Bukefalos 28 år!

"Gamla" hästar som kommer tillbaka

Piffpuffen

Trådstartare
Har en lite fundering?

Hur vanligt är det att äldre hästar kommer tillbaka och tävlar efter flera års uppehåll?

Kollar man på kvalloppen så är det ibland hästar med som är både 8-9-10 år (äldsta jag såg var 13 år).
Dom flesta har väl gjort uppehåll pga av skador men en del kanske bara har tagits ur träning för att sedan säljas till någon amatör som gör ett försök.


Har själv en kallblodstravare som hos oss går som turridningshäst men han var tänkt att sluta tävla hos förra ägaren pga av att han var sliten. Så han skickades iväg på foder till en person som skulle ha hon som "gårdshäst". När han sedan kom tillbaka var han, som hon uttryckte det "bättre än någonsin" och sattes i träning igen. Och sprang in pengar :)

Vanligt? någon som har ett bra exempel på det?
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Är det ett fuxsto så är chansen oerhört stor skulle jag vilja säga.. ;)
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Det är inte så himla vanligt men det förekommer. Personligen tycker jag lika synd om hästarna varje gång. Jag har aldrig varit med om en häst som kommit tillbaka som gammal och dragit in pengar. Däremot harvar många runt i dåliga handikaplopp.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Det finns en del som inte trivs med livet som annat än kapplöpningshästar och är de hyfsat skadefria så tycker dom att det är roligare att springa mot sämre sällskap och kaxa sig lite.

Själv minns jag Noustie som kom tillbaka efter att ha valsat runt i ridhästsvängen ett antal år. Han blev så himla glad att få göra något vettigt igen - har för mig att han var typ 13 när jag red honom i ett amatörlopp.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Därför att många gånger (säger inte att alla fall är så) kommer hästarna tillbaka efter låååång skadetid. Alternativt att hästen slutade springa för att den inte ville, sedan har någon glad amatör köpt hästen och ett par år senare ska hästen ut. Ofta tycker jag hästarna visar beteende som tyder på att de ej har lust, ex långsamma eller dumma i ledvolten.

Men så tycker jag synd om 90 handicapare som tvingas springa ner sig till klass 5 handicaper också.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Men alla hästar som är dumma i ledvolten varje gång då, även utan något långt uppehåll? Eller bråkar i boxarna, det borde ju vara synd om dom också? Och en häst som ligger högt i handikapp och får gå med sämre hästar, varför är det synd om en sån?

Jag vet inte, men jag tycker inte att just såna med långa uppehåll är det mest synd om, för det finns hästar som tävlar hela tiden och som beter sig så..
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Jag pratar om snälla hästar som efter ett långt tävlingsuppehåll beter sig som as. Men jag tycker även att hästar som är allmänt dumma borde gå hem och träna på något. Varför tävla en häst som har ångest?

Jag ser ingen mening med att bra hästar ska tävla långt efter deras topp. En häst som en gång presterat 90 och som sedan knappt tar sig runt i ett amatörlopp? Ganska uppenbart för mig att det är viljan som tryter och inte farten.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Men det gäller ju knappast bara såna som kommer tillbaks? Självklart märker man om hästen inte vill och vill inte hästen så tycker inte jag heller att man ska fortsätta. Men därmed inte sagt att det måste vara så med gamla hästar.

Jag har ju en vän som har en häst som inte hade tävlat på ett tag när hon köpte honom och han var rätt värdelös, men han har gått superbra och vunnit ett antal löp.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Nej det gäller inte bara hästar som kommer tillbaks, de är lika illa att se hästar med ångest starta år efter år, uppehåll eller ej.

Om hästen tycker det är kul, visst fine. Men jag ser inte vitsen med att lägga pengar och tid på en häst som kanske aldrig kommer vilja. Vi har så mycket nya handicapshästar som tycker det är rätt kul att springa. Fortsätt med dem och låt de gamla få nya liv.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

KL
Horrible Hatter kom tillbaka efter en massa år som ridhäst och vann Grand National.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Håller med dig där. Mitt sto hade 75 som max hcp. När hon gick av banan hade hon 40 .. 98 löp gjorde hon. Vann inget dom sista 3 åren. Det kan jag tycka är onödigt. Det kostar att träna, anmäla och resa. Varför då starta en häst som uppenbarligen inte har någon större lust att springa ? Visst, hon älskar att få springa fort än idag, det går aldrig ur såklart. Men även om hon älskar att springa fort hemma är det långt ifrån samma press som när hon gick löp.
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Fast vad är det som säger att hon inte har lust att springa bara för att hon inte vinner?
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Man märker när dom inte är så intresserade längre och då är det ganska tröstlöst, och väldigt dyrt, att fortsätta löpa dem. Att hålla på och träna hästar som inte tycker att det är kul är vansinnigt oinspirerande. Då ligger jag hellre på soffan och läser romaner, dricker sherry och äter praliner.:angel:

Det finns folk som håller på år ut och år in med hästar som aldrig ens är i närheten och det begriper jag inte.:confused:
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Självklart ska ju hästen tycka det är kul men det gäller ju oavsett om jag tävlar galopp, hoppning, trav eller vad det annars kan vara.

Men det säger ju sig självt tycker man fast kanske inte för alla?!

Men får väl ändå beundra dom som inte ger sig även om det kan vara likt idioti ;)
 
Sv: "Gamla" hästar som kommer tillbaka

Jo men om man vänder på det lite ..

Starta en häst som inte vinner på flera år, handlar det då om att inte ge sig ? Jag personligen tycker det är lite idioti att starta en häst aldrig vinner. Droppa från 75 i hcp ner till 40 är väldigt extremt ..
Lika väl som att jag hade slutat hoppa en häst som nitar på varje hinder eller bara river, hålla på så år efter år ? Det ligger ju lite i hästägarens ansvar att se när det är nog. Det är ingen billig sport vi håller på med, varför då lägga tid och energi på en häst som kanske hellre gör något annat. Men alla är vi olika :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 869
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 971
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 386
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 396
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Olika sätt i olika länder
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp