Bukefalos 28 år!

Galoppridna distanshästar.

Sv: Galoppridna distanshästar.

Tycker det ska bli hemskt spännande att följa Barett i sin distanskarriär, han är halvbror via pappa Metat till min Noora (som är på min avatar) så jag tycker så klart det är kul att det går bra för honom. Noora är för övrigt en slitstark liten madam hon själv, har aldrig varit halt förutom ett par hovbölder och lite mugg på hösten. Dessutom är hon friröntgad UA, vet du om Barett är det? Tror också det är viktigt med rätt linjer - plus allt annat förstås. Rätt ingredienser gör en bra kaka, och saknas en ingrediens så blir det bara deg av det hela...

Men måste få påpeka en liten sak - hans premierings och utställningskarriär har inget med hans hållbarhet att göra ;) :rofl:
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag vet inte om Barett är röntgad - jag har för mig det? Min Bouquet (valack) är också efter Metat och röntgad u.a.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Barren avelsvärderades 2004 och nog var det väl röntgenkrav då.
Han är med all sannolikhet röntgad.
Sedan kan jag tycka att röntgen är onödig just när det gäller hästar som presterat så mycket. Den påfrestningen är mer avslöjande än några plåtar.

En kommentar: i hästavel används bara termen "halvsyskon" när gäller hästar som har samma mor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppridna distanshästar.

Om man tittar på de 40 hästarna som har gått flest tävlingskilometer
då över 2000 kilometer och då följdakltligen gått tävlat mer än 5 säsonger utan större skador ( självfallet räknar jag inte uteslutningar utan bara skador som har fått hästarna att vara borta en till två hel säsonger). Då är endast mig vetligen en till två i topplistan- i dagsläget- fd Arabgallopör markerade i listan. Flera av hästarna som har visat bra resultat har börjat tränas för Distansritt i mogen ålder och flera i en ålder över sex år. Om vi bara tittar på den fakta vi har att tillgå idag( genomförda kilometer, placeringar och hastigheter ) kan jag inte se att det finns något som talar för att en tränad arabgallopör ska bli en bättre distanshäst
än en normalt grundtränad häst eller en häst som försiktigt tränas för distabsritt. Om någon kan visa på annan statistik eller resultat från andra länder skulle jag uppskatta att få ta del av detta.
Häst Totalt
Poem ox 4608 ( ej gallopp häst- tränades för distabsritt
först i senare delen av sitt liv och Landslagshäst)
Sazzal Afas ox 4184
Radi C ox 4154
Dybbuc ox 3558
Prince Aussie 3511
Zoomat ox 3373
Kapudan ox 3314 ej gallopp häst- tränades för distabsritt
först i senare delen av sitt liv och Landslagshäst)

Isolde 3230
Amigo El Caballo ox 3193
Delicat ox 3193
Monark ox 3092
Yosemite ox 3089
Ztefan ox 3070
Zingaro ox 3039
Igor ox 2785
Wearst ox 2724
Gucci ox 2628
Murchid 2584
Wimaz ox 2518
Janos ox 2472
Lawrence ox 2339
Warszawska ox 2332
Wielki Pan ox 2280

Cid ox 2278
Zharek ox 2277
Ohio ox 2231
El Aldoor ox 2169
Eyd Zakihr ox 2129
Kaabata ox 2125
Gorby ox 2065
Centurion ox 2057
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Ohio har också gått galopp men startade i Danmark och kanske inte hans starter syns på galoppsports hemsida. Ska bli spännande att se listan om 10år...då många av dessa hästar var aktiva för ett tag sedan och då var ju inte arabgaloppen stor alls. Vet inte hur det ser ut utomlands?

Jag tror inte heller att en fd arabgaloppör behöver bli bättre än en allroundtränad eller distanstränad häst men heller inte sämre!
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Sedan kan jag tycka att röntgen är onödig just när det gäller hästar som presterat så mycket. Den påfrestningen är mer avslöjande än några plåtar.

En kommentar: i hästavel används bara termen "halvsyskon" när gäller hästar som har samma mor.

Jodå, jag håller med i det första, det är bara för nyfikenhetens skull :) Å andra sidan har jag en kompis som tävlat sitt halvblod i MSV dressyr i många år, röntgades som 15 åring pga någonting den fått på benet och då upptäcktes av en slump att den också hade cystor i båda bak - något som den inte påverkats av i hela sitt liv. Så det skulle bara vara intressant att se om en långtids - högpresterande häst är helt ren i benen eller om de faktiskt kan gå med diverse saker i benen som inte behöver bekymra dem?

Ja du har säkert rätt i att de bara nämns som halvsyskon när de har samma mor, men de har faktiskt ändå samma pappa och Metat har ju inte fått så många avkommor så för min del är det rätt intressant att se vad han gett, för av de han lämnat har det dykt upp ett par som visat sig vara bra?

Hur benämner man hästar som har samma pappor?
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Jag har också hört det, men jag har inte ett enda minne av att han startat, i alla fall inte i Sverige.
Nån annan borde väl veta?
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Han var ju aldrig med i starten för han var för het och det påstods ju vara pga tidigare galoppträning.
Hittade inga resultat på galoppsport.se men det betyder väl inte att han inte tränats för galopp.


/Linnea
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Ohio har också gått galopp men startade i Danmark och kanske inte hans starter syns på galoppsports hemsida. Ska bli spännande att se listan om 10år...då många av dessa hästar var aktiva för ett tag sedan och då var ju inte arabgaloppen stor alls. Vet inte hur det ser ut utomlands?

Ohio gjorde 21 starter. (1-1-3) 15 050 kronor.
Startade i DK, men även på Täby, Blommeröd och Strömsholm.

Arabgaloppen är inte större idag i antal hästar. Däremot är den betydligt mer seriös.
Förr var det lite att man tog showhästar med taskig dish och testade. Idag satsar så gott som alla på rena prestationslinjer.
Eftersom man får kvitto på vad man gör så snabbt i galoppen så är det väl då naturligt att avelstrender går snabbare här.
För ngt år sedan hade vi kanske 1 franskstammad häst på våra banor. Nu är det 4-5.

Men hur många svenska distansryttare har betäckt i Frankrike eller köpt franskstammade hästar? Vad jag förstår dominerar fransmännen distansen nästan mer än vad man dominerar galoppen (av de 22 bästa europa-tränade arabgalopppörerna 2007 så har 21 franskblodiga fäder. En är efter Amer.)

När då det spännande blodet kommer ut på marknaden, så har det alltså ofta tagits fram av en galoppintressent. Och då har ju hästen sannolikt tävlat i galopp.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

:rofl: Okej, Noora, Cleese, Belle, Bistro och Barett är alltså inte alls halvsyskon...de har ju bara samma pappa ;) :D *förlåt kunde inte låta bli* :D
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Cleese (min egen gamla ridhäst) är definitivt inte släkt med Barren. Han är efter Sparto.
Men dom gick i samma löp några gånger har jag för mig....

Att ha samma mamma värderas ju alltid oerhört mycket högre än att ha samma pappa. Av det skälet som nämnts - att en hingst kan ha så många avkommor. Och dessutom enbart påverkar genetiskt. Medan modern även påverkar med sin egen kondition och sitt beteende.

Man kan tycka att det är en konstig terminologi, men det är så det används. I alla raser vad jag vet.
Allra mest inom fullblod och travare där man sätter en extrem vikt vid att språkbruket i auktionskatalogerna ska vara exakt och otvetydigt.
Skriver man t ex "halvbror till derbyvinnnaren X" så vet man att det max finns 10-20 sådana. Medan det kan finnas kanske 500 individer med samma pappa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Galoppridna distanshästar.

aha oj sorry, menade den hästen som Cleese äger som är efter Metat, minns inte namnet på den...

Jag vet vad du menar, blev bara lite busig där ;)
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

jaa men just det, Boquet hette den haha tillfällig minnesförlust ;)
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

**knapplån**

Vet att detta är en gaaammaaal tråd, men vart tvungen att skriva en sak.
Nu är det ju inte så att jag har någon egen uppfattning om vad som lär vara bäst inom distansen, men så länge man inte går för långt åt något av hållen brukar det ju bli bra till slut. Lagom brukar ju oftast vara bäst.

Åter till det jag skulle säga.

En av anledningarna till att så många av de genom tiderna bästa distanshästarna som har gått flest tävlingskilometrar är såna som INTE har gått galopp kan ju bero på att det tidigare inte fanns så mån arabgaloppörer som var avlade för prestation som någon sa tidigare. Vilket gör att de flesta arabgaloppörerna, tidigare alltså, inte hade så hög hållbarhet och inte var av bra kvalitet rent fysiskt. Så dessa fick ingen karriär eter banan för att då var de slut.
Nu på senare tiden när man är mer seriös inom galoppaveln (på arabsidan syftar jag på nu) än tidigare kommer ju även fler kvalitetshästar ut på distanstävlingarna lite eftersom.
Sen tror jag att även om det inte slår sig in några nya galoppnamn på denna listan så har inte det nödvändigtvis med kvaliteten på hästarna att göra. Utan att förhållningssättet till distans hela tiden ändras, som inom alla sporter.
Om man jämför hastigheterna på vår nationella elitnivå idag, med hastigheten som krävdes för att va uppe och slåss om placeringarna för låt oss säga 10 år sedan, så är väl hastigheten mycket högre i dagsläget (?). Vilket borde leda till att en häst i dagens konkurrens förmodligen går i högre tempo en förr och därför inte lär hålla lika länge, trots att den är av samma kvalitet som hästarna som gått huuur många kilometrar som helst för ett par år sedan.

Dock ska man ju även tänka på att det samma gäller för de icke galopptränade araberna som finns ute på distansbanorna i dagsläget, och om de ändå lyckas slå sig in på kilometerlistan och inte de galopptränade, ja då är et väl ganska lätt att dra slutsatsen att galoppträning kanske inte är optimalt.

Men över huvud taget tycker jag att man inte endast ska stirra sig blind på hur långt en häst har gått för att bedöma hållbarheten.
Ett exempel.: Jag vill avla på mitt sto och få en avkomma som ska bli min nya distanshäst som ska ha en riktigt bra hållbarhet. Frågan är då om ja ska välja Hingst1 eller Hingst2. Hingst1 har gått 2400 tävlingskilometer, och Hingst2 har "endast" 1600 tävlingskilometer, i övrigt är hästarna likvärdiga och passar mitt sto lika bra.
Automatiskt tänker vi ju att Hingst1, han vill vi använda!
Men vad är det som säger att Hingst1 är mer hållbar än Hingst2? Om Hinst1 har en snitthastighet på 11 km/h på sina tävlingskilometrar och Hingst2 har en snitthastighet på 18 km/h, då kan vi ju inte anta att Hingst1 vore mer lämplig.

Tycker detta borde bokföras i större utsträckning än det gör, för på så sätt kan vi ju lättare bedöma kvaliteten på hästen och inte hur hårt hästen har matchats. Jag menar, en hobbyryttare på en hyffsad häst med ett bra träningsupplägg skulle ju ganska lätt komma mycket längre upp i listan genom att rida lugna ritter på upp till 100 km för att samla mil, än en häst som matchas av en elitryttare på bra vis för att gå stora internationella tävlingar, mästerskap osv. Där ryttaren rider 16 mil i ett högt tempo för att försöka placera sig. Då kanske hästen endast hinner gå 1000 km över tre-fyra säsonger innan den tex. får en massa förslitningar. Medan hobbyryttaren samlar 300 mil per säsong i 6 år på och kommer upp i 1800 km, endast tack vare att ryttaren ridit precis inom maxtiden och helt enkelt lullat runt och myst i skogen.
Så jag tycker att man får en relativt felaktig bild om man stirrar sig blind på kilometerlistan när man säger vilken häst som är bättre än den andra.Inte bara när man jämför ex-galoppörer med "vanliga" hästar utan i största allmänhet.

För det känns lite som att många här inne resonerar kring att en ex-galoppör skulle vara sämre lämpad än de som inte gått på banan, för att det inte finns så många med på listan. Men det kan ju också bero på att de ex-galoppörerna som gått distans senare av någon anledning oftast matchats hårdare.
En mer trovärdig förklaring skulle kunna vara att de elitryttare som redan finns inom sporten väljer bort de araber som gått på galoppen när de letar nya unghästämnen och att de flesta av dessa ex-galoppörer hamnar hos glada amatörer som oftast inte har samma kunskap och eventuellt målmedvetenhet som en redan etablerad ryttare.

Finns ju hur mycket som helst som påverkar. Säger inte allt detta som ett "försvarstal" för galoppörerna då jag själv inte alls har någon egen erfaren av varken galopp eller distansporten (förutom som iaktagare), tycker bara att det finns en hel del yttre faktorer som ni inte tar med i era resonemang.

Oj, fy h*lvete vad långt och omständigt det blev! :eek: Man blir verkligen skadad av att skriva dessa eviga kemilaborationsrapporter med deras felkällor och värderingar av resultat hit och dit! :rofl:

Tack för mig och god natt! (Ack så jag yrar! :rofl:)
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Är rätt så säker på att Cid aldrig galopptränats. Han har väl heller inte genomfört någon 160-km ritt?!
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Ett exempel.:
Frågan är då om ja ska välja Hingst1 eller Hingst2. Hingst1 har gått 2400 tävlingskilometer, och Hingst2 har "endast" 1600 tävlingskilometer, i övrigt är hästarna likvärdiga och passar mitt sto lika bra.



Automatiskt tänker vi ju att Hingst1, han vill vi använda!


Nej, så tänker inte jag.

Jag vill se en gedigen härstamning bakom hingstarna. Även om den med 2400 km gått så hade gått fortare, så intresserar han mig inte, om härstamningen är usel, och full av hästar utan tävlingsmeriter.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

En av anledningarna till att så många av de genom tiderna bästa distanshästarna som har gått flest tävlingskilometrar är såna som INTE har gått galopp kan ju bero på att det tidigare inte fanns så mån arabgaloppörer som var avlade för prestation som någon sa tidigare. Vilket gör att de flesta arabgaloppörerna, tidigare alltså, inte hade så hög hållbarhet och inte var av bra kvalitet rent fysiskt. Så dessa fick ingen karriär eter banan för att då var de slut.
Jag håller inte med.
I Sverige så finns det inte så mycket tradition av att galoppträna unga hästar. Tex i Polen så har galoppen varit en del av själva aveln länge. Hästarna går ett eller två år på banan. Man kan tycka att aveln inte är galoppinriktad men det är den ändå. Den ingår som ett test av hästarna. 2007 års riktschampion Emiliusz, typisk utställningshäst, är även han galoppstartad 1 år, 10 starter.
Som exempel av hästar som nämns här så har Poem visat extrem hållbarhet. Ja, pappa Gokart har ju lämnat mer i både distans o galopp. Det ena utesluter inte det andra.

Jag håller inte med om att hästarna förr inte var galoppavlade och inte höll. Prestation ingår i arabaveln när den är seriös.

Nu på senare tiden när man är mer seriös inom galoppaveln (på arabsidan syftar jag på nu) än tidigare kommer ju även fler kvalitetshästar ut på distanstävlingarna lite eftersom.
Det som händer med extrem galoppavel är att arabtypen försvinner. Exempel finns i Frankrike. Inte något att eftersträva.

Om man jämför hastigheterna på vår nationella elitnivå idag, med hastigheten som krävdes för att va uppe och slåss om placeringarna för låt oss säga 10 år sedan, så är väl hastigheten mycket högre i dagsläget (?). Vilket borde leda till att en häst i dagens konkurrens förmodligen går i högre tempo en förr och därför inte lär hålla lika länge, trots att den är av samma kvalitet som hästarna som gått huuur många kilometrar som helst för ett par år sedan.

Hastigheten internationellt höjs men i Sverige har vi inte hängt med än så länge. Man red i samma hastigheter för 10 år sedan.

Men över huvud taget tycker jag att man inte endast ska stirra sig blind på hur långt en häst har gått för att bedöma hållbarheten.
I ditt exempel så kan det mycket väl vara så att den häst som gått längst är mest hållbar. En snabb karriär kan vara smart för att få ut så mycket av hästen innan den går sönder.

Tycker detta borde bokföras i större utsträckning än det gör,
Alla här saknar distanslistan.

enkelt lullat runt och myst i skogen.
Här måste jag kommentera att du nog inte har så stor erfarenhet av distans. Än om man som du uttrycker det bara lullar rundor så är distans en extremsport. Det krävs en hel del av både ryttare o häst fysiskt o psykiskt att tävla längre sträckor. Ärligt talat är det nästan jobbigare att rida sakta både för häst o ryttare.

// Linda
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 003
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 898
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 243
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp