evillerliga repen och speciella repgrimmor etc. Hantera hästen efter sunt j*a bonnförnuft och ha kul med din häst säger jag! (Jag löstränar i corall osv jag också, men ser det bara som lyhördhet och samspel med hästen - inget annat)

Så, nu ska jag ut i stallet och fortsätta med sadelkammarbygget så återkommer jag här i kväll och läser igenom den här intressanta debatten :)
 
Sv: Funderingar på NH...

Blir hästen "godiskrävande" har man ju andra problem i relationen.....som behöver lösas oavsett godis:idea:

Absolut, men har man de problemen så är det inte lämpligt att blanda in godis var bara min tanke. Jag är som sagt medveten om att vi har de här "problemen", jobbar på det, och det har faktiskt blivit bättre. Men man måste vara med i huvudet hela tiden, och kommer någon annan och bara matar på med godis så blir han gräslig ett tag igen.
Vi har att jobba med :idea::d
 
Sv: Funderingar på NH...

har inte hunnit läsa hela tråden nu, ska göra det i kväll... men min första reflektion är hur tvingar man 500 kg djur att göra nåt den inte vill? Det gör man inte. Vill hästen kan den bara gå iväg, den kan sparka eller stegra eller på annat sätt komma undan, oavsett om man har repgrimma eller bett eller halsring på den. En häst som inte vill hoppar inte, den stannar.

Hur? Jo, det finns massor av sätt att tvinga en häst att göra det den inte vill.
Vissa hästar kan man tvinga, vissa hästar exploderar och förstör både sig själva och sin omgivning, men många kan man tvinga ganska långt.

Om man bara "visar" hästen att jag kan göra dig väldigt illa om du inte gör som jag säger, då är det många hästar som lyder. De är inte dummare än att förstå våld eller hot om våld. Bara för att de lyder, betyder det inte att de VILL göra det.
Jag har sett hästar få pisk tills de tillslut hoppar, det kallar jag inte frivilligt. Det handlar väl om vad hästen är mest rädd för, spö eller hindret.

Har du alltså aldrig sett en häst tvingas till något den inte vill?
 
Sv: Funderingar på NH...

*kl*


Vad jag tycker att många missar här, är tron att de är ledare över sina hästar.

Få är verkligen ledare över sin häst. De flesta har bara en god kompisrelation där hästen respekterar ens beslut.

Det verkliga ledarskapet testas inte föränn i de verkligt kniviga situationerna, där hästen är lös (dvs inte kan hindras genom bett, grimma eller liknande) och blir skrämd på riktigt.
Det är då man får se om man är den egentliga ledaren, vänder sig hästen till mig för att se hur jag reagerar, eller vänder den sig till sig själv och litar på sig själv? Alt. ser hur en annan häst gör.
Precis som de gör i en vild flock. Jag skriver vild, därför där är den häst som leder flocken den sanna ledaren, och inte en påtvingad ledare i en flock skapad av människor.


Dessutom är ledarskap en färskvara. Har du inte varje dag etablerat det hos hästen, så uddas den av och försvinner för att bli en kompisrelation med respekt.
Inget fel i det, men det är inte NH ut i fingerspettsarna.

Ja, de flesta tror att de är ledare över sina hästar, men det är de inte.

En ledare är en kompis som hästen litar blint på.


Att få känna den känslan (jag har gjort det) är otroligt. När hästen tittar på en är det som om den suger fast en och är ett med en.
Som om de ser in i ens själ.

Det låter löjligt, men jag kan inte förklara det på något annat sätt.

Nu har jag itne de senaste året haft sådan kontakt med min häst att jag har kunnat upprätthålla ledarskapet, just nu r vi på respektfull kompisnivå. Det är inget fel i det, men det är inte ledarskap.
 
Sv: Funderingar på NH...

Då undrar jag om det här så kallade ledarskapet verkligen är nödvändigt? Om man nu inte är ute efter det personligen alltså. "Ska" det var målet om man ser sig själv som att leva efter NH-principer?

Mitt mål ligger inte högre än en respekfull kompisnivå som du beskriver det.

Ang att fok tror de är ledare över sina hästar håller jag helt med om. Vilket leder till att så fort folk börjar snacka om att "du måste visa att du är ledaren" viftar mina tentakler om osund/okritisk hästsyn helt vilt :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har stött på många frågor när det gäller hur man rider sin häst. Själv rider jag helst utan sadel och utan träns. Men skulle också...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
20 908
Senast: Simply me
·
A
Träning Läser många trådar om diverse metoder och "lekar" med sina hästar och börjar fundera på syftet med det hela. Många trådar handlar om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 971
Senast: Grålly
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 358
Ridning Med denna tråd vill jag inte anklaga, inte peka finger, inte dömma någon sida för något, varken gott eller ont. Varför jag tar upp...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundbeteende
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp