Bukefalos 28 år!

Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

MaRomer

Trådstartare
*Känsliga bör INTE öppna länken. Det är en mycket stark bild!*

Söndagen den 8 november släpptes drevertiken Gaia för en stunds rådjursjakt på bymarken runt Kallmora utanför Orsa. Efter ett tag hörde ägaren hur tiken plötsligt lät annorlunda. Gaia hade fallit offer för varg. Här berättar Gaias husse om attacken:

http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=400428&context=60321

Skänker en tanke till Gaias husse och familj!
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Och så var det igång igen... :grin:
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Skänker en tanke till Gaias husse och familj!

Det gör faktiskt inte jag.
Hade de varit rädda om sin hund hade de låtit bli att släppa den löpa lös utan uppsikt där de vet att de finns varg och trafik.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Det gör faktiskt inte jag.
Hade de varit rädda om sin hund hade de låtit bli att släppa den löpa lös utan uppsikt där de vet att de finns varg och trafik.

Det kunde ju hänt vem som helst. Även en sällskaps hund, mindre häst eller kanske ett barn.

Jag är inte så inne i området. De hade ju släppt hunden på vilt vad jag förstår, och inte varg. Eller har jag fattat det fel?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Tror du på allvar att vargarna skulle tagit ett barn? :crazy:
Det har inte hänt någon människoattack de senaste typ 100 åren.
Vad som menas är att sällskapshundar eller barn inte släpps lösa utan uppsikt 200 meter från ägaren/mamman. Säger sig självt.

Självklart hade de släppt hunden på vilt, sen när har vi hunddrivande vargjakt? Hunden verkar ha kommit in i vargarnas revir och det är en instinkt från vargarnas sida att skydda reviret från utomstående.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Det kunde ju hänt vem som helst. Även en sällskaps hund, mindre häst eller kanske ett barn.

Jag är inte så inne i området. De hade ju släppt hunden på vilt vad jag förstår, och inte varg. Eller har jag fattat det fel?

Drevrar brukar vara rätt tuffa, och jag tror inte att den här hunden backade för vargarna som en "vanlig" sällskapshund skulle gjort. Och en hund på 15-25 kilo som inte backar är ett rätt lätt byte för en varg, och frågan kvarstår - såg vargarna hunden som ett hot eller som mat? Att de tuggade lite på den lämnar ju inga garantier för att de dödade den för att de var hungriga.
 
Senast ändrad:
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Som jägare och hundägare skulle jag ALDRIG släppa min hund i ett område där det finns varg. Känns som att släppa jycken på E4:an och sen bli arg för att den blev överkörd...

Nu har vi varg i Skåne och jag är kluven till om jag vågar släppa nästa hjortjakt, men med största sannolikhet är väl denna vargen död och begraven nu eftersom jag inte hört nåt om den på länge.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Varje gång man som hundförare släpper sin hund under jakt innebär det en risk för hunden. Bor man -som i detta fall- i vargrevir är det ganska stor risk för att hunden blir tagen av varg, men uppenbarligen ansåg husse att det var värt risken/risken var liten och det var ju hans bedömning som låg till grund för att han släppte hunden och inget annat.

Det är tragiskt att hundar blir tagna av varg, men det är lika tragiskt att de blir överkörda, ihjälsparkade, drunknar etc. etc.

Jakt är förenat med risker, så är det bara :cool:
 
Senast ändrad:
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Och så var det igång igen... :grin:

Precis, ägaren skriver ju också i artikeln att "hade vi bara fått skjuta bort hela flocken så hade detta aldrig hänt" - vi ska alltså tillåta dessa skjutgalna jägare att "skjuta bort" hela sveriges vargstam för att de ska kunna släppa sina hundar vind för våg.

Vad hade han skyllt på om hunden blivit överkörd av en lastbil "ja, hade vi fått tillstånd att stänga av E4 som vi ville så hade detta aldrig hänt" :grin:

Vet man med sig att det finns varg i området och ändå väljer att släppa sin hund på drev så får man faktiskt skylla sig själv litegrann...
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Inte? Vad trodde du skulle hända då när du postar en länk till en artikel där en människa vill skjuta av ett helt revir? :angel:
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Vet inte vad man ska tycka, på sätt och vis kan jag ju tycka att om man skickar ut en hund att jaga vilt, så får man räkna med risken att hunden möter vilt som kan tänkas "jaga tillbaka".
Dessutom vet man väl inte vad attacken beror på? Alltså, vad gör en jakthund när den ser varg? Går den på eller backar den?

Vi har ju varg i vårt land, ska vi verkligen göra oss av med alla djur som inte "passar våra syften"? Först rovdjuren som äter jakthundarna, så att jägarna får jaga rådjur mm ifred. Men sedan börjar ju rådjur och älg göra andra sorters skada på egendom.. då måste man ju göra sig av med dem också..

Tragiskt såklart att förlora sin fina hund, jag skulle också vilja skjuta den som dödade min hund, oavsett vem denne var.. :(
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Vi kanske ska skjuta av alla älgar också, eftersom de orsakar dödsolyckor i trafiken?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Vi kanske ska skjuta av alla älgar också, eftersom de orsakar dödsolyckor i trafiken?

Ursäkta men jag menade inte att diskutera vargens levande eller ej. Jag tyckte bara det var tråkigt att hunden dog. Som jag redan har skrivit...
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Jag förstår att du inte menade att dra igång en vargdebatt, och jag tycker också synd om hundägare för självklart är det hemskt att förlora sin hund.


Jag tycker att den här tråden väldigt snabbt fick en hätsk stämning, Ts har inte själv sagt något om vargjakt eller om hur hunden dog, enbart att hon känner med hundens ägare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp