Bukefalos 28 år!

Fundersam fråga..

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

wingil

Om man har delad vårdnad men inte bor ihop osv.. Vem ska stå för alla kostnader vid inköp av saker? Dvs barnvagn, säng, bilstol och allt annat man behöver? I mitt huvud anser jag man ska dela kostnaderna helt mitt i tur? Är det fel? För känns som han tycker jag ska betala allt..

Och just nu vill jag inte det då jag är fattig som en kyrkråtta och dessutom lagt ut massa pengar och bjudit honom på mat flera gånger och så vilket blivit tusenlappar i mängden :( Jag vill oxå vara den snåle ibland!
 
Sv: Fundersam fråga..

Vi har delad vårdnad,får underhåll. Men jag har fått betala allt,för han tycker om hon bor hos mig så ska jag betala allt..
 
Sv: Fundersam fråga..

Känns fel.. delar man vårdnad borde man väl dela kostnader?
Som i vårt fall kommer jag aldrig använda barnstol.. den ska bara han använda när han ska ta barnet.. :(
 
Sv: Fundersam fråga..

Det beror ju på hur man gör upp. Betalas underhåll? Är det bara han som använder stolen är det väl en självklarhet att han ska betala den...

Vi betalar underhåll för de två barn som bor hos sin mamma under veckorna. Vi betalar i princip inget utöver det, men då är ju barnen här ca 25-30% av tiden + att vi har två uppsättningar av en hel del saker. De har ju också egna hobbys hos oss som kostar mkt, så vi betalar inte för deras hobbys hos mamman.
 
Sv: Fundersam fråga..

Lagen säger att föräldrar ska försörja sina barn, oavsett om de är vårdnadshavare eller inte!

Får den förälder som barnet bor hos barnbidrag och underhållsstöd, räknas underhållet som den andres förälders bidrag till försörjningen.
 
Sv: Fundersam fråga..

Okej så om jag får underhållsbidrag så behöver inte pappan köpa ett skit till barnet?
Men kan man vägra underhållsbidrag och kräva att han är med och betalar saker åt bebisen istället??
 
Sv: Fundersam fråga..

Jag har aldrig hört talas om någon som löst situationen på det sättet!

Vägrar han, och du går till domstol, får du aldrig rätt utan får acceptera att ta emot underhållet istället.
 
Sv: Fundersam fråga..

Okej.. men man kan med fadern komma överens om jag ska få underhåll eller om han ska vara med och betala bebisens saker? *Förvirrad*
 
Sv: Fundersam fråga..

Underhållet är ju till för att gå till de saker barnet behöver, så i och med att han betalar underhåll, så bidrar han ju till sitt barns kostnader....

Det är alltså inte du som får underhåll, utan barnet!
 
Sv: Fundersam fråga..

Underhållet är mycket mer än en del i bebisens saker! Varför ska du bråka om det???

Men det BARA han behöver kan du ju strunta i att köpa, eller hur?
 
Sv: Fundersam fråga..

wingil skrev:
Som i vårt fall kommer jag aldrig använda barnstol.. den ska bara han använda när han ska ta barnet.. :(

Då får han köpa den.
Det du inte använder hemma hos dig, men som han behöver hemma hos sig, får han betala själv och vice versa..
 
Sv: Fundersam fråga..

Men åh.. :(
Förstå mig rätt.. bråkar inte.
Försöker bara förstå mig på hur sådant fungerar eftersom jag inte precis varit i situationen förut.
 
Sv: Fundersam fråga..

Som jag har förstått det kan den ena föräldern "komma undan med" att betala enbart underhållsbidrag. Utöver det är det hur man lägger upp det.

Saker till bebisen kan med fördel dels köpa begagnat till liten peng och dels ärvas från släktingar vars barn inte längre använder dom, så det behöver inte alls bli speciellt dyrt ekonomiskt.

Jag har en 4-årig son som bor varannan vecka hos mig och varannan vecka hos pappan i teorin, i praktiken har det blivit mera hos mig. Hur som, jag köper INGET till barnet som han skall ha hos sin pappa, det får han sköta om själv. Och så även tvärtom, pappan köper inget till sonen som han skall ha hos mig.
 
Sv: Fundersam fråga..

Görel skrev:
Får den förälder som barnet bor hos barnbidrag och underhållsstöd, räknas underhållet som den andres förälders bidrag till försörjningen.

Det var bra att veta! Vi har ju ständiga diskussioner med barnens mamma om att "underhållet räcker inte". Vi resonerar så här:

Barnen är hos oss, lågt räknat, 25% av all tid. M.a.o. krävs att vi har lika stort hus som henne, lika stor bil etc (större eftersom vi har två barn till...). De äter en fjärdedel av allt de äter hos oss. Vi handlar inte mkt kläder o sånt men ändå en del. Hon har inga kostnader för barnomsorg.

Vi har köpt datorer, fyrhjuling etc till dem som de bara har hos oss.

Vi betalar 1173:- per barn och månad. Rimligen borde hon lägga lika mkt, + barnbidraget vilket ger 6592:- totalt. Om detta utgör 75% av kostnaderna skulle barnen totalt kosta ca 8800:- per månad.

Ändå är det en ständig klagan, vilket är skitjobbigt att höra, och särskilt eftersom hon inte drar sig för att få barnen över på sin sida: "Mamma säger att ni också ska vara med och dela".

Faktum är att det är en ganska jobbig situation...
 
Senast ändrad:
Sv: Fundersam fråga..

Tyvärr är det ju skillnad på hur lagstiftarna tänkt sig något, och hur det fungerar i praktiken!

Om man ska hårddra det hela så är meningen att barn ska kosta 3296:- i månaden, d v s 1173+1173+950, eftersom tanekn är att den som barnet bor hos ska bidra med lika stor del som underhållet...
 
Sv: Fundersam fråga..

Du får inte underhållet, det är till bebisen.

Ni kan givetvis komma övernes om precis vad som helst, bara ni är överens.
 
Sv: Fundersam fråga..

Jo det är ju så jag menar. Det känns som en stor SUCK att hon bara ska klaga hela tiden...
 
Sv: Fundersam fråga..

Jag var ensam med mina döttrar från dag1.

Jag fick underhåll - jag betalade allt. Så har det varit hela tiden. Jag betalar fortfarande allt som de använder när de är hos mig. Han får betala det som de har hos honom numera, så var det inte när de var pyttesmå. Han fick låna bilstolar och sånt, för jag orkade inte tjafsa och vara snål. Men å andra sidan sen när jag sålde prylarna fick ju jag ett tillskott i kassan.

Enklast så. Och jag hade ingen lust att tjafsa om pengar, det var tillräckligt jobbigt ändå.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 846
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 986
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 340
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 103
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023
  • Matskålar utan nickel

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp