Hur gör man för att inte skada sig när man tränar?

Jag kan inte hålla räkningen. Försöker varje gång. Tappar bort mig varje gång. Jag försöker få sambon att följa med mer än 1 gång/vecka. Han kan hålla räkningen.

Sen upplever jag att det är rätt lätt att överanstränga sig trots maskiner. Framförallt när man inte har erfarenheten i ryggen. Jag har ju aldrig gått på gym, jag har haft häst och egen gård och rört mig mycket i jobbet. Inte så konstigt om jag blir tjock när jag studerar och inte har någon häst.

Hade varit fint om du hade råd o ha ett pass med en personlig tränare?
För det är faktiskt lätt att överanstränga sig.
Jag vet hur ont jag kan få och iom du har vissa begränsningar redan kan de bli värre för dig.
 
Sedan jag startade den här tråden så har jag gått upp ungefär 4 kilo. Jag håller koll på vad jag äter, tränar och de dagar jag inte tränar försöker jag gå raska promenader utan hundarna. De dagarna när det var <-20 här gick jag inte. Och trots detta går jag upp. Jag ska ha ägglossning om några dagar - jag är alltså på månadens lägsta vikt.

Det är så tröttsamt.

Det är inte muskler. Jag får knappt på mig byxorna som inköptes för 2 månader sedan, de som då var extremt lösa. När jag startade tråden kände jag mig mullig. Nu känner jag mig tjock. Och även om jag vet att det finns massor andra som har betydligt mer vikt att bära på än vad jag har så är det enormt störande eftersom denna vikt är regelrätt i vägen när jag tränar. När jag tränar på roddmaskinen kan jag inte ta rörelsen lika bra som man ska eftersom magen och låren helt enkelt är i vägen. Jag får välja mellan att kunna andas ordentligt och att kunna göra rörelsen ordentligt.

Jag funderar nu på att byta ut lunchen mot en varma koppen istället. Jag vet ju att om jag äter mindre än 1000 kalorier per dag så går jag ner i vikt. Ca 0,75 kilo/månad. Så jag kämpar emot instinkten att svälta mig eftersom jag vet att det inte är en långsiktig lösning. Ingen orkar äta endast 1000 kalorier resten av livet. Plus att jag då går upp ännu mer i vikt om jag faller dit igen. Jag är nu bara 2,5 kilo från min högsta uppmätta vikt.
Det är svårt att träna sig till viktnedgång, inte sällan blir det faktiskt tvärtom eftersom aptiten ökar. Långa pass med relativt låg intensitet är det som gäller, kroppen använder då en annan metabolism med högre andel fett för energibehovet. Så långa promenader, svamp- och bärplockning, gå vandringsleder osv är bättre än gymträning om man vill minska i vikt. Själv håller jag på långdistanscykling och under månader med mycket cykling är problemet snarast att hålla vikten, under en dags cykling kan det gå åt upp till 7-8000 kcal och det är mycket att få i sig om man inte vill ligga på minus.
 
Har tyvärr inte läst hela tråden men har nån tankar, det är inte bara träning som påverkar viktnedgång utan även andra faktorer,

Stress
Sömn
Kosten, äter man för lite kan det påverka förbränningen negativt, blir även svårare att bygga upp kroppen utan rätt näring
Variationen av träning
Tarmfloran

Det handlar mkt om att komma i balans med blodsocker, hormoner etc i kroppen

Hur ser det ut på fronterna ovan? Kan du låna böcker på biblioteket om kost, träning, förbränning, generellt om hälsa och välmående etc så kan det vara en ide att läsa lite om hur man tar hand om kroppen. Få hjälp av dietist och pt kan också vara bra. Jag hade kört mkt som tränar hela kroppen, cykling, simma, pilates, även lite styrka (jag gillar cirkelträning med apparater), gå långa promenader, intervall träning

Pröva hitta några konton att följa som inspirerar, tex Maraton Petra på instagram är vettig och väldigt inspirerande

Sen kan man lyssna på poddar och läsa tidningar för inspiration också, jag tycker sånt hjälper på att göra när motivationen dalar iaf ☺️
 
Fast det är därför jag startade tråden, för att jag inte klarar av just det. Och det funkar inte att bara träna det som fungerar bra - för någon sådan kroppsdel finns liksom inte på mig. Och eftersom jag är överrörlig så är det många saker som absolut inte fungerar för mig som fungerar jättebra för andra. Som tex simning, det fungerar inte alls för mig, framförallt inte när jag är så pass otränad som jag är nu.
Och jag har en tendens att inte känna att jag skadar mig förens det är för sent. Så jag vet själv att min kropp inte säger till, eller att jag inte noterar att den säger till.

Och jo visst kan jag rubba vikt som jag inte orkar. Man kompenserar med andra muskler och skadar sig.

Mitt tips är fortfarande sjukgymnast med idrottskompetens. I 9 fall av 10 betydligt mer kompetenta vad gäller träning än en PT.
 
Har tyvärr inte läst hela tråden men har nån tankar, det är inte bara träning som påverkar viktnedgång utan även andra faktorer,

Stress
Sömn
Kosten, äter man för lite kan det påverka förbränningen negativt, blir även svårare att bygga upp kroppen utan rätt näring
Variationen av träning
Tarmfloran

Det handlar mkt om att komma i balans med blodsocker, hormoner etc i kroppen

Hur ser det ut på fronterna ovan? Kan du låna böcker på biblioteket om kost, träning, förbränning, generellt om hälsa och välmående etc så kan det vara en ide att läsa lite om hur man tar hand om kroppen. Få hjälp av dietist och pt kan också vara bra. Jag hade kört mkt som tränar hela kroppen, cykling, simma, pilates, även lite styrka (jag gillar cirkelträning med apparater), gå långa promenader, intervall träning

Pröva hitta några konton att följa som inspirerar, tex Maraton Petra på instagram är vettig och väldigt inspirerande

Sen kan man lyssna på poddar och läsa tidningar för inspiration också, jag tycker sånt hjälper på att göra när motivationen dalar iaf ☺️
Jag är själv utbildad i nutrition för djur, och skillnaderna är inte så stora till människa. Jag har sovit dåligt och haft ångest hela mitt liv - så den biten har liksom inte ändrats. Trots ångesten så har jag lågt kortisol, jag går neråt i min ångest, sänkt puls, sänkt andning osv, så den biten går jag inte upp i vikt av.

Den typen av träning du rekommenderar fungerar dessvärre inte för min del. Jag har en ganska bra träningsrutin nu, sen om jag faktiskt kommer gå ner i vikt av det återstår att se. Det är ju inget som man ser direkt sådär.

Jag äter inte för lite nu, det är ju hela grejen. Jag har gjort det innan, men insett att jag måste hitta en balans. Om jag har hittat den eller inte är svårt att säga.
Och, december är ju inte helt rätt månad för detta... Det bjuds på kakor överallt, kompisen köpte en chokladkalender till mig, och man frossar runt både jul och nyår... Men jag har inte gått upp i vikt senaste veckan iaf, och det är ju helt klart ett plus.
 
Kan lägga till att cykling (som jag håller på med) är en bra motionsform på så sätt att kroppsvikten har mindre betydelse, det sliter inte mer om man är stor och påverkar faktiskt inte heller nämnvärt hur tungt det är att trampa. Dessutom är det beroendeframkallande, när man väl kommit över första tröskeln vill man inte längre ta bilen, mycket roligare att cykla.
 
Nu överväger jag att säga upp mitt gymkort. Tredje gången jag blir sjuk sedan jag började träna på gym. Ska väl ta en sväng till VC först innan jag ger upp helt. Så tråkigt detta är. Att folk bara inte kan hålla sig hemma när de är sjuka. Under pandemin var jag ALDRIG sjuk.
 
Nu överväger jag att säga upp mitt gymkort. Tredje gången jag blir sjuk sedan jag började träna på gym. Ska väl ta en sväng till VC först innan jag ger upp helt. Så tråkigt detta är. Att folk bara inte kan hålla sig hemma när de är sjuka. Under pandemin var jag ALDRIG sjuk.
Vad är det som inte fungerar med simning?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är ju en jäkla djungel med smartwatches! Har läst igenom gamla trådar men inte riktigt hittat var jag vill ha. Har aldrig haft en...
2
Svar
32
· Visningar
817
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
708
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
2 458
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp