Bukefalos 28 år!

Gallig unghäst del två - velig

Alexandra_W

Trådstartare
Jaha, där fick jag..

Kele vurpade i hagen innan jul och ådrog sig en rejäl muskelskada samt allmänna muskelproblem. Vet och equiatriker var ute. Konstaterades muskelskada på låret VB, något mindre musklad högersidan av bakdelen. Halt i skritt VB och halt HB och VB i trav. Ingen större hälta dock, men använde inte bakbenen som hon borde, utan 'stapplig'. Dock har underlaget varit mer eller mindre skit sen dess så det gått saaakta framåt. Tanken har hela tiden varit att sko henne men hovis först på jullov och sedan sjukskriven har gjort att inga skor på damens hovar än, men borde komma på på torsdag.

Både vet och equiatriker har konstaterat (på telefon) att det är inte så konstigt att hästen inte blir spec mkt bättre sålänge hon spänner sig i hagen pga underlag.

2 v efter vetbesöket och ca 3 v efter vurpan så kommer hon in med stooora genomgående hasledsgallor bägga bak. En aning gallig fram över carpus BF och kotleder BF.

gallorna fram försvann rätt snart men de bak hängde med. Men sen började de gradvis avta. Så jag har andats ut.

Igår vurpat det lilla eländet IGEN. Släppte dem i sommarhagen så de skulle få bättre underlag nu när det är snö igen (knöligt i vinterhagen) och de sprang som dårar och lilla damen stod på öronen och plöjde genom snön. Upp och skakade på sig och iväg igen dock.

Idag har de gått i vinterhagen där underlaget blivit mindre knölig av att det kommit snö.

Och..idag är hasledsgallan tillbaka, men enbart på vänster bak (VB muskelskadan sitter på, muskeltrassel båda bak dock). Och jag tycker inte om den och i princip ser otäcka lösa benbitar krylla runt därinne :angel:

Underlaget har inte medgett någon direkt hältkontroll men såvitt jag kunnat bedömma så är det lite bättre än när vet var här men inte helt okej. Men vi har ju inte blivit av med muskelproblemen, så..

Iaf, nu till veligheten. Jag är ju rädd att det är lösa benbitar. Känns inte som det är lösslagna pga trauma men VETA kan jag ju inte. Men den där damen grundade fint för benbitar redan som liten då hon växte alldeles för fort och fick problem med att senorna (fram) inte hängde med etc. Är stor och har växt snabbt. Har haft problem med VB förr, dels var hoven VB utåtvriden som föl (vilket korrigerades som föl och hon är fin idag) sen fick hon som halvårsgammal efter en skentur i hagen en ligamentskada där samt smällde i kronbenet rejält så hon fick en liten blödning där. Dock inte halt i samband med det.

Jag tänker ju röntga de där haserna alldeles oavsett. MEN..nu kommer det delikata problemet.

Om det inte är absolut nödvändigt vill jag INTE operera nu, helt enkelt för att det är värsta tänkbara tid för konvalescensen efter en artroskopi. Underlaget är inte speciellt bra för att gå dagliga promenader vid hand med en överenergisk, och därav halvtokig, unghäst. Det är inget trevlig väder att stå i en boxhage utan skydd heller. Om jag fick välja så vill jag operera i april någon gång, ev början av maj. Så det är fint väder, bra underlag och gärna finns gräs.

Och om det är lösa benbitar som inte är pga trauma så är det ju ingen fara att vänta med op. Men jag VET ju inte, jag tror inte det är av trauma (om det nu är några lösa benbitar alls då). Men jag skulle bli ett mentalt vrak om jag röntgar NU och får höra att det ÄR lösa benbitar och sen ska vänta till maj med att operera.. Jag skulel kunna stirra fram hältor och elände i ren nojighet.

Så, jag vill röntga NU för att få höra att det är ingenting, och jag vill VÄNTA med att röntga och göra det direkt innan en operation om det skulle vara så att hon har lös abenbitar. Och sålänge de inte börjar med positivitetsgranti går det där inte att kombinera ;) Och måste jag då välja mellan pest eller kolera så väntar jag faktiskt hellre till våren.

Men (många men blir det), jag skulle ju inte må så himla bra om jag röntgar i vår, det visar sig att det är något och att det borde åtgärdats nu.

Så.. hur mycket riskerar jag genom att vänta? Om hon är halt eller ej är svårt att svara på just nu, hon är inte tydligt halt dock, och hon springer gärna i hagen etc, jag kan klämma och trycka på gallan utan minsta problem och hon protesterar inte när jag lyfter benet för att kratsa t ex, eller böjer ihop benet lite extra. Men hon har en stor ful galla, som dök upp från ingenstans (och dubbelsidig båda bak), gick ner men sen kom tillbaka (enkelsidig, bara på VB). Och hon HAR vurpat både en och två ggr, och har växt fort etc.

Sen, om gallan eg har samband med muskeltrasselproblemen vet jag inte, ser inte på rak arm hur den skulle kunna det men å andra sidan är jag ingen muskelexpert heller..

Så, synpunkter?
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Jag tycker du ska röntga nu. Det måste ju vara bättre att veta om en skada och vänta (om vet tycker det är ok) än att få reda på i efterhand att man hade kunnat göra något åt det om man hade röntgat i tid.

Det kan ju också visa sig att det inte är något och tänk nu om du går och får nervöst sammanbrott för inget. Bättre då att få det om det faktiskt är något.

Hoppas det ordnar sig men din "lilla bruna".... ;) . Hon verkar vara en riktig otursfia.

Min kom också in från hagen igår och var konstig och stel. Jag tyckte mig skönja en orenhet i VF men ingen synlig svullnad på benet. Hon vill dock inte gå framåt och sänker ryggen när jag red henne. Hoppade därför av och longerade för att kolla. Både jag och kompisen tyckte att hon staplade lite men som sagt inget tydligt, så just nu går jag och snurrar om jag inbillar mig eller om hon faktiskt inte är fräsch. Argh :( , ibland blir man tokig på att de inte kan tala............

Mvh//LG
 
Senast ändrad:
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Fast frågan var ju hur stor risken är/om det finns en risk att något förvärras om man väntar.
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Hur stor risken är att det blir värre om du väntar är omöjlig att svara på eftersom du inte ens vet om det är något fel, men vi kan väl iaf konstatera att risken finns. Hade jag varit du så hade jag röntgat på en gång, fått ett svar och sedan rådfrågat en veterinär om det var behov för det.
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Om det är lösa benbitar då (kanske skulle förtydliga det). Naturligtvis vet jag inte OM det är det, eller ingenting, eller något annat.

Men risken att vänta i tre - fyra månader om det är lösa benbitar.

Det verkar nämligen finnas väldigt mycket olika bud om det. Den generella åsikten verkar vara att sålänge hästen inte belastas är det ingen fara att avvakta. Med både röntgen och operation. Pratat dels med travfolk och med ridfolk. Och ridfolket tenderar att SJÄLVA vilja ha bort det så fort som möjligt, medan travfolket kan ha unghästar i lätt 'bebisträning' utan att operera, men de opererar innan hästen ska tränas på allvar.

När dte gäller veterinärer så när jag frågat i allmänhet så oftast så är ju rek att om hästen inte verkar ha bekymmer så avvakta. T ex om hästen på våren som Xåring får gallor som tyder på benbitar så har de inte försvunnit efter betet så åk in och röntga och se om det är lösa benbitar. Men att det inte är någon panik att på stört åka in eftersom unghästar inte sällan har gallor som en reaktion på att leder och skelett anpassar sig (till träning osv). Och att de oftast går bort men har det gått ett bete t ex (som iaf här i normalfallet är 4-5 månader) så åk in och röntga för säkerhets skull.

Däremot om det kommer av trauma, spark eller liknande och hästen iom detta blir plötsligt halt så är det bra att åka in direkt. Enda 'traumahäst' jag vet som inte OP direkt är kompisens unghäst som fick en ful sårskada på hasen, var väldigt svullen men inte halt. Vet på fält var ut och kollade och såret behandlades. Svullnaden kvarstod dock, och efter några månader togs fölet (för det var ett föl) in på klinik där lösslagen benbit upptäcktes och fölet opererades. Och blev återställd (och bröt sen nacken i hagen som åring men det hade ju inget med benbiten att göra).

Och just det där att det ofta rekommenderas att vänta och isf röntga efter X tid (t ex efter betet) om gallan inte försvunnit indikerar ju att det inte är någon fara att vänta, så länge hästen inte ansträngs är det ingen fara.

Så man har eg två olika läger, kolla direkt och operera när det passar om det inte är behov av direkt op. Eller vänta med att kolla med eftersom gallor inte är ovanliga. Och det är eg två helt olika bud, men som med allt annat inom hästeriet verkar det inte finnas någon klar linje..
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Alexandra_W skrev:
Fast frågan var ju hur stor risken är/om det finns en risk att något förvärras om man väntar.


Men Alexandra!
Om det över huvud taget finns ett frågetecken att det KAN vara något som visar sig vara nåt som skulle åtgärdats direkt, då finns det väl inget frågetecken i dagsläget utan ditt enda val är att utesluta det frågetecknet och ta tag i saken? eller? du ställer ett olösligt dilemma annars såvida du inte kan spå framtiden av dig själv. Jag menar: om du vill eliminera chansen att det kanske är något du senare får veta att du skulle/borde ha kollat upp tidigare : om du inte kan leva med den chansen att det kan bli så, - ja - då måste du ju kolla upp det nu?!!
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

mackan skrev:
Men Alexandra!
Om det över huvud taget finns ett frågetecken att det KAN vara något som visar sig vara nåt som skulle åtgärdats direkt, då finns det väl inget frågetecken i dagsläget utan ditt enda val är att utesluta det frågetecknet och ta tag i saken? eller? du ställer ett olösligt dilemma annars såvida du inte kan spå framtiden av dig själv. Jag menar: om du vill eliminera chansen att det kanske är något du senare får veta att du skulle/borde ha kollat upp tidigare : om du inte kan leva med den chansen att det kan bli så, - ja - då måste du ju kolla upp det nu?!!

Ja men det som förvirrar mig och gör mig velig är ju att det finns så himla olika bud från VETERINÄRERNA med. Och som sagt, jag kollar såklart upp det nu om det behövs/är nödvändigt, men om det INTE är det och ÄR okej att vänta så lever jag hellre i salig ovisshet tills det är bättre läge att operera, och röntgar då.

Och det är ju där jag får problem för det är himla mycket olika bud på om det bör kollas upp nu eller om man lika gärna kan vänta. När vet säger att 'vill du ha en tid och kolla nu så kan du få en på onsdag?' men inte säger varken bu eller bä om man BÖR kolla nu liksom..

Sa vet att 'det där bör vi kolla snarast' så gör jag ju såklart det, men vet säger i princip att 'vi kan kolla nu om du vill, vill du ha en tid?' och när man pressar så blir svaret att 'det är ju inte ovanligt med gallor på unghästar och det behöver inte betyda något, men är de kvar om X tid så bör man ju kolla upp dem. Sen kan hon ju ha gjort något i samband med vurpan, men hon verkar ju inte ha några stora problem. Men vill du ha en tid?'

Dvs, det är JAG som måste bestämma om det ska kollas nu eller e, och jags er nackdelar med både att vänta och att kolla nu, och vet säger mer bara att 'ja, det är ju svårt att sia, men vill du ha en tid?'

Och gah, jag vill ha en tid om det behövs, annars vill jag inte ha någon tid., Men mest vill jag veta vad VETERINÄREN tycker *sliter sitt hår*

Men eftersom det inte sägs varken bu eller bä så kommer ju min velighet in. Därför jag frågade här, för att få svar frånfler som endera vet (Peter var ääär du? *s*) eller som varit i samma sits.
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Alexandra_W skrev:
Ja men det som förvirrar mig och gör mig velig är ju att det finns så himla olika bud från VETERINÄRERNA med. Och som sagt, jag kollar såklart upp det nu om det behövs/är nödvändigt, men om det INTE är det och ÄR okej att vänta så lever jag hellre i salig ovisshet tills det är bättre läge att operera, och röntgar då.

Och det är ju där jag får problem för det är himla mycket olika bud på om det bör kollas upp nu eller om man lika gärna kan vänta. När vet säger att 'vill du ha en tid och kolla nu så kan du få en på onsdag?' men inte säger varken bu eller bä om man BÖR kolla nu liksom..

Sa vet att 'det där bör vi kolla snarast' så gör jag ju såklart det, men vet säger i princip att 'vi kan kolla nu om du vill, vill du ha en tid?' och när man pressar så blir svaret att 'det är ju inte ovanligt med gallor på unghästar och det behöver inte betyda något, men är de kvar om X tid så bör man ju kolla upp dem. Sen kan hon ju ha gjort något i samband med vurpan, men hon verkar ju inte ha några stora problem. Men vill du ha en tid?'

Dvs, det är JAG som måste bestämma om det ska kollas nu eller e, och jags er nackdelar med både att vänta och att kolla nu, och vet säger mer bara att 'ja, det är ju svårt att sia, men vill du ha en tid?'

Och gah, jag vill ha en tid om det behövs, annars vill jag inte ha någon tid., Men mest vill jag veta vad VETERINÄREN tycker *sliter sitt hår*

Men eftersom det inte sägs varken bu eller bä så kommer ju min velighet in. Därför jag frågade här, för att få svar frånfler som endera vet (Peter var ääär du? *s*) eller som varit i samma sits.
Ja, dessa situationer ÄR ett dilemma, då det är svårt att säga vad betydelsen är, och man kan tyvärr inte lämna någon allmän rek. då det kan bero på så många olika saker.

Hade det varit min häst, så skulle jag ha åkt in med den nu för att kolla upp haserna. (Hon hade väl hasLEDsgallor ;) båda bak?
(Sorry, har lite dåligt med tid för att kunna läsa noggrant. ).

Däremot är det inte säkert att det behöver åtgärdas nu om man skulle hitta något - beroende på vart i leden och vilken förändring som ev. ses (som du nog förstår tänker jag här på ev. lös benbit eller osteochondrosförändring av annat slag).

Om du vill så kan jag försöka utveckla svaret lite senare när jag har tid :D
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Ja hasLEDsgalla är det, kom på bägge bak när de kom men gick ju succesivt ner, men nu har den på vänster bak dykt upp igen (men bara på VB).

Hon röntgas och ev ultraljudas på ATG på måndag halvtio. OM jag lyckas hitta någon som kan hjälpa mig, jag tror iofs jag kan lasta henne själv, men jag vet också (tyvärr) hur hyrtransporten är och den är inte direkt ny, så jag vill nog gärna ha någon som stänger för att inte riskera att hon blir skrämd och det blir trassel i onödan.

Kunde fått en tid redan ikväll, eller imorgon. Men då har jag tyvärr ingen bil *gråt* Hade ju varit suveränt att få henne kollad IKVÄLL. Men lite svårt då mamma och dragbilen är 30 mil härifrån.. Och jag känner tyvärr ingen här som kan köra =/ Annars hade det varit perfekt.

Har lite magont dock. Damen är hemsk att spruta, men på min ord klinik har vi löst det så att hon får lugnande i.m. och det ges snabbt som örat i baken när jag leder henne i gången. Funkar finfint. Nämnde detta för ATG som istället mumlade om tvångsspilta och/eller brems. Och jag VILL INTE ha henne i tvångsspilta eftersom jag är rädd att jag skaffar mig LASTNINGSPROBLEM på det viset. Kanske obefogad oro, men jag vill det inte som sagt och gillar 'min' kliniks inställning att vi ska bråka med henne så lite som möjligt. Och som sagt går det - numera - som en dans att vet går bredvid bakdelen, sätter i motstående sida bakdelen medan jag går med henne i gången. Och så vill jag ju ATG ska göra med, men jag är inte säker på att de när jag väl är där kommer propsa på tvångsspilta =/
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Alexandra_W skrev:
Ja hasLEDsgalla är det, kom på bägge bak när de kom men gick ju succesivt ner, men nu har den på vänster bak dykt upp igen (men bara på VB).
Aha, så var det, ja. Ja, jag står fast vid att jag hade röntgat nu om det var min häst. Ett exempel på möjligt scenario där det är en fördel att undersöka så snabbt som möjligt är om hästen har en OCD defekt som förvärras efter trauma. I sådant fall är det bättre att operera snabbt, på ett par månader kan degenerativa förändringar uppkomma och man har en sämre prognos för leden i framtiden. Hästen är dessutom i rätt ålder för att ev. osteochondros i haslederna ska visa sig i form av gallor, dessa defekter i haslederna ger mer sällan hälta utan ses just i form av (ofta dubbelsidiga) gallor. Huruvida operation eller inte operation ska göras beror på var i leden ev. förändring finns, och hästens framtida användning. Detta måste avgöras från fall till fall.
Hon röntgas och ev ultraljudas på ATG på måndag halvtio. OM jag lyckas hitta någon som kan hjälpa mig, jag tror iofs jag kan lasta henne själv, men jag vet också (tyvärr) hur hyrtransporten är och den är inte direkt ny, så jag vill nog gärna ha någon som stänger för att inte riskera att hon blir skrämd och det blir trassel i onödan.

Kunde fått en tid redan ikväll, eller imorgon. Men då har jag tyvärr ingen bil *gråt* Hade ju varit suveränt att få henne kollad IKVÄLL. Men lite svårt då mamma och dragbilen är 30 mil härifrån.. Och jag känner tyvärr ingen här som kan köra =/ Annars hade det varit perfekt.
Det låter bra, tycker jag, att du bokat tid för undersökning. När tror jag spelar mindre roll, bara det inte handlar om månaders väntan.
Har lite magont dock. Damen är hemsk att spruta, men på min ord klinik har vi löst det så att hon får lugnande i.m. och det ges snabbt som örat i baken när jag leder henne i gången. Funkar finfint. Nämnde detta för ATG som istället mumlade om tvångsspilta och/eller brems. Och jag VILL INTE ha henne i tvångsspilta eftersom jag är rädd att jag skaffar mig LASTNINGSPROBLEM på det viset. Kanske obefogad oro, men jag vill det inte som sagt och gillar 'min' kliniks inställning att vi ska bråka med henne så lite som möjligt. Och som sagt går det - numera - som en dans att vet går bredvid bakdelen, sätter i motstående sida bakdelen medan jag går med henne i gången. Och så vill jag ju ATG ska göra med, men jag är inte säker på att de när jag väl är där kommer propsa på tvångsspilta =/
Hoppas det går bra och att de kan vara lite flexibla med din lilla häst, det är INTE kul att behöva tvinga sig på en unghäst som redan är hemsk att spruta - det lär ju knappast bli lättare nästa gång om man våldför sig på henne :crazy: ... Kan du inte få tid hos din vanliga klinik?

Om du vill veta mer i detalj om osteochondrosförändringar i hasleder så kan jag bistå med info, pm:a i så fall.
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

zesel skrev:
Det låter bra, tycker jag, att du bokat tid för undersökning. När tror jag spelar mindre roll, bara det inte handlar om månaders väntan. Hoppas det går bra och att de kan vara lite flexibla med din lilla häst, det är INTE kul att behöva tvinga sig på en unghäst som redan är hemsk att spruta - det lär ju knappast bli lättare nästa gång om man våldför sig på henne :crazy: ... Kan du inte få tid hos din vanliga klinik?

Om du vill veta mer i detalj om osteochondrosförändringar i hasleder så kan jag bistå med info, pm:a i så fall.

När var inte så mkt för HENNES skull att det skulle varit skönt att få det gjort ikväll, utan för MIN skull. Då hinner man knappt börja noja innan det är över liksom ;)

Nej, precis den anledningen jag INTE vill att de ska varken bremsa eller sätta i tvångsspilta. Jag VET ju att det går så bra som om de bara ger som vi brukar göra. Men det gäller att få dem att tro på det med.

Och det är ju just för 'min' klinik känner henne, vet hur hon är och också vet att det går utmärkt att spruta om man gör det på ett speciellt sett, och har inställningen att det INTE ska bråkas ett enda dugg med henne i onödan. Och hon HAR ju blivit liiite bättre, men det är nog lätt att förstöra det genom att tvinga sig på henne =/

Visst kan jag få tid på min vanliga klinik, och lika fort med. Inga problem.

MEN..det är dubbelt så långt till min vanliga klinik. Och jag är sjukskriven för extrem trötthet just nu, och jag ska egentligen INTE köra bil mer än absolut nödvändigt eftersom risken att jag SOMNAR i bilen finns.. Jag vågar helt enkelt inte köra till min vanliga klinik, det tar ungefär två timmar enkel resa till vanliga kliniken, och så lika långt hem. Till ATG tar det lite drygt en timme. Dvs det är halva tiden. Och ju kortare tid jag måste köra dessto bättre.

Så, jag kan få tid lika snabbt på vanliga kliniken, med Keles 'egen' veterinär etc. Och jag vill helst åka dit. Men jag törs helt enkelt inte köra så långt när jag nu mår som jag mår.

(och det är också en anledning att jag eg gärna velat vänta med att åka..)

Ang mer info så än behöver jag det inte, fick ju vare sig jag ville det elelr ej lära mig en hel del om OCD i samband med valackens hasledsdefekt.. Så än känner jag mig hyfsat 'med i gamet', det var mest det där om det är okej att vänta eller ej eftersom det sägs så olika.

Däremot om hon har rtgfynd i den där hasen är det mycket möjligt att jag kommer tillbaka med en laddning frågor =)
 
Senast ändrad:
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Jag har en ängel till kompis! Nämnde för henne att Kele skulle in osv, och hon tyckte att 'Nämen det är klart du ska till MK (min vanliga klinik), och jag kommer upp (måånga mil blir det) och kör dig, så somnar du inte framför ratten. :love: :love: :love:

Så, måndag står kvar, fast nu kör vi 9.00 (urk) på 'min' klinik istället, med Keles vanliga vet. Som snällt och fint sprutar henne. :bump:
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Vad bra att det ordnade sig på det viset! :love: Härligt med så´na vänner!
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Naturligt så var det lilla kräket helt gallfri när jag tog in vid halvåtta. Tänk vad effektivt det är att hota med vet.

Nu slipper hon dock inte undan besöket ändå, men jag kommer bli knäpp om hon är idel fräsch och idel ren både från gallor och på rtgbilderna när jag är där och försäkringsbolaget därför anser jag är en övernojig hästägare och inte betalar *arrgh*

Ska släppa dem i sommarhagen igen på fredag eller imorgon dock, jag undrar jag om det inte hängde samman det. Och gör det det så vill jag veta det så jag kan nämna det på klinik, att gallan går ner av vila och upp av rörelse. (Sen att jag får kalla kårar av sådana gallor är en annan historia)
 
Sv: Gallig unghäst del två - velig

Jag = :angel:
Oj! :o ska man rama in det här och spara till en tråkig dag kanske? :D

Men det är såklart att man vill åka till den vet. man litar på och som man vet kan ta ens (ibland något bekymmersamma) häst på rätt sätt. Dessutom tycker jag att man ska ställa upp på vänner om man har tid och möjlighet, vilket jag ju nu råkar ha. Sådeså!

/JES
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 355
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 646
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp