Fungerar detta mineralfoder till häst?

Cicci

Trådstartare
Jag fick en fråga tidigare idag som jag inte kunde svara på. Går det att ge följande mineralfoder till häst?

Innehåll
Kalcium, Ca % .....................10,5
Fosfor, % ............................7,5
Magnesium, Mg % ................12
Natrium, Na % .....................8
Svavel, gram/l eller gram/kg ...8

Tillsatser
Zink,Zn mg/kg .......5000
Mangan,Mn mg/kg ..2300
Jod, I mg/kg ..........180
Kobolt, Co mg/kg ....40
Koppar mg/kg .........800
Selen mg/kg ...........40
Vitamin A IE/kg .......250000
Vitamin D3 IE/kg .....80000
Vitamin E mg/kg ......6500
Ca/P -kvot ............1,4

Hästarna i fråga får oanalyserat ängshö och promenadrids. Rent generellt fungerar detta mineralfoder till häst? I så fall behöver det kompletteras med något? Om inte så vill jag gärna få argument på varför det inte passar.

Jag är fullt medveten om att det bästa är att analysera höet och räkna foderstat med den som grund. Jag har påpekat detta för ägaren, men något mer kan jag tyvärr inte göra.
 
Sv: Fungerar detta mineralfoder till häst?

lika bra eller dåligt generellt som alla andra mineralfoder :meh: fullständigt omöjligt att säga.. mineralfodret ska ju komplettera bristerna i foderstaten...

Vet du inte värdena på de andra fodren...blir de ju bara en vild gissning..tyvärr...
 
Sv: Fungerar detta mineralfoder till häst?

Som sagt frågan går ju öht inte att svara på , inte heller ställa när ni öht inte vet vad ni fodrar med ?

Vild gissning blir det ju inte ens utan total famlande i blindo .
 
Sv: Fungerar detta mineralfoder till häst?

Det verkar vara ett ganska hyggligt mineraltillskott. Ca/P-kvoten är lägre än för många andra mineraltillskott vilket ofta passar en foderstat med mycket grovfoder och lite spannmål. Men utan analys av grovfodret kan man aldrig veta om det passar eller inte. Magnesiumhalten är hög vilket ofta är bra eftersom magnesiumhalten i grovfoder brukar vara låg.

Beträffande mikromineralerna så är halten jod förvånansvärt hög. Har du skrivit rätt värde eller är mineraltillskott avsett för något annat djur än häst? Ger man t.ex. 80 g av produkten så tillför man 14,4 mg jod. Behovet för en häst som väger 500 kg och utför lätt arbete är 3,5 mg. Jod är ett mineral som man ska vara försiktig med. Både för lite och för mycket jod kan ge sköldkörtelproblem.

Seleninnehållet är också onödigt högt. Ger man t.ex. 80 g av produkten så tillför man 3,2 mg selen. Behovet för en häst som väger 500 kg och utför lätt arbete är 1,0 mg. Selen är också ett mineral som man ska vara försiktig med.

Zinkinnehållet är hyfsat men kopparhalten är låg. Kopparinnehållet i många grovfoder är nästan noll och man bör därför tillsätta minst minimibehovet som är 100 mg för en häst som väger 500 kg och utför lätt arbete. Ger man t.ex. 80 g av produkten så tillför man endast 64 mg koppar. Kvoten Zn/Cu bör dessutom vara ca. 3. I detta tillskott är kvoten 6,25.

En positiv sak är att produkten inte innehåller tillsatt järn. Detta betyder dock inte att produkten inte innehåller järn. Järninnehållet redovisas inte och man måste veta sammansättningen av foderråvaror för att bedöma om produkten innehåller en hög halt av “dolt” järn eller inte.
 
Sv: Fungerar detta mineralfoder till häst?

Beträffande mikromineralerna så är halten jod förvånansvärt hög. Har du skrivit rätt värde eller är mineraltillskott avsett för något annat djur än häst?
Mineralfodret TS angett är avsett för nötdjur .Nötfor Effekt optimal.
 
Sv: Fungerar detta mineralfoder till häst?

Tack det var precis ett sådant svar jag var ute efter.

Det stämmer som Qodrofenia säger att det är Nötfor Effekt Optimal. Ville inte skriva ut det i första inlägget för att förhoppningsvis få opartiska svar. Nu ska jag prata med hästägaren och sedan är det upp till honom hur han vill göra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag letar febrilt efter ett lämpligt mineralfoder, ja eller ett mineralfoder och sen kanske rena mineraler att komplettera med. Nedan...
Svar
9
· Visningar
710
Senast: maddie202
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
944
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur...
Svar
2
· Visningar
1 031
Senast: nilie
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 095
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp