Bukefalos 28 år!

Går att lasta men stannar inte inne

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

Elviramax

Vad gör man då? *Ytterligare ett lastningsproblem*

Hon har inga problem med att gå in i transporten och ta en tugga hö, men i och med det så backar hon snabbt ur transporten. Finns inte en chans att hinna få satt upp bommar eller remmar bakom henne, och hon har så klart lärt sig att detta funkar.

Så blev vi ju bara tvugna att lasta henne här om dan. Utrustade hästen med rejäl halsrem. Riktigt transportgrimskaft inne i transporten. Gjorde väl ett antal försök först. Sen hade en medhjälpare som hade en longerlina fäst vid ena sidan av transporten och drog runt rumpan, för att försöka få henne att stanna kvar inne i transporten. Hon reagerade positivt på detta så medhjälparen fick fast remmen bakom, och jag hann få fast transportgrimskaftet, men sen ramlade hon på nåt sätt så att remmen bakom henne gick sönder, transportgrimskaftet brast och hon satte sig på rumpan och ramlade ur transporten :o

Det slutade med att vi fick "vinscha" in henne, dvs longerlina fäst i halsremmen och runt bommen. Detta visade sig fungera, och vi fick igen baklämmen. Hon var ganska lugn, åt av höet och så, så hon är ju inte rädd för att åka egentligen. Hon vill bara inte. Kan tillägga att det var 3:e gången i hennes liv hon fick åka.

Sen kom ju nästa problem: avlastningen. Eftersom remmen bakom gått sönder så fanns ju risken att hon bara skulle slänga sig ut för allt vad tygen håller. Så jag tänkte att om vi vinchade in henne, så får vi väl vincha ut henne. Men då brast longerlinan, sen hade vi en lös häst på nya stället. Ack :o

Nåväl, lite klokare har jag blivit. Ska t ex aldrig mer lita på ett transportgrimskaft utan det blir till att splitsa själv (tur man vart på sjön). Rejäla bommar istället för rem är väl också ett måste.

Men framför allt - jag skulle vilja nå dithän att jag har en häst som jag bara skickar in och som sen står kvar därinne. Jag inser att det är en del jobb kvar tills dess. Lastningen är ju som sagt inget problem, det är att få henne att stanna kvar. Så nu vill jag ha konkreta tips på hur man får en häst att självmant stå kvar i en transport. Och helst inte fara ut som skjuten ur en kanon vid avlastning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
964
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 796
Senast: Happimess
·
Hästhantering Jag står inför ett problem som är helt nytt för mig och behöver tips på lösningar. På tisdag skulle jag åkt på återbesök med min halta...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp