Bukefalos 28 år!

Galoppridna distanshästar.

M

Maddeengstrom

Hallå!

Det är så att jag letar ny häst som jag kan ha till distans. Vill ha en arab mellan 3-5 år. Nu är det såhär, det är alltid svårt att hitta hästar. Men vad tycker ni erfarna distansryttare om araber som har gått galopp i tidig ålder ?
Jag menar i "vanliga fall" så hade jag ridit in min unghäst vid 3,5-4 års ålder då araben växer saktare. Vad har ni haft för erfarenheter om hästar som blivit omskolade till distanshästar och tror ni att det håller i längden för att kunna gå iaf upp till 120km ?

MVH madde.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppridna distanshästar.

I stort sett ser jag det bara som en fördel att hästen fått en tidig träning.
Många av de bättre distanshästarna har just en karriär som galoppörer bakom sig. Jag kan inte påminna mig om att de skulle ha mer skadeproblem än genomsnittshästarna, tvärt om.
Däremot är det skillnad på olika galopptränare, och vissa skulle jag inte vilja ha häst från.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Okej, nej precis.
Man har ju sett många framgångsrika distanshästar som har gått på galoppbana. Och som du säger så är det ju olika på tränare till tränare, hur hårt hästarna belastas från början.
Jag har ju själv fått lära mig att araber gärna ska ridas in så sent som möjligt, eller ja vid 4-5 års ålder gärna, just för att de ska hålla.
Men som många distansryttare som satsar vill ju ha en 5åring som är regelbundet riden, och 5åringar får ju starta på distansbanorna. Hade det varit skadligt för hästen så hade väl ändå inte "åldersgränsen" för hästarna varit så låg om man säger.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Ett problem kan vara omskolningen. Vissa galoppörer tar det tid att lugna ner.
// Linda
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Ett förtydligande:
Med "starta på en distansbana" så innebär det inte att du får tävla distans.
Du får starta prova-påritter och clear rounder.
Det innebär att du inte får rida längre än 50 km och att du dessutom inte får rida fortare än minimihastigheten. Den är i regel satt ganska lågt, vilket betyder att man inte ska rida sin unga häst vare sig värst långt eller värst fort.

I övriga discipliner får du tävla din häst ett år tidigare än inom distansen. Det kanske också ger en fingervisning om att man bör ta det lite lugnare när man ska rida distans med yngre hästar.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Vilka och hur många framgångsrika Distanshästar finns det som både har haft en lyckad karriär som Galopphäst och sedan en lång
(minst fem år aktiv utan skador ) framgåmgsrik karriär som Distanshäst ?
Jag tror att man gör fel att jämföra meriter på galoppen med värdet av distansmeriter. Träning och tävling är olika speciellt när det gäller hållbarhet och individens ålder för att uppnå prestationen. Inom galoppen har det flesta presterat allt innan vi inom distansen ens har startat våra hästar.

Varför galopp träning ?
Och argument för att inte köpa galopptränade araber.

Galoppträning är mycket fartträning och det är bättre att börja med hållbarhetsträning.
Fodring med mycket energiinnehåll ( mycket protein ) dvs. mer kraftfoder och proteinrikt hö.
Samt distanshästen ska lära sig motsatsen från Galopphästen att lugn och ro ligga långt bak i fältet.

Jag tror mer på att;
Grundträning ska bestå av- naturligt umgänge med hästar i samma ålder. Stora hagar. med backar samt stock och sten.
Normal utbildningsridning med mycket uteritter i långsamt tempo i kuperad terräng. Gärna resor till träningar i dressyr eller hoppning.
Jag tror det är viktigt för hästen att hitta sin plats i flocken samt miljö träna i olika miljöer.
Utfodring mycket strå foder- havrehalm i hagarna bete på somrarna. Då araberna blir gamla och kan prestera bra ( inom distansen) tills de är minst 15 år
Så jag tycker att det är bättre att ta det lugnt i unghäståldern. Starta CR vid femårsåldern, tävlingar upp till 80 km 100 km i sex års åldern och sedan 120- 160 men långsamt vid sju år.

Alla grenar inom ridsporten samt inom trav och galopp renodlar sin avel och grundträning efter sin gren. Jag tycker vi borde göra likadant.

Ingrid
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Det ena utesluter inte det andra,tycker jag.
Att låta hästten gå i grupp i stora hagar funkar även hos en hel del galopptränare.
Mycket skrittpromender likaså.
Har hästen inte klarat av två unghästår hos en galopptränare kan det bero på två saker, anser jag.
Tränaren har missbedömt hästen, och tränat för tufft, endera mentalt (vanligt på ston), eller fysiskt.
Eller så är hästen helt enkelt av dålig kvalite.

Jag skulle kunna rabbla en hel del hästar, som gått fint efter en galoppkarriär, men tycker att det du efterlyser, minst 5 år utan skador, är lite väl. Jag kommer inte ens på så särskilt många hästar alls som har gått 5 år utan minsta problem.

Sen finns det ju inget som säger att en BRA galoppör blir en BRA distanshäst, eller att en DÅLIG galoppör blir en DÅLIG distanshäst.

Det jag försöker komma fram till är alltså att har hästen haft en trevlig uppväxt hos en duktig tränare, är just den snabba fartträningen inte ett hinder senare i en distanskarriär.

Sen när du ändå tar upp en hästs matchning i unga år, så undrar jag vad du har för tanke med din 6-åring. Det har jag funderat mycket på.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag skulle kunna rabbla en hel del hästar, som gått fint efter en galoppkarriär, men tycker att det du efterlyser, minst 5 år utan skador, är lite väl. Jag kommer inte ens på så särskilt många hästar alls som har gått 5 år utan minsta problem.

Sen finns det ju inget som säger att en BRA galoppör blir en BRA distanshäst, eller att en DÅLIG galoppör blir en DÅLIG distanshäst.

.

5 år utan skador efter en galoppkarriär?
Den häst som jag först tänker på är Wielki Pan som gått många år och är uppe i minst 2000km kanske tom 3000?! minns inte riktigt.

Ohio har också gått mkt efter galoppkarriären.
Min egen Bella har gått sedan 2002/2003 men inte 5 år eftersom jag blev gravid osv så blev det uppehåll..
En stark individ är också William som nu gått 3 säsonger och är på G helt klart.
Karmenzita? Kanske skador inte vet jag? men presterat bra!

Skulle jag satsa på en distanshäst från galoppen skulle jag inte köpa en som startat 30 löp med vinster och placeringar, utan hellre en som gått 10tal löp och placerat sig i mitten, visat sig hållbar och stark men inte har det lilla extra.

Vad gäller hur heta de är så har jag haft en häst som inte gått galoppen alls men som varit hetast av alla jag ridit. Har ridit galoppörer som är jättecoola när de kommer från banan, så det är olika hur de är som individer oavsett tidigare galoppkarriär eller ej.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Så jag tycker att det är bättre att ta det lugnt i unghäståldern. Starta CR vid femårsåldern, tävlingar upp till 80 km 100 km i sex års åldern och sedan 120- 160 men långsamt vid sju år.

Vad man räknar som snabbt och långsamt tempo är nog relativt. För mig är långsamt inte över 13km/h. Du matchar fram Kurir (för han är väl 6år) lite snabbare än din beskrivning ovanför, håller med Camilla det vore intressant att höra tankarna bakom det, men jag förstår att det kanske inte är ngt man vill avslöja här.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

5 år utan skador efter en galoppkarriär?
Den häst som jag först tänker på är Wielki Pan som gått många år och är uppe i minst 2000km kanske tom 3000?! minns inte riktigt.

Ohio har också gått mkt efter galoppkarriären.
Min egen Bella har gått sedan 2002/2003 men inte 5 år eftersom jag blev gravid osv så blev det uppehåll..
En stark individ är också William som nu gått 3 säsonger och är på G helt klart.
Karmenzita? Kanske skador inte vet jag? men presterat bra!


Nadeszdha, Pikaboo, Heroica, Guld, El Copero och King of Arabian är ju fler exempel. Bechantillon (Castor) har väl inte tillhört eliten, men absolut haft kapacitet.

När jag tänker efter så kan man ju inte dra slutsatsen att det är galoppträningens fel att en häst, när den sen gått flera säsonger tufft i distansritt får en och annan ledinflammation.
 
Senast ändrad:
Sv: Galoppridna distanshästar.

Hallå!

Det är så att jag letar ny häst som jag kan ha till distans. Vill ha en arab mellan 3-5 år. Nu är det såhär, det är alltid svårt att hitta hästar. Men vad tycker ni erfarna distansryttare om araber som har gått galopp i tidig ålder ?
Jag menar i "vanliga fall" så hade jag ridit in min unghäst vid 3,5-4 års ålder då araben växer saktare. Vad har ni haft för erfarenheter om hästar som blivit omskolade till distanshästar och tror ni att det håller i längden för att kunna gå iaf upp till 120km ?

MVH madde.

Ja, det är klart att en omskolad galopphäst kan gå 120km!
Hade samma häst varit en bättre distanshäst utan galoppträningen i botten? Det kan man aldrig med säkerhet säga. Det man vet är att hjärtkapacitet, lungkapacitet osv främjas av galoppträning och att all träning sliter, speciellt på en ung kropp. Då kommer man till avväganden som HUR MYCKET har hästen tränat, MED VILKEN INTENSITET har hästen tränat, vad visar röntgen, hur är hästen byggd osv En häst med felaktiga benställningar / ej rakriden / hetsigt - svårkontrollerat temperament riskerar mer förslitning / skador än en häst som är korrekt och lättkontrollerad.

Så, till slut är det omdöme som ska till...

Angående temperament och galoppträning vill jag säga såhär;
Jag har 6 hästar som startats i galoppen och några som inte har det. Stallets 2 absolut coolaste hästar har gjort säsonger på banan och stallets "skenande lok" när det kommer till tävling har inte gjort ett jota innan han var 7 och då blev han westernriden...

Jag håller med Wearst om att det bästa för distanssporten naturligtvis är att även våra unga individer får den träning som optimerar dem för vår sport, men jag personligen har bra erfarenheter såhär långt från galopptränade hästar.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Ett förtydligande:
Med "starta på en distansbana" så innebär det inte att du får tävla distans.
Du får starta prova-påritter och clear rounder.
Det innebär att du inte får rida längre än 50 km och att du dessutom inte får rida fortare än minimihastigheten. Den är i regel satt ganska lågt, vilket betyder att man inte ska rida sin unga häst vare sig värst långt eller värst fort.

I övriga discipliner får du tävla din häst ett år tidigare än inom distansen. Det kanske också ger en fingervisning om att man bör ta det lite lugnare när man ska rida distans med yngre hästar.

Nej men det är det jag menar med att "starta på distansbana". Hästen får ju gå 5 mil. Visserligen med en max och minimitid. MEN, om man ansåg att så unga hästar inte hade hållt för det så hade väl antagligen åldergränsen varit högre, eller vad tror ni ?
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Men 4-5 mil i lågt tempo är ju OK för yngre och för icke-distanstränade hästar. Det är därför CR-nivån ligger just där.

Men håll ändå i minnet att gränsen för att tävla, både riktig tävling och CR är ett år högre än för andra grenar. Det ska man nog tänka på, så att man inte tänker att det bara är att blåsa på eftersom man FÅR rida CR på 5-åriga hästar. Det var bara den nyansskillnaden jag ville ha fram.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Ja, det är klart att en omskolad galopphäst kan gå 120km!
Hade samma häst varit en bättre distanshäst utan galoppträningen i botten? Det kan man aldrig med säkerhet säga. Det man vet är att hjärtkapacitet, lungkapacitet osv främjas av galoppträning och att all träning sliter, speciellt på en ung kropp. Då kommer man till avväganden som HUR MYCKET har hästen tränat, MED VILKEN INTENSITET har hästen tränat, vad visar röntgen, hur är hästen byggd osv En häst med felaktiga benställningar / ej rakriden / hetsigt - svårkontrollerat temperament riskerar mer förslitning / skador än en häst som är korrekt och lättkontrollerad.

Så, till slut är det omdöme som ska till...

Angående temperament och galoppträning vill jag säga såhär;
Jag har 6 hästar som startats i galoppen och några som inte har det. Stallets 2 absolut coolaste hästar har gjort säsonger på banan och stallets "skenande lok" när det kommer till tävling har inte gjort ett jota innan han var 7 och då blev han westernriden...

Jag håller med Wearst om att det bästa för distanssporten naturligtvis är att även våra unga individer får den träning som optimerar dem för vår sport, men jag personligen har bra erfarenheter såhär långt från galopptränade hästar.

Härligt ! ;D

Nej för det har ju blivit lite funderingar när man tittat på massa annonser då jag vill ha en unghäst och gärna påbörjad inridning eller inriden redan. Och antingen då, vad jag har hittat iaf. Så hade det varit mycket unghästar som gått på galoppbana 1 eller 2 säsonger. En häst som gått mer vet jag inte om jag skulle vilja ha.
MEN till själva ämnet, det jag blir så fundersam över är just det här med att hästarna är så unga och har redan gått på bana vid 3 års ålder, (iaf de som jag hittat). Jag menar, det jag har fått lära mig är att araber ska ridas in senare än "vanliga" stora hästar för att de växer saktare. Men hur påverkar då deras galoppträning i så unga år på ryggar, ligament osv ? Det jag tänkte på är väl att det måste slita som attans på dom, dels för att är de så unga så har man ju knappast hunnit bygga upp och härdat muskelfibrer, hovar etc.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag tävlar numera min fd arabgaloppör inom distans, i år var första säsongen så det återstår att se hur det går, men denna säsongen har gått fint.
Flera stycken distanshästar har varit fd galoppörer dom felsta är rätt unga än men vi har ju Wigor, Bomb Jack, Sambal Oelek, Jens Lyn, Prylens Pepton, Dinamith, Barett
Utomlands så omskolas många av fd galoppörerna till distans flera till elit nivå.

Men som Wearst & Cleese så tycker även jag att vi borde precis som i dom andra grenarna redan i tidig ålder fokusera oss på träning just för distans, inte galopp
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Men 4-5 mil i lågt tempo är ju OK för yngre och för icke-distanstränade hästar. Det är därför CR-nivån ligger just där.

Men håll ändå i minnet att gränsen för att tävla, både riktig tävling och CR är ett år högre än för andra grenar. Det ska man nog tänka på, så att man inte tänker att det bara är att blåsa på eftersom man FÅR rida CR på 5-åriga hästar. Det var bara den nyansskillnaden jag ville ha fram.


Jo, när jag läste en gång till så förstod jag lite bättre av hur du menade.
Men liksom det som jag har tänkt på är att flera säger att de väntar gärna med att börja hänga-/rida in sina araber vid 4-5 års ålder.
Och en häst som har blivit riden i ett halvår från att man första gången sätter sig upp på den skulle jag iaf inte starta en 5-milare CR på.
Och då såna som tycker att man kan rida 120-160 km på 7 åriga hästar kan ju absolut inte ha ridit in sina hästar vid den åldern. Då tycker jag själv att träning har gått alldeles för fort. För jag menar att träna upp en häst som går 50km CR vid 5.års ålder går 2 år senare 160 km.
Asså jag vet inte, jag tycker att det är väldigt fort men samtidigt är det inte jag som rider dom klasserna och jag rider absolut inte på elitnivå.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Men som Wearst & Cleese så tycker även jag att vi borde precis som i dom andra grenarna redan i tidig ålder fokusera oss på träning just för distans, inte galopp

Nej men det var liksom inte så att jag bara känner att jag måste ha en häst som gått galopp.
Utan det spåret jag mer var inne på var att HÅLLER det med en häst som galopp eller blir det för mkt slitningar att det inte kommer hålla i längden. För jag menar, så som jag tror att de flesta tänker med är att man vill ju ha en häst som håller länge, inte bara i några år och sen är det slut.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Förstod att du menade så, Men ville bara förtydliga mig så jag inte fick en massa påhopp;)

Ja mitt mål är att förhoppningsvis kunna tävla flera år med mitt sto som gått galopp.
& än en gång måste jag hålla med Cleese att viss galoppträning (i rätt mån) kan vara positivt då hjärtkapacitet & lungkapacitet blir bättre...
Som sagt lite allmänna funderingar
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Det jag tänkte på är väl att det måste slita som attans på dom, dels för att är de så unga så har man ju knappast hunnit bygga upp och härdat muskelfibrer, hovar etc.


Grejen är ju den att det är just när hästarna växer som man påverka hållbarheten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 003
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 897
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 242
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5
  • Förstoppning hos liten bebis

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp