Galoppfattning

korfstroganof

Trådstartare
hej! hur lär man en fd. travhäst att fatta galopp och lära sig galoppskänkel? har inte så mycket tillgång till ridhus.
 
Har inte försökt på fd travare men med travare i trav träning och har funkat med hur jag har lärt andra raser att galoppera.
 
Lär den ett kommando från marken tex vid longering. ex en vissling eller nåt ljud du inte "råkar" använda annars. MKT mkt mkt beröm och positiv förstärkning. När detta är befäst med dig på marken, kan du göra ljudet när du sitter på + ger galoppskänkel - om ett tag kan du ta bort ljudet. Tänk på att en travhäst i träning kan ha fått bestraffning av nåt slag när den fattat galopp tidigare, så du börjar inte från 0 liksom.
 
hej! hur lär man en fd. travhäst att fatta galopp och lära sig galoppskänkel? har inte så mycket tillgång till ridhus.

Det tråkigaste svaret är såklart att du ska ta hjälp av tränare.
Annars har du redan fått bra tips om att befästa röstkommando först på marken ( longering/tömkörning) och sedan steg för steg implementera det i ridningen.
Travare är ofta vana vid att de " inte ska galoppera", varför de undviker det.
 
hej! hur lär man en fd. travhäst att fatta galopp och lära sig galoppskänkel? har inte så mycket tillgång till ridhus.

Hej!
Jag hör till dem som gillar kontroll i ridningen och inte gillar slängtrav eller "slänggalopp".
Men om du i stort sett enbart har uteritter till förfogande så kan det bli "nödvändigt" att trava in hästen i galopp i början, så den lär sig att galopp är en tillåten gångart. Röstkommando i kombination är jättebra.
Först alltså vänja hästen vid att galopp numera är önskat, och då kan det gå undan för att hitta galoppen.
Själv är jag rätt förtjust i att jobba fram travarnas galopp på ridbana, där man kan få hjälp av det böjda spåret på volten för att hålla ihop hästen (de har ju en benägenhet att falla isär ordentligt).
Beröm även enstaka steg, fatta om.
Man kan behöva göra en ganska tydlig "förvänd öppna" för att få benen i rätt position för fattning.
Ett annat sätt är gärna "roll-backs" som är en ganska bra western-övning där man vänder utåt mot sargen på ridbana (eller utåt mot dike på väg; fungerar på uteritt också) och tar galopp direkt ur vändningen.
Själva fattningen blir ju ganska bra på det sättet, även om de får ta lite fart sedan.

Vbl- travarna behöver ju ofta ganska friskt tempo för galopp till att börja med.
 
tack för alla svar! jag testade i en uppförsbacke, typ "vänsterbacke" att fatta galopp och det gick faktiskt! hon fick trava ganska fort, sedan satte jag mig ner och gjorde vänstergaloppskänkel. hon fattade vänstergalopp och fort gick det;)
 
Jag har lärt min fatta över ett hinder.
Brukar bygga upp ett litet "hinder", typ 20-30cm och i hoppsprånget fattar jag galoppen.
Min pålle fattade snabbt vad han skulle göra och det har funkar super! Nu tar han vänstergalopp ute på spåret från skritt, höger får vi jobba lite till på ;) men han tar den fint ifrån traven i alla fall.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: mily
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 831
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 191
Senast: Nepenthe
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 971
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp