Hur gör man för att inte skada sig när man tränar?

Igår köpte jag två nya sport-BHar och ett nytt träningslinne. Sambon fick träningsbyxor. Och vet ni vad? Han följde med till gymmet idag!
Det gick bra på gymmet, kände dock av baksida lår redan i powerwalken så jag gick 10 min, sprang 1, gick 5 till, sprang 1 och gick 5 min till. Och sedan 10 min på roddmaskinen och någon maskin för axlar och lite planka.

Tyvärr upptäckte jag när jag kom hem att ena bröstet är rött och mer ömt än det andra. Och det ilar liksom i det. Så jag gissar att jag är på väg att få mastit igen. Vet inte hur det blir att träna med mastit men med tanke på att det tog 2,5 månad med antibiotika att bli av med det förra gången så kan jag liksom inte ta träningapaus bara för det. Förutom när jag får feber givetvis. Kanske rättar det till sig av sig självt. Vi får se hur det mår imorgon.
🥳🥳🥳

Bra jobbat!
 
Visst finns det några undantag med maskiner man kan använda på flera sätt, men i regel finns det ett klistermärke med en bild på hur man ska göra på maskinen. Och många är som sagt såna att man bara kan röra sig på ett sätt i dem.

Vilka instruktioner är det du tänker att man behöver?

Orkar egentligen inte sitta här och förklara men jag fick iaf hjälp hur högt sitsen ska vara, lutning på rygg, vinklar av armarna mm
Bilderna förklarar inte varför.
Jag är svankrygg t.ex och behöver göra på ett visst sätt
 
Orkar egentligen inte sitta här och förklara men jag fick iaf hjälp hur högt sitsen ska vara, lutning på rygg, vinklar av armarna mm
Bilderna förklarar inte varför.
Jag är svankrygg t.ex och behöver göra på ett visst sätt
Jag tycker bilderna förklarar positionen och var det ska kännas ganska bra. Känns det någon annanstans försöker jag skifta position tills det känns där det ska.
 
Orkar egentligen inte sitta här och förklara men jag fick iaf hjälp hur högt sitsen ska vara, lutning på rygg, vinklar av armarna mm
Bilderna förklarar inte varför.
Jag är svankrygg t.ex och behöver göra på ett visst sätt
Men många maskiner har inte så mycket man kan ställa in. Man kan ju ta de som inte har det om man är osäker, och skippa de med tretton saker som ska ställas in.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det blir väl inte farligt att göra lite fel i maskiner men under mitt första PT-pass körde vi lite maskiner och PTn fick säga åt mig om flera saker. Ner med axlarna, ihop med skulderbladen, tryck med hälen osv. Det blev stor skillnad. Och då har jag ändå stor träningvana, bara väldigt ringrostig när det gäller styrketräning.
Absolut finns det finlir man kan få hjälp med av en PT, men jag skulle inte säga att det är farligt att träna på egen hand. Man måste inte ha en PT. Jag tränade på egen hand 15 år innan jag började med PT, och visst blir det effektivare träning med PTn, men det var ju inte som att det var farligt innan.

De gånger jag skadat mig har det faktiskt varit med just PTn, för på egen hand tar jag det mer piano medan det blir att man testar gränserna på gott och ont med PTn.
 
Jag tycker bilderna förklarar positionen och var det ska kännas ganska bra. Känns det någon annanstans försöker jag skifta position tills det känns där det ska.
Håller med, det brukar ju vara bilder på vart det ska kännas, så om det inte känns där eller gör ont, så provar jag att ändra nån inställning tills det funkar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Självklart blir jag förkyld när jag precis kommit igång lite. Så nu lär jag väl vara borta från riktig träning ett tag. Tog en ordentlig promenad idag iaf, och låret är nog fan inte låret. Det är nog ischias som krånglar. UGH!
 
Men många maskiner har inte så mycket man kan ställa in. Man kan ju ta de som inte har det om man är osäker, och skippa de med tretton saker som ska ställas in.

Men alltså 13 saker?
Kör du axelpress t.ex och sitter ner på stolen som är till går det endast att ändra vikt eller höjd på sitsen.
Men det är ju bra att veta hur du ska vinkla armarna, vart du sätter händerna, hur högt/lågt du ska ha sitsen t.ex?

Förstår att vi tycker olika om detta men vi kanske kan hålla oss till fakta?
 
Men alltså 13 saker?
Kör du axelpress t.ex och sitter ner på stolen som är till går det endast att ändra vikt eller höjd på sitsen.
Men det är ju bra att veta hur du ska vinkla armarna, vart du sätter händerna, hur högt/lågt du ska ha sitsen t.ex?

Förstår att vi tycker olika om detta men vi kanske kan hålla oss till fakta?
Inte bokstavligen tretton såklart, men det finns maskiner med 4-5 olika saker att ställa in. Man behöver inte välja dem om man är osäker. Vad gäller vart man ska sätta händerna etc så finns det åtminstone de maskiner jag har sett en tecknad bild på maskinen som visar hur man ska sitta och hålla.

Gör man t ex benspark, så finns det inte så många sätt att röra sig när man väl sitter i maskinen. Maskinen styr dig i en specifik rörelsebana.

Maskiner är ju gjorda för att vara självinstruerande, man ska inte behöva ha någon som visar maskin för maskin. Så mycket personal finns det inte på gymen.
 
Självklart blir jag förkyld när jag precis kommit igång lite. Så nu lär jag väl vara borta från riktig träning ett tag. Tog en ordentlig promenad idag iaf, och låret är nog fan inte låret. Det är nog ischias som krånglar. UGH!
Jag blir ALLTID förkyld när jag kommer igång efter uppehåll och av den anledningen så pausar jag inte den träningen helt om det bara är en förkylning även om jag tar det lugnare.
Vi är ju många som mockat och ridit sig svettig utan att ha tagit större skada, sen kan man ta det lite lugnare. Men om du precis börjat få in rutinen hade jag inte vågat pausa.

Trevlig tråd förövrigt.
 
Jag blir ALLTID förkyld när jag kommer igång efter uppehåll och av den anledningen så pausar jag inte den träningen helt om det bara är en förkylning även om jag tar det lugnare.
Vi är ju många som mockat och ridit sig svettig utan att ha tagit större skada, sen kan man ta det lite lugnare. Men om du precis börjat få in rutinen hade jag inte vågat pausa.

Trevlig tråd förövrigt.
Jag blir extremt dålig av förkylning. Får problem med blodtrycket och är sängliggande och kippar efter andning MINST 3 dagar, övriga dagar kan jag sitta upp några timmar här och där. Jag får passa mig så att jag inte står upp för länge, för då tuppar jag av.
Träning finns liksom inte på världskartan. Och att gå till gymmet och smitta ner folk där känns oerhört respektlöst.
 
Jag blir extremt dålig av förkylning. Får problem med blodtrycket och är sängliggande och kippar efter andning MINST 3 dagar, övriga dagar kan jag sitta upp några timmar här och där. Jag får passa mig så att jag inte står upp för länge, för då tuppar jag av.
Träning finns liksom inte på världskartan. Och att gå till gymmet och smitta ner folk där känns oerhört respektlöst.
Om man ser till att hålla sig på sin kant och noga med hygienen så ser jag inte det som oerhört respektlöst. De flesta av oss kan inte pausa hela livet för en förkylning, särskilt inte när man bor själv. Tycker det var ett märkligt svar.

När du skrev att du blev förkyld så trodde jag just det, inte att du blev sängliggande.
 
Om man ser till att hålla sig på sin kant och noga med hygienen så ser jag inte det som oerhört respektlöst. De flesta av oss kan inte pausa hela livet för en förkylning, särskilt inte när man bor själv. Tycker det var ett märkligt svar.

När du skrev att du blev förkyld så trodde jag just det, inte att du blev sängliggande.
Förkylning = sängliggande för mig.

Jo. Jag tycker faktiskt att det är oerhört respektlöst att gå på gymmet och med flit smitta ner alla andra som tränar där. Förkylning är luftburet, att torka av utrustningen hjälper med andra ord sådär... Sådana som du är anledningen till att jag blir sjuk så ofta som jag blir. Under pandemin var jag aldrig sjuk, för att folk höll sig hemma när de var sjuka.
 
Förkylning = sängliggande för mig.

Jo. Jag tycker faktiskt att det är oerhört respektlöst att gå på gymmet och med flit smitta ner alla andra som tränar där. Förkylning är luftburet, att torka av utrustningen hjälper med andra ord sådär... Sådana som du är anledningen till att jag blir sjuk så ofta som jag blir. Under pandemin var jag aldrig sjuk, för att folk höll sig hemma när de var sjuka.
För de allra flesta betyder förkyld inte sängliggande, så om det gäller annat för dig så kan det vara bra att förtydliga.

Man smittar oftast mest innan symptomen brutit ut (och första dagarna) så är du så pass känsligt hade jag inte uppehålligt mig på gym under vinter halvåret allt. 😅

Drar tillbaka det här med att det var en trevlig tråd. 😁
 
@Pilot med tanke på det ökande corona trycket (igen) så tycker jag gott att man kan hålla sig hemma med förkylnings symptom, särskilt i början när man smittar.
Jag som jobbar med äldre och sköra har fått stränga order om att vi inte får jobba med förkylning symptom och jag har noll lust att bli sjuk för att folk inte kan hålla sig hemma åtminstone den tid man är smittsam.
Sen är det en dålig idé att träna om man är så sjuk att man är allmänpåverkad, men riskerar att dra på sig hjärtmuskel inflammation tex. Det en sak att göra lågintensiva aktiviteter men man ska undvika puls höjande träning. Snälla, gå en promenad eller pyssla i stallet för all del men håll dig borta från dina medmänniskor när du är smittsam!
 
För de allra flesta betyder förkyld inte sängliggande, så om det gäller annat för dig så kan det vara bra att förtydliga.

Man smittar oftast mest innan symptomen brutit ut (och första dagarna) så är du så pass känsligt hade jag inte uppehålligt mig på gym under vinter halvåret allt. 😅

Drar tillbaka det här med att det var en trevlig tråd. 😁
Det kan ändå inte vara en nyhet för en vuxen litterat människa att det finns människor som blir rejält sjuka av sådant som de flesta klarar bra. Din inställning (som du verkligen inte är ensam om) är ableistisk och det den innebär även om du inte tänkt på det, är en ”lite svinn får man väl räkna med, för det rör ändå inte mig”-attityd som otillgängliggör samhället för sköra grupper (som inte alls bara är äldre på boenden även om det narrativet gör det enklare att låta bli att bry sig om sina medmänniskor).

Tråden verkade gå från i dina ögon trevlig till otrevlig när (dina) diskriminerande åsikter inte fick stå oemotsagda. ;) (Fast i ärlighetens namn blev jag förvånad att du tyckte den var trevlig innan också för det har varit så mycket ifrågasättande om huruvida @SiZo känner sin ickenormativt träningsgensvarande kropp, just för att den inte funkar som kroppar enligt normen ska funka.)
 
Om man ser till att hålla sig på sin kant och noga med hygienen så ser jag inte det som oerhört respektlöst. De flesta av oss kan inte pausa hela livet för en förkylning, särskilt inte när man bor själv. Tycker det var ett märkligt svar.

När du skrev att du blev förkyld så trodde jag just det, inte att du blev sängliggande.

Jag har, utan att veta om det själv, haft astma hela mitt liv. För mig har förkylning alltid betytt sängliggande några dagar och sen två månader med hosta och absolut ingen träning. Efter några år med medicinering har jag plötsligt förstått vad andra menar med "det är ju bara en förkylning", för nu när jag blir förkyld kan jag fortfarande jobba framför datorn utan att känna mig yr och jag hostar max ett par veckor.

Med det sagt, så har jag en släkting som fick stora problem med hjärtat efter att hen tränat med förkylning. För det var ju "bara" en förkylning.

Jag önskar verkligen att folk överlag kunde vara lika noga med att stanna hemma (och tvätta händerna!) nu som de var när pandemin var som värst. Det var så trevligt att inte bli förkyld varannan månad...
 
Nu har jag ett totalt sidospår, men som ändå kanske är relevant för ursprungsfrågan. Jag vet inte. Apropå att du är överrörlig och får strul med blodtrycket när du är vanligt förkyld, så undrar jag om ett träningsprogram som är anpassat för dysautonomi skulle passa? (Dysautonomi är en vanlig samsjuklighet till viss diagnosticebar överrörlighet, vilket jag ju inte har en aning om ifall du har - varken eller. Men har man det är det extremt svårt att komma igång med träning, det kommer bakslag, kroppen svarar inte som den ”ska”, dysautonomin blir ofta brutalt sämre även vid små infektioner i kroppen osv. De grejerna är inget diagnoskriterium, det är andra symptom, men bara ett långskott.) De främsta anpassningarna är att träningen startar mycket gradvis och från liggande (för många blir mer symptomatiska av att sitta/stå). Fokus på ben-bålstyrka och kondition. En googling på CHOP protocol POTS låter dig se hur den träningen är upplagd så du kan spana in om det kan vara något för dig.

tillägg: start liggande bakom träningscykel, med pedaltränare.
 
Nu har jag ett totalt sidospår, men som ändå kanske är relevant för ursprungsfrågan. Jag vet inte. Apropå att du är överrörlig och får strul med blodtrycket när du är vanligt förkyld, så undrar jag om ett träningsprogram som är anpassat för dysautonomi skulle passa? (Dysautonomi är en vanlig samsjuklighet till viss diagnosticebar överrörlighet, vilket jag ju inte har en aning om ifall du har - varken eller. Men har man det är det extremt svårt att komma igång med träning, det kommer bakslag, kroppen svarar inte som den ”ska”, dysautonomin blir ofta brutalt sämre även vid små infektioner i kroppen osv. De grejerna är inget diagnoskriterium, det är andra symptom, men bara ett långskott.) De främsta anpassningarna är att träningen startar mycket gradvis och från liggande (för många blir mer symptomatiska av att sitta/stå). Fokus på ben-bålstyrka och kondition. En googling på CHOP protocol POTS låter dig se hur den träningen är upplagd så du kan spana in om det kan vara något för dig.

tillägg: start liggande bakom träningscykel, med pedaltränare.
Hm...
Jag har generellt inte problem med blodtrycket när jag är frisk, så jag vet inte om det skulle hjälpa riktigt. Det är när jag blir sjuk som det fallerar fullständigt. Får jag influensan så får jag passa mig ordentligt. Det har hänt att jag behöver krypa till toaletten för att det inte fungerar att stå/gå den korta sträckan som är till toaletten.

Jag har antagit att det beror på mina lite trötta binjurar. Men det är ju fullt möjligt att det är något annat. Jag har funderat på om jag ska höra med min läkare om vi kan kolla upp sjögrens syndrom också, då det passar in rätt mycket. Men samtidigt finns det ingen riktig behandling för det, och då har jag lite svårt att se vad jag ska med en diagnos till.

Jag får läsa på mer och se om jag kommer fram till något vettigt.
 
Hm...
Jag har generellt inte problem med blodtrycket när jag är frisk, så jag vet inte om det skulle hjälpa riktigt. Det är när jag blir sjuk som det fallerar fullständigt. Får jag influensan så får jag passa mig ordentligt. Det har hänt att jag behöver krypa till toaletten för att det inte fungerar att stå/gå den korta sträckan som är till toaletten.

Jag har antagit att det beror på mina lite trötta binjurar. Men det är ju fullt möjligt att det är något annat. Jag har funderat på om jag ska höra med min läkare om vi kan kolla upp sjögrens syndrom också, då det passar in rätt mycket. Men samtidigt finns det ingen riktig behandling för det, och då har jag lite svårt att se vad jag ska med en diagnos till.

Jag får läsa på mer och se om jag kommer fram till något vettigt.
Nej det var inte förrän det där inlägget om hur blodtrycket strular vid infektioner som jag tänkte att det är värt att nämna/gjorde kopplingen. Sjögrens är en orsak till dysautonomi. Lite svårt att hitta läkare med kännedom/intresse bär dysautonomier, men läs mer och se var du landar. Behöver du tips om bra instans för utredning så bara pma.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
817
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 624
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp