Bukefalos 28 år!

"Gå och lägga sig"-protester?

Lamborghini

Trådstartare
Elias, snart 3 månader, vill inte gärna gå och lägga sig alla gånger. Så det blir ett par-tre gnällskrik för att sedan lugna ner sig, för att sedan upprepa proceduren. Kanske under 20-30 minuter. Ett par gånger har det gått att lägga honom utan att han protesterade.

Han är trött när vi lägger honom för det känns som att han alltid börjar pipa när ögonlocken blir tunga. Som att han inte vill somna.

Gör vi fel som låter honom ligga kvar o inte tar upp honom? Vi är alltid med honom så han ligger inte och gnäller övergiven. När han är lugn så låter vi honom ligga själv däremot, så somnar han när han tröttnat på att titta runt.

Finns det några bra knep för att undvika protesterna eller "är det bara så"? Det är inte jobbigt eller nåt men tänkte kolla så vi inte gör helt galet för det är forskat på att bla bla bla - ni har ju ofta koll på saker :D

Känns bara som protester mot att han inte alls vill sova, fast jag vet att han är trött. Vill att han ska somna på egen hand = inte behöva gå och bära honom för att då är han ju nöjd. Tror det kan bli svårt att få honom att sova när man inte orkar gå och bära honom senare ;)

Hur gör ni??
 
Senast ändrad:
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Alla våra barn har fått somna i vår famn (vi har suttit med dem i soffan) till de varit runt året, jag har inte haft några som helst problem att få dem att somna själva sen. Jag har suttit bredvid deras säng, eller en liten bit ifrån med ögonkontakt.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Någon enstaka gång går det bra att lägga Sebastian att somna själv i sängen. Om han sovit bra på dagen, ätit och är på bra humör. Kanske 1 gång på två veckor?
Ibland går det att amma honom till sömns i soffan och sen lägga ned honom i sängen men oftast ammar han en stund i mitt knä och sover där tills vi är färdiga att gå och lägga oss och då får han ligga med oss i sängen för att äta/sova när han behagar. (Jag sover i vilket fall. ;) )
Känner mig absolut inte stressad över våra vanor. Han följer med vår dyngsrytm i dagsläget.
Tids nog kommer han somna i sin egen säng men det känns inte aktuellt ännu.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Emilia får somna i sin säng, ibland somnar hon direkt och ibland är det lite gnäll. Vi brukar "leka" på kvällen tills vi ser att hon börjar bli trött, då byter vi blöja, tvättar av lite och tar på pyamas. Sen läggs hon i sin vagga och får napp och snuttefilt. Ser vi på henne att hon är väldigt trött men inte kan koppla av får hon en flaska med lite mat som hon äter i sängen, då somnar hon nästan altid direkt. Lite svårt kanske om man ammar och bebisen ligger i egen säng. Är hon inte gnällig somnar hon bäst om vi inte är i rummet, likaså om hon är lite smågnällig. Vi har lärt oss att känna igen lite olika typer av gnäll och vad som är bäst att göra i dom situationerna, låta henne vara, klappa lite över ryggen (hon somnar bäst på sidan).
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Alla våra barn har fått somna i vår famn (vi har suttit med dem i soffan) till de varit runt året, jag har inte haft några som helst problem att få dem att somna själva sen. Jag har suttit bredvid deras säng, eller en liten bit ifrån med ögonkontakt.

Även om han somnar i min famn så vaknar han till när man lägger honom. Vet inte hur det funkar men har läst så mycket att "gör inte så för då måste du fortsätta med det hela tiden bla bla bla".. Till exempel: Vagga, bära, smeka i pannan - tills dom somnar. Vet inte alls hur det stämmer men det låter ju inte som det på dig, å det vore ju skönt!

Fick lite panik när jag läste att allas barn verkar sova själva när dom är 4-5 veckor gamla o vi började inte med det förrän Elias var 9 veckor *efter jag läst det överallt*. Just för att ajg trodde "börjar vi inte nu kommer det aldrig funka".
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Någon enstaka gång går det bra att lägga Sebastian att somna själv i sängen. Om han sovit bra på dagen, ätit och är på bra humör. Kanske 1 gång på två veckor?
Ibland går det att amma honom till sömns i soffan och sen lägga ned honom i sängen men oftast ammar han en stund i mitt knä och sover där tills vi är färdiga att gå och lägga oss och då får han ligga med oss i sängen för att äta/sova när han behagar. (Jag sover i vilket fall. ;) )
Känner mig absolut inte stressad över våra vanor. Han följer med vår dyngsrytm i dagsläget.
Tids nog kommer han somna i sin egen säng men det känns inte aktuellt ännu.

Gjorde så med Elias att han var med oss tills vi gick och la oss - i våran säng. Han fick somna när han ville o han följer vår dygnsrytm nu och då. Men sen läste jag, man läser så mycket dumt, å fick lite panik över hur tidigt folk började med sina - trodde det skulle bli ett problem senare annars.

Fast det är inga konstigheter att lägga honom men det känns så tråkigt att han egentligen inte vill somna där, även om han gör det rätt så fort - så helt fel kan vi ju inte göra :D Han gnäller på liknande sätt även om han är i våran famn. Låter övertrött bara.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Emilia får somna i sin säng, ibland somnar hon direkt och ibland är det lite gnäll. Vi brukar "leka" på kvällen tills vi ser att hon börjar bli trött, då byter vi blöja, tvättar av lite och tar på pyamas. Sen läggs hon i sin vagga och får napp och snuttefilt. Ser vi på henne att hon är väldigt trött men inte kan koppla av får hon en flaska med lite mat som hon äter i sängen, då somnar hon nästan altid direkt. Lite svårt kanske om man ammar och bebisen ligger i egen säng. Är hon inte gnällig somnar hon bäst om vi inte är i rummet, likaså om hon är lite smågnällig. Vi har lärt oss att känna igen lite olika typer av gnäll och vad som är bäst att göra i dom situationerna, låta henne vara, klappa lite över ryggen (hon somnar bäst på sidan).


Jag tror oftast att han är övertrött för han ser väääldigt trött ut och har svårt att få upp ögonlocken när vi lägger honom, sen vaknar han lite till liv o får svårt att komma till ro första minutrarna. Då kommer gnället, som är rätt ofarligt men det är ju ändå lite protester.

Vi skulle aldrig låta honom ligga och gråta däremot.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Nä, precis. Det är skillnad på lite gnäll och på gråt.

Ja för det här är verkligen gnäll men det känns så trist ändå.. Men om jag tänker efter så är det samma gnäll även om han ligger i min famn innan han somnar (man måste gå runt med honom för att slippa det mesta av gnället :D).
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Men barn gnäller ibland, det gör liksom inget. Du vet ju att han är trygg och mår bra så det är inget övergivet gnäll utan mer en protest.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Även om han somnar i min famn så vaknar han till när man lägger honom. Vet inte hur det funkar men har läst så mycket att "gör inte så för då måste du fortsätta med det hela tiden bla bla bla".. Till exempel: Vagga, bära, smeka i pannan - tills dom somnar. Vet inte alls hur det stämmer men det låter ju inte som det på dig, å det vore ju skönt!

Fick lite panik när jag läste att allas barn verkar sova själva när dom är 4-5 veckor gamla o vi började inte med det förrän Elias var 9 veckor *efter jag läst det överallt*. Just för att ajg trodde "börjar vi inte nu kommer det aldrig funka".
Jag tror inte för en sekund att det är med sanningen överensstämmande, att "allas barn" sover själva vid den åldern, det är nog fler än du som har panik över detta, förmodligen för att ett antal föräldrar inte vågar berätta att deras barn inte kan somna själva utan hakar på och berättar hur enkelt de har det.

Och jag lovar, du behöver inte fortsätta med några metoder i all evighet.
När våra barn har somnat hos oss har vi varit noga med att vänta en ganska lång stund innan vi lägger ner dem i sängen - DÄR har de sovit själva, men inte somnat själva. OM man väntar tills de nått en djupare sömn så vaknar de inte alls lika lätt.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Sluta läs sån smörja.
Erat barn, ni gör som ni vill.

En mamma i våran föräldrargrupp höll på att få spader över att Alice fick sova i famnen på kvällarna. Hon sa att det var viktigt att få kvalitetstid tillsammans utan barn :confused:. För henne var det viktigt, inte för oss.

Tillslut (efter 9 eller var det 10 mån) tröttnade vi på att vagga till sömns och ändrade våra rutiner, numera lägger vi Alice i våran säng vid 20,00 och "hjälper" henne att somna. Sen går vi ner och fixar och donar. Sen går vi och lägger oss vid 23 tiden. Fungerar hur bra som helst.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Äsch, sluta läs en massa strunt och gör som ni tycker fungerar bäst för er! Ingenting är för evigt, så vill ni ändra rutinerna senare så gör ni bara det.

My gnäller också lite innan hon somnar. Jag tror att det är för att hon blir ledsen över att hon är trött, eftersom hon så gärna vill vara vaken och vara med! Dock gnäller hon mer på dagen när hon ska somna än när hon ska somna inför natten.

På dagen brukar hon få somna i famnen eller i vagnen, lite beroende på vad hon vill. Jag sjunger alltid samma vaggvisa (vargasången) när hon ska sova, så att hon kopplar ihop den med sömn. På kvällen när hon ska sova för natten bär vi oftast omkring henne, men ibland har jag gjort så att jag går och lägger mig med henne i vår säng och ammar om hon är hungrig, eller så ligger jag bara nära och håller om henne och sjunger lite tyst. Då brukar hon somna jättefort, men det går lite i perioder, nu på sista tiden har det varit famnen som gäller.

My sover i vår säng, så det är lätt att amma henne till sömns när det behövs. Hon lägger sig vanligtvis mellan 20-21, men ibland vaknar hon till någon timme senare, men då är det bara att gå in och lägga sig bredvid och amma igen så somnar hon om och sover gott till ca 04 då hon ammar igen. Det är fördelen med att ha henne i vår säng! Jag tycker också att det är jätteskönt att få lite egentid på kvällen med maken eller bara med mig själv :laugh:

//Julia
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag upplever att min E lätt blir sådan när han är övertrött. Nu är det värmen som spökar men tidigare var det främst övertrötthet som kunde göra honom lite "besvärlig" vid läggningen. Vi fick prova lite olika saker. Ofta funkar det att ha honom i famnen och låta honom somna in ordentligt innan vi lägger honom, om inte det funkar brukar vi prova sjalen och det brukar också funka bra men ibland så funkar det bäst att bara lägga honom i sängen och låta honom orma runt lite samtidigt som man har en hand på hans rygg.

Vi har mao inte ett recept som funkar precis alla gånger.;)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Finns det några bra knep för att undvika protesterna eller "är det bara så"?
---
Vill att han ska somna på egen hand = inte behöva gå och bära honom för att då är han ju nöjd.
---
Hur gör ni??

När våra barn var så små tolkade vi inte gråt som protester. Vi tolkade det som att de var ledsna/oroliga/obekväma - alltså nån form av negativ känsla. Så länge de är spädbarn kan de inte förstå varför man ibland måste stå ut med negativa känslor (enligt vår uppfattning), och då vill vi inte utsätta dem för det. Så vi bar, vagnade, höll dem i famnen, ammade till söms (eller vad de för tillfället verkade trivas bäst med).

Jag upplever inte alls att man måste fortsätta med samma kvällsrutin som man en gång vant dem vid. Våra barn har själva signalerat att de vuxit ifrån olika moment, och då har vi fått pröva oss fram till något nytt.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Det där att man inte ska ge dem vanor man inte kan hålla i resten av livet tycker jag verkar puckat. Då är det ju dumt att bära dem över huvud taget, förr eller senare blir de ju för tunga!

Gör vad som känns rätt för dig. Om du inte trivs med att han gnäller, hitta på något annat sätt. Det kan ju också vara ett utveckligssprång just nu?

Sam somnar fortfarande bara med min tutte i sin mun (pappan har lagt honom två gånger på 18 månader för jag har varit borta med jobb) och de gånger jag försökt på andra sätt har han blivit jätteledsen = inte redo än.

Lycka till och lita på dig själv, det är du som känner Elias bäst!
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jobbigt det där.. Var och en gör naturligtvis som de själva vill och känner ni att ni vill att han ska kunna somna själv, så att ni slipper bära eller vad det nu än är som behövs för att han ska somna, så kan man väl söka efter var ev problem kan ligga. Prova sig fram helt enkelt.

Vår lille skrutt är 2,5 månad. Han somnar själv på kvällen, utan napp eller nåt, och sover ca 9 timmar i sträck. I natt sov han t ex fr 21.15 - 6.30. Min erfarenhet säger att bebbarna sover bättre när de kan somna själva för kvällen. Det har stämt på samtliga mina tre barn. Är de övertrötta är det naturligtvis svårare.

Jag är lite nyfiken på hur era dagar ser ut. Är de ganska lika vad gäller mat- och sömntider? Hur mycket sover han på ett dygn? Sömnbehovet brukar vara ca 15,5 h /dygn i den åldern. Det är också så mycket min plutt sover och han är så gott som aldrig övertrött (har varit det 1, max 2 ggr). Vissa barn behöver helt enkelt lite hjälp att få till ordentligt med dagsömn. Så har det varit med min lille också emellanåt.

Men som sagt, gör som ni känner passar er och bebben :)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

När våra barn var så små tolkade vi inte gråt som protester. Vi tolkade det som att de var ledsna/oroliga/obekväma - alltså nån form av negativ känsla. Så länge de är spädbarn kan de inte förstå varför man ibland måste stå ut med negativa känslor (enligt vår uppfattning), och då vill vi inte utsätta dem för det. Så vi bar, vagnade, höll dem i famnen, ammade till söms (eller vad de för tillfället verkade trivas bäst med).

Jag upplever inte alls att man måste fortsätta med samma kvällsrutin som man en gång vant dem vid. Våra barn har själva signalerat att de vuxit ifrån olika moment, och då har vi fått pröva oss fram till något nytt.

Fast han gråter inte utan mer piper/gnäller. Ska nog låta honom somna hos mig innan jag lägger honom nu, måste testas igen.

Vad bra att så många skrivit att man inte måste fortsätta m samma rutiner. När jag har läst på massa sidor har det mer varit regel än undantag :crazy: *lurad*
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Ja eller hur :rofl:

Känns ju klart tråkigt med gnäll så ska prova mig fram med andra sätt nu!

Utvecklingssprång - svar JA :D Kände inte igen min prins igår så det blev bärsjalen för hela slanten :love: Underbara uppfinning!!
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 216
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 511
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 550
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 060
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp