Bukefalos 28 år!

Gammal tofu

Amha

Trådstartare
Jag hade glömt bort inköpsdatumet på en tofu i kylen. Den hade bäst före i december. Luktar typ.. gräs :p jag har aldrig riktigt sniffar på tofu innan. Hur vet jag om den går att äta? Den ligger snällt i press och väntar på att få veta om den får hoppa ner i curryn ikväll.
 
Jag hade nog smakat på en bit för att avgöra. Om smak och konstistens är som det brukar borde det inte vara några som helst problem att använda den.
 
Jag hade glömt bort inköpsdatumet på en tofu i kylen. Den hade bäst före i december. Luktar typ.. gräs :p jag har aldrig riktigt sniffar på tofu innan. Hur vet jag om den går att äta? Den ligger snällt i press och väntar på att få veta om den får hoppa ner i curryn ikväll.

Tofu är inte så kinkigt så du kan tryggt smaka och lukta dig fram :).

Edit: "Bäst före" är inte farligt efter, men "sista förbrukningsdag" är den sista dagen som producenten kan garantera att produkten är säker :).
 
Tofu är inte så kinkigt så du kan tryggt smaka och lukta dig fram :).
Alltså.. jag brukar ju inte äta otillagad tofu så det här blir ju spännande :D men jag gissar att den smakar illa om den är dålig i alla fall? :P blev ingen curry ikväll utan en sväng på sjukan med krassligt barn. Nytt försök i morgon!
 
Alltså.. jag brukar ju inte äta otillagad tofu så det här blir ju spännande :D men jag gissar att den smakar illa om den är dålig i alla fall? :P blev ingen curry ikväll utan en sväng på sjukan med krassligt barn. Nytt försök i morgon!

Om den fortfarande luktar "gräsigt" i morgon så tycker jag att du bara ska tuta och köra :)!
 
Omarinerad rå tofu både luktar och smakar lite halväckligt tycker jag. Var den oöppnad innan? Du kan ju slänga in den i frysen nu tills du ska tillaga den.
 
Det är inget med Tofu som blir farligt i takt med att kvaliteten faller. Med andra ord är den oätlig långt innan den blir hälsovådlig :D.
Tänker lite så med. Plus med vegetabilier är ju verkligen att det inte brukar smyga in otäckheter man inte ser på samma sätt som t.ex kött ;)
 
Tänker lite så med. Plus med vegetabilier är ju verkligen att det inte brukar smyga in otäckheter man inte ser på samma sätt som t.ex kött ;)

Precis! Bra tumregel iaf :). Om något är farligt i vegetabilier så finns det oftast redan från första början (typ toxiner eller pesticider), men det blir som regel inte värre med tiden :).
 
Omarinerad rå tofu både luktar och smakar lite halväckligt tycker jag. Var den oöppnad innan? Du kan ju slänga in den i frysen nu tills du ska tillaga den.
Ja jag anar det med. Är den inte rätt tillagad smakar den ju lite lätt.. Äckligt :p men om den är kass borde den väl smaka helvidrigt då? Den ska tillagas i morgon är det tänkt.

@hagel jag tillhör ju skaran som inte gärna kastar saker utan ludd på men just tofu från december kändes.. ptjau.. nytt :D trist att hiva i den bland andra livsmedel och så smakar allt äckel när det är klart :p
 
Ja jag anar det med. Är den inte rätt tillagad smakar den ju lite lätt.. Äckligt :p men om den är kass borde den väl smaka helvidrigt då? Den ska tillagas i morgon är det tänkt.

@hagel jag tillhör ju skaran som inte gärna kastar saker utan ludd på men just tofu från december kändes.. ptjau.. nytt :D trist att hiva i den bland andra livsmedel och så smakar allt äckel när det är klart :p

Äckelsmak är det bästa folk i mitt embete vet :love:. Äckel är nästan aldrig farligt i sig själv men gör att folk inte har lust till att trotsa ödet :up:.

Hagel :love: Äckel
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 214
Senast: Enya
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 516
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 430
Senast: Blyger
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 347
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp