Bukefalos 28 år!

galopphäst i dressyr/hoppning?

mikaelat

Trådstartare
Hej!

Jag ska snart provrida en tidigare galopphäst (som är 16år)för att kanske bli medryttare. Jag undrar nu hur fullblod är i annan ridning? Antar att de har ett livligt temprament, men fungerar de i princip att rida dem som "vanliga" ridhästar? Det verkar som att ägaren mest rider ut den hästen, men har sagt att jag får träna som jag vill. Så,vilka är olikheterna och skillnaderna från mellan fullblod och "vanliga" ridhästar?
/mikaela :)
 
Sv: galopphäst i dressyr/hoppning?

Fullbloden är i regel lite smartare, lite kvickare och lite latare än andra ridhästar!
 
Sv: galopphäst i dressyr/hoppning?

Den enda häst som vunnit ett löp och en dressyrtävling, dessutom samma dag om jag inte minns fel var ett fullblod...
 
Sv: galopphäst i dressyr/hoppning?

Den enda häst som vunnit ett löp och en dressyrtävling, dessutom samma dag om jag inte minns fel var ett fullblod...

Det var ju nån nere i skåne för nåt år sen som gjorde det....kanske inte samma dag men iaf samma helg.....

TS Om hästen är 16år nu så borde den ju vara riden "vanligt" ett tag och då är den ju som alla andra ridhästar. Fråga ägaren istället hur den är. Det finns ingen malla för hur fullblod eller galoppörer fungerar som ridhästar efter livet som galopphäst. Vissa är nervvrak medans andra är lugna som en ardenner....
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 401
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 413
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp