Bukefalos 28 år!

"Gå och lägga sig"-protester?

Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Fast det där håller inte jag med riktigt. Det var inte svårare att sluta amma min 20-månaders än vad det var att sluta amma min 12-månaders än vad det varit för folk runtomkring mig som slutat amma vid 4-6-8 månader.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Med mina barn (läs bebisar) hade det tagit mkt mer energi att "sömnträna" osv än att bara acceptera att de "vill ha närhet, vill samsova och amma mkt, och har inte samma sovtider varje dag".
Sen när de blivit större (1,5 år och uppåt) har vi velat att de iaf halva natten sovit i sina sängar så vi får lite tid ihop utan barn i sängen :angel:
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Utvecklingsfas kanske?? (Jag är insnöad på dessa :D)

Skönt att det börjat "ordna" sig igen!

Hihi, ja jag brukar skylla på utvecklingsfas så fort det är nåt sånt. Men ajg vet inte...nåt har ändrats och det är trevligt. Just nu sitter han och sover i selen hos sin pappa, svettigt värre. Men han har sovit så dåligt idag...och de senaste dagarna så nu tänkte vi försöka ge honom ett längre sovpass om det nu funkar.

Med första barnet var jag mer sån att han skulle lära sig i tid att somna och sova i egen säng. Inte amma "i onödan". Inte ge med mig. Men herregud vad dum jag var!! Nu var det väl inte så att han led men jag gjorde allt såååå komplicerat. Istället för att kanske amma i 5 minuter så gick vi och bar runt på honom i kanske 40 minuter innan han somnade. Vi hade varken sele eller sjal. Förstår inte hur vi stod ut... Kan säga som så att vi gör helt tvärtom med lillebror.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

haha såå envis skulle jag nog inte "orka" vara :D Fast ammas till sömns har nog aldrig funkat här. Har hänt ett fåtal ggr att han somnat i maten. Igår var första gången som jag märkte att han myste järnet när han åt :D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Med första barnet var jag mer sån att han skulle lära sig i tid att somna och sova i egen säng. Inte amma "i onödan". Inte ge med mig. Men herregud vad dum jag var!! Nu var det väl inte så att han led men jag gjorde allt såååå komplicerat. Istället för att kanske amma i 5 minuter så gick vi och bar runt på honom i kanske 40 minuter innan han somnade. Vi hade varken sele eller sjal. Förstår inte hur vi stod ut... Kan säga som så att vi gör helt tvärtom med lillebror.

Men om man är bra på att tolka barnets signaler så behöver man inte amma i onödan, dvs så fort barnet piper och egentligen inte är speciellt hungrigt utan kanske saknar brist på stimulans, sömn eller nåt annat. :idea: Då är det inte konstigt om barnet är ledset. Detsamma gäller att sova i egen säng. Tycker inte att det varit ett dugg komplicerat. Kan säkert bero på att mina barn inte varit så närhetstörstande, utan nöjda och glada ändå.

Huvudsaken är väl ändå att varje familj känner sig nöjda med sina rutiner, hur man än väljer att göra. Att man är trygg med det man gör och överför känslan av lugn och trygghet till bebisen. En orolig och osäker mamma som bär runt sitt barn 24/7 för att "det är bäst för barnet att vara nära mamma" är tusen gånger värre än den mamma som tryggt förmedlar att bebisen kan ligga själv på golvet, i sängen, nu är det dags att sova, äta osv små bebisar är väldigt anpassningsbara har jag märkt. Men visar man som förälder tecken på oro då känner barnet av det direkt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

KL

Ludvig sov intill mig tills han var ungefär 3 månader. Sedan började vi lägga över honom i hans säng när han hade somnat (ungefär då började han somna så pass tigigt på kvällen att det var någon ide att gå ifrån honom, och på samma sätt är det nu vid åtta månader. Jag antingen ammar tills han somnar eller så lägger jag eller hans pappa sig intill honom i vår säng och så får han somna så. Jag hade nog tyckt det var lite läskigt att lämna honom ensam att sova i vår säng - tänk om han skulle drulla ner, kuddbarriärer till trots? Spjälisen känns tryggare när han sover ensam i rummet. Om han vaknar på natten försöker jag först få honom att somna om genom att klappa honom o sjunga en stump (med min natthesa stämma ;)), vilket oftast funkar. Funkar inte det tar jag upp honom, ammar och lägger ner honom i sin säng igen. Är det dock framåt morgonkvisten, efter 5 eller så, somnar han om bättre i vår säng. OFTAST sover han dock i ett svep i sin säng från ca 19-06. Sina sovtider har han satt ganska bra själv.

Hur gör ni som samsover helt när barnen har lagt sig men inte ni, alltså med urtrillningsrisken?

Skönt att se att så många ammar eller kramar/ vaggar sina barn till sömns. Då behöver jag inte vara orolig för att han helst inte somnar i sin säng. Han är för det mesta glad när han vaknar, så han lär ju inte bli ledsen o förvånad öer att vakna på ett annat ställe än han somnade, vilket ju ibland sägs vara en risk med att de inte somnar där de sedan ska sova.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jo, vi tänker nog ganska lika, förutom på den här punkten:

Då menar jag bara att det kanske är lättare att vänja barnet när det är litet och inte har lika mycket egen vilja.

Jag tycker att det är lätt att ändra rutiner - och det blir lättare ju äldre bebisen/barnet blir. (I alla fall upp till treårsåldern, för längre erfarenhet har jag inte än.;))

Du verkar tänka tvärtom. Och då blir det alltså viktigt att föräldrarna tänker framåt och anpassar sin skötsel av barnet efter hur de vill ha det om t ex ett år. Stämmer det?
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Hur gör ni som samsover helt när barnen har lagt sig men inte ni, alltså med urtrillningsrisken?

Jag har byggt upp en sida på sängen som sticker upp ca 20 cm. När han var yngre och mer omedveten hade jag en högre sida.

Sam har trillat ur sängen två gånger och båda gångerna har varit på morgonen när vi varit i sängen alla tre, han har varit vaken och rullat ut. Nu har det (peppar peppar) inte hänt på flera månader och han är 19 månader.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Hur gör ni som samsover helt när barnen har lagt sig men inte ni, alltså med urtrillningsrisken?

Ettan sov bäst i närheten av oss, så han sövdes i vagn inomhus. Sen fick vagnen stå i vardagsrummet, där vi tittade på tv eller satt vid datorn. Den som först gick och la sig tog med sig barnet till sovrummet. Men när han var runt ett år började han ramla ur sängen ibland, trots att vi placerade honom mellan oss. Vi köpte en lägre säng, och la kuddar på golvet, men både barnet och vi valde till slut att börja använda spjälsängen. Periodvis sov han lugnare, och då sov han hos oss igen.

Tvåan var mycket stillsammare i sömnen, så han har aldrig trillat ur sängen. Men nu sover han i spjälsängen i alla fall, för annars blir han överrullad av storebror. Vi har flyttat in storebror till våra sängar igen, för vi tycker det är smidigare att natta båda barnen samtidigt på samma ställe.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Men om man är bra på att tolka barnets signaler så behöver man inte amma i onödan, dvs så fort barnet piper och egentligen inte är speciellt hungrigt utan kanske saknar brist på stimulans, sömn eller nåt annat. :idea:

Jag tror det är svårt att använda amning som tröst när det egentligen är nåt annat barnet vill. Vår första var en riktig närhetsnörd, som dagtid ville bli ammad hur mycket som helst. Så när tvåan kom tog jag av gammal vana fram bröstet så fort han var ledsen - och jäkla vad arg han blev! Han måste tänkt typ: Men vad fan, så fort man gör sin stämma hörd kommer hon med sina tuttar. Ska man behöva stå ut med sånt här!?
:D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

KL
Hur gör ni som samsover helt när barnen har lagt sig men inte ni, alltså med urtrillningsrisken?

Gör som du, när vi inte ligger i sängen ligger inte heller E där. Han kan göra våldsamma kast i sömnen och trots duktigt uppbyggda barriärer har han åkt i golvet en gång.

Han somnar i famnen och läggs i spjälsängen, sedan läggs han över i våran säng efter första nattamningen.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

och jäkla vad arg han blev! Han måste tänkt typ: Men vad fan, så fort man gör sin stämma hörd kommer hon med sina tuttar. Ska man behöva stå ut med sånt här!?
:D

Det är känner jag igen :D Misstolkat några gånger när han gråtit och fått världens utskällning :D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Jag tycker att det är lätt att ändra rutiner - och det blir lättare ju äldre bebisen/barnet blir. (I alla fall upp till treårsåldern, för längre erfarenhet har jag inte än.;))

Du verkar tänka tvärtom. Och då blir det alltså viktigt att föräldrarna tänker framåt och anpassar sin skötsel av barnet efter hur de vill ha det om t ex ett år. Stämmer det?

Nja, nu pratar vi väl ändå i första hand om spädbarn/mkt små barn. Det är klart att det går utmärkt att förklara för min femåring att nu gör vi så och så istället än att förklara det för min 2,5 månader gamla bebbe ;)

Vad jag menar egentligen är att jag tycker att det är bättre att skapa de rutiner kring mat, sömn m.m. som man själv känner att man "kan stå ut med" istället för att komma på att nu vill jag inte ha det så här längre och sen går barnet inte med på det. Jag förstår inte att det skulle vara svårare att vänja bebisen från början att t ex somna själv, sova i egen säng. Har inte alls haft problem med det, men uppenbarligen är det omöjligt för vissa. Tar hellre smällen att stå ut med lite pip i början än att varje kväll i tre års tid behöva ägna en massa tid åt läggning och omsomningar, eller ha en invasion av barn i min säng osv.. Skulle bli lite trångt med fem pers i vår 1,60 säng :D

Jag tror det är svårt att använda amning som tröst när det egentligen är nåt annat barnet vill. Vår första var en riktig närhetsnörd, som dagtid ville bli ammad hur mycket som helst. Så när tvåan kom tog jag av gammal vana fram bröstet så fort han var ledsen - och jäkla vad arg han blev! Han måste tänkt typ: Men vad fan, så fort man gör sin stämma hörd kommer hon med sina tuttar. Ska man behöva stå ut med sånt här!?

Precis, då ammade du ju i onödan ;) :rofl:
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Fast väldigt många barn har ju väldigt stort närhetsbehov de första månaderna, vilket ju är helt naturligt. Våran kille ville BARA vara i famnen, bärselen eller sova intill de första tre månaderna - och det fick han oxå. Numera sover han i egen säng - det var inga problem att börja med det när han visade sig mogen för det, och han lekar gärna ensam på golvet i uppåt en timme, så det där med att sätta nivån och inte "skämma bort" med närhet tror jag nada på. Vet många som hft samma utveckling, dessutom.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Fast väldigt många barn har ju väldigt stort närhetsbehov de första månaderna, vilket ju är helt naturligt. Våran kille ville BARA vara i famnen, bärselen eller sova intill de första tre månaderna - och det fick han oxå. Numera sover han i egen säng - det var inga problem att börja med det när han visade sig mogen för det, och han lekar gärna ensam på golvet i uppåt en timme, så det där med att sätta nivån och inte "skämma bort" med närhet tror jag nada på. Vet många som hft samma utveckling, dessutom.

Jag har aldrig påstått att man kan skämma bort barn med närhet och sätta upp nån nivå om hur mkt närhet man ska ge ett barn. Läs mina inlägg ordentligt så kanske du förstår bättre vad jag menar ;)
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Fast väldigt många barn har ju väldigt stort närhetsbehov de första månaderna, vilket ju är helt naturligt. Våran kille ville BARA vara i famnen, bärselen eller sova intill de första tre månaderna - och det fick han oxå. Numera sover han i egen säng - det var inga problem att börja med det när han visade sig mogen för det, och han lekar gärna ensam på golvet i uppåt en timme, så det där med att sätta nivån och inte "skämma bort" med närhet tror jag nada på. Vet många som hft samma utveckling, dessutom.

För mig hade det varit helt ohållbart att låta E sova ensam från första början. Han helammades ju och åt flera gånger om natten och att hålla på och springa upp för att amma honom på nätterna hade jag inte orkat med.
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

För mig hade det varit helt ohållbart att låta E sova ensam från första början. Han helammades ju och åt flera gånger om natten och att hålla på och springa upp för att amma honom på nätterna hade jag inte orkat med.

Jag har hämtat Elias å inte lagt tillbaka honom efter första matningen (4-tiden) för efter den vill han gärna äta kl 6,7,8 :D
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Liten uppdatering:

Vi har hittat det bästa sättet för stunden om nån är nyfiken på hur det gått :D Försökte att han fick somna hos mig men han blir grinig oavsett och nästan bara lite störd av att behöva somna i famnen. På dagtid är det inte samma sak för då faller han in i sömn vart han än är.

Men i alla fall, att lägga en filt på honom upp till hakan runt kinderna är det bästa han vet! Han lixom tar tag i filten med båda händerna och gosar runt massor. Några gnällpip om han är övertrött, gosar vidare och rätt så fort så somnar han med båda nävarna fulla med filt :love:

Han somnar verkligen superbra av sig själv nu, å vill nästan att jag ska gå direkt när jag lagt honom så han kan få vara ifred :D Om han skriker när jag ska lägga honom blir han knäpptyst så fort han är nerbäddad, ser så himla mysigt ut :)

Så nu får vi se hur länge det här funkar!
 
Sv: "Gå och lägga sig"-protester?

Liten uppdatering:

Vi har hittat det bästa sättet för stunden om nån är nyfiken på hur det gått :D Försökte att han fick somna hos mig men han blir grinig oavsett och nästan bara lite störd av att behöva somna i famnen. På dagtid är det inte samma sak för då faller han in i sömn vart han än är.

Men i alla fall, att lägga en filt på honom upp till hakan runt kinderna är det bästa han vet! Han lixom tar tag i filten med båda händerna och gosar runt massor. Några gnällpip om han är övertrött, gosar vidare och rätt så fort så somnar han med båda nävarna fulla med filt :love:

Han somnar verkligen superbra av sig själv nu, å vill nästan att jag ska gå direkt när jag lagt honom så han kan få vara ifred :D Om han skriker när jag ska lägga honom blir han knäpptyst så fort han är nerbäddad, ser så himla mysigt ut :)

Så nu får vi se hur länge det här funkar!

Skönt att ni hittat ett sätt som fungerar för er.

Känner igen det där med att ha något att gosa med, Melker vill dock bara ha "dagens" kräktrasa, hur fräsch som helst efter en heldag med hans kräkor :grin: Har försökt med en ren men det går inte.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 296
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 551
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 645
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 108
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Allergiutredning
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp