Bukefalos 28 år!

Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Det var ett nyanserat inlägg från en jägare, fler sådana önskas. :)
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Sett till artikeln och dess innehåll så trodde jag faktiskt att det var meningen. Det skrivs några få meningar om själva hunden, sedan följer kaskadkräkningar över vargstammen som alltid när det gäller sådana här attacker.

Jag förstår inte riktigt varför TS trodde att tråden bara skulle fyllas med en massa "stackars vovve!" och ledsna smileys när vargdebatten är som den är, infekterad. Är man inte så insatt så visst, men man måste nog ha bott under en sten för att ha missat det.

För mig var det uppenbart en ny början till en debatt på forumet, som om vi inte har haft nog med det om detta ämne, men det var det intryck jag fick.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Sett till artikeln och dess innehåll så trodde jag faktiskt att det var meningen. Det skrivs några få meningar om själva hunden, sedan följer kaskadkräkningar över vargstammen som alltid när det gäller sådana här attacker.

Jag förstår inte riktigt varför TS trodde att tråden bara skulle fyllas med en massa "stackars vovve!" och ledsna smileys när vargdebatten är som den är, infekterad. Är man inte så insatt så visst, men man måste nog ha bott under en sten för att ha missat det.

För mig var det uppenbart en ny början till en debatt på forumet, som om vi inte har haft nog med det om detta ämne, men det var det intryck jag fick.

TS trodde inte att den skulle fyllas med stackars vovve. MEn jag trodde inte att jag skulle få inläggen riktade rakt mot mig. DÅ jag varken skrivit Bu eller Bä ang vargarna.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

....
Jag tycker att den här tråden väldigt snabbt fick en hätsk stämning, Ts har inte själv sagt något om vargjakt eller om hur hunden dog, enbart att hon känner med hundens ägare.

Tror inte heller det var avsikten.
Bekymret är bara att vargfrågan är så enormt infekterad på en del orter. Är man inte emot, då vill man ha varg i varenda trädgård. Svart eller vitt. Det finns liksom inga mellanlägen hos en del.

Vet en ort där de i liten skala började planera en skulpturpark. Första konstverket hade en varg avbildat på sig. Det blev vandaliserat..... Sånt gör mig trött.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Rakt mot dig? Det är ju du som är TS, vem annars ska man svara?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Det var ett nyanserat inlägg från en jägare, fler sådana önskas. :)

Fast jag tror att ganska många, speciellt yngre, jägare inte har särskilt mycket emot vargen. Men man måste lära om, den äldre generationen är inte vana vid att behöva ta hänsyn till vargen. Sen kan jag väl tycka att varg inte ska finnas ÖVERALLT, men det är nog en åsikt ganska många har.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

*kl*
Det hade knappast hjälpt att skjuta av hela siljansflocken, det är ett alldeles för bra revir, skjuter man av alla vargarna så kommer det nya som tar över reviret. Jägarna måste lära sig leva med vargen.

Jenny som lever med jakthundar varav en är utlånad till älgjakt i vargland.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Varje gång man som hundförare släpper sin hund under jakt innebär det en risk för hunden. Bor man -som i detta fall- i vargrevir är det ganska stor risk för att hunden blir tagen av varg, men uppenbarligen ansåg husse att det var värt risken/risken var liten och det var ju hans bedömning som låg till grund för att han släppte hunden och inget annat.

Det är tragiskt att hundar blir tagna av varg, men det är lika tragiskt att de blir överkörda, ihjälsparkade, drunknar etc. etc.

Jakt är förenat med risker, så är det bara :cool:
:)
Som tidigare sagts,en nyanserad "bild" från en jägare:)
Härligt att höra någon som kan "hålla isär,sak och person"

En tanke som kommit för mig under de sista 35 åren,är;
Det ekologiska systemet funkar allra bäst,om alla arter som "historiskt" hör till landet får utvecklas till en "bärkraftig" sund stam.
Att de inom jägarkåren,som anser att allt vilt tillhör dem,och ingen annan.
Ja,de har förhoppningsvis lite att bita i,när den yngre generationen som har "mera kött på benen",kan dra egna förnuftigare slutsatser.
Läste för några år sedan om att man i Kanada har gjort man utvärdering på vargens vara eller inte vara.
Det började med att;
De hade fått stora problem med att bergs/skogstrakterna växte igen av sly o.dyl.
Populationen av klövvilt hade rusat iväg,med svaga individer,både sjukdomsmässigt och avelsmässigt.Detta som en följd av att någon naturlig fiende inte fanns.Vargen var i stort utrotad. Detta helt i linje med vad som bestämts tidigare.Man insåg då att den sk.Näringskedjan var bruten,med allt vad det innebar.Jägare,allmänhet,naturnördar ja,"alla" insåg,Vad människans hand kan åstadkomma på kort tid.
Vargen återinfördes och en sundare klövviltstam frodades.Till glädje för många,även jägarna som kunde ståltsera med fina trofeér,och fint kött.Dessutom blev markerna i ett bättre skick.
Så nipp snapp slut,denna "saga" fick ett förnuftigt slut.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Herrejävel, chilla ner va!

Är det så otroligt jobbigt för dig att läsa om vargar (vilket ts inte ens menade nåt om, utan om hundens hemska död) varför inte bara skita i att öppna tråden?!
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Lite trådkap kanske, men from januari 2010 kommer det vara tillåtet med jakt på varg. Vargstammen ska minskas ned till 210 individer. Jag vet inte hur många som finns i dag. I övrigt tycker jag som många andra; släpper man sin hund i områden med varg så...
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Alltså, visst är det synd om hunden, men hundar faller väl ändå offer varje år under jaktsäsongen?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Som jägare och hundägare skulle jag ALDRIG släppa min hund i ett område där det finns varg. Känns som att släppa jycken på E4:an och sen bli arg för att den blev överkörd...

Nu har vi varg i Skåne och jag är kluven till om jag vågar släppa nästa hjortjakt, men med största sannolikhet är väl denna vargen död och begraven nu eftersom jag inte hört nåt om den på länge.

Vi har haft en varg i våra hemmatrakter (småland, mot hallandsgränsen) som de tror var den stora varghanen som härjade nere i skåne.

Sänder också en tanke till familjen, aldrig roligt att förlora en familjemedlem, även om man nog måste räkna med risken när man släpper hund i vargtätt område, tyvärr.
Kan dock helt och fullt förstå deras känslor om att utrota vargstammen, jag hade nog känt samma sak mot vad som helst som dödat min hund :crazy:
Sen om det är rationellt eller inte är väl en annan fråga.

Tycker dock det är bra att jakt på varg kommer bli mer frekvent, tror vårat land behöver en ganska lång 'invänjningstid' för att kunna acceptera varg i skog och mark.
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Vem är det som ska lugna ner sig egentligen? :crazy:
Jag trodde att syftet med tråden var att skapa ännu en vargdebatt, därav att jag skrivit som jag gjort. Den har ju liksom redan börjat ändå.

Det är ett fritt forum där även jag får skriva ut min åsikt och öppna vilka trådar jag vill, vargdebatt eller ej. :cool:
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Tragiskt såklart att förlora sin fina hund, jag skulle också vilja skjuta den som dödade min hund, oavsett vem denne var.. :(


Hmmm.... Undrar om jag får skjuta den som körde på min katt?
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Alltså, visst är det synd om hunden, men hundar faller väl ändå offer varje år under jaktsäsongen?

Ja, och vad jag förstått så är det "ofta" jägarna som vådaskjuter hundarna... så, kanske man skulle minska ner på beväpnade jägare istället :idea::angel:
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

Det gör faktiskt inte jag.
Hade de varit rädda om sin hund hade de låtit bli att släppa den löpa lös utan uppsikt där de vet att de finns varg och trafik.

WORD!:bow::bow::bow:

Gaia var det synd om, jycken kan inte hjälpa att ägaren är en självisk, kortsynt typ som tror att hela sverige är en lekpark:grin:
 
Sv: Gaia dog 200 m från näsmsta hus..

kl
är inte så insatt i vargfrågan men jag funderade på vad ni som tycker att man inte ska släppa sin jakthund på vilt i vargområden (som snart är över hela landet) vad ska vi göra med alla jakthundar, "hundar ska ju få göra det dom är avlade till". Ska det sluta avlas jakthundar nu då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp