Bukefalos 28 år!

Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag skulle egentligen inte skriva mer, men är du verkligen på allvar? Det du presterat här är inte obestridlig fakta, men framför allt, det har inte mycket att göra med vad vi diskuterat utan helt nytt material du kunde lika gärna ha länkat till en artikel om fotboll eller rymdforskning. Nej detta styrker inte att hästar driver varandra jämt och ständigt ej heller styrker det något annat du påstått. Vill du underbygga dina påstående med fakta gör du det lämpligen med fakta som styrker dina dessa, allt annat är irrelevant.

+1 på den.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag skulle egentligen inte skriva mer, men är du verkligen på allvar? Det du presterat här är inte obestridlig fakta, men framför allt, det har inte mycket att göra med vad vi diskuterat utan helt nytt material du kunde lika gärna ha länkat till en artikel om fotboll eller rymdforskning. Nej detta styrker inte att hästar driver varandra jämt och ständigt ej heller styrker det något annat du påstått. Vill du underbygga dina påstående med fakta gör du det lämpligen med fakta som styrker dina dessa, allt annat är irrelevant.

Detta var (som du kanske såg) svar på ett citat. Och det har verkligen med vad vi har pratat om att göra. Ni säger att det är fel att hästar testar och driver varandra för att rangordna sig och menar på att det inte finns någon rangordning hos hästar. Ni säger också att hästars flockbeteende är det samma som hundars vilket är HELT FEL. Och ni säger att det är helt fel när jag säger at det inte är så. Därför ville jag visa för er att jag faktiskt har källor på det jag säger och inte bara hittar på.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Var i texten så bekräftas ditt påstående om att "Ledarhästen driver ständigt runt sina flockmedlemmar oavsätt hur mycket gräs där finns att äta.". Det är nämligen det som alla protesterat mot, inte att hästar driver varandra vid vissa tillfälllen. Vi kan också diskutera rangordning i det oändliga, men den frågan är underordnad. Med eller utan rangordning i hästflocken, endast en dysfunktionell häst beter sig som du beskriver.

Vem har påstått att hundar och hästars folkbeteende är det samma rent generellt? Jag har då inte läst det. Kom igen med källor på det du påstått. Att bevisa att något som du påstår sagts (men aldrig påståtts) är fel, är liksom meningslöst.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Var i texten så bekräftas ditt påstående om att "Ledarhästen driver ständigt runt sina flockmedlemmar oavsätt hur mycket gräs där finns att äta.". Det är nämligen det som alla protesterat mot, inte att hästar driver varandra vid vissa tillfälllen. Vi kan också diskutera rangordning i det oändliga, men den frågan är underordnad. Med eller utan rangordning i hästflocken, endast en dysfunktionell häst beter sig som du beskriver.

Vem har påstått att hundar och hästars folkbeteende är det samma rent generellt? Jag har då inte läst det. Kom igen med källor på det du påstått. Att bevisa att något som du påstår sagts (men aldrig påståtts) är fel, är liksom meningslöst.

"Utan att var inviterad kan inte en underordnad häst komma in i den dominante hästens personliga zon, alla försök i den riktningen blir brutalt avvisade. Genom att det är stora fördelar att komma högre upp i rangordning så försöker hela tiden de lägre stående flockmedlemmarna att nå en bättre position."

Det inkluderar ju även ledarhästen ellerhur?


Praefateo var väldigt säker på att hundar och hästar har samma flockbeteende. Hon länkade till och med en sida om hundars flockbeteenden och sa att det inkluderade även hästar.(på förra sidan)
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nej det handlar inte om att driva andra hästar över huvudtaget utan bara om att avvisa hästar som kommer nära. Inte ens samma företeelse. Som jag sagt, dina fakta berör inte att ständigt driva flockmedlemmar, möjligen kan man tolka det som att texten indirekt förkastar din teori genom att inte ta upp det ständiga drivandet du påstår att ledarhästen ägnar sig åt.

Läs vad Praefateo skriver igen är du snäll, det är stor skillnad på att mena att något kan appliceras på en annan art och att arterna beter sig på exakt samma vis.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nej det handlar inte om att driva andra hästar över huvudtaget utan bara om att avvisa hästar som kommer nära. Inte ens samma företeelse. Som jag sagt, dina fakta berör inte att ständigt driva flockmedlemmar, möjligen kan man tolka det som att texten indirekt förkastar din teori genom att inte ta upp det ständiga drivandet du påstår att ledarhästen ägnar sig åt.

Läs vad Praefateo skriver igen är du snäll, det är stor skillnad på att mena att något kan appliceras på en annan art och att arterna beter sig på exakt samma vis.

När en häst avvisar driver den iväg den andra några meter ifrån sig.
Som jag redan sagt i tidigare inlägg, hästarna driver inte varandra hela tiden, men det pågår ständigt en rangordningsprocess där hästar "utmanar" varandra för att klättra upp i rang. (med utmana menar jag tränga sig in i någon annan hästs zon eller liknande) Och så som du verkar anse driva, får man väl kalla det jaga iväg eller något. Vet inte hur man ska förklara ordet för att du ska förstå, önskar att jag kunde visa dig vid en hästflock istället.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Glömde skriva:
Du kan inte applicera något på någon art som inte den har gemensamt med den andra. Mina kaniner är också flyktdjur, men en annan art och ett annat sätt att tänka. Men det går inte ens då att behandla de lika, trotts att de egentligen har mycket gemensamt.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Jag skulle aldrig givit mig in i diskussionen, hade du från början skrivit att hästar kör bort varandra ibland hade ingen protesterat.

Visst det blir svårt att applicera myrors beteende på elefanter de har inte mycket gemensamt, hundar och hästar har en hel del beröringspunkter, det är båda flockdjur så där kan det fungera. Den springande punkten var dock att du sa att Praefeto menat att hundar och hästar beter sig på samma vis, det har hon aldrig sagt.

Nu ger jag upp, det här är meningslöst, det har inget som helst med trådens ursprung och dina suspekta påstående att göra.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Har följt tråden och tänkt att jag inte ska lägga mig i... men det är pga sådana som dig som nh-tränade hästar mår så fruktansvärt dåligt. Apatiska, oförmögna att ta egna initiativ, såå missförstådda! I en hästflock har alla en uppgift: några håller koll på omgivningen, några försvarar och några söker mat. Den hierki du talar om finns inte i en väl fungerande flock. För att överleva är samarbete det som gör att flocken överlever. Visst finns det hästar som är mer dominanta än andra, men de, som flera försökt pränta in i dig, slåss inte. De behöver som sagts bara vinkla ett öra, vifta på svansen, inte mer.
Har ingen tilltro på NH, efter att ha sett hur de som utövar detta bryter ner sina hästar till psykiska vrak eftersom de hela tiden måste vara på sin vakt mot "ledaren" som inte beter sig som sådan utan som en, som tidigare sagts, dysfunktionell flockmedlem.
Hoppas för de hästar du möter, att du ger dig tid att se och förstå hur hästar tänker och känner!!!
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tyvärr är metoden redan utbredd.
Det är även bra för rädda äldre kvinnor( som fru Parelli) som förr inte har klarat av att hästen reagerar normalt. Skriver kvinnor för att män sällan tänker hela tiden på vad som KAN hända. De bara är....Såna människor vill hästar vara hos.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Har följt tråden och tänkt att jag inte ska lägga mig i... men det är pga sådana som dig som nh-tränade hästar mår så fruktansvärt dåligt. Apatiska, oförmögna att ta egna initiativ, såå missförstådda! I en hästflock har alla en uppgift: några håller koll på omgivningen, några försvarar och några söker mat. Den hierki du talar om finns inte i en väl fungerande flock. För att överleva är samarbete det som gör att flocken överlever. Visst finns det hästar som är mer dominanta än andra, men de, som flera försökt pränta in i dig, slåss inte. De behöver som sagts bara vinkla ett öra, vifta på svansen, inte mer.
Har ingen tilltro på NH, efter att ha sett hur de som utövar detta bryter ner sina hästar till psykiska vrak eftersom de hela tiden måste vara på sin vakt mot "ledaren" som inte beter sig som sådan utan som en, som tidigare sagts, dysfunktionell flockmedlem.
Hoppas för de hästar du möter, att du ger dig tid att se och förstå hur hästar tänker och känner!!!

Har jag någonsin sagt att hästarna slåss?? Driva är INTE det samma som att slåss :confused:

Förstår att du ser lika mycket ner på min hantering av hästar, som jag på din. Därför anser jag att det inte är värt någon form av diskussion över huvudtaget.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tyvärr är metoden redan utbredd.
Det är även bra för rädda äldre kvinnor( som fru Parelli) som förr inte har klarat av att hästen reagerar normalt. Skriver kvinnor för att män sällan tänker hela tiden på vad som KAN hända. De bara är....Såna människor vill hästar vara hos.

Jag håller med dig om att många män har en medfödd pondus. (Inte alla)Mental styrka. Oräddhet. Det attraherar nog alla individer, människor också. Men det behövs fler kvaliteter än så för att bli respekterad, trygg och omtyckt. Om man samtidigt är förstående och i balans själv blir man nog behaglig och trevlig att umgås med. Men en person som är orädd och mentalt stark men samtidigt otålig och dominant tror jag blir precis en sådan person som lätt missbrukar NH. En rädd eller försiktig person är oftast mer ödmjuk, det är min erfarenhet i alla fall. Däremot kan en sådan person vara lättpåverkad av förstnämnda, tror jag, genom att bli tillintetgjord och överkörd. Av diverse hårdföra 'NH-tränare' kanske? Är man inte så erfaren, vilket unga tjejer och 'äldre rädda kvinnor':laugh: kanske inte alltid är, så kan ju de nya influenserna bli på hästens bekostnad.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Vad vet du om min hästhållning?

Är det för att jag samarbetar med mina hästar istället för att dominera dem som du vänder dig emot min hästhållning?

Mina hästar respekterar och har, viktigast av allt, full tillit till mig. Som Axel skrev:
Om man bara är tillsammans med sina hästar så kan man uppnå harmoni och ge dem trygghet.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Har ingen tilltro på NH, efter att ha sett hur de som utövar detta bryter ner sina hästar till psykiska vrak eftersom de hela tiden måste vara på sin vakt mot "ledaren" som inte beter sig som sådan utan som en, som tidigare sagts, dysfunktionell flockmedlem.

Håller med om ovanstående.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Det är säkert olika - men jag vill hålla med Axel om att den där vilja att ha total kontroll ofta grundar sig i rädsla. Jag har i och för sig nästan uteslutande mött kvinnor, vilka också oftast utövat den NH som presenteras på närmaste alternativa klubb.

OBS - varning för känsliga ;) - alla mina fördomar kommer fram i texten nedan...
De ultimala bevisen för NH gone wrong är för mig just de där rädda individerna som tidigare inte vågat hantera sin häst eller rida den ordentligt. Samma personer som också/eller börjar rida AR, för då går det långsamt och det känns tryggt. Hästen NH:as tills den inte reagerar på något, eller får ett stångbett i munnen så att den inte vågar gå framåt.

Jag kan se att det finns kunskaper även om olika NH-varianter och inom AR - det gäller inte disciplinierna i sig egentligen. Bara att de individer som jag i praktiken ser utöva dem (här) i förkrossande majoritet tillhör gruppen "rädda ryttare", och det är hästarna som får betala priset för ryttarens rädsla.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Nu vill jag också kommentera det som Lobelia skrev någonstans ovan - det är väldigt roligt och intressant att så olika personer i denna tråd faktiskt kommit fram till samma slutsats, trots att man arbetar på olika sätt. Själva hästkunskapen och faktakunskapen är inte så olik i "lägren" ändå! :)
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tänker sluta diskutera i denna tråd då jag tycker att vi har alldeles för olika syn på hästhantering. Det går inte att hålla en diskussion när man tänker så olika.
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Tänker sluta diskutera i denna tråd då jag tycker att vi har alldeles för olika syn på hästhantering. Det går inte att hålla en diskussion när man tänker så olika.

Men vad tror du att en diskussion är då eller ? Håller man bara med varandra är det ju ingen diskussion. Och jo det går att hålla en diskussion när man ser helt olika på saker. Men när den ena parten är ytterst trångsynt, hävdar direkta fel som fakta och varken verkar förstå eller vilja förstå vad mortparten säger. Ja då blir det som det blir.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Det är säkert olika - men jag vill hålla med Axel om att den där vilja att ha total kontroll ofta grundar sig i rädsla. Jag har i och för sig nästan uteslutande mött kvinnor, vilka också oftast utövat den NH som presenteras på närmaste alternativa klubb.

OBS - varning för känsliga ;) - alla mina fördomar kommer fram i texten nedan...
De ultimala bevisen för NH gone wrong är för mig just de där rädda individerna som tidigare inte vågat hantera sin häst eller rida den ordentligt. Samma personer som också/eller börjar rida AR, för då går det långsamt och det känns tryggt. Hästen NH:as tills den inte reagerar på något, eller får ett stångbett i munnen så att den inte vågar gå framåt.

Jag kan se att det finns kunskaper även om olika NH-varianter och inom AR - det gäller inte disciplinierna i sig egentligen. Bara att de individer som jag i praktiken ser utöva dem (här) i förkrossande majoritet tillhör gruppen "rädda ryttare", och det är hästarna som får betala priset för ryttarens rädsla.

Jag tror att i vilken situation man än befinner sig i där det inte blir som man vill trots ambitionerna eller målet, eller där man saknar kunskap att lösa situationen så reagerar olika individer olika med rädsla eller frustration, ilska. Såväl som med att en del inte tar så hårt/allvarligt på det, eller är förstående och har vilja eller erfarenhet nog att göra det situationen kräver. Och det beror ju på situationen och hästen. Jag tror att man lyckas bäst om man har eller tränar upp förmågan att kunna anpassa sig till varje individ och situation. Om det så gäller NH (som jag hävdar inte är en disciplin), traditionell dressyr, körning, fritidsridning, western eller hoppning så finns det människor som är rädda eller dominanta eller inte förstår hästen eller har kunskap eller erfarenhet att locka fram det man vill med hästen. Det resulterar i att man missbrukar utrustning och redskap, beter sig på en frustrerad eller dominant nivå mot hästen etc. Det gäller inte bara NH. Det händer också med umgänget med andra djur och andra människor. Jag vet inte hur många gånger jag har gett mig på min kille med spöet när han inte varit snabb nog med mockningen!:laugh:
 
Sv: Hur rider vi egentligen? Diskussion!

Men vad tror du att en diskussion är då eller ? Håller man bara med varandra är det ju ingen diskussion. Och jo det går att hålla en diskussion när man ser helt olika på saker. Men när den ena parten är ytterst trångsynt, hävdar direkta fel som fakta och varken verkar förstå eller vilja förstå vad mortparten säger. Ja då blir det som det blir.

Just detta jag syftar på. Det blir bara en pajkastning för att BÅDA kommer med motargument hela tiden. Eftersom ingen av oss har lika syn och ni rent ut sagt är förnedrande emellanåt ser jag ingen anledning att hålla denna diskussion längre.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 661
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: valy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 394
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp