Bukefalos 28 år!

fundersam..

Fibusen

Trådstartare
en ska flytta från vårat stall (alltså där jag hyr in mig) och frågade om det var nån mer på kö,det var det inte,så frågade jag om han skulle sätta ut annons på stallplatsen,men det skulle stallägaren inte,eftersom det bara fick vara max 5 hästar i ett stall,utan gödselplatta (blir 5 nu när den andra tjejen flyttar) men jag har hört att det bara får vara max 4 stycken?? hur kan han få ha en extra häst,när jag tycker alla bara får ha fyra?? vart lite orolig så att man inte står där,sen så får det bara vara 4 stycken iallafall,och han måste kicka ut en..

sen,är det bara gödselplatta som gäller för att hålla fler hästar,eller kan man lösa det på annat sätt? han har 7 boxar i stallet,tycker att det är synd om man bara får använda 5 (4?).. skulle ju vara skönt att ha fullt stall,eftersom vi delar på allt i stallet med utsläpp,lunch,insläpp,nattning..

han är vääldigt pengakåt gubben,och skulle väldigt gärna vilja få in mer pengar,men han är för snål för att ljuta platta...:crazy: :mad:
(han är en sån som inte fattar att det lönar sig i längden..)
som sagt så lönar det sig för både gubben och oss i stallet om man kunde ta in fullt,men då är det platta som gäller va?

nu har vi dyngstack på tjock grus och sandbotten,under tak,och helt sluten,och när det är dags att tömma den så åker den ut på hans åkrar...
 
Sv: fundersam..

Man kan ju hyra en container att ha gödseln i. Har dock inte nån aning om vad det kostar. Vi hyrde av en bonde för 1500kr/mån inkl tömning.
 
Sv: fundersam..

men då behöver man inte platta då eller?

den där gubben kan säkert få tag på en billig container någonstanns..:idea: :rofl:
 
Sv: fundersam..

Troligen mycket billigare att gjuta platta än att hantera container, det är inte att äga/ha en container stående som kostar. Det är tömningen.
 
Sv: fundersam..

men hans granne har lastbil,och dom byter tjänster hela tiden.. sen ska dyngan ut på åkern,ca 100 m från dyngstacken..

men hur blir det då? får man förvara 7 hästars skit på åkern? tänkte om man ska tömma mitt i vintern,lite svårt att plöja ner det då..
då blir det ju samma sak som att ha 7 hästars skit på dyngstacken..? eller är det plötsligt helt ok att förvara 7 hästars skit,OM man slänger ut det på åkern?? då kan man ju köra dit skiten på en gång..

vart ska man annars tömma det under vintern? tippen? :crazy:
 
Sv: fundersam..

Om du slänger hästskit på åkern är det inte förvaring, då är det gödsling - och det gör ju bönderna hela tiden....
 
Sv: fundersam..

Om du slänger hästskit på åkern är det inte förvaring, då är det gödsling - och det gör ju bönderna hela tiden....
Om det vore så enkelt! Man får inte förvara gödsel på åkern heller. Den ska plöjas ner och plöja får man inte när som helst, finns regler för det med. Följer man inte reglerna som jordbrukare riskerar man att förlora hela eller delar av sitt gårdstöd. Allt för att förhindra övergödning och algblomning i sjöarna.

Container är jobbigt (för jordbrukaren) om man inte har möjlighet att
få över gödseln i spridaren. Mycket lättare på platta med frontlastare.
 
Sv: fundersam..

Min far som har hand om det hos oss. Vi har en stor vagn som vi slänger de i och så kör han bort det med traktorn. Vet inte vart, men jag kan ju fråga honom :idea:
 
Sv: fundersam..

Jodå, visst får man lägga stuka på fält.

Stallgödsel lär innehålla så pass stor andel strömedel att det går att få förlängt tillstånd. Är man osäker kan man alltid ta ut någon från kommunen och diskutera det.
 
Sv: fundersam..

Jodå, visst får man lägga stuka på fält.

Stallgödsel lär innehålla så pass stor andel strömedel att det går att få förlängt tillstånd. Är man osäker kan man alltid ta ut någon från kommunen och diskutera det.

Jo, det är riktigt. Det finns dock en massa hänsyn som ska tas och reglerna är olika under året. Det finns "grundregler" från SJV:

http://www.sjv.se/download/18.1d07c3f108381dd74480001179/2005-01.pdf

Sedan har de flesta kommuner egna regler. I en del kommuner krävs skriftlig ansökan. Bor man sedan nära ett vattendrag eller en sjö så kan det bli nobben ändå.

Grundtipset är ändå att gjuta platta. Från en som både har platta och urinbrunn.
 
Sv: fundersam..

haha så även om det ligger ett helt berg från gödselstacken ute på en åker så räknas det som gödsel?

medans om samma hög ligger på stallplanen så räknas det som ngt annat..o då måste man ha gödselplatta för om det är fler hästar?

Alltså skulle man kunna ha sin gödselstack på en åker, o ha mer än 5 hästar utan att behöva varken container eller gödselplatta??
 
Sv: fundersam..

haha så även om det ligger ett helt berg från gödselstacken ute på en åker så räknas det som gödsel?

medans om samma hög ligger på stallplanen så räknas det som ngt annat..o då måste man ha gödselplatta för om det är fler hästar?

Alltså skulle man kunna ha sin gödselstack på en åker, o ha mer än 5 hästar utan att behöva varken container eller gödselplatta??


ja,det lät ju lite underligt....:cool:
 
Sv: fundersam..

I den här trakten finns en väldigt human inspektör, som är bondson själv, och det brukar inte vara några problem att lägga stuka.

Är man tveksam tycker jag att man ska be inspektören komma ut och diskutera, det är ju ett jättebra bollplank.
 
Sv: fundersam..

Man ska ha tillstånd från Länsstyrelsen för att få ha en stuka. Räcker inte med att man har det från kommunen. Så det är kanske bäst att "ansöka" där innan dom kommer ut för sina inspektioner. De sker förvisso inte så ofta som kommunernas, men dom kan kosta betydligt mycket mer i indragna EU-stöd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 430
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 306
Senast: Karamello30
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 341
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp