Gå på möhppa utan att vara bjuden på bröllopet?

En nära släkting till mig ska gifta sig och det är bara närmsta familj som är bjudna dvs inte jag mfl.
Denna släkting bjuds alltid in till festligheter av min sida av släkten men bjuder aldrig igen. Min sida av släkten är väldigt besvikna på denna andra släkting sas.
Iaf så är jag bjuden på möhippa inför dennes bröllop men jag känner inte alls för att gå då jag känner mig ganska så besviken över att inte ha blivit bjuden.

Hur skulle ni ha gjort?
Goda vänner till mig och maken bjöd oss och ytterligare ett kompispar till sitt bröllop som även var dopet av deras yngsta barn, utöver oss var det enbart närmsta släkten. Möhippan planerade jag, den andra kompisen och brudens syster men vi bjöd in en del av brudens vänner som hon umgås med utan sin då blivande man. Vi hade en jättetrevlig dag och de som enbart blev bjudna till möhippan tyckte att det var roligt att få fira bruden lite.
Till svensexan var det samma sak, och jag tror att alla uppskattade det.
 
@Narcissa Såhär tänker jag: Om du inte vill vara med på möhippan, så gå inte.
Om du vill vara med, så gör det för att du vill vara med. Bara av den anledningen. Oavsett om du blir bjuden på middag efteråt eller inte.

Om du går fast att du inte har lust eller för att du vill ha något i utbyte som du vet att du inte kommer att få, då blir det konstigt både för dig och för de andra, tror jag.
 
Jag har en bekant (vän, men absolut inte en nära vän) som bjöd mej på sin möhippa... Jag blev i mitt fall GLATT överraskad då jag inte trott hon ansett mej va så "bra" vän att hon bjöd mej på möhippan =) Nu var det en middag i all enkelhet hemma hos vännen som alltså inte kostade mej en krona (mer än att jag köpte med mej en present) .

Jag var inte för den skull bjuden på bröllopet men tyckte som sagt bara "gesten" att ändå bjuda mej på nåt så "privat" som möhippan va jättegulligt ! Så självklart gick jag ! Fast jag inte va bjuden på brölloppet... Och hade jättetrevligt på möhippan trots att jag verkligen bara kände "bruden" och inte någon av hennes övriga kompisar...
 
Hrm..
så du skulle köpa dig en plats på bröllopsfesten genom att betala på möhippan?

Det flyttar hela frågan, från vänskap till nån form av ekonomisk balansräkning.

Tror inte jag skulle funka så.

Va? Nej? Men om man alltid är den som bjuder och betalar och aldrig blir bjuden tillbaka så når det en gräns.
 
En nära släkting till mig ska gifta sig och det är bara närmsta familj som är bjudna dvs inte jag mfl.
Denna släkting bjuds alltid in till festligheter av min sida av släkten men bjuder aldrig igen. Min sida av släkten är väldigt besvikna på denna andra släkting sas.
Iaf så är jag bjuden på möhippa inför dennes bröllop men jag känner inte alls för att gå då jag känner mig ganska så besviken över att inte ha blivit bjuden.

Hur skulle ni ha gjort?
Det är ju inte bruden som bjuder in till möhippan utan någon annan. Jag skulle känt att om jag inte var nära nog för bröllopet så var jag inte alls nära nog för möhippan som känns som en mer avgränsad krets och bruden har ju inte sagt att hon vill ha mig där.

Om bruden däremot bjudit in mig på fika för "tjejerna" så skulle jag definitivt gått och varit glad.
 
Vi hade ett litet bröllop med bara de allra närmaste släktingarna - bara föräldrar och syskon. Mina vänner ordnade ändå en möhippa för mig - trots att ingen av dem var bjuden på bröllopet. Jag uppfattade ingen bitterhet över det och vi hade verkligen jättetrevligt!
 
Jag ser ingen koppling mellan möhippa och bröllop. De jag varit på har anordnats av arbetskamrater+ nån till. Jag hade blivit MYCKET förvånad om jag blev bjuden på bröllop också
 
Jag måste ha levt under en sten för jag hade faktiskt inte hört talas innan om att det förekom bjudningar möhippa/svensexa men inte till bröllopet.
De jag känner som haft små bröllop har haft det för att inte ha en massa stohej och därmed har det inte varit någon möhippa/svensexa.
Övriga har vela ha hela klabbet med vänner närvarande vid båda festligheterna.
Möhippor brukar ju vara rätt kostsamma för de deltagande och jag hade aldrig varit bekväm med att någon skulle betala dels för sig och en del av mina kostnader också och sen inte låta den komma på evenemanget möhippan är för.
Varför skulle de pröjsa för en festlig dag för mig om jag inte bjöd i dom till min stora stund?
Det vore en annan sak om det inte skulle kosta de deltagande en massa pengar utan enbart vara som ett trevligt event som alla väninnorna kan deltag i.
 
En nära släkting till mig ska gifta sig och det är bara närmsta familj som är bjudna dvs inte jag mfl.
Denna släkting bjuds alltid in till festligheter av min sida av släkten men bjuder aldrig igen. Min sida av släkten är väldigt besvikna på denna andra släkting sas.
Iaf så är jag bjuden på möhippa inför dennes bröllop men jag känner inte alls för att gå då jag känner mig ganska så besviken över att inte ha blivit bjuden.

Hur skulle ni ha gjort?

Har bruden bestämt vilka som ska bjudas på möhippan eller varför kopplar du dessa två inbjudningar till varandra?
 
Vi hade ett litet bröllop med bara de allra närmaste släktingarna - bara föräldrar och syskon. Mina vänner ordnade ändå en möhippa för mig - trots att ingen av dem var bjuden på bröllopet. Jag uppfattade ingen bitterhet över det och vi hade verkligen jättetrevligt!

Mjo så skulle vi nog också gjort om någon bara bjudit släkt på bröllopet. Ingen skulle ju känt sig sur över att inte blivit bjuden heller, eftersom man inte är släkt. Men det känns som en annan sak, lite som att bästa väninnan reser till Västindien och gifter sig och självklart vill man ordna fruhippa efteråt.

Men ts är ju släkt, inte vänner och hon verkar ju inte vara arrangör för möhippan heller riktigt och hon är lite putt över att inte bli bjuden och hon är osugen på att gå.

(de jag varit på har varit för alla (unga, dvs nog inte mamma och mormor) kvinnor bjudna till bröllopet)
 
Senast ändrad:
Det hade ju varit sin sak om man visste att man skulle bli bjuden på middag eller något sådant senare men det vet jag inte kommer att hända tyvärr.

Utan att veta så mycket om den specifika situationen så tror jag att skillnaden mellan hur vi ser på saken är nog att jag ser det som en inbjudan till möhippan - vilket för mig känns som en trevlig grej i sig.
Medan du ser det som möhippan är något du i så fall skulle ställa upp på, men inte något trevligt i sig och som därför borde generera någon slags gentjänst.
Och ser du det som att du gör någon en tjänst genom att vara med på möhippan förstår jag mycket väl att du tycker det är frustrerande när ingen gentjänst erbjuds, men det kan ju vara värt att tänka på att den som bjuder in mycket väl kan tycka att det är hen som bjuder till och är snäll mot dig som bjuder in till detta.
 
Om du vill gå - gå! Om inte, låt bli. :) Jag skulle absolut inte känna någon press att gå åtminstone, om jag inte var bjuden på bröllopet.

Lite OT. När vi gifte oss hade vi ett väldigt litet bröllop med bara den allra närmsta familjen. Inga vänner alls bjudna alltså. Mina vänner hade ändå ställt till med en helt fantastiskt rolig möhippa för mig, vilket jag inte alls väntat mig faktiskt (eftersom jag inte bjudit dem på bröllopet). En oförglömlig kväll som jag är mycket tacksam för. :love:

Håller med om att det låter märkligt att bruden själv bjudit till möhippa. :confused: Den varianten har jag aldrig varit med om åtminstone.
 
<snip>
Och ser du det som att du gör någon en tjänst genom att vara med på möhippan förstår jag mycket väl att du tycker det är frustrerande när ingen gentjänst erbjuds, men det kan ju vara värt att tänka på att den som bjuder in mycket väl kan tycka att det är hen som bjuder till och är snäll mot dig som bjuder in till detta.

Precis!

Det factum att bruden bjuder in till mohippan tycker jag verkligen tyder pa att hon vill inkludera alla som ar bjudna dit ocksa i gladjen runt brolloppet, aven om de inte har rad och mojlighet att bjuda alla till brollopet.
 
En nära släkting till mig ska gifta sig och det är bara närmsta familj som är bjudna dvs inte jag mfl.
Denna släkting bjuds alltid in till festligheter av min sida av släkten men bjuder aldrig igen. Min sida av släkten är väldigt besvikna på denna andra släkting sas.
Iaf så är jag bjuden på möhippa inför dennes bröllop men jag känner inte alls för att gå då jag känner mig ganska så besviken över att inte ha blivit bjuden.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag hade gått om jag kände att det skulle vara roligt med en möhippa helt enkelt.
Skulle inte bry mig om att jag inte var bjuden på själva bröllopet, särskilt inte om det bara är den närmsta familjen som är inbjudna till det och jag inte ingår i den. Värre om man ingick i den närmsta familjen och inte var bjuden ;)
Skulle jag inte vara sugen på party ala möhippa så skulle jag låta bli att gå :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en släkting som är svårt sjuk och ligger för döden enligt andra släktingar. Jag vet inte hur nära inpå man brukar uttrycka dessa...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 979
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 307
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Min första dagbokstråd! Jag och sambon ska gifta oss, om en månad och några dagar :heart Vi firar 10 år i höst och det känns så fint...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp