Gå på möhppa utan att vara bjuden på bröllopet?

Jag ser det som så att den som ska gifta sig är en person som gärna låter sig bjudas men inte bjuder tillbaka. Nu vill hon att TS är med och betalar för hennes möhippa, men hon vill inte bjuda tillbaka genom att bjuda in till bröllopet.
 
Jag ser det som så att den som ska gifta sig är en person som gärna låter sig bjudas men inte bjuder tillbaka. Nu vill hon att TS är med och betalar för hennes möhippa, men hon vill inte bjuda tillbaka genom att bjuda in till bröllopet.

Men ser man det så är det väl inte ens någon tveksamhet ? Då går man inte .... Om man TROR man blir utnyttjad så låter man sej helt enkelt inte bli utnyttjad...
Om man tror att det är för att de vill att man ska kunna va med på Möhippan och på det sättet bidra till ett roligare bröllop, som man (ev) av ekonomiska skäl inte är bjuden till, så går man för att visa sin glädje över "paret" (trots att det bara är bruden) ..

Jag kan dra den här "gränsen" skarpare... En vän fyller år, de bokar bowling och mat, det kostar kanske 300 (-500) kr och frågar om man vill komma och fira vännens födelsedag ... Snällt att de frågar såklart men NEJ det har jag inte råd med. För mej kan det räcka med att gratta på facebook... Inte ser vännen mej som "gniden" för det ... Inte heller ser jag att vännen försöker utnyttja mej för att "vännen ska ha kul på sin födelsedag" ... Skulle jag se det så är det ingen vän...
 
Men ser man det så är det väl inte ens någon tveksamhet ? Då går man inte .... Om man TROR man blir utnyttjad så låter man sej helt enkelt inte bli utnyttjad...
Om man tror att det är för att de vill att man ska kunna va med på Möhippan och på det sättet bidra till ett roligare bröllop, som man (ev) av ekonomiska skäl inte är bjuden till, så går man för att visa sin glädje över "paret" (trots att det bara är bruden) ..

Jag kan dra den här "gränsen" skarpare... En vän fyller år, de bokar bowling och mat, det kostar kanske 300 (-500) kr och frågar om man vill komma och fira vännens födelsedag ... Snällt att de frågar såklart men NEJ det har jag inte råd med. För mej kan det räcka med att gratta på facebook... Inte ser vännen mej som "gniden" för det ... Inte heller ser jag att vännen försöker utnyttja mej för att "vännen ska ha kul på sin födelsedag" ... Skulle jag se det så är det ingen vän...

Exact!

Hade du acccepterat inbjudan och gatt om det varit en annan van i samma situation?
 
Men ser man det så är det väl inte ens någon tveksamhet ? Då går man inte .... Om man TROR man blir utnyttjad så låter man sej helt enkelt inte bli utnyttjad...
Om man tror att det är för att de vill att man ska kunna va med på Möhippan och på det sättet bidra till ett roligare bröllop, som man (ev) av ekonomiska skäl inte är bjuden till, så går man för att visa sin glädje över "paret" (trots att det bara är bruden) ..

Jag kan dra den här "gränsen" skarpare... En vän fyller år, de bokar bowling och mat, det kostar kanske 300 (-500) kr och frågar om man vill komma och fira vännens födelsedag ... Snällt att de frågar såklart men NEJ det har jag inte råd med. För mej kan det räcka med att gratta på facebook... Inte ser vännen mej som "gniden" för det ... Inte heller ser jag att vännen försöker utnyttja mej för att "vännen ska ha kul på sin födelsedag" ... Skulle jag se det så är det ingen vän...

Jag förutsätter att ditt svar är riktat till TS. Mitt inlägg innehåller som du ser inga åsikter utan är endast en sammanfattning av hur jag uppfattar det TS skrivit.
 
En nära släkting till mig ska gifta sig och det är bara närmsta familj som är bjudna dvs inte jag mfl.
Denna släkting bjuds alltid in till festligheter av min sida av släkten men bjuder aldrig igen. Min sida av släkten är väldigt besvikna på denna andra släkting sas.
Iaf så är jag bjuden på möhippa inför dennes bröllop men jag känner inte alls för att gå då jag känner mig ganska så besviken över att inte ha blivit bjuden.

Hur skulle ni ha gjort?


Nu har jag inte en blekaste aning om hur etiketten kring möhippor egentligen ser ut, vilka traditioner som gällt och gäller i olika kulturer och familjer, men jag ser det som en ganska intim tillställning bland mycket nära vänner.

Det känns också som att det är ganska centralt att man faktiskt känner varandra, eller åtminstone att de som planerar är väldigt nära vänner till bruden, för att det ska blir en lyckad och rolig möhippa med "rätt" nivå på aktiviteterna.

Alltså, har jag inte en tillräckligt nära relation för att få komma på bröllopet vete katten om jag skulle platsa och själv tycka det vara roligt att gå på möhippan.

Min helt personliga tanke. :)

Tillägg, läste sista sidan av tråden också:
Har aldrig hört talas om att bruden själv är med och arrangerar sin egen möhippa.
 
Senast ändrad:
Jag ser det som så att den som ska gifta sig är en person som gärna låter sig bjudas men inte bjuder tillbaka. Nu vill hon att TS är med och betalar för hennes möhippa, men hon vill inte bjuda tillbaka genom att bjuda in till bröllopet.
Det är exakt det som skulle störa mig också. Dvs handlar det om en person dom aldrig bjuder igen? Jag skulle som brud tycka det var pinSamt att bjuda folk till möhippa där dom får betala om de inte får komma på bröllopet.
Hade jag gjort så hade jag själv betalat för möhippan.
Annars känns det som en person som bara vill ha och vill ha.
 
Senast ändrad:
Jag har en bekant (vän, men absolut inte en nära vän) som bjöd mej på sin möhippa... Jag blev i mitt fall GLATT överraskad då jag inte trott hon ansett mej va så "bra" vän att hon bjöd mej på möhippan =) Nu var det en middag i all enkelhet hemma hos vännen som alltså inte kostade mej en krona (mer än att jag köpte med mej en present) .

Jag var inte för den skull bjuden på bröllopet men tyckte som sagt bara "gesten" att ändå bjuda mej på nåt så "privat" som möhippan va jättegulligt ! Så självklart gick jag ! Fast jag inte va bjuden på brölloppet... Och hade jättetrevligt på möhippan trots att jag verkligen bara kände "bruden" och inte någon av hennes övriga kompisar...

Det tycker jag låter trevligt.
Däremot hade det stört mig om jag hade förväntats betala för aktiviteter, mat etc för en möhippa om jag inte var bjuden på bröllopet.
 
Det tycker jag låter trevligt.
Däremot hade det stört mig om jag hade förväntats betala för aktiviteter, mat etc för en möhippa om jag inte var bjuden på bröllopet.

Absolut... Men som jag skrev sen i ett annat inlägg så gör det mej ingen skillnad om det är en möhippa som kostar pengar eller någon annan tillställning... Tex någons födelsedag osv... Men då är det just pengabiten som stör, inte vännen...
 
Absolut... Men som jag skrev sen i ett annat inlägg så gör det mej ingen skillnad om det är en möhippa som kostar pengar eller någon annan tillställning... Tex någons födelsedag osv... Men då är det just pengabiten som stör, inte vännen...
Ja för mig är det nog principen dvs om det är en person som aldrig bjuder igen.
 
Jag ser det som så att den som ska gifta sig är en person som gärna låter sig bjudas men inte bjuder tillbaka. Nu vill hon att TS är med och betalar för hennes möhippa, men hon vill inte bjuda tillbaka genom att bjuda in till bröllopet.

Man får väl hoppas och anta att bruden inte planerat spa och restaurang och glasblåsning osv osv och låter alla betala för sig själva och dela på hennes del :D det vore helt absurt.

Om hon bjuder på en mysig middag hemma hos sig själv skulle jag definitivt gå. (observera ordet bjuder ;).)

Kanske också om hon planerat en trevlig dag för alla men alla betalar för sin del, inklusive hon själv (om det inte var dyrt). Fast det är inte så lite konstigt att ordna sin egen möhippa.
 
Utgår från mitt eget bröllop där jag inte ens ville ha en möhippa. Alltså valde jag inte aktivt att välja bort folk från bröllopet som var på hippan. Ett stort gäng vänner anordnade en urkul möhippa men alla var inte bjudna på bröllopet. Detta för att vi helt enkelt inte hade råd att bjuda just varenda kotte vi kände så bara närmsta släkt och allra närmsta vänner var bjudna.

Men dom tyckte det var en kul grej och dom fick en anledning att festa och hitta på utmaningar åt mig å se mig bli askalas och pinsam:p
Å sååå dyrt blev det inte när alla la ihop.

Jag skulle lätt gå på en möhippa trots att jag inte ska på bröllopet. Man kan ju inte bjuda alla man känner kanske å då är en liten partykväll kanon:banana:
 
En nära släkting till mig ska gifta sig och det är bara närmsta familj som är bjudna dvs inte jag mfl.
Denna släkting bjuds alltid in till festligheter av min sida av släkten men bjuder aldrig igen. Min sida av släkten är väldigt besvikna på denna andra släkting sas.
Iaf så är jag bjuden på möhippa inför dennes bröllop men jag känner inte alls för att gå då jag känner mig ganska så besviken över att inte ha blivit bjuden.

Hur skulle ni ha gjort?

Vet du vad möhippan kommer innebära? Och förväntas du vara med och betala ngt?
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en släkting som är svårt sjuk och ligger för döden enligt andra släktingar. Jag vet inte hur nära inpå man brukar uttrycka dessa...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 961
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 295
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Min första dagbokstråd! Jag och sambon ska gifta oss, om en månad och några dagar :heart Vi firar 10 år i höst och det känns så fint...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp