Bukefalos 28 år!

Galoppridna distanshästar.

Sv: Galoppridna distanshästar.

Blev lite nyfiken...

Pikaboo, Guld och Karmenzita är de jag kommer på, på rak arm som har galoppkärriär i ryggen och gått minst 1 st 160 km var. Men hur mång akm de har vardera vet jag inte, sen distanslistan försvann så är det ju inte så lätt att kolla... :)
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

De finns..Tex Diila, som gatt 1300 km eller där i närheten. Och har placering i 160 km.

Hls Limona
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

. Ni nämner några fd galopptränade/tävlade araber i den här tråden, men mig veterligen har ingen av dem gått över 1000km

De jag nämde har alla gått över 1000km och Wielki Pan över 2000km och aldrig varit skadad....
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Bland 160 km hästarna med galoppbakgrund kan man väl också nämna "King of Arabia".

Ang renodlad avel:
Om man som en del här önskar ska ha hästen klar för sin verkliga topp vid 10 års ålder. Då ska denna hingst sättas i avel vid 11.
Hans avkommor når då sina egna toppar 10 år senare.
Det är alltså inte förrän hingsten är 21 år gammal som en uppfödare vet vad denna nedärver (under förutsättning att han redan första säsongen fick ston som var rätt att matcha honom med) och kan välja hästen i fråga för sin egen avel. När detta resultat ses är hingsten ofta död.

Ekonomin fungerar inte.
Vem ska göra investeringarna?

Det är klart att det är skillnad på att springa kort och att springa långt. Men det handlar dock om att springa.
På humansidan är det gott om unga sprinters som blivit vasaloppsåkare och maratonlöpare på gamla dar.
Det är få som springer 110 m häck när de är 50, men det finns gott om pensionärer mellan Sälen & Mora.

Franska stats-stuteriernas statistik tycker jag också visar på att de hästar som är goda förärvare inom galopp ofta(st) även är det i distans.

Ang ålder för träning så pekar väl all tillgänglig forskning på att den fys-träning en häst missar vid unga år aldrig kan tas igen.
Att vänta är ofta en otjänst.
Något som i synnerhet hoppningen tagit till sig.

För övrigt:
Utan internationella framgångar får distans-sporten ingen respekt inom Ridsportförbundet och heller ingen tillväxt.

Dessa framgångar kommer nog inte om det huvudsakliga målet är att tävla på en viss nivå under en viss mängd av år.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Håller med ovanstående. Unghästars muskler svarar väl bättre på träning än vad äldre hästars muskler gör. Det är väl i unga år som hästens fysiska förutsättningar bestäms? Är väl då ganska dumt att inte träna den i tidig ålder?

De föreläsare jag lyssnat på har alla förespråkat samma sak, en häst som stått på stall under sin uppväxt och blivit inriden sent, kommer aldrig komma ifatt en som gått i stora kuperade hagar och ridits klokt som unghäst. Visst kan en häst som inte har fått en perfekt uppväxt bli en bra tävlingshäst men den skulle säkert blivit ännu bättre om den blivit uppfödd idealiskt.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

De föreläsare jag lyssnat på har alla förespråkat samma sak, en häst som stått på stall under sin uppväxt och blivit inriden sent, kommer aldrig komma ifatt en som gått i stora kuperade hagar och ridits klokt som unghäst. Visst kan en häst som inte har fått en perfekt uppväxt bli en bra tävlingshäst men den skulle säkert blivit ännu bättre om den blivit uppfödd idealiskt.

Men det är ju skillnad på vistelse i kuperade hagar och ridning samt att bli galopptränad i ung ålder.
Ingen här föredrar en häst som stått på stall och i gräsruta. Men sen finns det delade meningar om galoppträning gynnar den blivande distanshästen.
// Linda
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Håller med ovanstående. Unghästars muskler svarar väl bättre på träning än vad äldre hästars muskler gör. Det är väl i unga år som hästens fysiska förutsättningar bestäms? Är väl då ganska dumt att inte träna den i tidig ålder?

De föreläsare jag lyssnat på har alla förespråkat samma sak, en häst som stått på stall under sin uppväxt och blivit inriden sent, kommer aldrig komma ifatt en som gått i stora kuperade hagar och ridits klokt som unghäst. Visst kan en häst som inte har fått en perfekt uppväxt bli en bra tävlingshäst men den skulle säkert blivit ännu bättre om den blivit uppfödd idealiskt.


Men det är ju ingen som förespråkat att man ska ta en häst som stått mest på stall under sin uppväxt om man vill ha en idealisk distanshäst.
Diskussionen har stått mellan om galoppträning (som ofta sker i ung ålder) är en fördel för distanshästen eller inte.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

De jag nämde har alla gått över 1000km och Wielki Pan över 2000km och aldrig varit skadad....

Har de gått några160km?? en 160km säger egentligen inte heller så mycket. King of Arabian, ja han är ju död, avlivad, höll ej, gjorde väl 1 godkänd 160km/jessica
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Har de gått några160km?? en 160km säger egentligen inte heller så mycket. King of Arabian, ja han är ju död, avlivad, höll ej, gjorde väl 1 godkänd 160km/jessica

Nej det jag svarade på var att du skrev "mig veterligen har ingen av de nämda hästarna över 1000km" vilket de har. Karmenzita har gått två 160km vad jag vet, av övriga som jag nämnde tror jag ingen gått 160, men de hästar jag radade upp var enligt Ingrids fråga/kriterie: På distansbanan i 5år utan skador.

Sedan har andra tagit upp fler hästar och av dem finns 160km hästar men öven hästar med skador.

Jag skulle gärna vända på det: Vilka hästar finns det som inte gått galopp som gjort 5 säsonger och aldrig varit skadade?
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Men det är ju skillnad på vistelse i kuperade hagar och ridning samt att bli galopptränad i ung ålder.
Ingen här föredrar en häst som stått på stall och i gräsruta. Men sen finns det delade meningar om galoppträning gynnar den blivande distanshästen.
// Linda

Det har du rätt i. Jessica skrev att majestic prince inte blivit uppfödd på bästa sätt men han blev ju bra ändå, jag syftade till att han kanske hade blivit ändå bättre med rätt träning från början.
Unghästens muskler är lättare att träna upp än en äldre hästs och därför menade jag att det var dumt att inte träna den.
En sent inriden häst kommer aldrig ifatt en som blivit tidigt inriden. Sen beror det ju givetvis på hur den blivit riden, för hård träning är ju aldrig till någon nytta.
En häst som stått hos en bra galopptränare och tränats klokt tror jag har större utsikter att hålla länge och prestera på hög nivå då hästen har utsatts för belastning när den är som mest påtaglig för att bli starkare. Självklart är unghästar också känsliga för skador men om de skadorna uteblir och hästen är frisk och "hel" efter flera års träning får man väl utgå från att de är hållbara också för distans?
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Det har du rätt i. Jessica skrev att majestic prince inte blivit uppfödd på bästa sätt men han blev ju bra ändå, jag syftade till att han kanske hade blivit ändå bättre med rätt träning från början.
Unghästens muskler är lättare att träna upp än en äldre hästs och därför menade jag att det var dumt att inte träna den.
En sent inriden häst kommer aldrig ifatt en som blivit tidigt inriden. Sen beror det ju givetvis på hur den blivit riden, för hård träning är ju aldrig till någon nytta.
En häst som stått hos en bra galopptränare och tränats klokt tror jag har större utsikter att hålla länge och prestera på hög nivå då hästen har utsatts för belastning när den är som mest påtaglig för att bli starkare. Självklart är unghästar också känsliga för skador men om de skadorna uteblir och hästen är frisk och "hel" efter flera års träning får man väl utgå från att de är hållbara också för distans?


Att alltid ge den mest optimala träningen för åldern är ju givetvis vad alla skulle vilja.
Långt ifrån alla kan. Man har inte kunskaper och erfarenhet nog.

Så egentligen tycker jag att en viktig fråga är: vilken träning ger mest utväxling?
Att träna den tidigt med tanke på att rätt och lagom mycket träning ger ett försprång (men om du inte lyckas med det så har du en mycket högre skaderisk) eller att låta den växa på sig ett tag till och sedan allroundträna innan man ger sig in på någon grenspecifik spetsträning.

Det sistnämnda ger mer utrymme för fel. Inte hur mycket som helst, men den som tränar och tävlar sin häst som hobby kanske har mycket större chans att lyckas bra med sin häst än den amatör som får för sig att rida in och träna sin häst tidigare för att "inte missa de viktiga unghäståren" och sedan dessvärre förtar sig.

Är du med på vad jag är ute efter?
Att ge hästen lite extra tid och sedan inte snöa in på grenspecifik träning direkt kanske ger större chans att få en frisk och hållbar häst trots att man inte är expert på hästträning, än om man börjar experimentera med en ung häst som är mycket känsligare för felträning. Marginalerna är så mycket snävare för en ung häst än för en äldre.

Sedan är det ju som vanligt en fråga om hur ung, hur hästen tränas osv. Jag tänker mig detta som en allmän diskussion om vilka allmänna rekommendationer man ska ge den som undrar hur den ska träna sin distanshäst. Att ge rekommendationen att distanshästen ska tränas som ung för att ha en chans, låter inte rätt i mina öron.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Hei.

King of arabian fullførte aldri 160. Han vant en 147 km på meget høyt tempo, men gikk ut på den eneste starten han gjorde på 160 og det var em (irland?) Han er avlivet. Fikk spatt

Tonje
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

En stor fördelen med galoppträning är att det finns ett licensförfarande för alla tränare.
Du måste ha utbildning, praktik och ha skrivit prov för att överhuvudtaget få träna. Även som amatör.
Ditt stall ska godkännas och din ekonomi ska vara i ordning.
Den som rider tävlingarna ska även den vara licensierad och ha genomgått praktiskt prov. Vad gäller araber (i alla utom fyra-fem tävlingar om året) MÅSTE ryttaren vara professionell.

Inga andra hästsporter ställer lika hårda krav på kompetens hos utövaren.
En erfaren professionell galopptränare har en extrem kunskapsmassa och erfarenhet.
Många röntgar t ex rutinmässsigt alla unghästars knän för att se var hästarna står och hur hård träning de kan ta.
Självklart går hästar i sönder, men det sker i alla tävlingsformer. Dock syns ett "plötsligt trauma" på en bana mer än en smyghälta efter år av tragglande på dressyrspåret.

Min bild är att det fysiska och mentala kraftprov som kapplöpningssporten utgör är en bra grund för all avel och alla tävlingsformer. Det är vad jag förstår därför engelska fullblod är OK att använda i så många olika raser.

Det finns massor med bra distansämnen som aldrig tagit ett steg på banan. Men den genomkörning du får på en galoppbana ger dig en kontroll av fysisk och mental styrka hos en yngre häst som jag har svårt att se att du kan få lika bra på något annat sätt.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

En stor fördelen med galoppträning är att det finns ett licensförfarande för alla tränare.
Du måste ha utbildning, praktik och ha skrivit prov för att överhuvudtaget få träna. Även som amatör.
Ditt stall ska godkännas och din ekonomi ska vara i ordning.
Den som rider tävlingarna ska även den vara licensierad och ha genomgått praktiskt prov. Vad gäller araber (i alla utom fyra-fem tävlingar om året) MÅSTE ryttaren vara professionell.

.

Visst går galopphästar snabbjobb, men som Genberg skriver sker träningen under kontrollerade former. Under min praktik hos prof.galopptränare (engelska fullblod) så gjorde hästarna högst ett snabbjobb i veckan, en vilodag, en dag med trav på hårdare underlag och sedan skritt/trav/canter i övriga pass. Alltid med lång skritt som uppv och nedvarvning. CK har varit inne på detta också, galoppträningen är inte extrem på ngt sätt, man galopperar inte runt massa varv på galoppbana varje dag.

Personligen köper jag hellre en galopptränad häst än en häst som skogsridits, vem vet i vilka farter och på vilka underlag den har fått trava/galoppera som ung. Har benen kännts igenom, har den tempats före långa galopper osv.
Med skogsridning menar jag ej hästar som rids i skogen och tränas av erfarna distansryttare.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

En stor fördelen med galoppträning är att det finns ett licensförfarande för alla tränare.
Du måste ha utbildning, praktik och ha skrivit prov för att överhuvudtaget få träna. Även som amatör.
Ditt stall ska godkännas och din ekonomi ska vara i ordning.
Den som rider tävlingarna ska även den vara licensierad och ha genomgått praktiskt prov. Vad gäller araber (i alla utom fyra-fem tävlingar om året) MÅSTE ryttaren vara professionell.

Inga andra hästsporter ställer lika hårda krav på kompetens hos utövaren.
En erfaren professionell galopptränare har en extrem kunskapsmassa och erfarenhet.
Många röntgar t ex rutinmässsigt alla unghästars knän för att se var hästarna står och hur hård träning de kan ta.
Självklart går hästar i sönder, men det sker i alla tävlingsformer. Dock syns ett "plötsligt trauma" på en bana mer än en smyghälta efter år av tragglande på dressyrspåret.

Min bild är att det fysiska och mentala kraftprov som kapplöpningssporten utgör är en bra grund för all avel och alla tävlingsformer. Det är vad jag förstår därför engelska fullblod är OK att använda i så många olika raser.

Det finns massor med bra distansämnen som aldrig tagit ett steg på banan. Men den genomkörning du får på en galoppbana ger dig en kontroll av fysisk och mental styrka hos en yngre häst som jag har svårt att se att du kan få lika bra på något annat sätt.

Jag är speciellt enig med dig vad gäller det sista stycket.
Jag tror att en hästs mentala styrka definitivt visar sig här. Om den galopptränats och ev gått löp och fortfarande är en lugn och resonabel individ så har den visat att det är en mentalt stabil häst. Något för distansen definitivt.
En häst som tränats hemma på gården och ute i skogen kan senare visa sig flippa totalt i tävlingssammanhang och det är inte alltid man kan komma helt tillrätta med det.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Att alltid ge den mest optimala träningen för åldern är ju givetvis vad alla skulle vilja.
Långt ifrån alla kan. Man har inte kunskaper och erfarenhet nog.

Så egentligen tycker jag att en viktig fråga är: vilken träning ger mest utväxling?
Att träna den tidigt med tanke på att rätt och lagom mycket träning ger ett försprång (men om du inte lyckas med det så har du en mycket högre skaderisk) eller att låta den växa på sig ett tag till och sedan allroundträna innan man ger sig in på någon grenspecifik spetsträning.

Det sistnämnda ger mer utrymme för fel. Inte hur mycket som helst, men den som tränar och tävlar sin häst som hobby kanske har mycket större chans att lyckas bra med sin häst än den amatör som får för sig att rida in och träna sin häst tidigare för att "inte missa de viktiga unghäståren" och sedan dessvärre förtar sig.

Är du med på vad jag är ute efter?
Att ge hästen lite extra tid och sedan inte snöa in på grenspecifik träning direkt kanske ger större chans att få en frisk och hållbar häst trots att man inte är expert på hästträning, än om man börjar experimentera med en ung häst som är mycket känsligare för felträning. Marginalerna är så mycket snävare för en ung häst än för en äldre.

Sedan är det ju som vanligt en fråga om hur ung, hur hästen tränas osv. Jag tänker mig detta som en allmän diskussion om vilka allmänna rekommendationer man ska ge den som undrar hur den ska träna sin distanshäst. Att ge rekommendationen att distanshästen ska tränas som ung för att ha en chans, låter inte rätt i mina öron.

Jag förstår vad du menar och håller med. Jag tycker inte att en okunnig ska träna sin häst som en galopphäst tränas utan det ska i så fall göras av skicklig tränare (helst proffstränare). Görs den tidiga träningen rätt och hästen förblir skadefri borde den ha försprång gentemot senare inridna hästar. Har den dessutom gått flera år på banan och dess psyke har hållt för det borde den ju vara lämpad för distans också.
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Bara för att nämna några araber som har gått 160 km, har gått minst fem säsonger, minst 2000 km totalt och inte varit i galoppträning vad jag vet (jag har inte full koll på alla)
Poem, Sazzal Afas, Radi, Zoomat, Kapudan, Martec, Isolde, Amigo El Caballo,Delicat, Yosemite, Ztefan, Zingaro, Wearst, Wimaz, Cid,
El Aldoor, Kaabata.

Detta är ju gamla hästar som i flera fall inte är så aktiva längre, några lever inte. Gemensamt är doch att i alla fall jag tycker att de har hållit i många år, trots eller på grund av att de inte har gått på galoppbana- jag vet inte.
Karin
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Bara för att nämna några araber som har gått 160 km, har gått minst fem säsonger

Ingrid efterfrågade 5 säsonger utans kador på galopparaberna så ska man ta samma kriterie på ovan nämda så faller några av de du nämnde bort, men sedan kan man diskutera om det är rimligt att kräva det? Och vad är en skada i distans? en hovböld hindrar ju från start eller kan leda till uteslutning men skall sådant räknas in? Och hästar som åker ut skall de räknas som skadade? eller är de bara skadade då ägaren "går ut" med det för att de är seriösa nog att kolla upp dem......
 
Sv: Galoppridna distanshästar.

Vi kan ju ta som exempel en sån häst som barett, han har starta 40gg på galoppen på 4 år. sedan har han blivit premierad och blev klass 1 hingst och klass 1 på bruksprovet oxå. Han har även vinnster och placeringar som utsälningshäst. På distansen har han gått snart 1000godkända tävlingskm och även där presterat bra med vinster, placeringar och bc. Så här kan vi prata om en hållbar häst.
Jag tror att för att få fram en håll bar häst beror de dels på uppväxt rätt foder m,m inridning men framförallt rätt avelslinjer
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 534
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 003
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 897
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 242
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp