Gammal katt som tappar vikt

Mint

Trådstartare
Våran gammelkatt är 17 år. Han har njurproblem och äter specialmat sedan ca 1 år, och vid senaste kollen var blodtrycket för högt vilket han nu får medicin för.

Den senaste veckan har han ätit allt mindre och börjar se ganska tunn ut. :(
Har testat att blanda ner olja och smör i maten, men det vill han inte äta. Någon som har tips på vad man kan ge som inte är farligt för njurarna? Ska köpa en burk av njurfodret och testa med, men han har aldrig velat äta burkmat, så jag är inte allt för hoppfull.

Självklart ska jag kontakta veterinären om han fortsätter gå ner i vikt, men jag tänkte att någon här kanske har något tips!
 
Sv: Gammal katt som tappar vikt

Hade jag vart du, så hade jag ringt veterinären med detsamma!
Om man har en katt som är 17 år, har njurproblem + för högt blodtryck och nu inte äter - och inte har gjort det i en veckas tid, så borde det ringa någon klocka att man kontaktar veterinären...
 
Sv: Gammal katt som tappar vikt

Jag kanske uttryckte mig lite drastiskt, det är inte så att han har matvägrat i en hel vecka, utan han äter - men inte lika mycket som innan. I övrigt är han pigg och glad, dricker inte mer än vanligt och är gärna ute i trädgården och leker.

Jag funderade mest på vad man kan ge för något med lite extra kalorier utan att det är påfrestande för njurarna.

Men självklart kommer jag att kontakta veterinären! Han ska hur som helst dit för prover och blodtryckskontroll om ett par veckor, och om han börjar äta ännu sämre åker jag dit tidigare.
 
Sv: Gammal katt som tappar vikt

Du kan testa att byta mellan olika tillverkares njurmat, Hill´s, Royal, Specific, Purina.. Många njurkissar har problem med aptiten och man kan behöva truga. Testa med njur-burkmat också.
 
Sv: Gammal katt som tappar vikt

Ok, ja då låter de ju genast lite bättre :) va skönt att de inte var så illa som jag trodde!
Ursäkta om jag lät otrevlig, det verkade bara på ditt första inlägg som att katten redan mådde dåligt pga njurarna och blodtrycket och nu dessutom inte åt.
Hoppas det löser sig med kissen och att han får tillbaka aptiten!
 
Sv: Gammal katt som tappar vikt

Tack för tipset! Visste inte att det fanns så många olika sorter, hos vår veterinär fanns bara en. Åkte till en annan klinik och köpte både torr- och burkmat av nytt märke (Royal Canin, innan åt han Specific) och han glufsade i sig hela portionen på nolltid! :):bump: Så förhoppningsvis var han bara less på den gamla maten. Ska försöka variera med lite olika sorter nu så att han inte tröttnar igen.
 
Sv: Gammal katt som tappar vikt

Om det verkligen skiter sig med aptiten finns det även preparat som binder fosfat i tarmen och möjliggör utfodring med "vanlig" mat. Renalzin eller Ipak..Ipaktine eller.. öh ..Ipakitine eller nåt heter dom iallafall! Kan också vara bra att veta. Tur att kisse gillade Royal!
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
3 853
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 326
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp