Går det att rädda? Hö och regn!

Qodrofenia

Trådstartare
Ja nu blev det inte alls som det var tänkt. :(

vi slog vallarna i tisdags.Vände ons tors och strängade fredag och det var tänkt att det skulle buntas fredag kväll.Såg superfin ut torrt och grönt med mycket blad kvar .

och eftersom vi inte har egen bunt så är vi beroende av bonden från byn. i går kväll visade det sig att han haft problem med bunten den knöt inte som den skulle så dom var försenade med sitt och skulle då ta vårat i morse.

vid 4 i morse då regnade det dock inte vansinnigt men ändå :cry:

så nu ligger det på åkern i strängar fortfarande fuktigt på ytan och torrt under.Har duggat några ggr under dagen.Höet är inte dyngsurt på ytan men fuktigt.

Vi valde att inte göra nått med det i dag. dumt kanske?
ville inte vända det nu då eftersom det var torrt under och ville då inte riskera att även det blev blött.

Nu säger smhi att det blir uppehåll i 4-5 dagar. Inte världens bästa torkväder men uppehåll och lite blåsigt och soligt dock ingen värme att tala om. Åkrarna ligger väldigt öppet.
kommer det ens gå att rädda det här höt?
Det ska buntas till småbal.

vad är det som försvinner i höt när det kommer regn på det?
går det ens att få ett hö som är dugligt att fodra med ur hygenisk synpunkt?
Ok om värderna inte blir så bra .det går ju alltid att fodra upp med annat men mögel mm.gå det ens att slippa det och hur gör jag bäst för att undvika?

får vi lov att säga ajöss med 15 ton hö?eller går det på nått vis att rädda :crazy:
har för få hästar för att plasta det.
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Absolut inte plasta!
Men vänd strängarna så fort som möjligt. Blir det mer regn så får ni sprätta ut det igen, annars borde det torka även i strängen. Fast vänd strängen nån gång om dan, minst, så det luftar igenom.

Vi har tagit in prima hö som fått betydligt mer regn än så där på sig.
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

ok låter ju lovande .Liten tröst i allafall. fy det är ju en rejäl nervpers att ta eget hö :crazy:

Då är ju frågan nu går ju daggen i gräset för kvällen. bäst att vända i morgon då? eller ska jag jaga ut gubben till traktorn nu? :o

fy det blev sån besvikelse när jag i går såg hur bonden slet med sitt och varannan bal kom ut dålig buntat och det small i bunten och snörena bara trasslade.
redan då förstog man att det inte skulle bli nått buntat för oss i går kväll.Klandrar ju givetvis inte bonden han gör ju så gott han kan och han måste ju få in sitt först .det förstår ju vem som helst.
*suckar*
det var sååå torrt.. så grönt så fint ..
och nu ligger det där ute :cry:
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Vänd det i morgon bitti, det räcker gott. Då slår ni ur daggen genom att vända. Är det skapligt väder i morgon borde det gå att pressa framåt eftermiddagen.
Är det lös- eller hårdpress? Jag antar att ni inte har skulltork?

Färgen är ju det som går förlorat, men ofta tycker man ändå att det ser fint ut när det kommer under tak.
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Går att ställa in på bunten tror jag vilken vikt man vill ha på balarna. eftersom det blev som det blev nu då tänkte vi att vi max skulle ta 10 kg balar och inte pressa så hårt. det är en hårdpress.

Nej ingen skulltork heller. får förlita oss helt på vädret.

kände på det nu när jag hämtade hem hästen för kvällen och det är fuktigt här och var lite mer på vissa ställen..axen klarar inte bryt testet som bönderna brukar göra.men nästan. om du förstår vad jag menar.

1000 -tack för alla dina råd så snabbt guld värt :bow:
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Har haft ungefär samma problem här. (Grannens hö.) I fredags gick det inte att pressa för det var för fuktigt fortfarande, så vi tänkte vänta tills på lördagen. Då regnade det (förstås!) lite på natten, samt lite duggregn igår eftermiddag, så alla inblandade höll tummarna att det inte skulle regna mer natten till idag. Det gjorde det inte och nu är det riktigt soligt och varmt, så alldeles strax ska vi ut och sätta igång igen. Ibland har man tur! På vädret sa de att det skulle regna i 4 dagar...
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Tack för svar.Vi vände det i morse och det blåser rätt bra och det är uppehåll.Bonden som ska bunta ska komma och känna på det nu så får vi se om han tycker det är torrt nog att bunta det.

håll tummarna ...
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Går att ställa in på bunten tror jag vilken vikt man vill ha på balarna. eftersom det blev som det blev nu då tänkte vi att vi max skulle ta 10 kg balar och inte pressa så hårt. det är en hårdpress.

Nej ingen skulltork heller. får förlita oss helt på vädret.

kände på det nu när jag hämtade hem hästen för kvällen och det är fuktigt här och var lite mer på vissa ställen..axen klarar inte bryt testet som bönderna brukar göra.men nästan. om du förstår vad jag menar.

1000 -tack för alla dina råd så snabbt guld värt :bow:
Om ni inte har tork så salta balarna.
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Om ni inte har tork så salta balarna.

Efter att ha fått massor av hö förstört förförra vintern så saltade jag våra balar i vintras. Det var inte en bal som blev dålig.

Men varför ska man salta?

Ursäkta lite trådkapning.
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Saltet drar till sig fukt. Har du ett saltkar inne så kan det ju ibland klumpa sig, det är när det gått in fukt. Då kan man lägga i riskorn, så drar de till sig fukten från saltet. Men kanske inte är optimalt att kasta ris i höt ;) så salt är vettigare!
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Det tar en del organismer (bakterier) oxå.Dock ej svampar som jag förstått det. Höet blir dessutom mer smakrikt om man saltar det.
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Sitter i samma tråkiga sits som dig så det var bra att du ställde denna fråga! Vi har beräknade ca 1500 blivande småbalar hö liggandes utsprätt på åkrarna:( Högg förra veckan, det låg o torkade kanonfint i veckan + fr, lö och sen skulle det tas in söndag e m. Det kom en ynka regnskur på det och så ställde vår hjälpande hand in allt höskördande med motiveringen att det inte skulle gå att ta in p g a fukten. Vi körde själva dit på e m och kände på det, vår bedömning var en annan kan jag säga men då var allt folk + maskiner inte längre tillgängliga:cry:

Nu har det åskat och störtregnat om vartannat i två dagar så jag ställer också frågan - är det ens möjligt att ta upp detta hör även om det skulle bli kanonväder? Vi har ingen tork och vi hårdpressar balarna. Att det tappar ngt i värden gör inte så mycket men risk för mögelsporer vill man ju inte ha. Tips någon?
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Jag förstår hur du känner.
Vi får tack och lov buntat i dag :banana:
solen skiner höt är torrt och damfritt och fortfarande grönt och rätt mycket blad kvar trotts alla vändningar.så i dag ska det in på skullen.

Jag har tyvärr inte så mycket råd att ge dig då jag själv är rätt ny i det här.

surt blev det för oss oxå då vi väntade oss att få det buntat i fredags..Hadde tagit in en hel del folk och extra vagn mm för att få in det fortare.Nu står vi här med en vagn och bra mycket färre människor som kan hjälpa till.blir en svettig eftermiddag detta.
Nästa år finns förhoppningsvis egen bunt.för så här går det bara inte att hålla på.
 
Senast ändrad:
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Då får man gratulera! Och jag hoppas på en gnutta hopp från ngn annan som kan det här med höskörd här på forumet:(

Det blir ett hål på 16000 kr i stallbudgeten om vi har sumpat höskörden:crazy:
 
Sv: Går det att rädda? Hö och regn!

Tja går och går jag har ett hö som vi skulle tagit in onsdag mitt på dagen, tisdag kväll kom regnet och det regnade hela onsdagen, höet började torka en aning på torsdag då kom det en rejäl regnskur igen:cry:...
Detta hö kommer jag inte att ta in då dom även "lovat" regnskurar under helgen:cry:.
Nu har vi en del kvar som vi kan slå inte lika bra som det som regnat bort men i alla fall.. Men just nu känns det väldigt ovisst om vi kommer få in nåt hö i år alls då dom bara pratar om regn på väderleksrapporterna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp