Bukefalos 28 år!

Hur lastar ni ur bredåkare

På de gamla VV så ja det går att köpa till !
Däremot så både bak och frambommar på gamla VV är ju galet dåligt hållbara och tunna ... De nyare VV har ju gjort en hel del förbättringar med tiden däremot . Numera är ju moderna VV en helt annan, influerad av andra märken de affilierat sig med.

Vet inte vilka årsmodeller du menar som gamla och nya men mitt släp har i alla fall tjocka rejäla bommar :)
 
Jag har en som tycker om att bredda sig när han åker, halva mellanväggen är mjuk vilket gör att han kan bredda sig. Vi har tränat mycket på att man står still även om lämmen åker upp och ner. När han ska ut så kopplar jag loss honom först, ber honom ta ett steg fram för att ställa sig bättre. Går bak och fäller ner, tar bort bakbommen, ibland går jag fram och ger en gobit, ibland väntar vi ett tag innan jag ber honom att backa. Ibland backar han ett par steg innan jag skickar in honom igen, ibland får han backa ut helt.
Jag hade en häst som jag vände i släpet p.g.a. att han var bakskygg, men tänker att får de plats att bredda sig utan att man tar bort sidoväggen så behöver han trots allt inte vända sig.
Tänker att det hela blir bättre med rutin och träning? Nu är kanske första steget att komma på återbesök, men se till att ha hjälp och fortsätt träna hemma?
 
Efter dagens träning så står två saker klart för mig. Jag kommer inte kunna fälla ner lämmen med honom vänd framåt (han kastar sig runt direkt) och med träning kan jag nog få honom lugn i vändmomentet. Det som är frågan är om jag kan få honom att stå medan jag lägger på bommen och lyfter lämmen eller hur jag ska lösa det problemet. Ny träning imorgon och skarpt läge på onsdag :nailbiting:
 
Efter dagens träning så står två saker klart för mig. Jag kommer inte kunna fälla ner lämmen med honom vänd framåt (han kastar sig runt direkt) och med träning kan jag nog få honom lugn i vändmomentet. Det som är frågan är om jag kan få honom att stå medan jag lägger på bommen och lyfter lämmen eller hur jag ska lösa det problemet. Ny träning imorgon och skarpt läge på onsdag :nailbiting:

Det går inte att ha en lång lina genom skötardörren och genom den hindra att han vänder?
Om den vänder och jag inte vill det hade jag stängt igen, vänt tillbaks och upprepat tills den slutar vända. Och då lastat ur.
 
Efter dagens träning så står två saker klart för mig. Jag kommer inte kunna fälla ner lämmen med honom vänd framåt (han kastar sig runt direkt) och med träning kan jag nog få honom lugn i vändmomentet. Det som är frågan är om jag kan få honom att stå medan jag lägger på bommen och lyfter lämmen eller hur jag ska lösa det problemet. Ny träning imorgon och skarpt läge på onsdag :nailbiting:
Usch vilken o-angenämt problem!

Har en kompis som fick köpa ett nytt släp, helt enkelt för att hästen skulle kunna åka.
Den hoppade över bommen upprepade gånger så den fick ett släp där de står diagonalt och inte har frambom.

Blir din häst rädd även när ni lastar? Alltså vid stängning? Tänkte på bakskyggheten.
Du får investera i en lastbil 😜
 
Det går inte att ha en lång lina genom skötardörren och genom den hindra att han vänder?
Om den vänder och jag inte vill det hade jag stängt igen, vänt tillbaks och upprepat tills den slutar vända. Och då lastat ur.
Testade det men det trycket räckte inte utan han vände ändå, han är ju rätt mycket starkare än jag.
Jag vågade inte stänga igen utan vi inriktade oss på att det skulle vara bekvämt att vara i släpet. Vi arbetade på att backa tillbaka honom ett steg varje gång han försökte gå ut medan han var spänd och på att han skulle slappna av. När han var lugn fick han promenera ut på kommando. På slutet var han kolugn även efter vändningen och då gav vi oss. Kändes som att vi uppnått något bra både ur tranpsortsynpunkt och avseende bakskyggheten.
 
Om du har en lina då när du går bak och öppnar. Så du kan hålla hästen på rätt köl?
Är han inte redan på väg ut när du fällt ner så gå fram och be honom backa ut?

Jag har ju linan dels även för att inte få en lös häst, dvs slänger hon sej ut så håller jag fortfarande i något. (Nu går hon försiktigt men man vet aldrig)
Kan du ha en longerlina fast i honom och ta med dig runt och öppna i bak. Håll emot i linan så hästen inte vänder sig innan du öppnat?


Jag gör likadant oavsett bredåkare eller ej. Jag är alltid själv. Jag knallar på med hästen (eller skickar in beroende på häst och släp), och går jag med in så hakar jag på en lina jag tar med mig ut genom lilla dörren och går bak och stänger. Då kan jag med linan hindra de vänder sig (hej ponnyn..) och riskerar inte tappa om de skulle få spel och fnatta ut. Dessutom kan jag enkelt be hästen stå kvar. När jag stängt går jag fram och kopplar om. Skickar jag in stänger jag ju bara och går sen fram ocy sätter fast.

Ut så omvänt. Öppna lilla dörren. Koppla lös och på med lina. Linan ut genom lilla dörren och bak. Öppnar lilla luckan/gardin, fäller rampen. Sen väntar jag vid behov tills hästen står still och inte trycker på bommen. Kan använda linan för att signalera fram/stå still om det behövs. Öppnar bommen. Ber hästen backa (låter linan löpa då) eller går fram och ber hästen backa (låter linan löpa då). Utanför kopplar jag om till grimskaft.

Häst som vill hoppa bom ser jag till att linan går lågt innan den går ut så jag kan ”hålla ner” om den börjar studsa.

Jag lastar alltid själv, i princip alltid utan mellanvägg (numera en 1.5 hästars) och unga, gamla, nya hästar etc får finna sig i att bli lastade så. Oavsett vad det är vana med innan brukar det fungera fint.

Så jag skulle prova med lina och ta tid på mig att hästen ska vänta tills bommen är fälld. Om den sen inte kan backa, du måste gå fram och be den backa och den då kastar sig så låt det bli så. Lasta på igen och backa igen. De brukar vänja sig vid att backa fint när de inser det är lugnt och inget kommer att hända.

Hästar som rutinmässigt kastar sig och inte bara är ovana/osäkra brukar jag lasta ur med step up ett par ggr. Med väl skyddade ben. De brukar sedan backa mer resonligt och känna efter om de har ramp eller ej...
 
Så jag skulle prova med lina och ta tid på mig att hästen ska vänta tills bommen är fälld. Om den sen inte kan backa, du måste gå fram och be den backa och den då kastar sig så låt det bli så. Lasta på igen och backa igen. De brukar vänja sig vid att backa fint när de inser det är lugnt och inget kommer att hända.
Han backar hur lugnt och fint som helst om någon annan fäller lämmen, plockar av bommen och jag står kvar vid huvudet. Jag kan kontrollera in i minsta detalj vart han går, när han backar osv osv men lämnar jag huvudet vänder han. Jag är alltså i nuläget osäker på om jag överhuvudtaget kommer kunna lägga på bommen själv och få upp lämmen. Det får jag kanske reda på imorgon.
 
Han backar hur lugnt och fint som helst om någon annan fäller lämmen, plockar av bommen och jag står kvar vid huvudet. Jag kan kontrollera in i minsta detalj vart han går, när han backar osv osv men lämnar jag huvudet vänder han. Jag är alltså i nuläget osäker på om jag överhuvudtaget kommer kunna lägga på bommen själv och få upp lämmen. Det får jag kanske reda på imorgon.

Då finns det ju utmärkta förutsättningar för att du ska kunna klara det själv med lina på sikt med träning :)
 
Det var ju det jag gjorde idag och han vände sig ändå. Jag kunde helt enkelt inte hålla emot när han började vända.
Man får vara väldigt noga med att hålla hästen i mitten av transporten, då finns sällan utrymmet att vända. När det fungera (kommandot för att avstanna aktivitet och sedan korrigera) är det sällan problem att få dem att fatta resten av konceptet.

Just den här behöver bara sluta se det som ett alternativ att vända, resten fattar han redan.
 
Man får vara väldigt noga med att hålla hästen i mitten av transporten, då finns sällan utrymmet att vända. När det fungera (kommandot för att avstanna aktivitet och sedan korrigera) är det sällan problem att få dem att fatta resten av konceptet.

Just den här behöver bara sluta se det som ett alternativ att vända, resten fattar han redan.
Fast det lär inte ske tills på onsdag och det är onsdag som är deadline.
Hur ska jag när jag går ut genom skötardörren kunna hålla honom mitt i släpet? Han står mitt i släpet men när han vänder huvudet och börjar vända flyttar han ju kroppen i sidled för att få plats. Han är smidig som en katt så det är inte klomp, klomp som förvarning utan allt sker momentant.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 038
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 551
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp